Pezen gescheurt met open wond, iemand die kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Pezen gescheurt met open wond, iemand die kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:24

Lang verhaal, maar wat een schrik Ach gut
Moet zeggen dat ik het een verstandige beslissing vind om haar te laten gaan. Vond het al heel moedig gedacht dat dit goed zou komen, helaas als beide pezen gewoon door zijn komt het eigenlijk niet meer goed.
Moedig dus nu ook dat je deze keuze hebt genomen, het doet nu ontzettend veel pijn, maar over een tijd heb je er vrede mee.

Veel sterkte!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:29

Het klinkt misschien heel bot, maar ik heb er nu al wat vrede mee.
Natuurlijk is het oneerlijk dat ze op 11 jarige leeftijd moet gaan. Maar ze geeft nu zelf ook op, en in laten slapen is beter dan haar zien leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:43

Meisje toch.. ik heb het nu allemaal gelezen..
Ik vind het vreselijk voor je, maar het is inderdaad beter dat ze nu geen pijn meer lijdt..

het leven is soms zo oneerlijk, maar Jolly heeft echt alles gegeven wat ze kon, ze is sterk gebleven, heeft gevochten totdat het geen zin meer had, dat geeft toch aan dat ze het fijn heeft gehad bij jullie en dat ze echt wilde blijven..

Ik wil je de komende dagen [want die zullen het zwaarst zijn] heel erg veel sterkte wensen, en maak er morgen een mooie dag van.. knip wat plukjes haar als herinnering.. maak foto's van jullie samen, verwen haar de hele dag.. Doe alles wat je kunt doen,

Wat je tot nu toe ook gedaan hebt, is allemaal super, jullie hebben mooie tijden gehad.. 8 lange jaren heb je net verteld..
Dat is gewoon super.. zorg ervoor dat je die herinneringen nooit vergeet, en als je het even moeilijk hebt, denk dan aan haar lijden, dit kon gewoon niet, dat is niet eerlijk, zowel voor jou als voor haar..

Meis, je hebt de juiste beslissing gemaakt, Jolly weet dat net zo goed als jijzelf, en je kan áltijd bij me uithuilen, dat weet je, dat heb ik ook bij jou gekunt..

Aan alles komt een einde, maar het verdriet zal slijten, niet verdwijnen, maar gewoon slijten, huilen mag altijd, schreeuwen helpt, maar vergeet alstjeblieft niet dat dit de enige juiste weg is voor Jolly.

Echt heel heel erg veel sterkte.. je kunt me altijd pb'n of je hart luchten op msn.. Vriendjes zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-06 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 00:46

Het is gebeurd. We hebben haar zo net laten in slapen.
Het ging niet langer, rond 11 uur begon de dierenarts. Ze liet haar been niet met rust, en gaf het zo geen kans. We hebben de dierenarts deze avond gebeld en hij moest komen. Het moest, hij moest ergens anders spul halen om haar in te laten slapen.

Maar nu kwam hij eindelijk na vier keer te bellen. Toen hij er was, en ze voor de zoveelste keer haar zere been weer in de lucht gooide, tegen het hek aan en weer bijna vast kwam te zitten had hij zelf ook door dat het nu moest. Het gips en verband zat er echt bagger onder.
Ik ben rond half 9 geloof ik naar buiten gegaan, en ik heb haar tot half 11 gepoetst, af en toe iets lekkers geven met haar knuffelen. En ze bleef maar bezig met haar been, toen hebben we ook gezegt dit kan zo niet nog een dag langer door. De dierenarts moest nu komen.

Toen de dierenarts het terrein op kwam rijden hing ik nog een laatste keer bij haar om haar nek, ik vertelde haar hoeveel ik van haar hou en dat ik haar nooit zal vergeten. Dat dit voor haar eigen best wil was. Ik zette wat dingen aan de kant, en op de wei kreeg ze haar spul, via een infus. Ze was gaan liggen, en viel eerst in slaap, we hebben bij haar getezen. Ik heb haar over haar hoofd en hals heen geaaid. Een kus op haar hoofd, en gewoon nog gefluisterd dat ik van haar hou.
Ze raakte daarna in coma en is rustig overleden. Ze heeft niks gemerkt. Ik heb nog bij haar gezeten, en wat langer afscheid genomen. Zachtjes tegen haar gepraat. Het was toch zo ver. Ik kon het niet meer terug draaien. Ik kon niet zeggen, dit wil ik niet, breng haar terug. Ik heb haar geaaid, als of ze bij me lag. Als of ze gewoon sliep. Nog een paar laatste kussen en wat lieve woordjes, toen ben ik opgestaan en met een hart vol pijn weg gelopen.

Ik weet dat dit het beste voor haar is. Ik heb een dag lang afscheid van haar kunnen nemen. Alleen het is zo moeilijk, om te geloven dat je haar nooit meer hoort hinniken, nooit meer tegen de deur aan slaan om eten, nooit meer je hand af likt, of gewoon met haar kan spelen. Die kleine dingen, die soms zo normaal lijken, geniet daarvan. Die dingen ga ik echt missen, en dat weet ik zeker. Daarom vond ik het nog fijn om haar nog een keer voor de laatste keer te borstelen, vorige week zou er niks bijzonders aan zijn geweest, maar vandaag was het speciaal. Onze laatste keer, ons afscheid.

Er mist nu gewoon iets, ze was gewoon lid van de familie, ze hoorde bij ons. Voor ons was zij de ideale pony. Ze paste helemaal bij ons soort, maar nu is alles weg.
Vanmorgen nog gras voor haar geplukt, dan hinnikte ze nog vrolijk naar me, dat ze blij was met haar gras.
Ik ga haar zo erg missen, die lege stal. Dat ene overbodige zadel en hoofdstel. Die andere spullen die nu opeens geen nut meer hebben. Maar we gooiden niks weg.
Ik heb een pluk van haar manen en staart. Maar het liefst had ik gewoon weer heel die pony, gezond weer in haar stalletje staan.

Ik heb geen spijt van onze beslissing, want zo kon het niet. Maar het doet wel pijn.
En dit gedicht, het is niet van mij. Maar het doet me zo aan Jolly denken, zo aan haar karakter, en de afgelopen twee dagen.

May I go now?
Do you think the time is right?
May I say goodbye to pain filled days and endless lonely nights?
I’ve lived my life and done my best an example tried to be.
So can I take that step beyond and set my spirit free?
I didn’t want to go at first, I fought with all my might.
But something seems to draw me now to a warm and living light.
I want to go, I really do.
It’s difficult to stay.
But I will try as best I can to live just one more day.
To give you time to care for me and share your love and fears.
I know you’re sad and afraid, because I see your tears.
I won't be far, I promise that, and hope you’ll always know...
That my spirit will be close to you where ever you may go.
Thank you so for loving me
You know I love you too.
That’s why it’s so hard to say goodbye and end this life with you.
So hold me now just one more time and let me hear you say:
Because you care so much for me,
You’ll let me go today.

Mijn meisje, rust zacht. Je verdiend het, je bent niet oud geworden. Maar herinneringen zat, leuke herinneringen. En mijn meisje haar rust. Door iets dan in een seconde gebeurd, kan op lange periode zo'n grote invloed hebben.
Het was niet eerlijk om haar zo te zien strompelen dat het gewoon niet lukte. En het was niet dat ze veel pijn had, maar juist te weinig.
Het gips, watten en verband irriteerde haar waardoor ze het eraf wou hebben. En dat been zou moeten rusten, wou het genezen. En dat lukte niet, het deed haar niet genoeg pijn. Dat zei de veearts.
Mijn gedachte gaat alle kanten op, en hoe ik het nu ook wend of keerd, ik kan het nog steeds niet geloven dat iets dat 8 jaar lang er al is opeens weg is. Je kameraatje, je grote liefde, die pony waar je alles samen mee hebt geleerd, je eerste pony, ik vertrouwde haar en zij vertrouwde mij. Samen konden we echt alles, en zolang ik haar maar aanmoedigde was niks haar te eng. En dat is nu allemaal weg.
Maar liever dit, dan dat ze nu zo ongemakkelijk op de wei zou staan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:16

Jeetje, wat een verhaal is dit.. Huilen Echt verschrikkelijk meisje!
Ik zit hier met tranen in mijn ogen!
Dat gedicht, wat past dat goed bij jullie gebeurtenissen.. Prachtig gewoon.
Je moet proberen door te gaan met je leven en voor jezelf afspreken wanneer je aan haar mag denken, dat helpt! Denk dan terug aan de fijne en geweldige momenten die je met haar beleefd hebt.. Je zult er weer bovenop komen meid..

Heel veel sterkte ermee! Ach gut

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:31

Ik heb het hele verhaal gelezen, echt vreselijk.. ik zit echt met tranen in mijn ogen en zou er echt niet aan moeten denken..

Heel erg veel sterkte gewenst en je hebt echt de goede keuze gemaakt..

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 12:41

Bedankt allemaal,
gelukkig is ze gisteren allemaal rustig verlopen.
Ze is vandaag opgehaald. Het voelt zo raar, als die 8 jaar is ze bij ons geweest. En nu laten wij haar weg halen. Toen die wagen er kwam, ik mocht niet kijken. Maar toch, het was de laatste keer dat ik mijn meisje kon zien. Toen die klep van die wagen open ging, het stonk verschrikkelijk. Ik weet dat wij die zintuigen, of instinct wat het is niet meer echt hebben, maar toch kon je gewoon de dood ruiken.
Het is zo raar, Jolly is er niet meer en hier beginnen alle plantjes te bloeien, leven en dood zit echt dicht bij elkaar.
Ik weet dat het de beste keuze is, maar het voelt fout en goed.
Ik ben blij voor haar dat het over is,
de dierenarts zei dan wel dat ze te weinig pijn had, maar anders had ze wel gewoon kunnen lopen. Wij kennen die pony wel, die had pijn.

Maar het lijkt allemaal zo nep, omdat ze nooit bij ons weg zou gaan. Ze zou nooit verkocht worden, en zo lang mogelijk bij ons blijven. Maar nu, ik kan het niet geloven dat alles maar dan ook echt alles over is.
Rijden zal nooit meer hetzelfde zijn, en als ik mijn paarden eten geef ook niet. Ik loop nu met een emmer, inplaats van twee. Het werk word wel gehalveerd, maar het verdriet des te meer.

Jill mist haar ook ontzettend. Vanaf zondag hinnikte ze al, ze miste Jolly. Maandag gaf Jolly een paar keer antwoord, omdat ze naar de wei en stallen terug ging. Jill was daar zo blij mee, want ze wist dat er iets was. En ze rook het bloed, en toen Jolly naar Sindbad hinnikte hoord Jill ook haar angst.

Jolly heeft gister de hele tijd voor Jill haar stal gestaan, en toen de dierenarts kwam moest ze daar weg. En Jill wist het, Jill hield zich rustig, mede doordat ook het bovenluik dicht zat.
Maar Jill wist het, ze hinnikte, en kreeg geen antwoord. Toen Jolly ingeslapen was moest de deur even open, want we moesten haar emmer hebben. Ze keek gelijk onder de deur door, en zag haar vriendin liggen. Ze wist het al, en toen de deur weer dicht moest alleen maar hinniken. En dat doet ik zeer bij mij. Want ze waren onafscheidelijk, ze hoorde bij elkaar. Jolly was niet alleen haar grootste vriendin, maar Jolly gaf haar vertrouwen. En we reden altijd samen buiten, was er iets engs, liet Jolly zien dat er niks aan de hand was. En dat is ook weg, Jill zal nu wel veel maar aan Sinbad en ons gaan hangen, maar ook wat meer zelfstandig worden. Maar de komende tijd word ook moeilijk voor haar. Ze stond al 5 jaar samen met Jolly.

Jolly heeft hier net geen 3 jaar mogen staan, Morgen staan de paarden precies 3 jaar aan huis.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:22

heej meis.. Gosh wat naar allemaal.. Ik heb echt met een brok in mn keel zitten lezen. Je hebt hoe moeilijk ook, echt de juiste beslissing genomen. Hoewel ik ook snap dat jullie eerst voor haar wilde vechten Lachen Maar uiteindelijk moet je inderdaad niet meer naar jezelf luisteren maar naar je pony. Als die niet meer wil dan houd het uiteindelijk voor jou ook op. (klinkt bot sorry)

Maar je hebt een goeie tijd gehad met haar en zij met jou.. Je verhalen over haar zijn zo positief en tuurlijk heeft iedereen wel minder leuke dingen meegemaakt maar dat hoort er ook bij.. Laat al die mooie herinneringen voor altijd bij je zijn..
Sterkte met dit zware verlies.. Ik snap dat je er nog steeds niet bij kunt zijn dat ze er niet meer is maar vergeet niet dat je eens door moet met alles.. Hou haar en je goeie herinneringen bij je...

Nogmaals sterkte..

Heel veel liefs Garmana (annemieke)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:36

Goh meisje wat een verdrietig verhaal ,maar ik denk wel dat je de juiste beslissing hebt genomen.
Ik ken een paard wat juist het zelfde had en dat hebben ze na 6 maanden toch nog moeten laten inslapen gewoon omdat de wond onder het gips niet genas en zonder gips de pees niet.
Dan is het flinker dat je in één keer door gebeten hebt en er een eind aan gemaakt hebt.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:43

Vanmorgen reed ik op de fiets langs mensen en die hebben een heleboel paarden bij huis staan. En er stond een meisje met haar paard in de tuin die ze liet grazen, en om eerlijk te zijn was ik best jaloers.
Ik kan dat niet meer, ik heb daar afscheid van moeten nemen. En met Jill, ik moet nu meer voor haar gaan zorgen omdat zij Jolly ook mist, en dan voel ik me best een verader. Maar ik kan Jill niet laten staan, alleen voel ik me dan ook schuldig tegen over Jolly.
Ik weet dat het allemaal moet slijten, maar het is ook achter jaar van mij leven dat ik voor een groot deel kwijt ben.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:55

Ik zit hier echt met tranende ogen te lezen..

De dag dat het bij jou gebeurde, het ongeluk, zondag de 2de..
Was het voor mij 3 maanden geleden dat mijn pony ingeslapen is.
Ik heb er nogsteeds veel moeite mee.

Ook bij haar waren haar pezen gescheurd, ik hyperventileerde totaal, dierenarts leek uren te duren, ik zakte hele tijd in elkaar. Zie in profiel de link naar mijn gebeurtenis.
''Het was haar rechterachterbeen'' Verdrietig

Héél veel sterkte, je kan altijd naar mijn pm'en Ach gut

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:59

Oh, met jou verhaal heb ik ook met tranen in mijn ogen gezeten. En ik moest ook aan Diva denken, aan jou verhaal.
En ik wist dat het haar achterbeen was, maar ik was vergeten welke.

Toen ik bij mijn pony stond, ik shakede helemaal, mijn knieën knikten en mijn handen trilde, als ik liep had ik het gevoel elk moment te kunnen vallen. Alles kon zo snel voorbij zijn.

Ook jij nog veel sterkte

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:01

Ik heb je updates ook weer gelezen en heb echt tranen in mijn ogen.
Het is af en toe zo oneerlijk. Zo'n mooie, gezonde, lieve pony is de bloei van haar leven die zo weg moet gaan.
Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit en alles zo voorbij kan zijn.
Je hebt de juiste keuze gemaakt! Misschien dat het nu nog niet allemaal op zijn plek valt, maar dat komt wel.
Zoals Milou al schreef, ze is pas dood als jij haar bent vergeten!
Het is beter voor haar zo! Probeer veel troost te vinden bij je familie, vrienden en je andere paardjes!
Sterkte! Kusje

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:04

Het verdriet zal nooit weg gaan, maar zal zeker slijten. Je zult ook met andere paarden weer veel plezier hebben. Je hoeft je niet schuldig te voelen, je hebt gedaan wat voor Jolly het beste was, ze gaf zelf aan dat ze niet meer wou vechten.

Nogmaals heel veel sterkte de komende tijd.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:06

Wat een verhaal! Ik vind het echt heel erg wat er allemaal gebeurt is... Ik wil je heel veel sterkte wensen, heb ook zoiets meegemaakt en weet hoe het voelt, sterkte!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:10

Ik voel me nu zo nutteloos, zo leeg. Het is niet het zelfde zonder haar, en haar gehinnik als ik naar buiten kom. Mijn meisje die alles van me wist, die ik alles kon vertellen. En toch nog van me hield.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:11

he getsie man...

nou heel erg veel sterkte en het is misschien wel heel moeilijk maar toch maar beter zo..
En als ik dood ga, huil maar niet,
ik ben niet echt dood, moet je weten.
Het is maar een lichaam dat ik achterliet.
Dood ben ik pas echt, als jij mij bent vergeten..

het gedichtje is misschien wel heel bekend maar dan nog.....
nou heb het echt met tranen in mijn ogen zitten lezen hoor... Huilen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:38

sindbad schreef:
Het klinkt misschien heel bot, maar ik heb er nu al wat vrede mee.
Natuurlijk is het oneerlijk dat ze op 11 jarige leeftijd moet gaan. Maar ze geeft nu zelf ook op, en in laten slapen is beter dan haar zien leiden.

Je hebt zeker een goede beslissing genomen, op die manier heb ik ook gedacht bij Natal, Natal was ook pas 11, maar om te ziend at hij pijn had kon ik ook niet. En zo heb ik er ook al wa vrede mee. Ik wens jou alle sterkte vand e wereld, en mijn pb is altijd open!

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:09

jeetje Huilen ik heb het verhaal gelezen.. dit had ik egt niet verwacht.. jullie waren zo'n mooie kombi.. met springen.. en dressuur.. je reed haar zo netjes.. egt heel veel sterkte en ik hoop dat je een beetje van de schrik bijkomt.. Ach gut jolly.. het zal raar zijn dat ze er ineens neit meer is.. maar ze hoeft nu niet meer te lijden.. heel veel sterkte meis! Ach gut

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:40

echt veel sterkte!

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:53

Wat een verschrikkelijk verhaal! Huilen Ik leef zo met je mee!! Ik vind het zo dapper van je dat je zo'n besluit kan nemen! Makkelijk praten om te zeggen dat dit het best is voor haar, en het is natuurlijk ook zo, maar het blijft een verschrikkelijk besluit. In je hart wil je haar laten leven, maar je hersens weten wat beter is.

Heel veel sterkte meid!! Ik denk aan je!!

Liefs Marijke

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:25

jeetje wat erg zeg.
Succes met je plotselinge verlies.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:38

Heel veel sterkte!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:27

Wat naar en herkenbaar!
Bij ons paard is zo'n 8 jaar geleden hetzelfde gebeurd. Alleen waren wij toen op vakantie. De oppas had naar goed geweten de DA laten komen. Die heeft het op zijn beurd totaal verkeerd behandeld.
Wij kwamen 10 dagen later thuis. Kan je je voorstellen hoe wij het paard aantroffen? Been in het gips, broodmager, totaal doffe vacht, hoge koorts en veel pijn. De enorme wond stonk op meters afstand.
Andere DA gebeld, die haalde het gips eraf. Het zwarte rottende weefsel droop eruit.
We hebben besloten om het paard toch een kans te geven (een heel klein kansje).
Zijn direct naar Emmeloord gereden, daar heeft hij 8 weken gestaan, heeft 2 operaties gehad met allerlei complicaties (totale kliniek-kosten: 12,5 duizend gulden, niet verzekerd).
Toen naar huis gehaald, maandanlang met fysiotherapie en homeopathie behandeld. Na 8 maanden was de wond pas dicht.
Na een jaar weer voorzichtig begonnen met rijden.
Het paard is nooit meer een dag kreupel geweest aan dat been, heeft nog 1.30m gesprongen en loopt nu M1 dressuur.

Misschien is het nu beter als ik je alleen maar sterkte toewens en je vertel dat je een goede beslissing hebt genomen. Maar ik wil je toch ook dit verhaal vertellen.
Wij hebben wel een piepkleine kans aangegrepen, ik ben blij dat we dat gedaan hebben.
Maar helaas, is alles wel afhankelijk van je portemonnaie.

Veel sterkte!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:14

Ik kreeg dit topic doorgelinkt van saamiej @ bokt.
Ik was erbij met haar pony Diva, Zij stond hier op tal, We hadden lol tot dat moment. Ik krijg kippenvel van het lezen hiervan, vrselijk. Hoop dat er een kans is dat jouw paardje het wel gaathalen, dat was er voor onze Diva helaas niet ( sammiie's Diva )