zenuwsnede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:33

Je zegt het zelf MITS ER GOEDE MEDISCHE REDENEN VOOR ZIJN.
Hallo, je laat toch niet voor de lol zo'n operatie uitvoeren?

Logisch dat de KNHS ertegen is, ik ken persoonlijk ook mensen die hun paard nog gewoon uitbrengen. Daar ben ik óók op tegen. Maar wat doe je eraan?

Het is dus niet verboden. einde verhaal.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:38

Ik zeg ook niet dat je het voor je lol doet...maar denk wel dat je het om de juiste redenen moet doen...ken DA die toch wel heel snel zeggen doe maar een zenuwsnede...
Kan er ook niets aan doen dat het bij de AID wel omschreven staat als verboden....in hetzelfde lijstje als couperen van staarten e.d....met een uitzonderingsregel...

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:35

Maar als ik dit zo eens lees zijn er meer positieve ervaringen met een zenuwsnede dan negatieve.... Ik ben ook een alles aan het uitpluizen omdat ik zelf ook voor deze moeilijke keuze sta....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:30

om het een beetje bot te zeggen is het alleen maar uitstel van excicutie.(schrijf je geloof ik anders)
Ik ken 2 paarden die het hebben gehad en bij allebei is het na jaren weer aangegroeid.Je zet het proces zeg maar een paar jaar stil.
Ik ben er op tegen en zou het nooit doen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 06:30

Kennis liet zenuwsnede doen ( ik boos Boos! ) om een lang verhaal kort te maken: het paard is na die zenuwsnede en daarna nog 2 x uitbranden van zenuw omdat steeds die zenuw weer aangroeide alsnog afgemaakt. Arme dier heeft veel geleden.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:03

baudyh schreef:
om het een beetje bot te zeggen is het alleen maar uitstel van excicutie.(schrijf je geloof ik anders)
Ik ken 2 paarden die het hebben gehad en bij allebei is het na jaren weer aangegroeid.Je zet het proces zeg maar een paar jaar stil.
Ik ben er op tegen en zou het nooit doen

Ja dat is ieder voor zich. Ik denk dat ik het wel ga overwegen het te laten doen. Mijn paard is 9 en zou in de bloei van zijn leven moeten zijn! Ik wil hem graag nog een leuke tijd geven en nog een paar keer flink hard door het bos sjezen, want daar houdt ie zo van!! Dan is het maar uitstel van executie, Als ik hem dit nog kan geven voel ik me daartoe verplicht. Er zijn naar mijn inzien weinig gevallen waarrbij het fout gaat, en al gaat het na enkele jaren fout kan die alsnog naar de slacht, maar dan heeft ie het nog leuk gehad. Er zijn paarden die nog 15 jaar leven met een zenuwsnede, dus zo kan het ook, het gaat ook echt vaak goed. Echt, als mijn paard moet lijden maak ik daar een eind aan....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:37

Baudyh, je moet geen appels met peren vergelijken.

Kijk, als mijn paard 4 jaar was geweest toen de diagnose was gesteld, dan had ik idd niet voor een snede gekozen.
Maar mijn paard was 14 en dan groeit het veel minder snel weer terug.
Plus dat ik vind dat ik mijn paard dat wel aankon en dat verschilt per eigenaar en per paard.

Dus nogmaals: deze beslissingen zijn weloverwogen genomen, dus lees eerst goed de verhalen van de eigenaren door, voordat je een conclusie trekt. (dit bedoel ik even in het algemeen!)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:20

ik vergelijk geen appels met peren.Ik zou het nooit doen,niet als mijn paard 4 was of 14 dat maakt voor mij niks uit.

Ik vindt een zenuwsnede niet goed.Bijna niemand die een paard heeft waarbij een zenuwsnede is gedaan laat zijn paard daarna vredig in de wei lopen.Zeker 90 % gaat als hij of zij ziet dat het paard weer goed loopt het toch weer even proberen met als gevolg dat er weer gewoon gereden of wat dan ook.
Het is niet zo dat je probleem dan opgelost is de kwaal is er nog steeds en wordt ook erger alleen hij voelt het niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:22

TS vraagt om reacties van mensen met persoonlijke ervaring.

De meesten die positief zijn, hebben er persoonlijk ervaring mee, dus laten we het even ontopic houden over wie er met eigen paard mee te maken heeft gehad.

Dat welles-nietes verhaal hangt me echt de keel uit en het gaat TS niet om meningen, maar om ervaringen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:58

ik kan er ook niks aan doen dat je alleen positieve ervaringen wil.Mijn beste vriendin heeft het laten doen bij haar pony dus ik zit er ook dicht op zeg maar.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:07

Ik ken er vele en sta er dan ook zeer positief tegenover. Het is een ingreep tuurlijk, en je mag best wat voorzichtig met je geholpen paard omgaan maarrrrrrrrrrr je paard is pijnloos. Of het nou erger wordt of niet, hij merkt het niet, voelt het niet, en het is een probleem dat geen doodsoorzaak heeft, dus met andere woorden: ze lopen er jaaaaaaaaaaaaren mee zonder pijn en gaan dan niet ineens eraan dood omdat je hebt doorgereden, nee.......... ze zijn dan net als alle andere paarden. Je merkt er ook niets aan, in het rijden niet en in het lopen niet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:12

Baudyh, laat maar, je snapt niet wat ik bedoel (of je wilt het niet snappen).

Mireille, klopt idd, je merkt helemaal niets aan je paard.
In tegenstelling tot mensen, kunnen paarden en andere dieren zich heel makkelijk aanpassen aan zo'n kunstgreep.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:35

Ik heb 5 jaar geleden bij mijn pony ook een zenuwsnede laten doen: hij had toen HKO aan 1 been. Hij was op dat moment bijna 11 jaar oud.
Vorig jaar maart werd Frenk ineens weer kreupel: aan zijn goede been.. Naar de kliniek geweest: een cyste in het straalbeen.. HKO 3/4.. Speciaal beslag: hij liep als een tierelier Haha! In oktober werd hij weer kreupel; dit keer aan zijn slechte been.. Ten tijde van de zenuwsnede had hij 1 cyste in zijn straalbeen: nu waren het er 2 geworden en zelfs met speciaal beslag èn medicijnen werd het niet beter..
Als ik opnieuw had kunnen kiezen, had ik het niet gedaan. Op dat moment wisten wij niet beter en zagen we dit als laatste optie. Nu zou ik kiezen voor behandelingen.
Doordat hij al die tijd niets voelde, kon hij niet aangeven dat het mis was; hij voelde immers geen pijn en werkte met plezier. Het straalbeen is heel erg achteruit gegaan en als hij dat had kunnen aangeven, hadden we hem kunnen laten behandelen en was het niet zover gekomen.. We hebben er toen voor gekozen en ik zeg niet dat ik er spijt van heb: ik zou het alleen nooit weer doen.. Hij loopt nu dag en nacht op het land zonder ijzers en nog nauwelijks medicijnen Haha! Hij heeft lol en geen last van zijn benen; alleen wanneer ik met hem ga rijden, dus dat doe ik ook niet meer..

Bij Frenk kon je wèl merken dat hij 2 zenuwsnedes had: hij liep niet helemaal zuiver en sleepte in het begin met zijn voorbenen. Hij had immers geen gevoel meer en wist blijkbaar niet zo goed meer hoe hij moest lopen Haha!
Een zenuwsnede brengt daarnaast het gevaar mee dat je alles weer met je paard kunt doen, zonder dat hij pijn heeft.. Hij kan niet aangeven dat zijn benen slechter worden en de kans dat de zenuwen weer aan elkaar groeien is toch vrij groot. Ze zeggen dan wel van niet, maar je hoort het toch erg veel (was bij Frenk dus ook het geval). En daarbij is het geen goedkope ingreep.

Wat betreft het herstel: Frenk moest 14 dagen boxrust en daarna moest ik 14 dagen met hem aan de hand stappen (wat overigens niet ging, want hij ging compleet uit zijn dak Haha!). Daarna mocht ik heel rustig aan weer beginnen.

Het is een keuze die je zelf moet maken, maar denk er heel erg goed over na. Zet alle voors en tegens naast elkaar en bekijk ook alle andere opties: eventuele behandelingen e.d.
Maak voor jezelf en voor je paard de juiste keuze en zorg ervoor dat je er achteraf geen spijt van krijgt Ja Ik heb nog 4 fantastische jaren met mijn pony gehad, maar het hadden er waarschijnlijk veel meer kunnen zijn..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:37

imker schreef:
Baudyh, laat maar, je snapt niet wat ik bedoel (of je wilt het niet snappen).

Ik snap wel wat je bedoeld ben het er alleen niet mee eens.

Die mening mag ik toch hebben

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:40

O ja: ik ben trouwens die vriendin van Baudyh Haha! Zij spreekt min of meer uit ervaring, omdat ze er idd erg dicht op zit (zat) Ja

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:18

Het ene paard is het andere niet, dat zie je wel uit bovenstaand verhaal.
Bij de één slaat het goed aan, bij de ander merk je een verslechtering (al is dit verhaal het eerste wat ik ervan hoor).

Jorientje, misschien komt het omdat jouw pony nog verdere problemen heeft (aan beide benen HKO/cyste) en 2x zenuwsnede?

Mijn paard heeft rechtsvoor een snede ondergaan en loopt weer compleet rad.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:41

imker schreef:
Bij de één slaat het goed aan, bij de ander merk je een verslechtering (al is dit verhaal het eerste wat ik ervan hoor).

Jorientje, misschien komt het omdat jouw pony nog verdere problemen heeft (aan beide benen HKO/cyste) en 2x zenuwsnede?

Hij heeft aan beide voorbenen een zenuwsnede gehad: dus niet 2x Haha! Het is 4 jaar goed gegaan hoor (4 jaar en 1 maand zelfs Knipoog ). Mijn pony had ten tijde van de zenuwsnede alleen linksvoor HKO 3 o.a. doordat er een cyste in het straalbeen zat: rechtsvoor was niks mis mee. De DA raadde aan om in beide voorbenen een snede te doen, omdat hij anders links niks voelt en rechts wel: hierdoor kan het zo zijn dat het paard kreupel gaat lopen omdat hij rechts wat voelt en dat als pijn ervaart..

Door de snedes kon hij pijnvrij bewegen en aangezien hij nogal extreem beweegt Clown is het straalbeen er enorm op achteruit gegaan.. Rechtsvoor heeft hij nu 1 cyste en is HKO 3/4 geconstateerd; linksvoor heeft hij nu 2 cystes en is HKO 4 geconstateerd. Beide benen zijn dus behoorlijk verslechterd en dan met name het rechterbeen: dat was ten tijde van de snede nog helemaal in orde en 4 jaar later verreweg van dat..

Uiteraard is het per paard verschillend, maar het is goed om te deze verhalen mee te nemen in een beslissing. Het kan dus ook zo uitpakken. In dit topic staan ook nog een paar soortgelijke verhalen; niet zo lang als die van mij Knipoog maar ook negatief.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:56

Wij hebben ook een paard dat een zenuwsnede heeft gehad. Jarenlang hebben wij gesukkeld met verkeerde diagnoses, tot het HKO 3-4 bleek te zijn. Paard stond al jaren op rust.
Na de zenuwsnede loopt deze merrie weer pijnvrij in de wei en wordt ze weer recreatief gebruikt. Ook al rek je het leven van je paard er naar een paar jaar mee (dit paard loopt nu overigens alweer twee jaar goed), zodat ze toch nog een leuke pijnloze tijd hebben voor ze gaan, dan zou ik er altijd voor kiezen.
Alleen egoïsten gaan ermee in de sport of trainen er nog zwaar mee. Dit is een keuze die je alleen voor het paard mag maken en niet om je eigen ambities veilig te stellen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:52

Idd Yvonne, ik ga een heel eind met je mee. Maar als ik mijn paard compleet uit de dressuurtraining zou halen, zou het meer schaden als baten.
Omdat hij rechtsvoor niets meer voelt en toch graag op de kop loopt, moet ik hem blijven trainen (wel in mindere mate) dat hij toch op zijn achterhand blijft lopen.

Imker heeft 2x binnen 8 weken een zenuwsnede aan hetzelfde been gehad, omdat de chirurg (domdom) een streng vergeten was door te halen.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:41

Jorientje schreef:
imker schreef:

Hij heeft aan beide voorbenen een zenuwsnede gehad: dus niet 2x Haha! Het is 4 jaar goed gegaan hoor (4 jaar en 1 maand zelfs Knipoog ). Mijn pony had ten tijde van de zenuwsnede alleen linksvoor HKO 3 o.a. doordat er een cyste in het straalbeen zat: rechtsvoor was niks mis mee. De DA raadde aan om in beide voorbenen een snede te doen, omdat hij anders links niks voelt en rechts wel: hierdoor kan het zo zijn dat het paard kreupel gaat lopen omdat hij rechts wat voelt en dat als pijn ervaart..

Door de snedes kon hij pijnvrij bewegen en aangezien hij nogal extreem beweegt Clown is het straalbeen er enorm op achteruit gegaan.. Rechtsvoor heeft hij nu 1 cyste en is HKO 3/4 geconstateerd; linksvoor heeft hij nu 2 cystes en is HKO 4 geconstateerd. Beide benen zijn dus behoorlijk verslechterd en dan met name het rechterbeen: dat was ten tijde van de snede nog helemaal in orde en 4 jaar later verreweg van dat..

Uiteraard is het per paard verschillend, maar het is goed om te deze verhalen mee te nemen in een beslissing. Het kan dus ook zo uitpakken. In dit topic staan ook nog een paar soortgelijke verhalen; niet zo lang als die van mij Knipoog maar ook negatief.

Maar je hebt nog wel 4 jaar plezier van je pony gehad! En heb je trouwens niet elk half jaar controle foto's laten maken? Dat zou ik sowieso wel doen, zo houd je in de gaten hoe het ervoor staat...

Ik ben nog erg aan het twijfelen, maar als ik zo hoor zijn er veel positieve reacties... ik vind mijn paardje echt veel te jong om dood te gaan! En nu heeft hij pijn, dus als hij zonder pijn nog wat leuke jaren kan hebben is iedereen toch blij?!

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:04

LadyJane schreef:
Maar je hebt nog wel 4 jaar plezier van je pony gehad! En heb je trouwens niet elk half jaar controle foto's laten maken? Dat zou ik sowieso wel doen, zo houd je in de gaten hoe het ervoor staat...

Ik ben nog erg aan het twijfelen, maar als ik zo hoor zijn er veel positieve reacties... ik vind mijn paardje echt veel te jong om dood te gaan! En nu heeft hij pijn, dus als hij zonder pijn nog wat leuke jaren kan hebben is iedereen toch blij?!

Ik heb zeker nog 4 jaar plezier van mijn pony gehad en daar ben ik ook heel dankbaar voor, maar het heeft wat betreft zijn benen meer kwaad gedaan dan goed..

Na een half jaar hebben we controle gehad en de DA in kwestie zei dat het allemaal goed was en dat ik met niet zo druk moest maken.. Hij zei dat het niet nodig was om ieder half jaar op controle te gaan: zijn benen konden immers niet verslechteren.. Wij wisten toen niet beter en geloofden hem.. Hadden we achteraf dus niet moeten doen Haha!
Zoals ik al zei had ik zonder die zenuwsnedes waarschijnlijk langer plezier van mijn pony kunnen hebben; vooral als ik kijk naar de vele mogelijkheden die er tegenwoordig zijn..
Nogmaals: ik heb er geen spijt van dat ik het gedaan heb, maar ik zou het nooit weer doen.. Het is echt iets waar je goed over na moet denken en ik vind dat ieder de beslissing voor zichzelf moet nemen Haha! Als jij denkt dat je er goed aan doet, moet je het gewoon doen. Ik heb er toen ook voor gekozen om die reden. Ik geef je 1 advies: denk er heel goed over na Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:29

Jorientje schreef:
Ik heb 5 jaar geleden bij mijn pony ook een zenuwsnede laten doen: hij had toen HKO aan 1 been. Hij was op dat moment bijna 11 jaar oud.
Vorig jaar maart werd Frenk ineens weer kreupel: aan zijn goede been.. Naar de kliniek geweest: een cyste in het straalbeen.. HKO 3/4.. Speciaal beslag: hij liep als een tierelier Haha! In oktober werd hij weer kreupel; dit keer aan zijn slechte been.. Ten tijde van de zenuwsnede had hij 1 cyste in zijn straalbeen: nu waren het er 2 geworden en zelfs met speciaal beslag èn medicijnen werd het niet beter..
Als ik opnieuw had kunnen kiezen, had ik het niet gedaan. Op dat moment wisten wij niet beter en zagen we dit als laatste optie. Nu zou ik kiezen voor behandelingen.
Doordat hij al die tijd niets voelde, kon hij niet aangeven dat het mis was; hij voelde immers geen pijn en werkte met plezier. Het straalbeen is heel erg achteruit gegaan en als hij dat had kunnen aangeven, hadden we hem kunnen laten behandelen en was het niet zover gekomen.. We hebben er toen voor gekozen en ik zeg niet dat ik er spijt van heb: ik zou het alleen nooit weer doen.. Hij loopt nu dag en nacht op het land zonder ijzers en nog nauwelijks medicijnen Haha! Hij heeft lol en geen last van zijn benen; alleen wanneer ik met hem ga rijden, dus dat doe ik ook niet meer..

Bij Frenk kon je wèl merken dat hij 2 zenuwsnedes had: hij liep niet helemaal zuiver en sleepte in het begin met zijn voorbenen. Hij had immers geen gevoel meer en wist blijkbaar niet zo goed meer hoe hij moest lopen :D
Een zenuwsnede brengt daarnaast het gevaar mee dat je alles weer met je paard kunt doen, zonder dat hij pijn heeft.. Hij kan niet aangeven dat zijn benen slechter worden en de kans dat de zenuwen weer aan elkaar groeien is toch vrij groot. Ze zeggen dan wel van niet, maar je hoort het toch erg veel (was bij Frenk dus ook het geval). En daarbij is het geen goedkope ingreep.

Wat betreft het herstel: Frenk moest 14 dagen boxrust en daarna moest ik 14 dagen met hem aan de hand stappen (wat overigens niet ging, want hij ging compleet uit zijn dak Haha!). Daarna mocht ik heel rustig aan weer beginnen.

Het is een keuze die je zelf moet maken, maar denk er heel erg goed over na. Zet alle voors en tegens naast elkaar en bekijk ook alle andere opties: eventuele behandelingen e.d.
Maak voor jezelf en voor je paard de juiste keuze en zorg ervoor dat je er achteraf geen spijt van krijgt Ja Ik heb nog 4 fantastische jaren met mijn pony gehad, maar het hadden er waarschijnlijk veel meer kunnen zijn..

Dat is echt onzin bij een goed uitgevoerde zenuwsnede. Ze schakelen niet de hele voet uit maar alleen de zere plek en de daaraan verbonden pees.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:48

ja, dat las ik ook, ze schalen vaak alleen de achterkant van de voet uit, in de toon zit wel gewoon gevoel.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:50

mijn paard loopt nu weer na bijna 2 maanden revalideren de gehele dag op het land het omschakelen van de ene ondergrond en de ander vind ze nog wat vreemd maar ze loopt stukken beter als voor de operatie ik ben ontzettend blij dat ik hiervoor gekozen heb en zou als ik weer in deze situatie kom er nog maals voor kiezen.
ze loopt nu pijnvrij rond te genieten daar heb ik het voor gedaan
groetjes linda

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:01

Mireille1970 schreef:
Dat is echt onzin bij een goed uitgevoerde zenuwsnede. Ze schakelen niet de hele voet uit maar alleen de zere plek en de daaraan verbonden pees.

Ik weet heus wel dat ze niet de hele voet uitschakelen, maar mijn pony had er de eerste periode veel moeite mee. Later niet meer, maar vooral het eerste half jaar wel. Ik had hem nog nooit op ijzers gehad, maar heb dat toen om die reden wel gedaan: de voorkant van zn hoeven waren helemaal recht afgesleten.
Zoals meerdere mensen al hebben vermeldt in dit topic, is niet ieder paard hetzelfde. Je kunt niet alle paarden met een zenuwsnede over 1 kam scheren.
Daarnaast heeft mijn pony, vòòr de zenuwsnede, ruim 2 jaar lang kreupel gelopen: hij heeft verschillende soorten beslag gehad, is een aantal keer ingespoten en uiteindelijk gaven we het op en hebben we hem op de wei gezet. Hij heeft toen 8 maanden op de wei gestaan en toen hebben we de zenuwsnede uit laten voeren. Hij moest na de zenuwsnede weer 'leren' lopen: hij kon weer normaal gaan lopen en dat was erg moeilijk in het begin.

Ik vind niet dat jij het recht hebt om te zeggen dat het 'onzin' is: dat bepaal ik zelf wel! Jij hebt hem nooit zien lopen
Misschien heb ik het in mijn verhaal verkeerd omschreven, maar dat is nog geen reden om zo te reageren.