Pony hoefbevangen, wat te eten geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Re: Pony hoefbevangen, wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:08

Ja dat is waar..
Ik heb net de eigenaar gemaild erover.. Dus ik verwacht vanavond een mailtje terug.
Ik kan het wel proberen.. Maar als het mis gaat, gaat het ook echt goed mis.. Dan ligt ze, hijgend en wil niet meer op staan.. En het duurt dan een week voordat ze weer is hersteld (wel met medicijnen..) En dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:30

Als je twijfelt dan zou ik gewoon even de dierenarts voor advies bellen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:27

Oke, lijkt me dat idd het beste.
Ik zal het doen! Lachen

muiz_freez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:01

ik weet niet prescies hoe het zit,maar wat mij het beste lijkt -omdat hoefbevangenheid een ziekte is met overtollig eiwitten- zo weinig mogelijk aan eiwitten, gezonde voeding en dat soort dingen,

staat jou paard/pony misschien of hoog gras??
want een paard raakt snel hoefbevangen in het voorjaar wanneer er hoog gras staat,
in het voorjaar zit er veel eiwitten in het gras,

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 22:57

Ja dat stond ze, daardoor is ze ook hoefbevangen geraakt.
Nu staat ze op heel erg kort gras met alleen water..
Maar eigenlijk moet ze op zand staan. We hebben haar nu op het korte gras staan omdat we nog geen flauw benul hebben wat we haar te eten moeten geven..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:00

Mikkiej schreef:
We hebben haar nu op het korte gras staan omdat we nog geen flauw benul hebben wat we haar te eten moeten geven..

Nou daar mag je wel eens mee opschieten dan.

Bel desnoods de faculteit in Utrecht over wat je het beste kunt doen!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:01

judithM schreef:
Mikkiej schreef:
We hebben haar nu op het korte gras staan omdat we nog geen flauw benul hebben wat we haar te eten moeten geven..

Nou daar mag je wel eens mee opschieten dan.

Bel desnoods de faculteit in Utrecht over wat je het beste kunt doen!

Juist kort (gestressd) gras bevat veel fructaan en dat is niet bevordelijk voor een bevangen pony.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:57

Als je pony te snel afvalt, kan ze hyperlipaemie krijgen. Dat betekent dat ze een soort vetstoffen in haar bloed krijgt. Je moet je pony dus wel te eten geven. Als je de pony in nat zand kan zetten is dat beter voor haar hoeven en het werkt ook pijnverlichtend. Één telefoontje naar de dierenarts is toch zo gebeurd?

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:38

Ik heb zelf ook een shetlander die op het moment hoefbevangen is. Ik mag hem absoluut nooit meer kuil geven dus voortaan altijd hooi. Hij heeft ook al 2 keer koliek gehad dus hij is er erg gevoelig voor. Verder mag hij voorlopig niet op het land (tenminste niet lang) dus gaat hij in de bak met wat hooi. Hij heeft de afgelopen dagen op nat zand gestaan en heel veel afgespoten en dat heeft goed geholpen. Want DA is net geweest en ging alweer stukken beter hem dan afgelopen donderdag.
De reden van hoefbevangen is waarschijnlijk ook het kuil. Hij staat namelijk wel veel buiten maar er staat erg weinig gras op het land.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 09:49

Jol1 schreef:
Als je pony te snel afvalt, kan ze hyperlipaemie krijgen. Dat betekent dat ze een soort vetstoffen in haar bloed krijgt. Je moet je pony dus wel te eten geven. Als je de pony in nat zand kan zetten is dat beter voor haar hoeven en het werkt ook pijnverlichtend. Één telefoontje naar de dierenarts is toch zo gebeurd?

Ja dat is zo. Maar het is NIET mijn pony ik kan er dus NIET veel aan doen.. Ik heb de eigenaar al weet ik hoeveel mailtjes gestuurd erover maar ze reageerd er gewoon niet op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:28

Laat de eigenaar haar pony dan dagen zonder eten staan? Hoefbevangenheid is heel erg pijnlijk voor een paard en dan wil je er toch alles aan doen om het zo snel mogelijk te laten genezen. Als ik jou was zou ik dan toch maar het hooi heel lang (zeker een nacht) laten weken en dat voeren. Als ze dan nog allergisch is (wat ik betwijfel) dan merk je dat gelijk. Andere mogelijkheden zijn er niet echt en ze zal toch wat moeten eten. Bij een hooiallergie gaat het om de schimmelsporen in het hooi en die zijn er na lang weken uit. Is de eigenaar misschien op vakantie? Misschien kun je haar nog bellen?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:12

De eigenaar zegt dat ze dat niet mag hebben. Is als eens geprobeerd maar werkte niet.. Zal dus wel waar zijn Knipoog
Ze krijgt nu wel eten.. heb ik ook gezegt, ze staat op heel kort gras..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:12

Dan ben ik benieuwd wat de pony nu te eten krijgt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik door je verhaal niet zo'n hoge pet op heb van de eigenaar. Als je pony hoefbevangen is dan haal je er toch een veearts bij? Hoefbevangenheid is heel pijnlijk en een veearts zal zeker medicijnen geven. Daarnaast vind ik het verhaal van de hooiallergie vaag, maar ook daar weet een veearts raad op. Maar ja, als je als eigenaar het denkt allemaal zelf beter te weten......

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:19

Ja, klopt..
De eigenaar zorgt wel heel goed voor de pony's hoor!
Maar het verhaal van de hoefsmid is ook erg vaag.. Ik vroeg aan hem wat er aan de hand kon zijn en hij zei meteen: ja hoefbevangen omdat ze te dik is. Hij heeft verder ook niet naar de hoeven gekeken, niks.

Nou heb ik uiteraard wel met de eigenaar overlegd.. En ze zei dat Robijn al eerder kreupel is geweest (aan hetzelfde been, zelfde symptomen) en toen is er ook een DA bij geweest en die zei dat ze Robijn wel konden afschrijven.. hij zei: gooi maar op het land en zie volgend jaar maar weer. Dat is dus gedaan, is goed gekomen. Toen ben ik er op gaan rijden 2 jaar.. Weer kreupel geworden. Dus het kan maar zo weer terug gekomen zijn..
Dus ik kan me best voorstellen dat ze eigenaar zoiets heeft van dat ze Robijn liever nog even op het land heeft staan. Want het gaat nu al wel steeds beter! Je kan echt met de week verschil zien. Maar aan de andere kant begrijp ik niet dat ze er geen DA bij haalt voor de zekerheid..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:22

Niet elke pony die te dik en kreupel is, is hoefbevangen. Raar dat de smid niet even naar de hoeven gekeken heeft. Hoe komt hij erbij dat ze hoefbevangen zou zijn? Probeerde ze haar voorbenen te ontlasten? Hoefbevangenheid ontstaat meestal bij de voorhoeven.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:27

Ja idd..
Dacht ik ook al.. Want Joppe, paardje bij Robijn waar ik nu op rijd, is ook dik.. maar die is niet hoefbevangen..
Robijn heeft alleen een speknek en volgend de smid vetkwabben bij haar kont..

Afbeelding
Dit is een foto van haar nu..

Edit// echt ontslasten doet ze niet, ze loopt echter wel heel stijf.. Maar ze is ook al 20 jaar. En er word nu vrijwel niks mee gedaan..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:35

Ze is inderdaad veel te dik. Zeker voor een paard van 20 worden de gewrichten dan nog eens extra belast door het gewicht. Misschien heeft ze wel een vorm van artrose of zoiets. Als een paard dan erg zwaar wordt dan kunnen ze meer last krijgen. Ik zou haar in ieder geval geleidelijk laten afvallen, dus niet ineens helemaal niets meer want dat is ook niet goed. Als ze niet meer goed op haar voorbenen wil staan dan zou ik wel direct de veearts bellen, want dan is ze zeer waarschijnlijk toch hoefbevangen. Als ze stram is dan is stappen een goede oefenening. In beweging houden is heel belangrijk, als ze stil blijft staan dan wordt ze alleen maar stijver. Ik hoop voor je dat Robijn snel opknapt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:27

Oke, bedankt!
Ja, ze staan nu op heel schraal land en ze krijgen er steeds een nieuw stukje bij.. Ook dat is al heel erg kort.