Welke mix voeren jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re: Welke mix voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:42

het hoeft trouwens ook niet altijd zo te zijn dat paarden heet worden van te veel voer. sommigen paarden worden juist heet van te weinig voer. Dit leerde ik laatst van mijn instructrice, en heb het in werkelijkheid meegemaakt met mijn paard. Sinds ik mijn paard 1,5 kilo meer ben gaan voeren is ze echt een stuk relaxer geworden...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:45

loutjuh schreef:
het hoeft trouwens ook niet altijd zo te zijn dat paarden heet worden van te veel voer. sommigen paarden worden juist heet van te weinig voer. Dit leerde ik laatst van mijn instructrice, en heb het in werkelijkheid meegemaakt met mijn paard. Sinds ik mijn paard 1,5 kilo meer ben gaan voeren is ze echt een stuk relaxer geworden...

Dat heeft niets te maken met TE weinig voer. net als dat je paarden hebt die alleen van veel voer heet worden heb je ook paarden die van weinig voer heet worden. die paarden halen gewoon uit weinig voer genoeg energie. het is ook nog eens zo bij krachtvoer dat hoe meer je gaat voeren, des te minder energie en voedingsstoffen eruit gehaald worden. hoe meer krachtvoer je gaat voeren hoe luier de darmen worden met voedingsstoffen eruit te halen. er komen zoveel voedingsstoffen langs dat ze geen moeite met dit op te nemen.
in jouw geval had ik dus een minder energierijk voer gegeven en was ik niet 1,5 kg. meer gaan geven.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:21

2 x daags halve schep reform van havens (AKA the green vet).
Vind t zelf een lekker ruikende mix. En de paarden eten m ook erg graag!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:28

Op stal krijgen ze standaard 3x per dag 1 schep standaard manegebrok van PAVO.
Kylan krijgt na het werk nog een schep haver en een halve schep PAVO energie control, met een schepje Multivit15 en een scheutje olie.
Joep krijgt na het werk een handje brokjes met daaroverheen een schepje multivit, 2 schepjes Relax, een scheutje olie en biergisttabletjes.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:14

Tieme schreef:
loutjuh schreef:

Dat heeft niets te maken met TE weinig voer. net als dat je paarden hebt die alleen van veel voer heet worden heb je ook paarden die van weinig voer heet worden. die paarden halen gewoon uit weinig voer genoeg energie. het is ook nog eens zo bij krachtvoer dat hoe meer je gaat voeren, des te minder energie en voedingsstoffen eruit gehaald worden. hoe meer krachtvoer je gaat voeren hoe luier de darmen worden met voedingsstoffen eruit te halen. er komen zoveel voedingsstoffen langs dat ze geen moeite met dit op te nemen.
in jouw geval had ik dus een minder energierijk voer gegeven en was ik niet 1,5 kg. meer gaan geven.

Jouw situatie schets komt inderdaad meestal voor. Maar mijn paard krijgt prima uitgebalanceerd voer, maar haalde hier niet genoeg uit. Doordat ze juist niet genoeg voedingsstoffen en energie uit het voer opnam werd ze daar JUIST drammerig van, waardoor het dus LIJKT dat ze te veel krijgt en dus te veel energierijk voer kreeg. Ik heb haar op minder gezet, maar dit werkte absoluut NIET in haar voordeel. Haar gedrag werd alleen maar pittiger, en MINDER ontspannen. nu ik haar dus 1.5 kilo MEER voer, is ze ontspannen, en totaal niet drammerig, dus in dit geval klopt jouw theorie niet. Btw. ik ben mijn paard gewoon het zelfde blijven voeren tijdens die 1.5 kilo meer....

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:29

hoi
ik had vanmorgen de veearts voor onze paarden en een daarvan is ook best heel mager.
de veearts vertelde dat we het volgende moesten geven

's morgens 1kilo stimix voor oudere paarden mixen met maaismeel
's avonds 1kilo stimix en slobber verder alleen hooi en veel gras

oja en max h een voedings sub en altijd goed op de ontworming letten en verder zei hij dat paarden die te dik zijn en dat zijn ze snel hun levensjaren verkorten dus het beste is een slank paard.

ik zou daarom als ik jou was een veearts laten kijken of jou paard echt wel zo mager is,de meeste mensen vinden hun paard al gauw mager terwijl ze dat niet zijn