hoelang op dezelfde ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:50

De mijne staat er meestal 6, 7 weken op.

kokolover

Re: hoelang op dezelfde ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:37

Ben net klaar met de hoefsmid. hij heeft voor mij speciaal beslag gemaakt, zodat ik meet beweging achter krijg. hij heeft al een jaar voor ijzers en net 2 maanden ook achter, alleen was hij iets trager in zijn beweging geworden dus heeft hij dat geprobeerd te veranderen en ik moet zeggen het heeft wel uitgemaakt. ben weer erg blij! er arm>>

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:41

Ligt eraan hoeveel buitenritten ik maak, als ik veel buiten rij op harde grond, zijn ze eerder versleten dan waneer ik meer in de bak rij. gemiddeld doen we dr 6/7 weken mee.

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:22

luna1986 schreef:
zodra ze op ijzers gaan slijten de hoeven minder snel, waardoor de hoef ook minder snel gaat groeien.

Groeien jouw nagels ook niet meer als je ze niet meer knipt?
Onzin...mijn paard heeft zonder en met ijzers gestaan en met ijzers groeiden ze evensnel en goed als zonder.
Ik ga ongeveer om de 8 weken. In de zomer idd iets eerder en in de winter iets later.
Het groeiproces wordt door de hogere temeratuur versneld, zoals de meeste reacties.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:38

de mijn doet er ook 8a 9 weken mee moet volgende week zaterdag weer beslagen worden alleen voor,meestal krijg ik weer nieuwe ijzers

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:50

Mijn oudje doet zo'n 4a 5 maanden met zijn ijzertjes. Der moeten omwille van de leeftijd ijzertjes onder blijven (kent zijn leven lang niets anders), maar zo weinig mogelijk bekappen,en beslaan (hij krijgt er ook wat moeite mee met zijn leeftijd). Dus ik doe daar heel lang mee, verslijten matig, hoeven groeien er nie over, hij kan er dus echt zo lang op. Voor ik volledig bokt over me heen krijg, dit alles gebeurt in samenspraak met DA en SMID en zou de beste oplossing zijn voor mijn oudje.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:54

kokolover schreef:
Ben net klaar met de hoefsmid. hij heeft voor mij speciaal beslag gemaakt, zodat ik meet beweging achter krijg. hij heeft al een jaar voor ijzers en net 2 maanden ook achter, alleen was hij iets trager in zijn beweging geworden dus heeft hij dat geprobeerd te veranderen en ik moet zeggen het heeft wel uitgemaakt. ben weer erg blij! er arm>>

Meer beweging door hoefijzers Clown , ik kan mij hier geen voorstelling van maken. En dan nog wel speciaal beslag. Lekker voor de portemonnee van je hoefsmid, dat je je zulke dingen wijs laat maken. In plaats van je hoefsmid te sponsoren zou ik eens goed les nemen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:00

Elke 8 weken in elk geval en in de zomer ook vaak wat eerder. Ik kijk eigenlijk altijd naar de voeten van mn paard en niet zo zeer in mn agenda. Ijzers worden bijna nooit verlegd.

@Opala en Kokolover
sommige paarden zijn achter wat trager. Door wat zwaarder beslag kan er wat meer activiteit komen.

Off-topic
Lesnemen van een goede instructeur / instructrice lijkt me altijd een absolute noodzaak.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:10

Alani schreef:
@Opala en Kokolover
sommige paarden zijn achter wat trager. Door wat zwaarder beslag kan er wat meer activiteit komen.

Het klinkt me niet minder logisch in de oren Clown

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:05

Of je het logisch vind of niet, feit is dat een paard met hoefverzwaring zijn been hoger heft ( meer actie). Of je dergelijke manipulaties ok vindt is een andere discussie. Persoonlijk ben ik er niet zo voor.
Hier op Ijsland is het nogal populair, zwaardere voorijzers/beschermers, meer voorhandactie in tölt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:51

Ik ben hartstikke tegen en trek mij hierbij terug

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:57

6-8 weken doe ik ermee. ik ga mijn paard niet met lange hoeven laten rondlopen, en vaak verliest ze een ijzer. ookal lijken ze nog zo vast te zitten. daarom bel ik de smit liever eerder dan dat ze met een hoef zonder ijzer loopt en het inscheurt.

met deze dingen moet je ook niet makkelijk zijn, de voeten van je paard zijn superbelangrijk!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:25

De mijne doen er 3 soms 4 maanden mee Pling
En na die tijd gaan ze pas wat los zitten, gelukkig groeien de hoeven niet zo snel dus is het geen probleem dat ze er zo lang op staan.
En slijtage hebben we geen last van, we rijden ook buiten enz. Maar soms worden de hoefijzers zelfs twee keer gebruikt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:35

Het verschilt per paard hoe lang ze met hun ijzers doen, en natuurlijk wat er met het paard gedaan wordt. Als ze dagelijks over de weg komen gaan de ijzes minder lang mee dan wanneer ze meestal over zachte bodem lopen.

Mijn paard doet maximaal 6 weken met haar ijzers, de ijzers zijn dan nog niet te erg versleten maar haar hoef is dan zoveel gegroeid dat het ijzer de groei belemmerd.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:36

sindbad schreef:
De mijne doen er 3 soms 4 maanden mee Pling
En na die tijd gaan ze pas wat los zitten, gelukkig groeien de hoeven niet zo snel dus is het geen probleem dat ze er zo lang op staan.
En slijtage hebben we geen last van, we rijden ook buiten enz. Maar soms worden de hoefijzers zelfs twee keer gebruikt.

Echt iets om trots op te zijn
De hoefwand zal wel allang over het ijzer gegroeid zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:40

xxappiexx schreef:
Mijn paard doet maximaal 6 weken met haar ijzers, de ijzers zijn dan nog niet te erg versleten maar haar hoef is dan zoveel gegroeid dat het ijzer de groei belemmerd.

Lips are sealed

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:28

Ja wat? Ik zorg toch ook dat de boel bijgehouden wordt. Dat de hoefwand de kans niet krijgt over het ijzer te groeien.
Ik weet niet wat jij dan erg vind, haar hoeven groeien snel, ze heeft platvoeten dus moet het regelmatig begehouden worden, daarvoor heeft ze ijzers nodig.
toen ik haar kocht had ze ook achter ijzers maar die zaten eronder omdat dat "mooier" stond volgens hen, die heb ik dus ook meteen af laten halen.

Ik zou wel willen dat ze zonder ijzers kon maar dat gaat nu nog niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:30

xxappiexx schreef:
Ja wat? Ik zorg toch ook dat de boel bijgehouden wordt. Dat de hoefwand de kans niet krijgt over het ijzer te groeien.
Ik weet niet wat jij dan erg vind, haar hoeven groeien snel, ze heeft platvoeten dus moet het regelmatig begehouden worden, daarvoor heeft ze ijzers nodig.
toen ik haar kocht had ze ook achter ijzers maar die zaten eronder omdat dat "mooier" stond volgens hen, die heb ik dus ook meteen af laten halen.

Ik zou wel willen dat ze zonder ijzers kon maar dat gaat nu nog niet.

De mijn heeft ook een platvoet en loopt zonder ijzers
Als de hoefwand de kans niet krijgt om over het ijzer te groeien ben je in mijn ogen erg verkeerd bezig!
Je belemmert gigantisch het hoefmechanisme en de hoefgroei.
Het zou met NIET verbazen moest je paard ijzers met dubbele lippen hebben

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:42

Armaris schreef:

Echt iets om trots op te zijn
De hoefwand zal wel allang over het ijzer gegroeid zijn

De mijne hebben geen platvoeten, en hun hoeven groeien niet snel.
De hoefsmid komt altijd wanneer het nodig is, alleen doen ze heel lang met hun ijzers en groeien hun hoeven niet snel. Wanneer hun hoefwand er over heen groeit worden ze bekapt. We gaan ze niet verwaarlozen, wij hebben ze verantwoordelijkheid om voor ze te zorgen, en dan doen we dat ook.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:46

Ze heeft normale ijzers, met 1 lip aan de voorkant. Haar hoeven zijn erg veel vooruit gegaan en de platvoeten zijn ook weg zolang de boel gewoon netjes bijgehouden wordt.
Ze loopt nu ook stukken beter.
Ik laat haar hoeven niet over haar ijzers heen groeien nee, als ik ervoor kies om haar op ijzers te hebben zorg ik er ook voor dat ik het niet verwaarloos.

Maar ik heb geen zin in een discussie over wel of geen ijzers, die zijn er hier meer dan genoeg.
Ik houd mijn paard op de manier die ik wil, jullie houden jullie paarden op jullie manier. Ieder heeft zo zijn eigen mening over wat goed is en wat niet dus laat het zo aub.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:07

Mijn paard loopt gem. 11 weken op zijn ijzers.. Eigenlijk kunnen ze dan nog wel een tijdje blijven zitten maar de hoeven zijn dan toch lang aan het worden.. Knipoog

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:45

Een week of negen Ja

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:52

het verschild ong 10 weken ofzo denk ik soms kunnen ze 2x gebruikt worden

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:50

ik moet zeggen dat er best veel verschil tussen zit bij sommige... echt van 6 tot 12 weken...
Ik zie dat bij mij op stal ook.. die van mij staat toch echt als een van de langste op zijn ijzers..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:54

knightloekie schreef:
ik moet zeggen dat er best veel verschil tussen zit bij sommige... echt van 6 tot 12 weken...
Ik zie dat bij mij op stal ook.. die van mij staat toch echt als een van de langste op zijn ijzers..

Ik zou best een foto van die hoeven willen zien, van zowel de voor-, zij- als onderkant.

Van de andere posters trouwens ook.