Paard ineens doodziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Paard ineens doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:16

verootjoo schreef:
JKK zou t kunnen zijn, als het in 1 nacht zo erg kan worden dat het paard in het laatste stadium komt..

Botulisme kan idd ook wel. Zal t eens met de eigenaar over hebben.

Stel dat het paard een uur voorheen hooi gegeten heeft waar JKK inzat:dan kan dat DE overdosis zijn.
Paarden kunnen voorheen al JKK gegeten hebben zonder je er iets van merkt,pas wanneer het een bepaalde grens heeft bereikt zie je het.Helaas is het dan te laat en is het paard niet meer te redden.

Tetanus kan je ook herkennen aan het derde ooglid,ligt dat half over de oogbal?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:22

Heb net gelezen dat JKK ook acuut kan zijn (niet fijn dus)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:27

Ligt ze nu in de wei? Ze heeft toch wel iets van een deken op hè, als een paard zo stil ligt en niet eet kan ie gemakkelijk onderkoeld raken. Wat zielig allemaal. Ik dacht ook aan tetanus maar hier hoort idd kaakklem bij... Wat zou het toch kunnen zijn? Ze heeft geen wondjes? Lijkt haast wel een epileptie-aanval alleen dat hoort weer geen dag te duren....

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:52

Was de pony gevaccineerd tegen tetanus? Want daar lijkt het volgens mij wel op. Kan de DA geen bloedtest doen om tetanus op te sporen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:56

raar dat het dier nog in de wei ligt.....zeker met de temperatuur afgelopen nacht??

op de kinderboerderij leeuwarden hadden ze een paar jaar geleden ook een dier dat verlamd was aan de achterbenen en ook gezwollen delen had, bleek toch te komen van het eten van verkeerde planten waardoor er deze symptomen waren..
het dier heeft maanden in een takel gehangen, werd elke dag gemasseerd en is uiteindelijk toch bijna weer goed gekomen...

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:02

wij hadden vorig jaar een geval van jkk. ik haalde de merrie uit een wei , helemaal opgezwollen aan het hoofd. Ook had ze bijna geen bloed meer.
We waren net op tijd, ze heeft het overleeft. na een lange tijd rust en goed voeren.

Ik duim voor je pony!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:04

Maar het bizarre bij dit paard is, als ik het goed begrijp, dat hij ipv verlamd, verstijft is in alleen zijn achterhand.. Ben benieuwd of hij deze nacht overleeft heeft... TS vroeg zich af of het paard echt wel "bij" was gisteravond.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:25

Verstijving ipv verlamming is toch typisch tetanus?

JKK geeft acuut leverfalen, dat zou geen spiersymptomen mogen geven denk ik zo

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 10:13

Epilepsie is het iig niet, dat is al uitgesloten door de DA, en tetanus weet ik zelf hoe het eruit ziet, en dat is echt heel anders dan dit. Het typische is nl dat ze wel eet en drinkt. Al moet je haar hoofd wel in de emmer duwen, want zelf ziet ze volgens mij niks.

En raar dat het dier nog in de wei ligt... sja, lukt het jou 400 kg wat niet kan lopen en als je het verplaatst gaat spartelen 500 meter te verplaatsen naar de stal? We hebben haar gister al met 4 man uit de sloot gevist, omdat ze zich daarzelf in gerolt had. Maar om haar 6 meter uit de kant te halen zijn we al een uur mee bezig geweest..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:31

Freya_bokt schreef:
JKK geeft acuut leverfalen, dat zou geen spiersymptomen mogen geven denk ik zo

In het laatste stadium van ziekte door JKK kan een paard ook niet goed meer functioneren w.b.t controle over zn eigen lichaam, en dus ook spierverkrampingen/verslappingen krijgen.

Hoe is het nu met het paardje ? Al iets meer bekend ? De nacht overleefd ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:34

verootjoo schreef:
Epilepsie is het iig niet, dat is al uitgesloten door de DA, en tetanus weet ik zelf hoe het eruit ziet, en dat is echt heel anders dan dit. Het typische is nl dat ze wel eet en drinkt. Al moet je haar hoofd wel in de emmer duwen, want zelf ziet ze volgens mij niks.

En raar dat het dier nog in de wei ligt... sja, lukt het jou 400 kg wat niet kan lopen en als je het verplaatst gaat spartelen 500 meter te verplaatsen naar de stal? We hebben haar gister al met 4 man uit de sloot gevist, omdat ze zich daarzelf in gerolt had. Maar om haar 6 meter uit de kant te halen zijn we al een uur mee bezig geweest..

Nee, je hebt mij niet horen zeggen dat het raar is dat ze nog in de wei ligt, dat lijkt me juist logisch, ook al kan je haar verslepen, hoe krijg je haar een stal in? Wat een ellende..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:38

Citaat:

toevallig weet ik dat ze toen in leeuwarden het dier een lichte verdoving gegeven hebben en het toen in zo'n heftruck gerold hebben, en zo mee naar stal genomen hadden....
dat dier werd regelmatig omgerold in de weide, erg belangrijk voor teveel druk anders op 1 kant zit...

erg moeilijke situatie, dat snap ik wel... Ach gut maar bij dat dier moest het toen wel, was namelijk al in de herfst, dus dan maar onder begeleiding van de arts verdoven..andere keus hadden ze toen ook niet..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:40

zou maandagsziekte kunnen? jkk kwam ook in me op.

Misschien een combinatie van iets?

Heb je de wei al nagekeken op planten die er niet in thuis horen?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:44

Maandagziekte zo erg ? Moet zeggen dat het ook even door mn hoofd is gespookt, maar dan moet het dier na nooit brok eten bv ineens een voerton brok hebben gehad om zo ziek te worden

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:46

Ten eerste heel veel sterkte, ook al is het jouw paard niet, lijkt me vreselijk om mee te moeten maken;

1e gedachte was ook tetanus-heb ooit eens een geitje gehad dat dat kreeg (binnen 3 dagen nadat we haar gekocht hadden) dit dier was de dag daarvoor levenig een at goed. De volgende dag kon het niet meer staan etc. ik kan me niet herinneren of er zwellingen te zien waren. Ze is natuurlijk toen zo snel mogelijk ingeslapen - te ver gevorderd stadium om nog iets te doen.
Ik had eerlijk gezegd niet durven hopen dat dit dier vandaag nog zou leven. Ik ga duimen !

Maandagziekte zou idd een mogelijkheid zijn- als je een paard met maandagziekte gedwongen laat lopen dan kan het zo erg worden dat een DA bepaalde "banden" in de achterhand moet doorsnijden, ze kunnen dan idd echt niet meer opstaan. Werd er met deze pony gewerkt ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:50

Kan maandagsziekte niet komen van een snelle overgang van kaal naar veel gras? of van hard werken en dan ineens stil gezet worden? Heeft maandagsziekte altijd een aanwijsbare reden? Ik weet er een heel klein beetje van, maar omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad ook niet zoveel dat ik vrij zeker kan zeggen dat het dat wel of niet is.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:06

heb je al een update voor ons??? hoe is het er nu mee? echt sneu voor het beestje zelf. Idd wel omrollen, anders functioneren de darmen ook niet meer goed als ze in de verdrukking komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 14:44

Ben net bij de pony geweest. De situatie is nog steeds hetzelfde, maar ze leeft dus nog wel. Heb het met de eigenaar gehad over JKK en botulisme, en hij zou het aan de DA voorleggen. Maandagziekte heb ik ook nog laten vallen, maar dat lijkt me zelf eigenlijk niet echt, omdat er regelmatig met de pony gewerkt werd, en niet eens heel hard, het is nl een kinderpony. Ze staat al een poosje op het gras, en ook dat is geleidelijk aan gegaan Lachen

Meer kan ik ook niet doen voor de pony denk ik, aangezien het mijn pony niet is, en de eigenaar nu moet beslissen wat te doen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:58

Laat je het ons weten? Misschien kunnen we er ook nog wat van leren. Sterkte daar!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:21

Heeft t beestje wel schaduw op dit moment? Met dit weer kan het nog best wel eens heel warm worden in die wei (sorry als je dit al geregeld hebt...t kwam ineens in mijn hoofd op)

Succes!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:29

als ik het zo lees ,moet ik toch echt aan maandagziekte denken,jullie hebben haar uit een sloot gehaald??best kans dat ze daardoor verzuurd is,aan de andere kant moet dat in het bloed duidelijk te zien zijn...

mss heeft ze wel een wondje opgelopen in de sloot en is daar vuil ingekomen??of een bloed infectie..

overigens maandagziekte kunnen paarden krijgen die veel werken,of weinig,het is maar net hoe gevoelig ze ervoor zijn,de mijne kreeg het,van 2 minuten longeren,terwijl hij dagelijks gereden werd...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 15:46

Ze was al ziek voor ze zichzelf de sloot in heeft gerold, dat is nl de oorzaak dat ze daar lag Knipoog En er zit ook geen water in ofzo, gewoon een kuiltje zeg maar.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:52

misschien is het al uitgesloten, maar kan het niet zo zijn dat ze ergens (lage rug/benen of iets) zo veel pijn heeft door bv een botbreuk dat ze niet wil bewegen met de achterhand en deze stijf houdt omdat dat de enige manier is om de pijn te verlichtten? Dat zou kunnen verklaren waarom er niets in het bloed te zien is.
Is maar een idee, is het trouwens een merrie??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 15:58

Zou opzich ook nog kunnen idd. Maar het lijkt me dat een DA dat ook wel even checkt? En haar hele hals is ook opgezet..

En het is idd een merrie Ja

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:40

Helaas is de pony gisteren overleden Verdrietig