Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:31

Kan inderdaad vitiligo zijn... ik heb het ook in mijn nek. Je ziet het eigenlijk alleen als je erop let, maar goed ik heb wel een plukje heel licht haar bijna wit in mijn donkerbruine haardos en nee dat is niet grijs! )

Nooit over nagedacht dat paarden dat ook kunnen hebben

twister42

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:46

Even zonder gekheid er zijn appaloosa's die bruin of zwart worden geboren en pas op latere leeftijd als een toverbal in eens witte haren krijgen en dan dus witte spikkels hebben. Deze paarden hebben dan wel de appaloosa knmerken zoals een gespikkelde mond en geslachtdelen, de witte ring om hun oog (het zo genoemde mensen oog) en gestreepte hoeven. Als ze dat niet hebben dan kan het inderdaad bijna niets anders zijn als vitiligo maar volgens mij hoeven ze daar niet oud voor te zijn

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:50

mijn merrie heeft het ook. je kan imaverol gebruiken, dit stopt de uitbreiding van die vlekjes. spuit ook het halster, dekje en poetspullen ermee in. verder heb ik iets bedacht om de witte haartjes zo kort mogelijk af te knippen (er dus niet uittrekken) en dan komen er weer grotendeels bruine haartjes voor terug... bij mijn merrie dan hoor.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:53

mijn merrie is trouwens 16 en verder kerngezond

twister42

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:58

imaverol gebruik je toch bij schimmel?

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:35

poosje terug heeft hier wat op bokt over gestaan... zal even topic zoeken!!!
Mijn shet heeft t ook, hij is 3! bij vossen komt t veel voor, die van mij heeft zowel witte als zwarte vlekken...

edit: viewtopic.php?f=1&t=576152&hilit=

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:48

@twister42: als het precies hetzelfde is als bij mensen...hoeven ze daar idd niet oud voor te zijn. Ik heb het vanaf mijn kleuterleeftijd en dat is toch echt niet oud .

Maar ik lees hier dat het dan rond de ogen enzo zou zitten? Nou niet dat ik weet hoor...bij mij iig niet. Het heeft volgens mij geen vaste plek.

Dermatoloog heeft bij mij trouwens destijds gezegt dat er niets aan te doen is of heeel duur met weinig kans op slagen. Het gaat wel steeds verder en je kan het niet makkelijk "handmatig" stopzetten maar het gaat zodanig langzaam dat het me echt niet boeit...Er zijn wel ergere dingen dan een witte vlek op mijn hals en een wit plukje in mijn haar*trouwens de meeste mensen die me elke dag zien, hebben het nog nooit opgemerkt *. ik moet wel opassen dat het niet verbrand

Dus als het idd vitiligo is, is er niet echt iets aan te doen, het zal verder uitbreiden, maar de enige last die je ervan hebt is dat het sneller verbrand (al begrijp ik best dat er mensen het lastig vinden als het in hun gezicht zit)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:23

twister42 schreef:
imaverol gebruik je toch bij schimmel?

het werkt voor meerdere dingen... dit is een soort van huidziekte.

Kabouterdans

Re: Paardje krijgt telkens meer witte stipjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:28

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:24

sommige vinden het mooi... jij ook zeker levi maar ik kan dr niet tegen. ik doe er alles aan om er vanaf te komen, om holly ervanaf laten komen dan.

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:37

Hollybolly schreef:
sommige vinden het mooi... jij ook zeker levi maar ik kan dr niet tegen. ik doe er alles aan om er vanaf te komen, om holly ervanaf laten komen dan.

Ik wilde graag een bonte en dat heb ik nu dus een beetje

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:41

Hmmm hier heeft me paard ook last van! Alleen het blijven kleine stipjes! Het begon op haar 8ste, ze is nu 12.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:13

@hollybolly: ik denk dat je het eerder kunt zijn als een genetische afwijking.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:26

een genetische afwijking die dus pas na jaren tot uiting komt. maar waarom gaat het bij mijn merrie dan wel weg?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:28

femskie schreef:
welshfreak, kan best pigmentverlies zijn maar ben benieuwd wat het nog meer zou kunnen zijn. Heb je zelf ook een paard dat dit heeft? Wie heeft vastgesteld dat het gewoon om pigmentverlies gaat?

Het is gewoon erg apart om te zien. Verwacht bij "gewoon" pigmentverlies eigenlijk eerder dat een vos een soort van stekelharig gaat worden.
Wat ik hier zie zijn echt ronde witte stippen.

Mijn paard heeft het ook hij heeft inmiddels 3 grote ronde stippen, lijkt erg grappig.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:40

mijn paardje is/was 'spier'wit... zij krijgt ook opeens allemaal bruine kleine plukjes haar... ik snap er ook niets van....

Snappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:21

Het is een tekort aan een bepaald soort vitamine,etc
Via een bloedonderzoek kan je precies achterhalen wat je paard tekort komt.
Ik geloof dat de stippen niet verdwijnen maar het worden er in ieder geval niet meer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:14

Mijn BRUINE merrie krijgt sinds anderhalve maand ook ineens witte stippen, en dan vooral op haar hoofd. ze heeft er nu 3 op haar hoofd en 1 op haar borst.

Ik ben inmiddels van voer veranderd.
Mijn merrie was nogal druk dus ik gaf haar enkel luzernebrok en mais..daar zat weinig energie in en verder wel genoeg voedingsstoffen (dacht ik).

Nu heb PAVO condition gekocht en heb ik er een vitamine-injectie in gedrukt.....

Afwachten wat er nu gebeurd.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:49

Snappie schreef:
Het is een tekort aan een bepaald soort vitamine,etc
Via een bloedonderzoek kan je precies achterhalen wat je paard tekort komt.
Ik geloof dat de stippen niet verdwijnen maar het worden er in ieder geval niet meer.

Klopt niet helemaal. Mijn paard heeft zelfs meerdere bloedonderzoeken gehad, maar daar is nooit een tekort aan vitamine(s) uit gekomen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:38

we houden het maar op een paardenkwaaltje waar weinig aan te doen is vrees ik. maar als ik jullie was. probeer eens eenklein stukje weg te knippen, zo kort mogelijk. echt waar, bij mijn merrie worden de witte haren dan weer bruin. zelfs in de staart zitten soms witte delen die weer zwart worden.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:05

JewelFamke schreef:
BasjeGuwrl schreef:
Mijn vos heeft dit ook.
Ben vorig jaar begonnen met het voeren van zeewier, omdat ik me had laten vertellen dat het een tekort aan koper was.
Binnen een maand waren alle witte plekken weg. Lachen

En blíjven ze ook weg en voer je nog steeds bij?
Mijn paard heb ik om andere redenen een tijdje zeewier gevoerd, maar de witte stippen werden niet minder.

Omdat ik hem nu Equitop Myoplast voer, voor spierbopbouw, ben ik even gestopt met zeewier.
(Ben bang dat ik hem ga overvoeren met aminozuren.)
Hij krijgt nu dus weer witte plekjes, en overal witte haartjes.
Ook zijn manen worden steeds witter.
Zodra de Myoplast op is, ga ik weer zeewier voeren.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:39

Ik zou me dr niet zo heel druk over maken want je zei dat je merrie al 16 jaar is dat zal daar waarschijnlijk mee te maken hebben. Misschien kun je eens aan de dierenarts vragen als ie toevallig daar is?