Extreem gevoelig voor koliek, meer paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina77

Re: Extreem gevoelig voor koliek, meer paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:05

Ik heb colosan opgehaald bij de paardendrogist.
Er zit een spuit bij in, dus dat is makkelijk. Ik hoop het voorlopig niet nodig te hebben, maar
het is wel link nu, tijden droog, en dan nu die buien erop.....

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:03

Hallo
Mijn pony is ook echt extreem gevoelig voor koliek.
Vooral voor zandkoliek
Ook krijgt mijn pony snel koliek bij veranderingen.
Bijvoorbeeld als de dagen langer / korter worden of warmer of kouder.
Of als ze door blessure op rust moet.
Om koliek te voorkomen voer ik in de winter altijd slobber met gekookte lijnzaad er doorheen.
In de winter en de zomer krijgt ze worteltjes..
3 jaar geleden was het bijna afgelopen dus ik ben altijd helemaal in paniek als ik Kolieksymptomen constateer....

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:40

Wij hebben oook een paard die gevoelig is maar dan met name bij weersveranderingen. Inmiddels heeft ze er gelukkig niet veel last meer van.

Ik gaf haar toen elke dag Homeopatische druppels Nux Vomica Hommacord. Kreeg ze daadwerkelijk koliek dan gaf ik Cheledonium.Verder kreeg ze zonnebloemolie over het eten en kreeg ze tussen de middag een handje natte zemelen. Ook gaf ik naast weidegang hooi. Zodat de spijsvertering iets beter werkt

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:16

Mijn paardje van 14 heeft het afgelopen jaar drie keer koliek gekregen!
Nu zetten we hem in een stal op krollen en niet meer op stro ( want dat is op 1,2,3 op dan), hij krijgt 2x dag parafinne olie door zijn eten ( dan schuift alles beter door Haha! ) en hij krijgt 2 keer per dag een grote portie hooi, zodat hij toch op iets kan kauwen...
tussendoor voor ik hem ook nog veel worteltjes, dat schijnt ook goed te zijn!
Ik probeer hem ook niet te vaak op de wei te zetten, maar een paar uurtjes tijdens 3 dagen in de week, want van te veel gras heeft hij het ook rap zitten...
Nu we er echt op letten, gaat het precies al wel wat beter..

Ga toch ook maar ns wat Colosan olie halen denk ik!

Blacklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:15

Die colosan olie helpt ie tegen alle vormen van koliek? Mijn paard van 27 heeft het dit jaar al 5 keer gehad, ook van gras. Maar dit is gaskoliek en krampkoliek. Helpt die olie hier ook tegen?
Ze krijgt nu wel speciaal voer van de DA dat heet sanequicolon. Misschien een tip voor de andere koliekgevoelige paarden? Zolang ze niet op gras staat gaat het goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:03

@Blacklady,

Colosan stimuleert de darmen. Het middel wordt in de veehouderij gegeven tegen gasvorming. Indien de koliek veroorzaakt wordt door een hele heftige en serieuze zandverstopping, lijkt het mij ook niet meer te helpen.
Simpelweg omdat het zand naar het laagste punt in de darmen zakt en er soms kilo's worden verwijderd met een operatie.

Colosan werkt idd behoorlijk rap, als het aanslaat, je hoort en voelt de darmen weer gaan borrelen.

Als je denkt dat je paard tegen een koliek aanval aanzit, kun je hem ook maagcompositum geven van de paardendrogist. Meestal vliegt de mest er dan weer zo'n beetje af.
MC mag niet aan drachtige merries gegeven worden.

Een ander paardenmiddel dat kan werken is 30 cc Beerenburg of een andere kruidenbitter.
Dit zorgt ook weer voor stimulering van de darmen, en werkt tegelijkertijd een beetje pijnstillend.
En bijna iedereen heeft het wel in huis.

Wordt verder het gebit van je paard regelmatig nagekeken?
Een 27 jarige kan natuurlijk kauw problemen hebben waardoor zijn spijsvertering niet meer optimaal werkt.

Toevoeging:
Overigens heeft mijn merrie om wie het ging in het topic: koliek, wie weet een paardenmiddel, geen koliek meer gehad. Laten we het afkloppen.

Ik heb net het topic terug gelezen, sjeemienee, wat kon ik toen nuchter schrijven.
We hebben achteraf zo'n mazzel gehad. Het was volgens de VA wel een wonder dat ze het heeft gered.

update gemeld

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:13

Ik vraag me sinds kort af of het aan het paard ligt of aan het gras.

Mijn paard heeft 6 jaar op een stal gestaan waar de weilanden keurig bijgehouden werden (maaien, bemesten, bloten, omzetten en opnieuw inzaaien etc). Ik heb altijd heeeel voorzihtig om moeten gaan met de opbouw en het aantal uurtjes weidegang. Zelfs dan nog hoorde je hem regematig boeren/ bulken. Het laatste jaar stond hij in juni ong maar 4 uur in de wei ivm het boeren. We hebben vanalles geprobeert: eerst hooi geven (stengelig spul) eerst stro laten eten (ivm structuur) maar niets hielp echt. Hij stond ook altijd op de oudste wei. (waar de andere paarden al 4 zomers op gegraasd hadden)

Nu staat hij op een andere pensionstal (klei ipv zand) en kan hij ongestoord 9 uur naar buiten. Je kunt ook overduidelijk zien dat het gras hier anders is: Minder mals gras en meer van dat lange taaie spul.

Bij mij begint het idee dan op te komen: zou het gras té goed zijn geweest op mijn vorige stal?

Blacklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:12

Ik heb twee weken geleden haar gebit na laten kijken, omdat ik inderdaad haken of iets dergelijks wilde uitsluiten. Dit was allemaal prima. Ze gaat dan ook netjes elk half jaar naar de tandarts maar je weet maar nooit.

Ik wil echt weten of die colosan ook voor krampkoliek is.

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:35

mijn pony is er ook heel gevoelig voor, met het minste zand dat hij binnen krijgt heeft hij weer koliek, mijn andere paard dat op dezelfde weide en stal staat heeft er nog nooit last van gehad

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:33

Hoi Blacklady (en de anderen natuurlijk)
Dit staat op het flesje: "Hulpmiddel bij gasophoping in de darm en bij storingen in het maagdarmkanaal zoals verstoppingen, koliek en trommelzucht."
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:54

@Blacklady,

Destijds heeft Colosan ons paard zeker duidelijk geholpen, wij hebben het nu dus standaard in de kast. Is het niet voor onze eigen paarden dan kan een ander het in nood komen halen.

Colosan mag overigens alleen maar gegeven worden bij een acute koliekaanval.
Zodra een koliekaanval denkt te kunnen verwachten, mag je het niet geven omdat het de darmen wel behoorlijk prikkelt.
Zodra de eerste symptomen zich aandienen mag je het geven.

Als ik met mijn merrie een aanval dacht te kunnen verwachten, bijvoorbeeld door stress o.i.d. dan gaf ik dus maagcompositum.
MC zorgt voor een betere zuurgraad e.d. in de maag en daardoor een betere vertering en op die manier kun je een aanval voorkomen.
Tevens wordt het gebruikt bij luchtzuigers.

Als je wilt ik heb nog een halve verpakking staan, die kun je eventueel wel overnemen.
Ik zal je even een PB sturen met mijn adres e.d.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:00

Paard van een vriendin van mij staat nu in de kliniek vanwege koliek.
In een nacht tijd had ze al 3 aanvallen gehad en toen moest ze naar de kliniek.
Helemaal onderzocht, maar was weinig te vinden.
Nu is ze afgelopen nacht geopereerd en bleken de darmen helemaal naar voren geschoven te zijn. Ze lagen nu ver in de borstkast.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:05

tornado heeft er ook, snel last van, hij staat op hout krullen en krijgt ZEMELEN, das goed voor de darm flora, je doet er wat water bij, dan heb je zo'n papje, normaal gezien eet je paard het wel, anders kun je er iets onder mengen, succes!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:09

Mijn paard is ook heel koliek gevoelig, gras, stress op wedstrijd, enorme hitte. Tja ik houd er enorm rekening mee, veel gras erna weinig voer op stal, erg warm vaak afspuiten, stress de 2 proef niet te veel vragen....

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:12

Mijn pony kan amper tegen gras. Echt heel sneu; zodra hij langer dan 2 uur op het gras heeft gestaan is het alweer raak, dan begint ie te borrelen en te doen. Meestal is het op te lossen met wat rennen, dat hem een scheet dwars zit, en dat ie zich daarna alweer wat beter voelt. Helaas heeft de VA ook al een paar keer moeten komen om hem een darmontspanner te geven. Ik kijk dus altijd heel goed uit hoe lang Nanza precies op het gras staat, voorkomen is beter dan genezen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:13

Balen van je paard zeg, vorig jaar september/oktober heb ik 2 van mijn paarden ook ernstig ziek gehad. Ze hadden in nog geen 6wkn tijd 6x koliek. We konden maar niet ontdekken waar het weg kwam, er was niets verandert aan het rantsoen. Bleek later, nadat we de overstap gemaakt hadden van brok naar stimix en van ons eigen hooi naar arm hooi, dat het dus bij het hooi weg kwam. Het was te rijk aan eiwitten en dat zorgde voor dunne mest en ernstige koliek. Sindsdien is het goed gegaan.

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:44

wij geven ook zemelen om het te voorkomen
en als hij het heeft direct op de trailer zetten

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:55

Hier nog iemand met een koliekgevoelig paard.
Vorige week zondag een heftige aanval; Te weinig gedronken met de hitte, alles compleet verstopt.
Ging nog maar net goed..
Van het voorjaar gaskoliek door teveel gras, en van de winter was het ineens een stuk warmer en had meneer krampkoliek.
Ik voer nu iedere dag Slobber-Mash van Havens met een scheutje zonnebloemolie.
Hopen dat dit zijn darmpjes wat ondersteunt.. Ach gut