Azijn tegen vliegen en steekvliegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karen19

Re: Azijn tegen vliegen en steekvliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:17

als de azijn i.i.g maar verdund is, zeker met de zonneschijn van deze dagen kan de azijn, wanneer deze puur is, inbranden...

Hetty40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:28

Azijn met pepermuntolie werkt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:38

ik gooi alles door elkaar, vliegenspul, anti mug, azijn en citronella en water!
eerst deed ik alles laag voor laag op, azijn tegen de zomerjeuk met wat citronella erdoor heen, dan antimug tegen de muggen, vliegenspray tegen de andere insecten.. en toen werd ik dat zat, gooide alles door elkaar en mijn paard is vliegvrij!
ze stinkt wel een uur in de wind aangezien ik zekers niet zuinig aan spray maar dat maakt niet uit! zolang het werkt vind ik het goed!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:36

Tinkerlady schreef:
Hier is al een heel topic over: viewtopic.php?f=120&t=616989&hilit=

Ik lees hier veel recepten voor eigen brouwsels, waar men toch vreemde ingredienten in doet (afwasmiddel, dettol) en waarbij de paardenhuid toch negatief kan reageren. Dit zou ik nooit aanbevelen. Beter lijkt me te werken met natuurlijke ingredienten. Er is een speciaal boekje geschreven boordevol speciale recepten voor het gebruik van essentiele olien en hoe je dat dan veilig kunt doen: Essentiele olien voor honden en paarden is de titel ISBN 90-6030-572-8

Hieruit haalde ik het volgende recept voor vliegenspray:
Spuitflacon van 1 liter voor 2/3 vullen met lauwwarm water
Flinke scheut natuurazijn (bijna 1/3) erbij
Dan:
25 druppels teatree olie
15 druppels citroen olie of lemongrass
10 druppels pepermunt olie
en desgewenst nog wat geraniumolie (5 druppels) en voila!

Je kunt de mix altijd wat zwaarder of lichter maken. Over deze verhouding ben ik zelf erg te spreken. En belangrijker nog: geen gebleekte vacht, geen onvoorspelbare huidreacties etc. Ze gaan er juist mooi van glanzen en ze zijn insectenvrij. Spray naar believen, het kan geen kwaad ook niet voor jezelf! En je tast de natuurlijke vetlaag van de vacht niet aan en in dit geval hoef je ook niet te kokkerellen Knipoog. Gewoon mixen en goed schudden, klaar is kees. Met de flesjes olie maak je al snel een liter of 5 tot 7 vliegenspray.

In deze mix dient de azijn als drager/menger tussen het water en de olien en is ook op natuurbasis.

De essentiele olien haal je in kleine flesjes bij bijvoorbeeld De Tuinen. Huismerk is oke, van Chi is het sterker. Ietwat duurder maar je doet daar langer mee.

Succes ermee!

Mag ik even opmerken dat mijn paard ooit een allergische reactie heeft gekregen op natuurlijke oliën? Natuurlijk wil niet zeggen dat er geen reactie op kan komen! Ik gebruik nu dettol, azijn en water en dat gaat nog het beste.

hcvstacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:24

ik heb ook een mengsel gemaakt van azijn en citronella en betje water..
maar mijn vraag is kan je dat dan gewoon op de vangt spuiten is dat niet slegt voor zijn vacht????.. Ziek mijn moeder zegt niet dat dat nouw wel zo goed is..

gr stacey

x__Nandii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:27

nee ik denk dat jue wel een beetje uit moet kijken met zomaar ff een truucje misschien moet je is informeren bij een ruitersportwinkel?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:29

al sinds jaar en dag spuiten wij puur azijn. Je kunt wel allerlei mengsltjes maken, maar het effect is niks meer of minder al lijkt dat soms wel zo. Koop een jerrycan azijn en je kunt een paar maand vooruit.

hcvstacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:49

okeej dankje
stacey Pling

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:49

wat ik gister heb gedaan is.. : dettol, 2 tenen knoflook (geperst) citroen olie azijn en water bij mekaar in gedaan,,
meurt als een tierelier,, maar ik denk wel dat het helpt..