Horselsteken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Famke_93

Re: Horselsteken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:20

Maan- en staartexceem is een allergische reactie, op het mugje waar door ze gebeten worden!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:46

Kippie83 schreef:
Maan- en staartexceem is een allergische reactie, op het mugje waar door ze gebeten worden!
Het is iets ingewikkelder dan dat Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:12

Oh vertel, ben benieuwd wat je voor nieuws gaat vertellen!
Mijn paard heeft zelf ook maan- en staartexceem!
Dus ik luister!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:15

mijn paard staat in hetzelfde weiland als het paard waar het hier om begonnen is en ik heb er nog geen horzel gezien, wel een enkele daas. De horzels die hier voorkomen legegn eitejs, meestal op de benen en steken niet zodanig dat je er zulke bulten van krijgt, van dazen kunnen ze wel van die bulten krijgen, maar die zitten er ook nauwelijks

Aangezien mijn paard niet over de weg naar de boerderij kan, breng ik uren in de weilanden door met hem en heb ik vrij duidelijk beeld wat er rondvliegt (en kruipt)

Zomerexzeem zou kunnen, maar lijkt me stug, foute plantjes heb ik ook nog niet gezien, miischien is het een overblijfsel van zijn uitstapje naar de Veluwe een paar weken geleden, dat hij daar door een fout beestje te grazen is genomen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:20

Lijkt op een allergische reactie van een steek van een insect. Bij ons is onze Tiesto als 2 jarige getroffen door een dergelijke reactie, alleen hij had het op zijn hele lijf. Het jeukte toen wel, maar het ging niet open gelukkig.

Daarna heeft ie er nooit meer last van gehad.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:01

Kippie83 schreef:
Oh vertel, ben benieuwd wat je voor nieuws gaat vertellen!
Mijn paard heeft zelf ook maan- en staartexceem!
Dus ik luister!
Dit topic gaat over Horzel (daas) steken, zoek gewoon hier op bokt maar op SeMe Clown gaat er misschien nog een wereld voor je open.

345fgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:43

lijkt inderdaad op dazensteek als mens kun je er ook last van hebben heb het zelf ondervonden mijn elleboog was wel twee keer zo groot of een dikke onderkin groetjes

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:34

Ziet er inderdaad uit als een dazensteek, mijn paard is ook erg intrek bij die beesten.
Het zijn harde bulten, en ze jeuken verschrikkelijk. Later in het seizoen zijn de reacties wat minder heftig, goed insprayen en in het heetst van de dag op stal zetten.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:55

Mijn appie-meisje krijgt ook van die dikke harde, jeukende bulten als ze door Dazen gestoken word, precies als op de foto van TS. Zij reageert erg sterk allergisch op insectenbeten. Een tekenbeet levert een bult zo groot als een vuist op....

Word ze door Dazen in het zachte velletje rondom mond en neus gebeten dan krijgt ze ook bulten, echter gaan die ook nog es ontsteken, raken 'open' en gaan etteren. Na een paar dagen heelt het weer. Op het lijf zelf gaan ze niet ontsteken.

Ik zet ze met dit weer overdag's binnen en savonds/snachts buiten. Heb al talloze dazensprays geprobeert, helpt 5 minuten en dan is het weer raak.....rent ze in dolle paniek door de wei....zielig, dan maar binnen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:21

het rare is alleen dat er bij ons in de polder geen dazen zijn, de paar dazen die ik heb doodgemept zaten erop toen mijn paard op het erf stond en deze bulten zijn in de wei gekomen.

De paarden staan in een polder waar het altijd waait en waar erg weinig steekbeesten rondvliegen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:54

Morrie schreef:
het rare is alleen dat er bij ons in de polder geen dazen zijn, de paar dazen die ik heb doodgemept zaten erop toen mijn paard op het erf stond en deze bulten zijn in de wei gekomen.

De paarden staan in een polder waar het altijd waait en waar erg weinig steekbeesten rondvliegen

Misschien dan andere insecten ? Enne, het duurt even eer er een bult ontstaat waar ze gestoken word...misschien is het wel een reactie op de dazen-steken die hij op het erf heeft opgelopen en die dus later pas opzwellen ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:27

zou allemaal kunnen, maar ik zit erg veel in het weiland omdat ik een paard heb die op rust staat en die ik toch een paar uur per dag gezelschap houd en ik heb nog niets zien vliegen/kruipen dat zulke bulten kan veroorzaken.

Ook raar is dat geen van de andere paarden het heeft.... en ze staan al jaren iedere zomer in deze polder en hebben het nooit eerder gehad....

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:09

ja das inderdaad het vreemde eraan.. alleen hij werd gestoken.. kan jullie melden dat het inmiddels bijna helemaal over is.. wondjes zitten netjes dicht en bulten zijn bijna allemaal weg Haha!