wat is er mis met brood?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprince

Re: wat is er mis met brood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:56

ja pellie en daarom weet je dus nooit wat echt goed is voor je paard, tenzij bewezen kan worden hoe het precies zit maar waar vind ik dat.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:04

misschien dat een beetje google-en helpt,
ik vertrouw niet meer zo erg op het woord van de dierenarts omdat die het al 3 keer mis heeft gehad en dat heeft al een keer een leven gekost, bijna 1tje en bij mijn andere had ie het helemaal mis.

maar te vers brood is echt niet goed Bloos!
kunnen ze een soort worm van geven. Ze vinden het harstikke lekker, maar voor mensen is TE vers brood ook niet goed.
Een bolletje kan geen kwaad. Maar niet te veel hoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:11

Naar mijn weten en wat ik geleerd heb qua wortelen is dat je die gewoon kunt voeren. Het draagt echter niet veel extra bij in het voedingsschema omdat er weinig bouwstoffen in zouden zitten.
Maar brood zou ik niet echt weten.... misschien dat het dan om schimmel gaat wat je via via hebt gehoord?

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:53

maar dan zou ik na zoveel jaar toch wel wat merken hij heeft alleen te veel zink in zijn bloed en verder ontworm ik hem en kan ik niks vinden in zijn mest hij mest ook goed en veel hij drinkt goed en plast wel donker maar niet vreemd qua kleur of geur

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:59

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je paard gewend is...

Mijn gelders verzorgpaard krijgt krachtvoer, hooi en regelmatige weidegang... als ik die ineens veel wortels etc etc ga voeren ( terwijl ik dat nooit geef! ) dan kunnen er natuurlijk koliekachtige dingen gebeuren!
Het is geleidelijk opbouwen... maar ik denk dat droog brood niet veel kwaad kan...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:34

Van vers brood zegt men altijd dat het doordat het zo plakkerig is , een bal kan vormen in de darmen en daardoor koliek kan veroorzaken. Daarnaast dus nog dat de samenstelling niet bepaald ideaal is ervan , voor een paard... er zijn echt wel paarden overleden hoor doordat ze brood gekregen hebben en dat fatale koliek veroorzaakt heeft , dat risico neem je als je (vers) brood voert....

Het is erg naïef om te zeggen : hij ziet er goed uit / zie er niks raars aan / gaat al jaren goed , dus brood kan echt geen kwaad , misschien heeft hij het wel nodig.

Dat kun je dan ook wel van een 90-jarig mannetje zeggen dat 10 pakjes shag per week wegpaft , al 75 jaar lang , en er prima uitziet. Nee hoor dat kan geen kwaad , die meneer zal dat wel nodig hebben , hij is 90 en nog gezond , ik denk dat ik ook maar begin met roken Knipoog

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:17

Er zitten bijna geen voedingsstoffen in en het kan opstopping veroorzaken heb ik eens gehoord.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 18:33

nou goed er is nog steeds niemand die met een bewijs aankomt.en aan al die verhalen en vergelijkingen heb ik wijnig.
als ik 2 veeartsen bel en ze zeggen allebij iets anders kom ik ook niet verder. en brood met shag vergelijken??? oke het zal wel bedankt voor je uitleg

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:07

Met droog brood is verstopping uiteraard minder dan vers brood Haha!... vandaar dat je brood altijd beter kunt drogen voordat je het voert!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:13

Ik heb gehoord dat er in brood geen voedingswaarde zit.
Ze vinden het wel lekker, maar ze worden er alleen maar dik van.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:14

Ja dan kun je nog beter wortels voeren Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:01

loveprince schreef:
nou goed er is nog steeds niemand die met een bewijs aankomt.en aan al die verhalen en vergelijkingen heb ik wijnig.
als ik 2 veeartsen bel en ze zeggen allebij iets anders kom ik ook niet verder. en brood met shag vergelijken??? oke het zal wel bedankt voor je uitleg

Tja dan ga je er gewoon mee door , en als je geluk hebt gaat het altijd goed.
Heb je de pech dat je verse bolletjes een keer een fatale koliek veroorzaken dan is het volledig jouw schuld dat je paard pijnlijk overlijdt.... je bent er nu immers voor gewaarschuwd.

Lijkt me niet fijn om met dat besef te leven als je paard die pech heeft..dus ik hoop echt voor je dat het gewoon altijd goed gaat en je paard er geen problemen mee krijgt. Maar je neemt het risico met ZIJN leven.

Net als die ouwe man met z'n gepaf , of iemand die zonder cap gaat rijden en zichzelf te barsten valt.
Je weet wat de gevolgen kunnen zijn en neemt het risico. Dus.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:14

zo is het, je moet doen wat jou goed lijkt. Ja

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:06

Pellie schreef:
hij haalt al meer dan genoeg suikers uit gras, meer dan goed voor een paard is zelfs. een mens kan ook zonder suiker. zoals je leest zit er in voedingsmiddelen zelf al genoeg suiker en hoe heet dat spul ookal weer wat in het lichaam omgezet wordt in suikers? Pling help ik kom er even niet op!!

insuline?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:58

glucose

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:47

loveprince schreef:

Je kan ook gewoon iets aannemen toch als de meerderheid het zegt? Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:11

loveprince schreef:
ik vind het altijd zo jammer dat iedereen iets anders zegt.daardoor wordt het zo verwarrend allemaal,zelfs de vee artsen zeggen verschillende dingen,de een zegt geef maar lekker brood en de anders zegt nee das slecht moet je niet doen.

Nou, hou het dan lekker simpel voor jezelf:
heb je ooit brood (en brokken en kuil enz. , maar daar gaat het hier niet over)
op de steppe of in een andere natuurlijke omgeving voor paarden zien groeien?

Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:16

dutske schreef:
Pellie schreef:
hij haalt al meer dan genoeg suikers uit gras, meer dan goed voor een paard is zelfs. een mens kan ook zonder suiker. zoals je leest zit er in voedingsmiddelen zelf al genoeg suiker en hoe heet dat spul ookal weer wat in het lichaam omgezet wordt in suikers? Pling help ik kom er even niet op!!

insuline?

Zetmeel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:50

*PWEEP* botervlieg gaat door voor de koelkast. Haha!

ja ik eet ook suiker, is eigenlijk ook niet goed voor mij, als mens. ik heb geen suiker nodig. Pling

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:51

Als het maar oud brood is, en er geen schimmel op zit.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 22:08

Botervlieg schreef:

heb je ooit iemand op de steppe in het wild, paard zien rijden of naar een veearts zien gaan of bekapt zien worden?

Santos_ schreef:
Je kan ook gewoon iets aannemen toch als de meerderheid het zegt?

dat is het probleem er is bijna geen meerderheid ik spreek meer mensen dan alleen op bokt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:15

De meerderheid van janboerenfluitjes die niet internetten / bokken hebben ook nog nooit meegemaakt of van anderen gehoord dat het mis ging... gelukkig.

Net als dat mannetje van 90 die het allemaal maar onzin vindt dat roken slecht voor je zou zijn , dat verzinnen de mensen maar , weet hij veel , wat hem betreft zijn alle gevaren van roken alleen maar door vervelende dokters bedacht Tong uitsteken

Ik weet dus wel mensen die een paard verloren zijn door het voeren van brood. Die vergeven het zichzelf nooit

Maarja kijk maar wat je ermee doet.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:56

loveprince schreef:
Botervlieg schreef:

heb je ooit iemand op de steppe in het wild, paard zien rijden of naar een veearts zien gaan of bekapt zien worden?

Nee, maar wat heeft dat met voedselbehoefte (van het paard; in jouw zin lees ik dat het over mensen gaat Knipoog ) te maken? Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:17

ik voerde ook brood, vrij veel zelfs, omdat ik een paard heb dat geen krachtvoer mag (zware koudbloed) en ik wilde hem toch iets geven, de bakker staat bij ons op stal, dus er is altijd veel (oud) brood aanwezig
Tot er een holistisch DA kwam, zij ging ook het voer doormeten en verbood mij om Morrie ooit nog 1 boterham te voeren, omdat dat heel slecht voor hem is. Vooral het gist en de suikers, zoals hier al vaak gezegd is.

Ik ben ermee gestopt en Morrie z'n eeuwige huidproblemen (droge en natte mok, schurft, rotstraal) verdwenen als sneeuw voor de zon

Een vriendin van me heeft een stoeterij met koudbloeden van hetzelfde ras als Morrie en ook bij haar werd door de plaatstelijke bakker bergen brood gebracht. Zij is door het voeren van brood 5 paarden verloren. Ze is er dan ook mee gestopt zodra ze daar achter was gekomen (sectie laten verrichten)

Van mij mag iedereen z'n paard brood voeren, wie ben ik om het tegen te houden, maar mijn paard krijgt het niet meer

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:55

Mijn paarden krijgen alleen gedroogd brood, niet vers. Ze vinden het lekker en het is vaak 1 a 2 sneetjes per dag.