@Blacklady,
Colosan stimuleert de darmen. Het middel wordt in de veehouderij gegeven tegen gasvorming. Indien de koliek veroorzaakt wordt door een hele heftige en serieuze zandverstopping, lijkt het mij ook niet meer te helpen.
Simpelweg omdat het zand naar het laagste punt in de darmen zakt en er soms kilo's worden verwijderd met een operatie.
Colosan werkt idd behoorlijk rap, als het aanslaat, je hoort en voelt de darmen weer gaan borrelen.
Als je denkt dat je paard tegen een koliek aanval aanzit, kun je hem ook maagcompositum geven van de paardendrogist. Meestal vliegt de mest er dan weer zo'n beetje af.
MC mag niet aan drachtige merries gegeven worden.
Een ander paardenmiddel dat kan werken is 30 cc Beerenburg of een andere kruidenbitter.
Dit zorgt ook weer voor stimulering van de darmen, en werkt tegelijkertijd een beetje pijnstillend.
En bijna iedereen heeft het wel in huis.
Wordt verder het gebit van je paard regelmatig nagekeken?
Een 27 jarige kan natuurlijk kauw problemen hebben waardoor zijn spijsvertering niet meer optimaal werkt.
Toevoeging:
Overigens heeft mijn merrie om wie het ging in het topic: koliek, wie weet een paardenmiddel, geen koliek meer gehad. Laten we het afkloppen.
Ik heb net het topic terug gelezen, sjeemienee, wat kon ik toen nuchter schrijven.
We hebben achteraf zo'n mazzel gehad. Het was volgens de VA wel een wonder dat ze het heeft gered.
update gemeld