Ervaring met (gedeeltelijk) blind paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:58

Ik heb ook een blinde pony, en zij redt zich prima! Ze is zelfs leider van de kudde wel moest ik heel veel maatregelen nemen. Zo staat ze in een afgeschermd paddock en sinds kort op het land maar het moet allemaal heel goed afgerasterd zijn. Qua gebruik heb ik er een tijdje geleden beleerd onder zadel maar het is te doen alleen je moet heel veel geduld hebben en regelmaat maar een echt rijpony wordt het nooit. Het is ook heel vreemd rijden een blinde pony. Ondanks dat ze blind is is ze super vroljk en haar gehoor is echt verdubbeld en doordat alles op een vaste plek staat raakt ze ook niet in de war.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:24

zijn die van jullie gewoon blind of zijn er ook die een oog missen en hoe is de reactie van mensen daarop.

peppie mist echt een oog en ik krijg vaak reacties van gatver of wat zielig.
nou zielig is ze echt niet hoor het is net een gewoon paard alleen mist ze een oog.

ze is levendig zat en vreselijk ondeugend ze maakt echt overal een spelletje van

maar ze kan ook super lopen hoor

ff een foto
Afbeelding
ze heeft echt een superlief koppie vind ik

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:04

@ areke: klopt het dat je op de plek waar jouw paard een oog mist wel 'vlees' ziet zitten? Ik vind ook dat ze een lief koppie heeft.
Mijn pony mist een oog (weggehaald omdat er een tumor op zat). Op de plek van het oog zit een ingevallen zwart gat, maar het zit wel dicht met huid. Toen het oog is weggehaald is de huid aan elkaar gehecht.
Vaak hebben mensen het helemaal niet door. Ik denk dat dat komt omdat het een zwart gat is, van een afstandje zie je dan niet dat er geen oog in zit. Ik krijg er bijna geen reacties op. Alleen van mensen die 'm van heel dichtbij bekijken.
's Zomers rijdt ik vaak met vliegenmasker op, dan zien mensen helemaal niet dat hij een oog mist. Ze denken dan dat ik mijn pony geblindoekt heb...

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:22

Hier een foto waarop je een beetje kunt zien hoe het er bij mijn pony uitziet.

Afbeelding

areke

Re: Ervaring met (gedeeltelijk) blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:45

ja klopt er zit wel vlees omdat er elke x nog vocht en troep uit komt kunnen ze het niet dichtmaken

jotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:55

azarco mijn verzorgpaard is ook aan een kant blind hij is 17 en ik weet niet hoe het gekomen is

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 18:45

@ areke: mist Peppie dan pas sinds kort dat oog?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:29

@xjudithx nee al bijna heel dr leven.
ik geloof vanaf dat ze een jaar was.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:17

Meiden bij mij op stal hebben samen een merrie Iris, ook blind aan 1 oog. Hun hebben hier verder geen problemen door ondervonden, merrie zelf gaat er goed mee om.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:25

Muiszje op Bokt heeft ook een pony met 1 goed oog (al een oudje) Lachen
Ikzelf heb recentelijk een palomino ruin gekocht. Hij is aan één oog blind vanaf zijn geboorte. Hij heeft geen gebreken (loopt niet scheef, etc)

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:34

Op de manege stond ook een paard die aan 1 oog blind was...
Werd gewoon alles mee gedaan, hij schrok alleen wat eerder als er plotseling iets voorbij kwam.
Was trouwens ook een hardstikke lief/leuk beestje!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:35

Ooo bah. Ik kan die foto's niet zien.

Met Duncan's oog gaat het niet goed. Het gaat al beter. Zijn oog heeft een beschadiging. En daardoor zit er vocht tussen alle laagjes hoornvlies. Het is al een stuk gezakt. I.p.v. het hele oog is het nu nog maar 1/3de van zn oog en de dikte van de bobbel is ook afgenomen.
Heb er wel om de week de DA bij lopen.

Zoals het was:
Afbeelding

http://i2.photobucket.com/albums/y20/du ... duncan.jpg

Het is nu echt al stukken beter. Alleen onsteekt zn traanklier ofzo ook steeds, en dat veroorzaakt veel pijn bij hem. Hij heeft het niet makkelijk. Maar het lijkt nu na 2,5 maand toch echt nóg beter te worden. Word wel gek van die medicijnen. Zo vaak per dag.

Hij had er trouwens helemaal geen last van hoor, dat hij door dat oog niet kon zien (Inmiddels ziet hij al wel weer wat Lachen ). Ook buitenrijden ging prima, hij moest wel eens zn hoofd wat verder draaien om te kijken wat er nou eigenlijk was. Maar hij gedroeg zich er volstrekt normaal onder.

Hopelijk komt het goed met zn oogje Ach gut

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:07

ik zag laatst een paard met 1 oog in het L of M springen. Hij deed het nog heel netjes.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:24

@ Christah: ik hoop ook dat het goed komt met jouw paardje.
Vind je de foto's zo naar om te zien? Ik ben al zo gewend aan de lege oogkas van mijn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:18

Ik kende eens een pony die blind was aan één oog, maar iedereen eruit reed met springwedstrijdjes Haha!