Paard word niet dikker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Re: Paard word niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:51

is goed ik ga gewoon wat dingen uitproberen.. En hopen dat ze daar wel van bijkomt..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:57

Bambix is toch een soort zemelen? Van zemelen komen ze normaliter niet aan (versneld de stoelgang).
paardenmeel moet je naast de brok voeren. 1/3 paardenmeel 2/3 brok.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:19

zemelen komen ze zeker wel van aan!
is echt een dikmakertje.
maar ik denk dat zemelen in voerzakken goedkoper is dan elke dag een pak bambiks ofzoiets..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:28

mijn paard komt van zemelen niet aan....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:33

maar dat betekend niet dat een ander paard er wel van aan kan komen!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:42

jaa zemelen kan zeker ook. En ieder paard reageerd anders. Maar zemelen staan bekent om dikker te worden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:37

Zemelen heb ik nog niet eerder gehoord als dikmaker. Er zit amper voedingswaarde in aangezien het het vliesje (restproduct) van granen is.
Maar in combi met bijv. bietenpulp of mais(meel) zal het misschien wel nog beter helpen...

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:24

Zera schreef:
Hoi..

Ik heb een merrie van 2 jaar, en ze krijgt een pak hooi per dag en bijna 5 kilo brok per dag.. Ze krijgt ook op dit moment om de 2 maanden een wormkuur(allemaal verschillende)..Maar ze word niet dikker Verward
Hebben jullie tips voor me wat ik haar eventueel nog bij kan geven

Ik vind haar er niet heel erg dramatisch uitzien!! Een 2-jarige mag best een beetje schraal zijn. 5 kilo brok per dag is voor een dier van deze leeftijd die geen enkele vorm van arbeid verricht echt veel en veel teveel!!Maximaal 2 kilo per dag(verdeeld over 2 porties) echt niet meer!!Zoek het vooral in je ruwvoervoorziening. Het liefst onbeperkt aanbod. Of een goede wei, dat doet helemaal wonderen.Eventueel kun je ook wat snijmais gaan bijvoeren.

Welke wormkuren heb je gebruikt. En dan bedoel ik mn de werkzame stof, want er zijn veel merken in de handel met dezelfde werkzame bestanddelen.
Laat anders de mest eens onderzoeken op de aanwezigheid van wormeieren. Dan kun je meer gerricht aan het ontwormen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:52

@ dicdee.. Als ik haar minder brokken per dag ga geven dan word ze nog smaller en zoals ik al zei het is niet goed te zien op de foto's.. Ik verdeel die 5 kilo brok ook in 2 porties die krijgt ze egt niet in 1 keer..
Ik gebruik eigenlijk altijd verschillende wormkuren.. Meestal aan het einde en het begin van het jaar is het dezelfde wormkuur..

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:11

Paard veel kleine porties te eten geven
's avonds laat nog portie met veel calorieën
Paard gebruikt dit niet meer en slaat het op.
Worden mensen ook dik van.

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:19

Zera schreef:
@ dicdee.. Als ik haar minder brokken per dag ga geven dan word ze nog smaller en zoals ik al zei het is niet goed te zien op de foto's.. Ik verdeel die 5 kilo brok ook in 2 porties die krijgt ze egt niet in 1 keer..
Ik gebruik eigenlijk altijd verschillende wormkuren.. Meestal aan het einde en het begin van het jaar is het dezelfde wormkuur..

Wil je een paard in gewicht toe laten nemen, dan moet je dat in je goed ruwvoer zoeken. En niet in brokken.Brokken is slechts een aanvulling op de mineralenhuishouding en een aanvulling in energie als het paard prestaties levert, ze worden hier niet direct snel dikker van.Een paard kan prima zonder brokken leven, maar niet zonder ruwvoer.. Weet je misschien welk soort hooi ze te eten krijgt? Hier zitten namenlijk inhoudelijk zeer grote verschillen in. Krijgt ze misschien graszaadhooi? Hier zit niet of nauwelijks energiewaarde in. Ook hooi gewonnen van zgn natuurbeheersgebieden(natuurmonumenten bv) bevat niet of nauwelijks energie.Denk dat hier voor een groot deel het"probleem"ligt . De hoeveelheden brok die je voert staat nog niet eens op het menu bij een een sportpaard dat op hoog niveau moet presteren. Niet doen, heeft absoluut geen zin. Krijg je eerder problemen mee zoals koliek, overmatige zuurproduktie in de maag, groeistoornissen. Komt ze wel op de wei???Paarden van deze leeftijd staan normaal gesproken in het land 24/7of op bij opfokstallen die ze in deze periode ook 24/7 in het land zetten en moeten het (meestal )doen met uitsluitend gras. Een paardenmaag is trouwens maar klein.Je mag daarom ook maximaal 2 kilo brok per keer geven. (let op een doorsnee voerschep gevuld met basisbrok weegt 1300 gr!!(weeg maar eens na Knipoog )Dus waarschijlijk krijgt ze nog veel meer dan die 5 kilo.
Wil je toch perse brok blijven voeren, geef dan niet meer(minder juist!) maar voeg hier dan een scheutje olie aan toe. Hoog energetisch en geen extra belasting voor de maag.Gaat ze ook nog mooi van glimmen! Pling
Trouwens ik heb zelf vorig jaar ook nog een prachtig praktijkvoorbeeld meegemaakt. Friese merrie met veulen ,werd met de dag magerder. Was goed ontwormt, liep op een schrale wei, brokkenhoeveelheden zijn toen flink opgevoerd en kreeg ook welwat extra hooi bij.Ze kwam geen gram aan!! Op een wei gezet met volop gras. Brokken geminderd tot 2 kilo per dag zelf later nog maar 1 kg pd . Binnen 3 weken was ze weer prachtig op gewicht en glom aan alle kanten Pling !!Tegen een goede wei valt absoluut niet tegen aan te voeren!!
Wat de wormen betreft zou ze ook last van rode bloedworm kunnen hebben. Als je de mest goed bekijkt kun je ze zien.In dat geval moet moxidectine(equest) gebruiken als ontwormingsmiddel. Veel succes!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:18

Wat voor hooi we haar geven dat is onbekend, we halen dat altijd bij de boer.. Ze heeft in ieder geval geen wormen dat heb ik nagekeken.. Maar ze groeit op dit moment weer flink..
Maar ze staat nu sinds gister op een volle wei met veel gras en ik voer haar op dit moment alleen brokken bij want hooi dat eten ze neit op

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:24

slobber/tarwezemelen.
of even bij de dierenarts vragen of tie niet ziek is?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 14:34

slobber krijgt ze ook wel eens.. Meestal in de winter enzo..
DA is net geweest, was niks mis met ze.. Zei alleen dat ze meer te eten moest krijgen

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 06:37

Zera schreef:
Wat voor hooi we haar geven dat is onbekend, we halen dat altijd bij de boer.. Ze heeft in ieder geval geen wormen dat heb ik nagekeken.. Maar ze groeit op dit moment weer flink..
Maar ze staat nu sinds gister op een volle wei met veel gras en ik voer haar op dit moment alleen brokken bij want hooi dat eten ze neit op

Meestal vindt je in de mest geen volwassen wormen terug. Rode bloedworm in bepaalde stadia wel.(rode sliertjes)Van andere wormen, zoals spoelworm, vindt je alleen de eieren terug in de mest.Dan zou je dus idd een mestonderzoek moeten laten uitvoeren om vast te kunnen stellen om welke wormbesmetting het precies gaat.
Maar goed te horen dat het al weer beter met haar gaat! Een goede wei doet wonderen!!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:31

er wordt hier elke keer gezegt dat je maismeel bij moet voeren, maar dat is mij juist ontraden. Mais(meel) is voor paarden niet zo goed te verteren. Mij is geadviseerd om Vera bietenpulp bij te voeren en daar dan nog een scheut olie overheen, dit werkte prima. Maar ze is pas echt lekker vol geworden toen ze 24/7 op de wei kwam te staan.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:46

Ze staat op dit moment ook in de wei, waar veel gras opstaat.. Ze krijgt op dit moment ook gewoon brokken bijgevoerd..
Ik haal haar alleen in de winter op de stal of als het in de zomer erg slecht weer is..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:48

Vriendin van mij had dat probleem ook met haar pony die zag er niet uit.. nu is ze 6 jaar en ziet ze er echt mooi uit... dat komt later waarschijnlijk wel als je wat met trainen bezig bent en ze/hij ouder wordt.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:52

Wij hadden ook een jaarling op stal staan die gewoon niet dikker werd. 24/7 lekker op het land met nog extra ruwvoer erbij is toch wel de beste 'remedie' . Je kan véél beter die brok afbouwen naar niet meer dan 2 kg per dag (en dat het liefst nog een speciale brok voor opgroeiende paarden) met een flinke scheut slaolie/zonnebloemolie.
Tis trouwens ook makkelijk zat; Ik zag al dat je naar een andere brok wou kijken en zonnebloemolie heb je voor 80 cent bij de supermarkt. Brok is geen dikmaker, meer een aanvulling. Ruwvoer is écht van veel groter belang!