Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

SpikyBlue schreef:Jovarna schreef:
Afwikkelen
Het lopen van een paard kun je vergelijken met het lopen van een mens. Eerst raakt je hiel de grond en daarna je tenen. Bij een paard gaat dit precies hetzelfde. Dit noemt men het afwikkelen. Je maakt het een paard met ijzers wel heel moeilijk om op de juiste manier af te wikkelen. Hoefschoenen verhinderen het paard op geen enkele manier goed af te wikkelen.

SpikyBlue schreef:Een paard loopt niet als een mens. Zijn 'hiel' zit heel ergens anders, namelijk een meter hoger. Hij is een topteenganger. Is dus geen vergelijking, maar ik snap dat de hoefschoenenfabriek graag omzet wil draaien. Yzers zijn SOMS nodig om een paard juist goed te laten afwikkelen, dwz. dat een goede hoefsmid een goede opzet in het ijzer maakt. Bij platvoeten heeft het paard minimale afwikkeling en slijten de verzenen overmatig, gaat steeds weker staan en heeft kans op problemen daardoor zoals bijv. hoefkatrolontsteking e.d.
Dus ijzers KUNNEN nodig zijn bij problemen, maar iedereen moet voor zich weten of ze voor- of tegenstander daarvan zijn.
In dit geval om duidelijk te maken dat ook een paard op z'n hiel behoort te landen en niet op de toon).
echt ziek was dat
Maar dit was dus zo bij mijn pony, kan je natuurlijk niet garanderen dat het bij jouw paardje ook werkt
.

Lise81 schreef:Sorry, iets of-topic...ik zou graag willen weten waarom hoefschoenen beter zijn..enige wat ik kan bedenken is dat je dan niet in de hoeven hoeft te nagelen.
Mijn hoefsmid heeft iets van een soort spul wat je op de draagrand kan spuiten wat hard wordt...soort opplak ijzer...iemand mee bekend?

gogo schreef:Dit topic is erg interresant ik kamp met hetzelfde platvoet probleem...
Jenka schreef:Wat er nog eens bovenop komt is dat de hoefsmid de teen vaak heel kort maakt zodat de voet weer in verhouding komt. Wat dan weer de groei van de teen stimuleert.