Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:30

russel schreef:
Een paard is nooit wormvrij. Ontwormen is om een grote besmetting tegen te gaan.

Als je elke dag goed uitmest en de weide het liefst elke dag schoonmaakt en hij staat alleen op een stukje weide of met een paard dat ook goed verzorgd wordt, dan is het beheersbaar en zal je paard van een grote infectie niet snel last hebben, elke 6 weken ontwormen is dan ook niet nodig. Houd je de geadviseerde maanden aan om te ontwormen en neem dan een goede bv equest, dus 1 x eqimax per jaar dan bv 2 x equest, dan zit je goed.

dit vind ik wel een goed stukje!

weidebeheer heeft ook veel met wormen te maken! die van mij hebben 3 verschillende stukken schone wei waardoor de wormbesmetting al kleiner word...die word nog eens verkleint aangezien er geen andere paarden bij ons de wei in komen die ook weer wormen mee kunnen nemen.
kijk als er vaak aanvoer is van nieuwe paarden moet je gewoon vaker ontwormen omdat de kans groot is dat dat nieuwe paard wormen uitpoept in jou schone wei...

toch ga ik het zeker nog navragen aan 1 van de andere dierenartsen en die komt binnen 2 weken weer bij ons dus als ik het weet plaats ik het hier wel!

iedereen wil toch wel het beste voor mijn/haar paard! kijk een wormenkuur zijn de kosten niet lijkt mij zo en als je daarmee je paard gezonder maakt ga ik ze zeker vaker ontwormen, maar zolang het ook met die 3 keer per jaar kan ga ik niet meer "rotzooi" in me paard spuiten....

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 09:09

Ik hoor iedereen over om de hoeveel weken en wel of niet.
Maar wat ik mij ook af vraag is : de dosering die ik geef is voor een groot paard, maar als mijn paard maar een paar wormen heeft is die dossering ( werking) dan niet anders dan als mijn paard een zware worm besmetting heeft.
Bij ons in de buurt heeft een veulen per ongeluk een te zware dossis gehad, en dat beestje heeft het wel zwaar gehad.
Daar heb ik dus wel de conclusie uitgetrokken dat het wel een sterk middeltje is.
Dus wat zijn dan de gevolgen voor de organen van het dier, dat het middel minimaal 3 keer per jaar zo'n 20 jaar lang krijgt.
Dat zijn dus zeker 60 ontwormspuiten
Is hier wat over bekend, zijn er onderzoeken naar gedaan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:49

Wormonderzoeken dmv een mestonderzoek zegt niks. Dan kan een paard nog wel vol zitten met wormen. het heeft eigenlijk weinig nut. Een kennis van mij heeft ook een mestonderzoek laten doen. 1 maand later zat de mest vol met wormen. Het enige wat zeker is is een blodonderzoek. Toont dat wormen aan dan zul je net zo lang moeten ontwormen tot er niks meer in zit. Dus meerdere bloedonderzoeken. Ik heb dat gehad met een pup die ik kreeg en vol wormen zat. Die is 3/4 jaar om de 10 dagen ontwormt. Klinkt heel ongezond maar de wormen zijn nog veel schadelijker. Nu is hij helemaal gezond gelukkig

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:46

Daan1 schreef:
Ik hoor iedereen over om de hoeveel weken en wel of niet.
Maar wat ik mij ook af vraag is : de dosering die ik geef is voor een groot paard, maar als mijn paard maar een paar wormen heeft is die dossering ( werking) dan niet anders dan als mijn paard een zware worm besmetting heeft.
Bij ons in de buurt heeft een veulen per ongeluk een te zware dossis gehad, en dat beestje heeft het wel zwaar gehad.
Daar heb ik dus wel de conclusie uitgetrokken dat het wel een sterk middeltje is.
Dus wat zijn dan de gevolgen voor de organen van het dier, dat het middel minimaal 3 keer per jaar zo'n 20 jaar lang krijgt.
Dat zijn dus zeker 60 ontwormspuiten
Is hier wat over bekend, zijn er onderzoeken naar gedaan?

kijk en daar zat ik dus ook mee! ik heb namelijk wel eens gehoord dat die wormenspuiten helemaal niet zo gezond zijn...
maar de dosering is zeker belangrijk omdat als je te weinig inspuit je de wormen niet dood maar ff zwakker maakt en resistent!!! echt veel te veel heb ik ook nog nooit ingespoten dus weet ook niet wat daar de gevolgen van zijn eigenlijk. maar net wat jij zegt een veulen met een te zware dosis heeft het zwaar gehad...vanuit dat punt zou ik zeggen dat wormenspuiten niet super gezond zijn...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:01

Ik ontworm de paarden hier om de 3 a 4 maand

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:52

Rosita schreef:
Narco schreef:
Er wordt ook vergeten dat je met een wormeitelling en ook mestonderzoek geen zekerheid hebt over de bloedwormen en lintwormen. Hier is echt bloedonderzoek voor nodig!!

en die wormen die je in het bloed aan zou tonen kun je niet met een oraal wormmiddel bestrijden dus wat doe je dan met die kennis? Van verschillende kanten hoor ik (en jij) dat een mestonderzoek een prima middel is om wormen aan te tonen. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van dit bloedonderzoek en wat doe jij met die informatie?

Als er bij een mestonderzoek niets uitkomt maar er is wel verdenking van een wormbesmetting kun je dat met een bloedonderzoek uitsluiten! Komt er wel een verhoogde waarde uit dan kun er vanuit gaan dat er toch een besmetting is. Eerst proberen met 'gewone' ontwormpasta's tegen bloedworm en ook lintworm. In de regel is dit voldoende.
Equest bijv. wordt wel degelijk in het bloed ook opgenomen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:57

russel schreef:
Een paard is nooit wormvrij. Ontwormen is om een grote besmetting tegen te gaan.

Als je elke dag goed uitmest en de weide het liefst elke dag schoonmaakt en hij staat alleen op een stukje weide of met een paard dat ook goed verzorgd wordt, dan is het beheersbaar en zal je paard van een grote infectie niet snel last hebben, elke 6 weken ontwormen is dan ook niet nodig. Houd je de geadviseerde maanden aan om te ontwormen en neem dan een goede bv equest, dus 1 x eqimax per jaar dan bv 2 x equest, dan zit je goed.

Zowiezo 2x Equest maar ook 2x Equimax omdat de lintworm een cyclus heeft van 6 maanden! Daarnaast Ivermectine.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:04

Voor je van plan bent om het ontwormen te verminderen, is het goed om o.a. over de levenscyclus van wormen te lezen.
Een wormbehandeling is beslist niet ongezond (OK, voor de worm Lachen ), mits je je aan de dosis en de gebruiksaanwijzing houdt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:09

niet overdoseren, maar zeker ook niet onderdoseren! let op: de meeste grote (sport)paarden van tegenwoordig zijn zeker zwaarder dan 600 kg, en de meeste wormspuiten gaan dus maar tot 600. da's te weinig!

verder ligt het zeker aan stal- en weidemanagement. en of je de enige bent op stal die een goed schema hanteert; als de rest dat niet doet, ben je alsnog de pisang Haha!

vraag anders je d.a. er eens naar, die kan je er absoluut meerover vertellen. succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:29

dierfysio schreef:
niet overdoseren, maar zeker ook niet onderdoseren! let op: de meeste grote (sport)paarden van tegenwoordig zijn zeker zwaarder dan 600 kg, en de meeste wormspuiten gaan dus maar tot 600. da's te weinig!

dat dacht ik dus ook al... de meeste mensen kijken niet zo nauw naar het gewicht maar het is echt wel belangrijk!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:14

Preventief ontwormen bestaat niet, zodra ze een besmette hap gras nemen kan je weer spreken van een wormbesmetting! Bovendien vraag ik me af dat als je eenmaal een spuit erin doet je alleen de wormen uit de darmen eruit spoelt. Hoe zit het dan met de migrerende wormen die in de rest van het lijf zitten? Bij honden en katten herhaal je het vaak nog een keer alleen bij paarden niet? Als je de cyclus van de worm kent zou je toch nar een bepaalde tijd moeten herhalen om hem zoveel mogelijk worm vrij te kunnen krijgen?
Verder ligt het idd aan een goed stal- weide management al heb je daar niet altijd wat over te zeggen! Een keer in de 8 weken vind ik wel erg vaak, het is toch troep wat je erin spuit. Ook ben ik van mening dat ze wormmiddelen waarvabn algemeen bekend is dat er geen worm meer van dood gaat uit de handel moeten halen. Mensen die zich niet verdiepen in (of ook maar een klein beetje interesse tonen) de wormmiddelen kunnen bij elke boerenwinkel 'wormmiddelen' kopen die de werking hebben gelijk aan appelmoes (zeg pyrantel). Vanuit het welzijn van het paard gezien zou dit toch gewoon uit de handel gehaald moeten worden??

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:55

nou ja, als je het niet eens bent met het management van de stal waar je paard staat: wegwezen dan! de gezondheid van mijn paard gaat toch echt voor. ik heb 'm van de winter ook verhuisd, omdat ik het helemaal niks vond hoe hij verzorgd werd (of eigenlijk: niet verzorgd werd....).

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 08:38

Ik begin me toch echt af te vragen wat de gevolgen voor het paard zijn op de lange termijn, ben op wat op het net aan het zoeken geweest maar kan nog geen studies of dergelijke vinden.
Even voor de duidelijkheid ( de gevolgen van het jaren lang ontwormings middelen geven aan een paard )Bv verslechterde nier functie of leverstoornisen, overgevoeligheid, gevoelige darmen waardoor er eerder koliek optreed.
De stoffen die in het ontwormingmiddel zitten passeren alle organen van het dier, hier moeten op de lange termijn toch nadelige gevolgen aan zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:07

Daan1 schreef:
Ik begin me toch echt af te vragen wat de gevolgen voor het paard zijn op de lange termijn, ben op wat op het net aan het zoeken geweest maar kan nog geen studies of dergelijke vinden.
Even voor de duidelijkheid ( de gevolgen van het jaren lang ontwormings middelen geven aan een paard )Bv verslechterde nier functie of leverstoornisen, overgevoeligheid, gevoelige darmen waardoor er eerder koliek optreed.
De stoffen die in het ontwormingmiddel zitten passeren alle organen van het dier, hier moeten op de lange termijn toch nadelige gevolgen aan zitten.

Ik denk dat je wel gelijk hebt! Maar de gevolgen van een erge wormbesmetting wegen natuurlijk niet op tegen 1x per 8 of 12 wk. een wormenkuur. Mijn paardje is 16 jr. en heeft daar (hopelijk) nog niets aan overgehouden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:17

Narco schreef:
Ik denk dat je wel gelijk hebt! Maar de gevolgen van een erge wormbesmetting wegen natuurlijk niet op tegen 1x per 8 of 12 wk. een wormenkuur. Mijn paardje is 16 jr. en heeft daar (hopelijk) nog niets aan overgehouden.

nee dat is ook wel zo! maar een erge wormbesmetting kan je wel weer tegengaan om bijvoorbeeld 4 keer per jaar te ontwormen...mits je weidebeheer enzo in orde is!
mijn pony is 29 en is dus in al die jaren nooit super regelmatig ontwormt (dus echt iedere 8 weken ofzo) en ze is super gezond! iedere keer als de hoefsmid of da komt zeggen ze weer dat ze er prima uit ziet voor haar leeftijd op de grijze haren na dan Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:20

Ik ontworm meestal ongeveer om de 9 weken. Let op, niet elk ontwormingsmiddel werkt even lang! Zo werkt de gewone Eqvalan minder lang dan een Equest, een Eqvalan Duo werkt dan weer langer.

Mijn paard heeft heel zware koliek gehad door bloedwormen die hij bij de vorige eigenaar had opgelopen. Hij is dus ziek geweest en ik wil niet dat hij ooit hetzelfde gedoe moet doorstaan.

Aan iedereen die zich afvragen hoe, na heel veel ontwormen, de darmen ed eruit zien, vraag ik dan het volgende: hoe denk je dat de darmen ed eruit gaan zien als je niet goed aan wormbestrijding doet? Is het niet ontwormen het risico van een heel ziek paard waard?

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:37

Ja, ik weet hoe darmen eruit zien bij dieren met heel veel wormen Boos! , maar je zou ook eens verder kunnen denken.
As je een paard graag tot en met zijn pensioen in lekkere gezondheid wilt houden.
Wat zijn de bij werkingen zijn op de lange termijn, want daar is geen informatie over en dat is wat ik nou wel graag zou willen weten!
En dat staat buiten de discussie wel of niet enten en hoevaak en met welk merk..... toch Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:51

Daan1 schreef:
Ja, ik weet hoe darmen eruit zien bij dieren met heel veel wormen Boos! , maar je zou ook eens verder kunnen denken.
As je een paard graag tot en met zijn pensioen in lekkere gezondheid wilt houden.
Wat zijn de bij werkingen zijn op de lange termijn, want daar is geen informatie over en dat is wat ik nou wel graag zou willen weten!
En dat staat buiten de discussie wel of niet enten en hoevaak en met welk merk..... toch Haha!

Ik denk dat je dan eens moet gaan googlen of daar inderdaad onderzoek naar gedaan is. Ik denk niet dat je het antwoord hierop op bokt. krijgt!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:55

Citaat:
Ik denk dat je dan eens moet gaan googlen of daar inderdaad onderzoek naar gedaan is. Ik denk niet dat je het antwoord hierop op bokt. krijgt!

wel gaan er ook op Bokt steeds meer mensen over nadenken en dat is natuurlijk 'leuk' (lees positief voor de paarden).

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:58

mijn paard krijgt 1 x per jaar een prik voor wormen tegelijk met zn inentingen en de rest leeft hij op hooi en wortelen:D

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:22

Rosita schreef:
Citaat:

wel gaan er ook op Bokt steeds meer mensen over nadenken en dat is natuurlijk 'leuk' (lees positief voor de paarden).

Lijkt me inderdaad positief al die wormen in de paarden waar je tijden lang niks van merkt. En dan opeens krijgen ze koliek en dan maar afvragen waar het van komt. Haha! Wormpasta's zijn net zo schadelijk voor een paard als bijvoorbeeld medicatie bij hoesten, koliek enz. Dat moet je dan ook niet meer doen. Wormen zorgen voor veel meer problemen en is veel schadelijker.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:00

Smurfie schreef:
mijn paard krijgt 1 x per jaar een prik voor wormen tegelijk met zn inentingen en de rest leeft hij op hooi en wortelen:D

Krijgt jou paard een prik in zijn velletje????
Dat mag namelijk al lang niet meer.
Dit is een wormmiddel voor runderen en er zijn paarden aan doodgegaan.
Dit meen ik serieus!!!!
vraag maar eens na bij een andere dierenarts.
Echt waar.
Ik vertel hier geen onzinverhaal.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:06

Rosita schreef:
Xox schreef:

Lijkt me inderdaad positief al die wormen in de paarden waar je tijden lang niks van merkt. En dan opeens krijgen ze koliek en dan maar afvragen waar het van komt. Haha! Wormpasta's zijn net zo schadelijk voor een paard als bijvoorbeeld medicatie bij hoesten, koliek enz. Dat moet je dan ook niet meer doen. Wormen zorgen voor veel meer problemen en is veel schadelijker.

Zo denk ik er ook over!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:08

Sorry, heb de 'quotes' omgedraaid!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:10

Nancy_ schreef:
Mijn da zegt ook niet dat je elke 8 weken moet ontwormen, omdat het steeds minder gaat werken.
Hij raad aan om het 3 keer per jaar te doen. Zo gaat het bij ons altijd al, nog nooit problemen oid ermee gehad. Lachen

Dat doe ik ook. Ook nooit problemen mee gehad.