Blessure diepe buigpees - Zenuwsnede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Re: Blessure diepe buigpees - Zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:13

Ik zelf ben hiertegen, waarom ik vind het niet eerlijk voor het paard, en tenslotte hij voelt niks meer, maak dan maar eens een rare schuiver.
Oke als je een fokmerrie hebt, zou ik het nog overwegen, die laat je toch dekken en hoeft niet te werken inprincipe(?)
Maargoed, ik denk dat er veel verschillende meningen over zijn, maar vind ook dat je moet kijken naar wat voor type paard je hebt. Mijn overleden paard had hoefkatrolontsteking, liep erg kreupel, en ben ook opties gaan kijken, uiteindelijk is hij geinfiltreed, omdat je met zenuwsnede vind ik persoonlijk zielig, mijn paardje was een gek om het zo maar te zeggen en zou zijn been ook nog zo eens breken denk ik. Daarbij ja, weetje de behandelingen hebben uiteindeijk niet geholpen, als het niet mag zijn, zij het zo..

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:10

Ik vind dat Bij mijn bijrijd paard een goede beslissing is genomen om een zenuwsnede te doen.
Het paard geniet weer van zijn leven en kan nog tientallen jaren leven.

Voor de gene die hier absoluut tegen zijn:

Jullie zouden een paard van 5 naar de slager brengen????? Als dit de enige andere oplossing was?
Een paard een jaar boxrust geven is naar mijn mening ook niet eerlijk voor je paard. En niet ieder paard heeft rust op het land, sommige kunnen niet op het land.

Mijn paard is me meer waard dan geld dan maar de rest van zijn leven wat rustiger aan doen maar wel oud worden zonder pijn!!
Ieder zijn eigen idee over hoe je met je paard omgaat.

Het is niet zo dat het paard niets meer voelt, het voelt alleen een gedeelte niets meer (achterkant hoef bij Buck dan), er is een vertraagde reactie van de zenuwen naar de hersenen ( volgens de dierenarts). Het paard kan gewoon weer functioneren als PAARD en als recreatiepaard ZONDER PIJN.
Als je een sportpaard heb kun je de sport wel vergeten met een zenuwsnede maar voor mensen die hun paard hebben als maatje, recreatie paard is het misschien een oplossing anders dan de slager.

Maar voor veschillende pezen is een andere zenuwsnede nodig, ik heb geen idee hoe het met hoefkatrol werkt ik denk dat het paard dan helemaal niets meer zal voelen in zijn hoef.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:16

Nou een zenuwsnede is niet erg vriendelijk vind je wel?? Een paard voelt dan niets meer aan dat been, en kan dus ook niet voelen waar die m neerzet, dus best link als je t mij vraagt. Maar omdat het paard niets voelt, voelt het dus niet dat het pijn heeft, maar ondertussen gaat wel het hele been, gewrichten, pezen e.d naar de kl.ote... En hoe vaak zal het niet voorkomen dat iemand een paard koopt van een handelaar, waarbij een zenuwsnede is gedaan, maar de eigenaar weet dat dan niet, en gaat er fanatiek mee rijden, springen e.d... Niet eerlijk voor de eigenaar en voor t paard dus! Is een zenuwsnede niet meer iets uit eigen belang van de eigenaar omdat het nog op het dier wil rijden? Anderzins, als het paard met pensioen kan dan, en dus niet meer bereden gaat worden, maar lekker in de weide mag of evt. nog als fokmerrie kan dienen en daardoor pijnloos leven kan lijden zeg ik oke..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:25

Ik ken een merrie die een zenuwsnede heeft gehad (al ruim 8 jaar geleden) omdat haar been gebroken is geweest als veulen en daardoor de pees te kort is gebleven en dus pijn doet. Natuurlijk moet je altijd blijven uitkijken met zo'n paard, maar zij staat rustig in de wei veulentjes te poepen en verder wordt ze licht gereden om wat conditie te houden. Gaat uitstekend. Vroeger werd het veelvuldig toegepast bij werkpaarden omdat er nu eenmaal brood op de plank moest komen. Dat gaf wel eens nare situaties omdat je het been dan echt kapot kan maken door het zware werk.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:30

zoals ik al zei ieder zijn eigen manier van denken.
Ik zie nu alleen een paard dat Gewoon zonder pijn lekker iedere dag recreatief gereden wordt, lekker naar het strand en door de bossen.

Afbeelding
Dit is de hengst waar ik het over had lekker aan de longe , het is nu pas ongeveer een half jaar na de ingreep maar hij mag zowat alles weer.

Voor de mensen die er meer over willen weten, deze dierenarts legt het mooi uit.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefproblemen/zenuwsnede_images/zenuwsnede.htm
Ook wat de gevolgen zijn.

Hier nog een plaatje van welk deel er nou precies gevoelloos is
Afbeelding

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:04

ik ben een absolute tegenstander van zenuwsnede's...je verhelpt het probleem er in de verste verte niet mee, je neemt de pijn weg en loopt voor de rest de hoef van je paard volledig kapot! want het lijkt toch alsof je paard geen pijn heeft, dus alles zal wel goed gaan??? niet dus...de blessure vergroot en vergroot als maar, alleen voelt hij de pijn niet..mooie oplossing noem ik dat!! kuch kuch!!!

mijn ervaring met paarden en peesblessures is over het algemeen (en ik zeg het met spijt in het hart, maar helaas is het realiteit) negatief...de meeste paarden hervallen idd...eens ze iets aan de pezen mankeren zie ik er niet veel goeds meer in...tis een spijtige zaak maar er kan weinig aan gedaan worden, een half jaar geleden heeft een vriendin van me ook haar beste heartbreakermerrie op 6 jarige leeftijd op rust moeten zetten...na 1 en een half jaar voortdurend veeartsonderzoek, en weer boxrust, dan weer wat verbetering en telkens weer hervallen...het heeft haar een klein fortuin gekost en niks opgebracht...

Ik wens je in ieder geval wel succes met die shocking therapie, daar ken ik niks van en hoop dat het helpt...

groetjes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:17

Ik heb destijds ook voor de keus gestaan een zenuwsnede te laten doen ivm een 'chronische ' slijmbeurs ontsteking.

De DA gaf het paard na de ingreep nog een jaar of 5.
Ik was altijd al tegen zenuwsnedes. Ik ben met mijn probleem bij AdB terecht gekomen en ben daar uiteindelijk mee geholpen.

Ben erg blij dat ik het niet gedaan heb dan zou ik statistisch gezien nog maar 2 jaar hebben gehad met mijn paard.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:29

Apart vind ik wel dat op de site gesproken wordt over paarden die daarna nog hoog in de sport lopen, dat mag helemaal niet.
Maar ja wie controleerd dat? Clown

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:14

Het nadeel is dat er nog steeds paarden worden verkocht met een zenuwsnede als sportpaard, meest door handelaren.
Dat vind ik wel oneerlijk tegenover je paard, om hem te verkopen alsof er niets mankeerd.
Bij ons op stal is er nog een paard waarbij deze oparatie is uitgevoerd, maar deze loopt nog steeds zo kreupel als wat, zijn diepe buigpees is zo goed als helemaal door.
Nu zijn er nog 2 opties over,
Af laten maken,
of het been onder de koot laten amputeren en de rest van zijn leven met een prothese lopen, maar nog wel tien jaar lekker op het land staan en Dekken.
Deze operatie word in nederland nog niet uitgevoerd maar in amerika wel met succes.