Veulen klinisch én rontgenologisch keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Veulen klinisch én rontgenologisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:33

veulens rontgenen heeft niet zoveel zin, er gaat nog zoveel veranderen de komende tijd! (tenzij je een fractuur vermoed natuurlijk, maar ik neem aan van niet).
klinisch keuren is altijd slim; hartje en longen luisteren, gangen beetje beoordelen.
succes, hoop dat alles OK is!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 19:48

Dankjewel!

Ik hoop ook dat alles goed is. Maar voordat het zover is moet we eerst nog tot een koopovereenkomst komen dus dat eerst maar eens. Vork

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:58

OCD is erfelijk idd. Maar nergens staat dat je er niet mee mag fokken. ALs je een veulen koopt kun je alleen maar hopen dat je een eerlijk antwoord krijgt als je vraagt naar de moeder. Mijn merrie heeft 1 klein banketstaaf ocd, zonder dat ze er last van heeft. Ze word Niet geopereerd en krijgt toch veulens..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:38

OCD kanerfelijk zijn. Omgevingsinvloeden zoals voeding en beweging spelen een heel belangrijke rol. Je kunt dus niet heel stellig zeggen dat je met een OCD merrie niet zou mogen fokken; als de OCD agv slechte voeding is ontstaan, zal ze dat immers niet vererven. Daarbij komt dat als je het paard op jonge leeftijd aan OCD laat opereren, het later niet eens meer op de foto's is te zien. Er lopen dus heel wat voormalig OCD gevallen rond.

Even terug te komen op de vraag van de TS: m'n veulens heb ik voor aankoop niet gekeurd. Zie daar ook het nut niet van in, maar als jou dat wel een goed gevoel geeft, moet je dat zeker doen. Bedenk wel dat het vrij duur is en een DA bij zo'n jong dier maar heel weinig kan checken. Bij een redelijk prijzig volwassen paard zou ik wel keuren. Die kan immers al zoveel meer mankeren (vastgereden, bekkentrauma's, atrose, etc).
Als je houdt van zekerheid moet je -denk ik- geen veulen kopen. De kans dat hij voordat hij 3 is een ongeluk of blessure oploopt of zelfs verongelukt, is heel groot.

Succes met je keuze.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:33

maaitjuh schreef:
Venetia schreef:
De veulens die wij gekocht hebben en verkocht hebben zijn niet eens klinisch gekeurd. Beenstanden en gezonde gangen kun je zelf ook wel zien en de rest is een risico dat je neemt.

Ik ga bij het aankopen van een paard niet op mijn eigen mening en inzicht af.
Heb liever echt groen licht van een DA. Zéker klinisch dus.

Goede beenstanden en gezonde gangen zijn niet het enige waar op gekeurd wordt hoor!
Wat ik ook héél belangrijk vind zijn de longen en het hart. Ik ken een goede jonge hengst (die ik bijna gekocht had) van een bekende fokker die serieuze hartklachten had (de hengst dan hé? Haha! ) Zijn hart stopte zelfs soms met kloppen. De fokker was verbaasd, wist dit eerlijk niet (ik kende de fokker goed). Helaas wil ik zo'n hengst niet op stal hebben staan, dus de koop is niet doorgegaan!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 16:19

Dank jullie!
Inmiddels ben ik weer aan het twijfelen geslagen, ook m.b.t mn opleiding waar ik een paard voor nodig heb waarop ik kan rijden.
Zo rond maart/april ga ik nog eens overwegen en dan beslissen of ik dit veulen koop of een 4/5 jarige.