Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_uzanne

Re: Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:36

mijn pony had ook een bult maar dan even groot als een vuist en tussen haar voorbenen aan de voorkant zeg maar. bij haar was het na 3 dagen al weer helemaal weggetrokken gelukkig. het viel bij haar gelukkig allemaal mee Lachen

hopelijk trekt het bij jou paard ook goed weg Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:40

Als een paard of een mens een stevige bloeduitstorting heeft, dan vormt zich dus een opeenhoping van bloed. Dat wordt eerst stevig, en gaat dan na verloop van tijd helemaal vervloeien (zacht worden) omdat het lichaam het weg wil werken. Het lichaam verandert de harde bult dus in een zachte, en die blijft zacht, anders krijgt het lichaam het niet weggewerkt. Hoe lang voor het plaatsen van het topic was dit gebeurt? Voor zo'n grote bult weg is duurt enorm lang. Er zit allemaal bloed, en wondvocht in. Je helpt het lichaam gewoon heel erg door dat leeg te laten lopen. En om gewoon weer fijn te gaan rijden met een paard dat bezig om een liter wondvocht op te ruimen vind ik ook niet zo verstandige keus. Beweging prima! Maar dan gewoon in de wei.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:24

Mijn 2 jarige merrie heeft ook een grote bloeduitstortinmg gehad. Niet zo groot als die van Anja haar paard hoor.
Mijn merrie heeft een trap gehad, daardoor de bloeduitstoring gekregen, op advies van de DA niets aan gedaan en mijn merrie gewoon lekker op het land laten staan (dag en nacht) Nu, na ongeveer 2,5 maand is de bloeduitstoring helemaal weg Ja

Ik had er destijds ook een topic over geopend, maar omdat de zoekfunctie niet meer werkt, kan ik het niet voor je opzoeken Verdrietig

*edit*

Dit was de bult van mijn merrie, zoals je kunt zien, redelijk van formaat Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 14:55

@ Anya: je hebt gelijk, over 3 weken komt de DA terug om te kijken hoe het eruit ziet. Als het dan nog nodig is maakt hij het open.

@ladymagic: in het begin voelde het aan als een waterballon (vloeibaar bloed), nu zijn we een week verder en begint het bloed te stollen. Het voelt al iets vaster aan

@paars: De redenen waarom ze beter niet op de wei staat en toch beweging nodig heeft staan in het begin van het topic. Mijn DA heeft zelf voorgesteld dat ik weer zou gaan rijden. Ik doe geen zwaar werk met haar, gewoon beetje stappen en een licht drafje, geen galop. Ze is vrolijk en loopt helemaal regelmatig. Ik doe mijn paard echt geen pijn hoor. Mijn DA is er tegen het nu te laten leeglopen, en hij heeft mij overtuigd. over 3 weken gaan we het opnieuw bekijken en dan eventueel openmaken.

Nou, ze liep dus goed vandaag, en mijn moeder, die even een kijkje kwam nemen, vond de bult al kleiner (ik zag nog niet echt verschil). Ik hou jullie op de hoogte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:08

Oh, sorry, over het zomerexceem heb ik heen gelezen. Als je per dag / twee dagen foto's maakt dan kan je beter vergelijken. Iedere mobiel heeft zo'n ding tegenwoordig, misschien een ideetje?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:25

weer terug bij af...

Ik liet haar vandaag even buiten lopen in de bak, begon ze plots als een wilde tekeer te gaan (jonge paarden Frusty ) Ik stond erop te kijken en had zoiets van: als dat maar goed gaat...
Je raadt het al, toen ze klaar was was de bult weer wat dikker, en liep ze mank met dat been.

Dus maar weer afspuiten en op stal, en zien hoe het verder loopt... Huilen

Om mijn reactie te kunnen begrijpen moet je weten dat ik haar nog maar 3 weken heb, en op die tijd heeft ze al eczeem en die bult ontwikkeld. Het is dat ik een modern mens ben, anders ging ik nu op slag geloven dat het beest behekst is...

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:29

Balen zeg !!!
Vooral omdat je het paard nog zo kort hebt Verdrietig Heb je de oude eigenaren al geprobeerd te bereiken erover? Dat Exzeem

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:48

De vorige eigenaar gooit de telefoon neer als ik bel... Boos!

Mijn advocaat denkt niet dat ik dit kan winnen, omdat ik moet kunnen bewijzen dat het gebrek al aanwezig was voor de verkoop. En dat kan ik niet. Bovendien zou een procedure lang aanslepen en veel geld kosten, wat niet in verhouding zou staan tot de verkoopprijs. En dus houd ik haar maar.

s_uzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:17

kan je ook niet langsgaan Schijnheilig

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:49

Een verborgen gebrek moet gemeld worden. Heb je het dier laten keuren bij aankoop??

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:34

@carpe: ik heb haar klinisch en radiografisch laten keuren en nog een bloedonderzoek gedaan. Daar heb ik mezelf mee in de voet geschoten, want de test die op zomereczeem kan wijzen was normaal. Als ik de verkoper voor de rechter daag kan hij netjes bewijzen dat het paard bij hem idd geen eczeem had (omdat ze dus altijd op stal stond). Zonde van het geld voor een advocaat dus.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:37

En begrijp me goed, het is een heel mooi paardje met een goed papier en super gangen, er valt een goed sportpaard van te maken, eczeem of niet.
Dus ik wil best met haar verder, die bobbel verdwijnt ook wel weer, het is gewoon super frustrerend om te moeten beseffen dat je bedrogen bent en dat die kerel ermee wegkomt. Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:08

dat eczeem kán door andere omstandigheden komen.
Had ze een duidelijke geschuurde staart of manen?
Verandering van omstandigheid, eten e.d. kan het allemaal opwekken. En idd. die bult verdwijnt wel weer. Haha!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:40

Mijn paard heeft door een prikje een onderhuidse bloeding gehad.. Mijn merrie ging van een mooie hals.. naar een dikke hengsten nek. En het deed haar wel zeer, ze bleef de hele tijd schudden enzo. Ik heb er een zalfje of creme voor gekregen. En dat was voor trombose.. stond er ook op. Volgens mij is het gewoon iets voor mensen.. Dat moest ik er twee keer per dag op smeren, en dan een stuk of 9 dagen was het weg Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:42

Freya_bokt, hoe is het nu met je paard? Wordt de bult al wat kleiner?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 11:08

Ja hoor, hij is aan het verkleinen! Haha!

Het is weliswaar nog steeds een flinke bult maar er zit een langzame maar zekere verbetering in.

Ik heb haar de voorbije week niet gereden, maar ze staat een uur of 4 per dag op de paddock met wat hooi, van kop tot teen ingesprayd met goede vliegenspray. De jeuk is wat toegenomen tov 24 uur op stal, maar het is houdbaar op die manier, en ze heeft geen drukte meer gemaakt op stal.

Ik twijfel nu wat ik er verder mee moet. Over 2 weken wordt het opengemaakt, en de verleiding is groot om er voor die tijd weer mee te rijden. Anderzijds is de bult de vorige keer dat ze heftig bewoog wel toegenomen, dus ik durf het niet echt. Als ze een eindje draaft is dat mooi regelmatig. Wat denken jullie, misschien alleen stappen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:33

Zelf heb ik dan zoiets van: het gaat nu goed, bult wordt kleiner, zo maar even doorgaan. Maar als je echt graag wilt rijden dan denk ik dat stappen onder het zadel wel moet kunnen toch? Overleg anders even met je DA? Als je zelf twijfelt kan je het misschien beter niet doen. Dilemma! In ieder geval heel fijn dat het de goeie kant opgaat!

Lemonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:44

Mijn paard had ook een bloeduitstorting op zijn borst, kwam allemaal vocht uit enz. (zo groot als een vuist.) Toen hebben we de veearts erbij gehaald en die zei dat we een natte/koude doek erop moesten houden. Later kregen we een zalfje en het duurde ongeveer een week toen het weg was.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:19

Freya_bokt schreef:
Ja hoor, hij is aan het verkleinen! Haha!

Ik twijfel nu wat ik er verder mee moet. Over 2 weken wordt het opengemaakt, en de verleiding is groot om er voor die tijd weer mee te rijden. Anderzijds is de bult de vorige keer dat ze heftig bewoog wel toegenomen, dus ik durf het niet echt. Als ze een eindje draaft is dat mooi regelmatig. Wat denken jullie, misschien alleen stappen?

Ik zou zeggen: als het goed gaat, niks veranderen!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:33

@Franka, @paars: waarschijnlijk hebben jullie gelijk: gewoon lekker laten staan tot het opengesneden is.

Ze is al die mooie spieren die ik er aan getraind had weer aan het verliezen. Ze ziet er weer net zo uit als toen ik haar kocht. Maar wat snel verdwijnt zal ook wel snel weer terug komen als ze weer mag lopen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:52

Wordt het toch opengemaakt?
Het leek me al zo raar dat ze dat niet deden.
Gewoon stappen kan wel. maar lekker op de voorhand laten lopen en zo min mogelijk achterhand werk, dan komt er spanning op de bloedvaten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:39

Freya_bokt schreef:
Ze is al die mooie spieren die ik er aan getraind had weer aan het verliezen. Ze ziet er weer net zo uit als toen ik haar kocht. Maar wat snel verdwijnt zal ook wel snel weer terug komen als ze weer mag lopen...

Dat zal zijn tijd wel nodig hebben natuurlijk. Maar omdat je het je paard niet allemaal opnieuw hoeft aan te leren zal je denk ik juist rustig moeten opbouwen. Snap de argumenten achter Anya's opmerking van het op de voorhand laten lopen wel, maar dat lijkt me nou net weer geen goed idee. In de training doe je juist je best om dat te voorkomen?!
Een maand langer "rust" op een paardenleven is niks, toch Knipoog ? Als straks alles achter de rug en genezen is, dan kan je er weer lekker opklimmen en "rijkunstig verantwoord" op gaan bouwen.
Maar kan me voorstellen dat je het mist, rijden is gewoon FUN!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:51

Joh.. die spieren zijn er zo weer op. Wat ik bedoel is dat de achterhand belasten door je paard bij elkaar te rijden betekent dat er spanning komt op die bloedvaten. Dan kan het idd weer gaan bloeden.

Een paard dat goed in de spieren zat, kan best twee maanden op rust. Dan heb je de spieren er zo weer op zitten. Een week of twee MaxH voeren helpt ook bij de spieropbouw.

En zodra de bult leeg is, mag je weer volop rijden (d.w.z. de training weer rustig oppakken). Tenminste ik mocht wel direct weer rijden.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:26

Het is vandaag opengemaakt!!

Een heel klein sneetje onderaan in de bult, en daar kwam zo'n 5 liter geel-roze vocht met witte klodders Wow!

Haar 2 billen zien er nu weer mooi symmetrisch uit, uit het sneetje blijft nog wat vocht lekken.

Nog 5 dagen antibiotica, dagelijks in de hals te spuiten door ondergetekende: weer een nieuwe uitdaging, denk dat ik morgen maar eens een praam ga aanschaffen... Verward

En dan zou ik als alles goed gaat over een week weer mogen beginnen met rijden Haha!

Duimen maar dat alles goed gaat en het niet ontsteekt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:16

5 liter.....tjonge, wat een hoeveelheid! Wat zal dat opluchten bij d'r! Lekker beschreven ook, ik heb helemaal beeld... Knipoog...rook het ook nog ergens naar Clown ? Succes met inspuiten en ik blijf nog even duimen dat het niet gaat ontsteken met dit warme weer. Nog een weekje en dan kán je weer!