Platvoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona

Re: Platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:00

Mijn paard had ook platvoeten. Betekende om de 6 weken naar de smid om het onder controle te houden. I.v.m. een blessure is hij in augustus zonder ijzers gegaan. Langzaam werden zijn voeten steeds beter. Kwestie van heel vaak bijhouden (om de week). Nu heeft hij helemaal geen platvoeten meer en heeft hij ook meer versenen gekregen (met ijzers krulden ze om - ondergeschoven versenen).

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:46

Ik vind het lastig...die van mij heeft ook plat voeten en vind dat best wel eng vanwege die pezen ....ze staat nu op ijzers met twee lippen aan de voorkant weet niet of dat ook wel goed is ...maar ze staat er nu wel beter op als een jaar geleden..wet niet of het bij mij n paard goed zou zijn als ze zonder ijzers zou komen staan weet het niet moeilijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:18

Hoeven kunnen pas echt weer herstellen en een goede vorm aannemen wanneer ze op een goede manier onderhouden en bekapt worden en het hoefmechanisme optimaal kan plaatsvinden (continue weidegang).

Ik had al eerder aangegeven dat mijn paard vanaf haar 3e tot haar 12e levensjaar op ijzers heeft gestaan. Hier een paar foto's ter vergelijk:

Achterhoeven na het verwijderen van de ijzers:
Afbeelding
En de achterhoeven twee jaar later:
Afbeelding

Haar voorhoeven met ijzers:
Afbeelding
Voorhoef na het verwijderen van de ijzers:
Afbeelding
En dezelfde voorhoef twee jaar later:
Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:58

Jovarna schreef:
Afwikkelen
Het lopen van een paard kun je vergelijken met het lopen van een mens. Eerst raakt je hiel de grond en daarna je tenen. Bij een paard gaat dit precies hetzelfde. Dit noemt men het afwikkelen. Je maakt het een paard met ijzers wel heel moeilijk om op de juiste manier af te wikkelen. Hoefschoenen verhinderen het paard op geen enkele manier goed af te wikkelen.

Een paard loopt niet als een mens. Zijn 'hiel' zit heel ergens anders, namelijk een meter hoger. Hij is een topteenganger. Is dus geen vergelijking, maar ik snap dat de hoefschoenenfabriek graag omzet wil draaien. Yzers zijn SOMS nodig om een paard juist goed te laten afwikkelen, dwz. dat een goede hoefsmid een goede opzet in het ijzer maakt. Bij platvoeten heeft het paard minimale afwikkeling en slijten de verzenen overmatig, gaat steeds weker staan en heeft kans op problemen daardoor zoals bijv. hoefkatrolontsteking e.d.
Dus ijzers KUNNEN nodig zijn bij problemen, maar iedereen moet voor zich weten of ze voor- of tegenstander daarvan zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:12

SpikyBlue schreef:
Jovarna schreef:
Afwikkelen
Het lopen van een paard kun je vergelijken met het lopen van een mens. Eerst raakt je hiel de grond en daarna je tenen. Bij een paard gaat dit precies hetzelfde. Dit noemt men het afwikkelen. Je maakt het een paard met ijzers wel heel moeilijk om op de juiste manier af te wikkelen. Hoefschoenen verhinderen het paard op geen enkele manier goed af te wikkelen.

Dit schreef ik niet, maar is gequote van www.paardenschoenen.nl. Knipoog

SpikyBlue schreef:
Een paard loopt niet als een mens. Zijn 'hiel' zit heel ergens anders, namelijk een meter hoger. Hij is een topteenganger. Is dus geen vergelijking, maar ik snap dat de hoefschoenenfabriek graag omzet wil draaien. Yzers zijn SOMS nodig om een paard juist goed te laten afwikkelen, dwz. dat een goede hoefsmid een goede opzet in het ijzer maakt. Bij platvoeten heeft het paard minimale afwikkeling en slijten de verzenen overmatig, gaat steeds weker staan en heeft kans op problemen daardoor zoals bijv. hoefkatrolontsteking e.d.
Dus ijzers KUNNEN nodig zijn bij problemen, maar iedereen moet voor zich weten of ze voor- of tegenstander daarvan zijn. Knipoog

Een paard *loopt* inderdaad niet als een mens. Dat staat er ook niet.
Je kunt de manier van lopen (het neerzetten en weer optillen van de voet c.q. hoef) vergelijken.
(Een metafoor kan handig zijn om mensen duidelijk te maken hoe iets werkt of wat je bedoelt Knipoog In dit geval om duidelijk te maken dat ook een paard op z'n hiel behoort te landen en niet op de toon).

Waarom zou je een opzet maken in een ijzer? Terwijl je een opzet kunt maken in de hoef? Je hebt dus geen ijzer nodig om een opzet te maken. Pling

Ook bij platvoeten kun je dusdanig bekappen dat het paard goed gaat afwikkelen en daardoor juist géén overmatige slijtage van de verzenen krijgt.

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:19

Een van m'n merrie's heeft 1 platvoetje (schijnt ver-erfbaar te zijn)

Ze staat nu op egg-bars (een gewoon ijzertje dat aan de achterkant ook dicht gesmeed is). Dit om de verzenen te ondersteunen.

Werkt super. Het platvoetje wordt steeds minder plat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:49

getsie...die foto met nog voorijzers...je paard is wel erg slecht bekapt en beslagen geweest, zo heb ik het nooit gezien. Ziet er nu mooi uit!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:07

Idd, die voorhoeven zien er nou niet echt verzorgd uit toen ze ijzers had.
Ze zien er nu goed uit trouwens!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:21

Dit topic is erg interresant ik kamp met hetzelfde platvoet probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:28

Die platte en zwakke hoeven van mijn paard is het resultaat van 9 jaar ijzers en hoefsmeden.

Die mooie, sterke en gezonde hoeven die ze nu heeft, is het resultaat van:
- blootvoets lopen
- goede ('natuurlijke') bekapping (d.w.z. dat, naast dat de hoefbekapper regelmatig komt, ik zelf de hoeven wekelijks tot tweewekelijks bijhoud)
- continue weidegang
- veel ruwvoer en nauwelijks krachtvoer
- geen hoefsmeersteltjes e.d. meer gebruiken

Je begrijpt vast wat mijn advies is! Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:35

Hoefschoenen kan je beter niet nemen, een vriendin van mij had deze en de hele boel was open gereten door schurende bandjes/hoefschoenen Nagelbijten / Gniffelen echt ziek was dat Nagelbijten / Gniffelen

Mijn pony had ook platvoetjes, ze is toen 1x gewoon kort bekapt, daar heb ik toen een hele poos mee kunnen rijden en aanklooien met het beessie, en vervolgens weer in vorm bekappen, ijzertjes eronder en klaar is kees.. De pony had ook een scheur in haar hoefje, dus daar had het mede mee te maken dat ze ijzer kreeg, om te voorkomen dat het verder zou inscheurden. Ik ga nu alleen wel erg offtopic Bloos

Ik zou goed "in vorm" laten bekappen, effies aankijken en vervolgens weer "in vorm" laten bekappen, en vervolgens ijzertje eronder. Hoefjes verder goed verzorgen, komt het helemaal goed Lachen Maar dit was dus zo bij mijn pony, kan je natuurlijk niet garanderen dat het bij jouw paardje ook werkt Knipoog

Julia Doei!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:43

Mijn paard had al platte voeten toen ik hem kreeg, nu nog staat hij vrij laag op de verzenen. Met (natuurlijk) bekappen, OM DE WEEK (!!), weidegang, geen krachtvoer alleen ruwvoer, 24/7 buiten en hoeven elke dag nat maken heeft hij nu zulke harde hoeven gekregen dat als ik op straat draaf je evengoed 'klikklak' hoort Haha!.
We kunnen nu ook probleemloos, zonder hoefschoenen (die heb ik nooit gebruikt), 20 km over asfalt rijden.

Een ijzer is niet alleen onnodig voor de oplossing van veel hoefproblemen, maar maakt zelfs meer kapot dan je lief is op lange termijn. (je merkt het pas na 10 jaar)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:42

Hee Arabesk en Jovarna, hoe vaak en hoe lang rijden jullie per dag/week op de straat? Niet voor een discussie hoor ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van andere paardenliefhebbers. Groetjes Doei!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:21

normaal gesproken drie a vier avonden per week 5 tot 10 km en in het weekend 10-20 km of meer. Alleen in het weekend kan ik stukjes berm meepakken. Op mijn 5 km en 10 km rondje is geen berm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:43

Gemiddeld zo'n 4 keer per week een lange bosrit, waarbij ik bewust stukken over harde ondergrond (fietspad, landweggetje) draaf. Verder lange wandelingen over fietspaden en landweggetjes.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:21

Nou, fijn dat het goed gaat! Geniet ervan! OK dan!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:20

Lise81 schreef:
Sorry, iets of-topic...ik zou graag willen weten waarom hoefschoenen beter zijn..enige wat ik kan bedenken is dat je dan niet in de hoeven hoeft te nagelen.
Mijn hoefsmid heeft iets van een soort spul wat je op de draagrand kan spuiten wat hard wordt...soort opplak ijzer...iemand mee bekend?

vettec?? soort kunststof "beslag". dat heeft Sugarmiss bij haar paard laten doen. die had volgens mij ook last van platvoeten met ondergeschoven versenen.

voordeel van hoefschoenen is dat je ze uit kunt doen als je paard niet aan het werk is en je tussendoor de hoeven zelf bij kunt houden of de smid vaker kunt laten komen om de hoeven te bekappen, zonder dat elke keer weer genageld moet worden. in het geval van ijzers veranderd de stand van de voet langsaam. toon wordt langer, verzenen slijten. ook niet best voor de pezen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:23

gogo schreef:
Dit topic is erg interresant ik kamp met hetzelfde platvoet probleem...

dat probleem had ik ook. veroorzaakt door beslag met wig. opgelost door goed bekappen en veel beweging.

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:59

een wig is inderdaad niet de beste oplossing voor een platvoet. een egg-bar werkt wel.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:24

Ik durf mijn pony met platvoeten echt niet zonder ijzers te zetten, omdat er met echte platvoeten heel veel druk op de diepe buiger (pees achterzijde van het been) komt. Ik train heel intensief met haar (dressuur) en dat is ook niet natuurlijk om het zo zeggen. Ik durf het risico gewoon niet te nemen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:48

Juist daarom worden zulke paarden op ijzers gezet.. om de diepe buigpees te ondersteunen, de slijtage van de verzenen te voorkomen etc.
En wiggen maken de verzenen inderdaad vaak kapot. Worden vaak ook niet goed aangebracht.
Veel succes met je paard!!
Jovarna, de hoeven van je paard zijn er zeker op vooruitgegaan!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:50

Zo zie je maar op ieder potje past een dekseltje!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:26

Paarden die platvoeten hebben dit wil dus concreet zeggen dat de teen te snel groeit in verhouding met de hiel. Waardoor het paard heel plat komt te staan letterlijk want hierdoor wordt de diepe buigpees van het paard overbelast. Zeker wanneer het paard hard moet werken. Dit heeft meestal als gevolg: peesontstekingen. En dit is echt het laatste wat we willen.

Tegenwoordig heeft de hoefsmid verschillende soorten beslag mee om dit te verhelpen. Dit gaat van aluminium ijzers, tot volle ijzers, tot ijzers waar een hiel is opgelast! Ik zeg niet dat dit niet werkt, integendeel het kan voor veel paarden een zeer goede hulp zijn. Maar het lost enkel de gevolgen op: het ontlast de pees. Het probleem is er nog steeds, namelijk dat de teen te snel groeit in verhouding met de hiel. Wat er nog eens bovenop komt is dat de hoefsmid de teen vaak heel kort maakt zodat de voet weer in verhouding komt. Wat dan weer de groei van de teen stimuleert. Want de hoef ziet dit als slijtage. Met het gevolg dat de teen nog sneller groeit dan de hiel. En zo komt men in een vicieuze cirkel terecht.
Daarom ben ik bij paarden met platvoeten voorstander van het paard zonder ijzers te laten lopen en natuurlijk bekappen. Zodat de hoef weer op een natuurlijke manier afslijt. Het is echter een proces van zeer lange duur eer het paard van plat voeten door natuurlijk bekappen terug goede voeten krijgt. Maar het is de moeite waard. Ik geef ook toe dat een paard die veel op de weg moet lopen of heel veel zware arbeid moet verrichten met deze methode niet geholpen zijn. Want de hoeven kunnen de slijtage niet aan. Indien dit het geval is zou ik toch opteren voor aangepast beslag.

mmaverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:06

Jenka schreef:
Wat er nog eens bovenop komt is dat de hoefsmid de teen vaak heel kort maakt zodat de voet weer in verhouding komt. Wat dan weer de groei van de teen stimuleert.

Een goede hoefsmid zal nooit een hoef ineens 'heel kort' of anderszins drastisch corrigeren. Dit gaat altijd heel langzaam.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:15

De hoefsmid probeert platvoeten altijd te corrigeren. Wat is anders het nut van een paard met platvoeten regelmatig te bekappen en nieuwe ijzers er op te laten leggen? Ik zeg niet dat de hoefsmid dat ineens doet, hij corrigeert, maar op regelmatige basis. (Heb hierboven wat overdreven en me daardoor verkeerd uitgedrukt) Het is echter wel een fout die veel hoefsmeden vaak maken: de hoef te snel willen aanpassen. Maar dit geef je zelf al aan dat dit een fout is.