Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tinkerlady schreef:Hier is al een heel topic over: viewtopic.php?f=120&t=616989&hilit=
Ik lees hier veel recepten voor eigen brouwsels, waar men toch vreemde ingredienten in doet (afwasmiddel, dettol) en waarbij de paardenhuid toch negatief kan reageren. Dit zou ik nooit aanbevelen. Beter lijkt me te werken met natuurlijke ingredienten. Er is een speciaal boekje geschreven boordevol speciale recepten voor het gebruik van essentiele olien en hoe je dat dan veilig kunt doen: Essentiele olien voor honden en paarden is de titel ISBN 90-6030-572-8
Hieruit haalde ik het volgende recept voor vliegenspray:
Spuitflacon van 1 liter voor 2/3 vullen met lauwwarm water
Flinke scheut natuurazijn (bijna 1/3) erbij
Dan:
25 druppels teatree olie
15 druppels citroen olie of lemongrass
10 druppels pepermunt olie
en desgewenst nog wat geraniumolie (5 druppels) en voila!
Je kunt de mix altijd wat zwaarder of lichter maken. Over deze verhouding ben ik zelf erg te spreken. En belangrijker nog: geen gebleekte vacht, geen onvoorspelbare huidreacties etc. Ze gaan er juist mooi van glanzen en ze zijn insectenvrij. Spray naar believen, het kan geen kwaad ook niet voor jezelf! En je tast de natuurlijke vetlaag van de vacht niet aan en in dit geval hoef je ook niet te kokkerellen. Gewoon mixen en goed schudden, klaar is kees. Met de flesjes olie maak je al snel een liter of 5 tot 7 vliegenspray.
In deze mix dient de azijn als drager/menger tussen het water en de olien en is ook op natuurbasis.
De essentiele olien haal je in kleine flesjes bij bijvoorbeeld De Tuinen. Huismerk is oke, van Chi is het sterker. Ietwat duurder maar je doet daar langer mee.
Succes ermee!
mijn moeder zegt niet dat dat nouw wel zo goed is..