Paard loopt moeizaam, raadsel wat er aan de hand is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Re: Paard loopt moeizaam, raadsel wat er aan de hand is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 17:12

De afgelopen dagen was het fructaangehalte ook laag. Dat controleer ik altijd. Als het snachts een beetje koud is geweest en daardoor een verhoogd risico, dan gaan ze later op de ochtend in de wei. Want het kan snel lager worden.

Wat was er dan precies met jouw paard aan de hand? En hoe is het verder gegaan? Er werd gezegd dat ze eigenlijk hoefbevangen was? Was dat ook zo dan? Mijn paard staat niet 'stijf'. En wat was er vaag aan de klachten dan?

En suikers krijgt hij niet. Hij heeft ook zomereczeem dus ik kijk wel uit...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:30

Mijn paard werdt zogezegt hoefbevangen na een zware geboorte en een uitgescheurd geboortekanaal. Hierdoor kwamen bacterieen en gifstoffen in het bloed.
Ze vertoonde alle symptomen. Ze is daarvoor lang behandeld en na een half jaar was ze ongeveer de oude. Een half jaar later kreeg ze af en toe zware aanvallen van hoefbevangen symptomen en voelde zich dan goed ziek. Zonder duidelijke oorzaak daar ze een strikt trainingsschema en dieet hadt en absoluut nooit op de wei kwam. Dat duurde zo'n twee jaar. Nu ongeveer 3 maaanden geleden werdt ze ook nog eens duidelijk kreupel. ben zelf DA assistente en herken daardoor heel veel. en hadt het idee dat er meerdere dingen speelden maar volgends de DA hoefbevangenheid. ben zelf wat gaan samenstellen aan homeoptie voor o.a de spieren en heb alle andere medicatie stop gezet. Ze knapte zienderogen op. Ook hadt ik het verdacht op insuline resistentie. Dat klopte ook. Ze bleef alleen kreupel zodat ik ook wist dat dat wat anders moest zijn ook bewoog ze heel stijf. Naar de kliniek gegaan en daar hebben ze een cyste in het straalbeen geconstateerd wat de kreupelheid veroorzaakt en dat ze chronisch spierbevangen is met hoefbevangen symptomen (dat bedoelde ik met vage klachten)maar ze is dus niet hoefbevangen (meer).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:36

Franka Vosje, ondanks dat vorige week ook een aantal dagen de fructaanindex laag was is mijn paard toch hoefbevangen.
Toen ik jouw bericht las was mijn eerste indruk wel hoefbevangenheid. Symptomen van mijn paard waren...sloom, 1e dag af en toe liggen, 2e dag veel liggen en dan ook nogal van de wereld. Als ze weer ging staan ging ze gewoon weer eten en leek er heel weinig aan de hand. Ze had geen koorts maar wel versnelde "pols". Ik was er gelukkig heel erg op tijd bij. Jouw paard ligt niet veel?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 17:41

Nee, hij ligt nauwelijks. Hij gedraagt zich verder uitermate normaal en 'dapper', geen enkel teken van ziekzijn...
En ook geen versnelde pols...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 17:44

Wilawander schreef:
Mijn paard werdt zogezegt hoefbevangen na een zware geboorte en een uitgescheurd geboortekanaal. Hierdoor kwamen bacterieen en gifstoffen in het bloed.
Ze vertoonde alle symptomen. Ze is daarvoor lang behandeld en na een half jaar was ze ongeveer de oude. Een half jaar later kreeg ze af en toe zware aanvallen van hoefbevangen symptomen en voelde zich dan goed ziek. Zonder duidelijke oorzaak daar ze een strikt trainingsschema en dieet hadt en absoluut nooit op de wei kwam. Dat duurde zo'n twee jaar. Nu ongeveer 3 maaanden geleden werdt ze ook nog eens duidelijk kreupel. ben zelf DA assistente en herken daardoor heel veel. en hadt het idee dat er meerdere dingen speelden maar volgends de DA hoefbevangenheid. ben zelf wat gaan samenstellen aan homeoptie voor o.a de spieren en heb alle andere medicatie stop gezet. Ze knapte zienderogen op. Ook hadt ik het verdacht op insuline resistentie. Dat klopte ook. Ze bleef alleen kreupel zodat ik ook wist dat dat wat anders moest zijn ook bewoog ze heel stijf. Naar de kliniek gegaan en daar hebben ze een cyste in het straalbeen geconstateerd wat de kreupelheid veroorzaakt en dat ze chronisch spierbevangen is met hoefbevangen symptomen (dat bedoelde ik met vage klachten)maar ze is dus niet hoefbevangen (meer).

Dus wel een paard met een 'geschiedenis' zoals dat genoemd wordt...heeft mijn paard gelukkig niet en ik hoop dat dat zo blijft...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 10:48

Even een update:

Gisteren heeft hij 3 uurtjes in de wei gestaan. Toen ik ze eruit haalde kon je al zien dat hij beter liep. Hij was er gewoon van opgeknapt blijkbaar.
Gisteravond ging het nog weer iets beter, hij kon zonder strompelen de stal weer in.
En vanochtend weer een beetje beter. Het lijkt er dus echt op dat het bekappen toch de oorzaak is geweest.

Vanochtend mag hij nog in de bak met hooi en water, dan even de koele stal in voor een borstelbeurt en zijn benen afspoelen, de uitgewassen Boett nat weer aan en dan in de hitte de wei in, waar schaduw is. En dan nog iets langer dan gister, dan bouwen we het weer rustig op.
En hopen dat het dan straks nog weer een beetje beter gaat.

Bedankt voor jullie raad gister, het was fijn dat er mensen met je meeleven/denken.Ja
Gelukkig lijkt het allemaal goed te zijn afgelopen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:29

Gelukkig maar

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:53

pfff, da's een opluchting Lachen
Toch maar even je smid bij z'n oren pakken Knipoog

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:04

Gelukkig maar! Ik ben echt blij voor je paard en voor jou!