Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) om een lang verhaal kort te maken: het paard is na die zenuwsnede en daarna nog 2 x uitbranden van zenuw omdat steeds die zenuw weer aangroeide alsnog afgemaakt. Arme dier heeft veel geleden. 
baudyh schreef:om het een beetje bot te zeggen is het alleen maar uitstel van excicutie.(schrijf je geloof ik anders)
Ik ken 2 paarden die het hebben gehad en bij allebei is het na jaren weer aangegroeid.Je zet het proces zeg maar een paar jaar stil.
Ik ben er op tegen en zou het nooit doen
In oktober werd hij weer kreupel; dit keer aan zijn slechte been.. Ten tijde van de zenuwsnede had hij 1 cyste in zijn straalbeen: nu waren het er 2 geworden en zelfs met speciaal beslag èn medicijnen werd het niet beter..
Hij heeft lol en geen last van zijn benen; alleen wanneer ik met hem ga rijden, dus dat doe ik ook niet meer..
). Daarna mocht ik heel rustig aan weer beginnen.
Ik heb nog 4 fantastische jaren met mijn pony gehad, maar het hadden er waarschijnlijk veel meer kunnen zijn.. imker schreef:Baudyh, laat maar, je snapt niet wat ik bedoel (of je wilt het niet snappen).
Zij spreekt min of meer uit ervaring, omdat ze er idd erg dicht op zit (zat)
imker schreef:Het ene paard is het andere niet, dat zie je wel uit bovenstaand verhaal.
Bij de één slaat het goed aan, bij de ander merk je een verslechtering (al is dit verhaal het eerste wat ik ervan hoor).
Jorientje, misschien komt het omdat jouw pony nog verdere problemen heeft (aan beide benen HKO/cyste) en 2x zenuwsnede?
Mijn paard heeft rechtsvoor een snede ondergaan en loopt weer compleet rad.
Het is 4 jaar goed gegaan hoor (4 jaar en 1 maand zelfs
). Mijn pony had ten tijde van de zenuwsnede alleen linksvoor HKO 3 o.a. doordat er een cyste in het straalbeen zat: rechtsvoor was niks mis mee. De DA raadde aan om in beide voorbenen een snede te doen, omdat hij anders links niks voelt en rechts wel: hierdoor kan het zo zijn dat het paard kreupel gaat lopen omdat hij rechts wat voelt en dat als pijn ervaart..
is het straalbeen er enorm op achteruit gegaan.. Rechtsvoor heeft hij nu 1 cyste en is HKO 3/4 geconstateerd; linksvoor heeft hij nu 2 cystes en is HKO 4 geconstateerd. Beide benen zijn dus behoorlijk verslechterd en dan met name het rechterbeen: dat was ten tijde van de snede nog helemaal in orde en 4 jaar later verreweg van dat..
maar ook negatief. 
Jorientje schreef:imker schreef:Het ene paard is het andere niet, dat zie je wel uit bovenstaand verhaal.
Bij de één slaat het goed aan, bij de ander merk je een verslechtering (al is dit verhaal het eerste wat ik ervan hoor).
Jorientje, misschien komt het omdat jouw pony nog verdere problemen heeft (aan beide benen HKO/cyste) en 2x zenuwsnede?
Mijn paard heeft rechtsvoor een snede ondergaan en loopt weer compleet rad.
Hij heeft aan beide voorbenen een zenuwsnede gehad: dus niet 2xHet is 4 jaar goed gegaan hoor (4 jaar en 1 maand zelfs
). Mijn pony had ten tijde van de zenuwsnede alleen linksvoor HKO 3 o.a. doordat er een cyste in het straalbeen zat: rechtsvoor was niks mis mee. De DA raadde aan om in beide voorbenen een snede te doen, omdat hij anders links niks voelt en rechts wel: hierdoor kan het zo zijn dat het paard kreupel gaat lopen omdat hij rechts wat voelt en dat als pijn ervaart..
Door de snedes kon hij pijnvrij bewegen en aangezien hij nogal extreem beweegtis het straalbeen er enorm op achteruit gegaan.. Rechtsvoor heeft hij nu 1 cyste en is HKO 3/4 geconstateerd; linksvoor heeft hij nu 2 cystes en is HKO 4 geconstateerd. Beide benen zijn dus behoorlijk verslechterd en dan met name het rechterbeen: dat was ten tijde van de snede nog helemaal in orde en 4 jaar later verreweg van dat..
Uiteraard is het per paard verschillend, maar het is goed om te deze verhalen mee te nemen in een beslissing. Het kan dus ook zo uitpakken. In dit topic staan ook nog een paar soortgelijke verhalen; niet zo lang als die van mijmaar ook negatief.
LadyJane schreef:Maar je hebt nog wel 4 jaar plezier van je pony gehad! En heb je trouwens niet elk half jaar controle foto's laten maken? Dat zou ik sowieso wel doen, zo houd je in de gaten hoe het ervoor staat...
Ik ben nog erg aan het twijfelen, maar als ik zo hoor zijn er veel positieve reacties... ik vind mijn paardje echt veel te jong om dood te gaan! En nu heeft hij pijn, dus als hij zonder pijn nog wat leuke jaren kan hebben is iedereen toch blij?!
Als jij denkt dat je er goed aan doet, moet je het gewoon doen. Ik heb er toen ook voor gekozen om die reden. Ik geef je 1 advies: denk er heel goed over na
Jorientje schreef:Ik heb 5 jaar geleden bij mijn pony ook een zenuwsnede laten doen: hij had toen HKO aan 1 been. Hij was op dat moment bijna 11 jaar oud.
Vorig jaar maart werd Frenk ineens weer kreupel: aan zijn goede been.. Naar de kliniek geweest: een cyste in het straalbeen.. HKO 3/4.. Speciaal beslag: hij liep als een tierelierIn oktober werd hij weer kreupel; dit keer aan zijn slechte been.. Ten tijde van de zenuwsnede had hij 1 cyste in zijn straalbeen: nu waren het er 2 geworden en zelfs met speciaal beslag èn medicijnen werd het niet beter..
Als ik opnieuw had kunnen kiezen, had ik het niet gedaan. Op dat moment wisten wij niet beter en zagen we dit als laatste optie. Nu zou ik kiezen voor behandelingen.
Doordat hij al die tijd niets voelde, kon hij niet aangeven dat het mis was; hij voelde immers geen pijn en werkte met plezier. Het straalbeen is heel erg achteruit gegaan en als hij dat had kunnen aangeven, hadden we hem kunnen laten behandelen en was het niet zover gekomen.. We hebben er toen voor gekozen en ik zeg niet dat ik er spijt van heb: ik zou het alleen nooit weer doen.. Hij loopt nu dag en nacht op het land zonder ijzers en nog nauwelijks medicijnenHij heeft lol en geen last van zijn benen; alleen wanneer ik met hem ga rijden, dus dat doe ik ook niet meer..
Bij Frenk kon je wèl merken dat hij 2 zenuwsnedes had: hij liep niet helemaal zuiver en sleepte in het begin met zijn voorbenen. Hij had immers geen gevoel meer en wist blijkbaar niet zo goed meer hoe hij moest lopen :D
Een zenuwsnede brengt daarnaast het gevaar mee dat je alles weer met je paard kunt doen, zonder dat hij pijn heeft.. Hij kan niet aangeven dat zijn benen slechter worden en de kans dat de zenuwen weer aan elkaar groeien is toch vrij groot. Ze zeggen dan wel van niet, maar je hoort het toch erg veel (was bij Frenk dus ook het geval). En daarbij is het geen goedkope ingreep.
Wat betreft het herstel: Frenk moest 14 dagen boxrust en daarna moest ik 14 dagen met hem aan de hand stappen (wat overigens niet ging, want hij ging compleet uit zijn dak). Daarna mocht ik heel rustig aan weer beginnen.
Het is een keuze die je zelf moet maken, maar denk er heel erg goed over na. Zet alle voors en tegens naast elkaar en bekijk ook alle andere opties: eventuele behandelingen e.d.
Maak voor jezelf en voor je paard de juiste keuze en zorg ervoor dat je er achteraf geen spijt van krijgtIk heb nog 4 fantastische jaren met mijn pony gehad, maar het hadden er waarschijnlijk veel meer kunnen zijn..

Mireille1970 schreef:Dat is echt onzin bij een goed uitgevoerde zenuwsnede. Ze schakelen niet de hele voet uit maar alleen de zere plek en de daaraan verbonden pees.