Springen met spatpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Springen met spatpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:56

NIET DOEN!!!!!

Mijn pony heeft spat & HKO fase 4 en na een jaar weidegang en geen medicijnen(er was toen nog geen Tildren etc) liep ze weer zuiver, kreeg wel speciaal spatbeslag en dichte ijzers voor ivm HKO
ben weer gaan starten en we zijn M1 dressuur en L springen geworden, alles ging super!
Ik kreeg een paard en Des werd recreatiepony, toen kwam later Destinietje van bokt desje rijden en ook ik reed weer meer met haar
ineens kreeg ze een extreme botwoekering linksachter, de spat(dat is niets anders dan een botwoekering in de spatgewrichtjes) was door gegaan het spronggewricht zelf in
je snapt dat dat alles behalve goed is...

of het komt door het intensieve rijden&springne s niet duidelijk maar die kans is erg groot.

nu mist ze een groot deel van de bewegingsvrijheid, omdat een stuk van het spronggewricht vergroeid is(de gewone spat zorgt er alleen voor dat de spatgewrichtjes aan elkaar komen te zitten, dit geef max. 2% verlies van beweginsvrijheid, bij des was de gewone spat allang vergroeid en daar merkte je dus ook niets van, foto's lieten ook en volledig vergroeide rustige spat zien, toch ging het ineens verder woekeren, 4 jaar na de gewone spat)

nu loopt ze op 1x per jaar infuus Tildren en dagelijks Cortaflex, recreatief rijden gaat goed maar bochtjes linksom maken in draf in de bak zal nooit meer kunnen

wees zuinig op je spatpaard en overbelast hem niet, dus spring er niet mee! ik weet hoeverleidelijk het is maar ik baal er gruwelijk van dan wrsch hierdoor desje die extreme botwoekering heeft gekregen
heb haar nu 10 jaar en aan DA kostenm had ik een superpaard kunnen kopen, toch blijft ze bij me zolang ze geen pijn heeft, en ja dan maar voor gek verklaard worden door iedereen hoor, maar als des Tildren&cortaflex nodig heeft krijgt ze dat
ze is supervrolijk en daar gaat het mij om.
geniet dus van je paard zonder hem te overbelasten,
jaren later kan je daar dus alsnog de rekening van krijgen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Renske, even het hele topic lezen Knipoog Onze DA is dat iig niet met je eens, onder bepaalde voorwaarden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:02

heb ik gelezen, maar mij is toen ook gezegd dat ik alles weer met desje mocht! op de wei gooien en kijken wanneer ze weer zuiver ging lopen, zodra ze dat deed weer opbouwen met rijden en dan mocht ik er alles weer mee, incl springen
tot ik dus zo'n 4 jaar later met een kreupele op 3 benen staande desje terugkwam, toen waren ze het er ineens over eens dat ik haar overvraagd had Scheve mond
dat het niet gek was dat dan jaren later de woekering weer aktief werd en dus de sprong aan ging tasten als je een spatpaard weervolledig in de sport had gedaan
ja als ze dat jaren eerder ook eens hadden gezegd, maarja het is idd niet zeker of het echt hierdoor komt

desje's botwoekering is vrij uniek, de foto's van desje van afgelopen 8 jaar zijn allemaal doorgestuurd naar meerdere klinieken, meeste paarden zouden in desje's plaats al afgemaakt zijn, nu is ze een interessant studieobject, volgens de foto kan ze LA bijna niet bewegen, kijk in mn profiel voor bewegingsfoto's, allemaal zijn ze van na de laatste botwoekering en na Tildren behandeling Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:06

zo is het bij ons niet helemaal gemeld. Drie maanden wei, rustig opbouwen en na een maand terug komen voor controle. In principe zouden we de komende winter weer gewoon vol kunnen rijden. Er zijn heel wat spatpaarden die weer vol in de sport zijn gekomen, ik heb heel wat research gedaan de laatste tijd.

Ik zal zo eens naar je Des gaan kijken Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:15

nog ff kleine toevoeging, als er idd sprake is van botafbraak en de Tildren-behandeling stopt dit proces moet er rekening mee gehouden worden dat de Tildren uit het lichaam verdwenen is na max een jaar tijd, en dat de botafbraak dan weer opnieuw zou kunnen beginnen

Ook hoeft het niet zo te zijn dat ieder spatpaard na de spat stijver is en korter beweegt, die van mij had na de gewone spat zonder medicijnen echt nergens last van, kwam ook niet stijf uit stal en kon nogsteeds evengoed bewegen als voor de spat
pas na de botwoekering waarbij een deel van het spronggewricht zwaar is aangetast is ze bewegingsvrijheid verloren

de foto's van des zijn dan ook om te huilen, de spatgewrichtjes+spronggewricht is een wit/grijze massa met zwarte gaatjes erin, ipv wit met mooie zwarte lijntjes..
na de gewopne spat was alleen te zien dat de gewrichtsspleetjes bij de spat gewrichtjes grijs/wit waren geworden(oftewel vastgegroeid) nu jaren later is er niet alleen vergroeing te zien(dus opbouw van nieuw bot) maar ook oplossing van andere delen(de grijze/zwarte plekken op de foto)
na 2x Tildren is ze opnieuw op de foto gegaan en alles zag er goed uit(voor zover dat dan nog kan met die woekeringen) alles was hetzelfde als 2 jaar eerder en er zaten nergens gemene haakjes oid, ook loopt ze met verdoofd gewricht hetzelfde als zonder verdoving, dus ze heeft er geen pijn aan Lachen
zonder Tildren was ze wrsch nog meer achteruit gegaan en was er nog meer botafbraak geweest terwijl dat nu stabiel blijft.
Ook was ze eerst nog een stuk korter in draf dan nu en had ze geen galopsprong maar hield ze haar achterbenen stijf naast elkaar in de galop, nu heeft ze weer een galopsprong Lachen

@Lielle, ik ben na dat jaar op de wei ook teruggeweest voor controle, en des was volgens hun weer volledig geschikt voor de sport. beetje zuur dat ze dan 4 jaar later zeggen dat de nieuwe woekering komt door het zware werk.
maarja de andere DA waar ik sindsdien kom die zegt heel eerlijk dat er niet te zeggen is hoe de spat zich ontwikkeld, hij heeft ook met andere klinieken contact gezocht en desje's foto's van de nieuwe woekering doorgestuurd, ze is schijnbaar uniek Clown
maar volgens hem komt dat omdat de meeste paarden die als ze na de gewone spat opnieuw kreupel raken afgemaakt worden ipv dat de eigenaar ze blijft behandelen(overigens staat hij volledig achter mn keuze en ziet hij des zo'n 2x per jaar en geeft dan zn eerlijke mening over wat hij er van denkt en wat haalbaar is)

ik ken idd ook meerdere spatpaarden die nog erg leuk in de sport meelopen, ken er alleen meer in de dressuur dan in het springen, maar dat komt denk ik ook omdat ik zelf na desje ook volledig dressuurmuts ben geworden(Q kreeg ik niet rond met springen, vandaar alleen nog maar dressuur, vorige week voor het eerst in 7 jaar zonder gestaak een heel parcours gesprongen met hem Haha! )