Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DubbelDun schreef:Als er dus een wetenschappelijke maat wordt gegeven dat hengsten minder zouden doorgroeien en dit blijkt hooguit 1 a 2 cm te zijn
quinoa schreef:Freggel schreef:Nou ik vind het wel eigenwijs, een dierenarts heeft minimaal 6 jaar moeten studeren om überhaupt dierenarts te zijn en worden, dus die zal toch echt wel weten hoe het zit!!
Dus kortom dit leren ze op de studie, is dat geen wetenschappelijk bewijs genoeg??
Esther schreef:
Ook na 6 jaar studie weet iemand niet alles. Bij alle opleidingen geldt dat je pas leert door ervaring, dus als je aan het werk bent. Je krijgt een leuke basis mee in je studie en voor de rest leer je het in de praktijk.
Hoe vaak hoor je niet dat veeartsen er naast zitten bij dieren met de diagnose? Dat is ook het lastige dat de patienten niet kunnen praten.
En de ontwikkeling van de wetenschap gaat door, iedere keer zijn er nieuwe en vervolgonderzoeken waar wat uit komt. Vaak ook juist datgene wat niet verwacht werd...
De medische bladen lijken me toch geen topgeheim, dat de rest van NL ze niet mag lezen. Juist als er ontdekkingen gedaan worden wil men het graag de hele wereld laten weten. En praktijkervaring van mensen die al jaren fokken/met paarden omgaan kan veel waardevoller zijn dan de kennis van een veearts. Boeren weten vaker het weer beter te voorspellen dan de weermannen (m/v).
miriamrocky schreef:IK heb mijn hengst pony ook laten ruinen en hij daarna hard gegroeid want als zijn enige ging naar het hengst zijn
Freggel schreef:miriamrocky schreef:IK heb mijn hengst pony ook laten ruinen en hij daarna hard gegroeid want als zijn enige ging naar het hengst zijn
Hoe oud was hij toen hij geruind werd want het 1 hoeft niets met het ander te maken te hebben. Zeker als ze nog jong zijn kunnen ze altijd een groeispurt krijgen. Hengst, ruin of merrie maakt niets uit.
Jenka schreef:Wetenschappelijk kan ik niet verklaren hoe dit komt maar in de praktijk zie ik inderdaad dat paarden die langer hengst gebleven zijn (uiteraard) meer uiterlijke kenmerken van een hengst vertonen. Hiermee bedoel ik dat deze paarden meer spiermassa hebben en ook langer na de castratie hengstig gedrag vertonen. Paarden die vroeger gecastreerd werden bouwen minder spiermassa op en worden slungeliger. Vaak ook groter dan verwacht. Maar aangezien men nooit zeker is hoe groot het paard ging worden wanneer hij wel hengst gebleven was spreek ik me hier niet over uit of ruinen inderdaad groter worden dan hengsten. Het is wel een feit dat ze sneller groeien dan hengsten. Want bij hengsten kruipt er ook meer energie in de ontwikkeling van de spieren (bepaald door testosteron in teelballen). Wanneer men de teelballen wegneem gaat er minder energie naar de spieren waardoor er meer energie is voor de groei, en deze dus sneller gaat. (Daar gaf quinoa al eerder een zeer goede uitleg over).
De castratie vindt best plaats in voor of na jaar in verband met de vliegen. (om infecties te vermijden dus).
Jenka schreef:Wetenschappelijk kan ik niet verklaren hoe dit komt maar in de praktijk zie ik inderdaad dat paarden die langer hengst gebleven zijn (uiteraard) meer uiterlijke kenmerken van een hengst vertonen. Hiermee bedoel ik dat deze paarden meer spiermassa hebben en ook langer na de castratie hengstig gedrag vertonen.
Jenka schreef:Paarden die vroeger gecastreerd werden bouwen minder spiermassa op en worden slungeliger. Vaak ook groter dan verwacht. Maar aangezien men nooit zeker is hoe groot het paard ging worden wanneer hij wel hengst gebleven was spreek ik me hier niet over uit of ruinen inderdaad groter worden dan hengsten. Het is wel een feit dat ze sneller groeien dan hengsten. Want bij hengsten kruipt er ook meer energie in de ontwikkeling van de spieren (bepaald door testosteron in teelballen). Wanneer men de teelballen wegneem gaat er minder energie naar de spieren waardoor er meer energie is voor de groei, en deze dus sneller gaat. (Daar gaf quinoa al eerder een zeer goede uitleg over).