Verbrande neus!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:37

Toen Misty 24/7 op de wei stond had ze binnen no-time een verbrande neus. Ik heb haar neus ingesmeerd met Zwitsal zonnebrandcreme factor 30. Elke dag en 's avonds aftersun van zwitsal

AndreaB

Re: Verbrande neus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:33

Interresant topic dit!
Mijn pony haar neus is gisteren een beetje verbrand (terwijl ze op stal staat : ), dus ik had er vanochtend snel wat zonnebrand opgesmeerd van de Etos, maar omdat ik niet elke ochtend naar mijn paard kan om het er op te smeren wil ik zon Field Relief Muzzle halen.
Maar blijft hij goed zitten en klapt hij niet om (richting ogen) als er een windje staat?

Groetjes Andrea.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:52

ik doe er nu ook niks aan, tis alleen de neus die 1 keer verbrand en dan niet meer, mijn appie deed ik een lapje aan zijn halster maar mijn haffie staat bloot in de wei

zwitsal zonder parfum heb ik trouwens nog niet ontdekt....heb twee kleine kids waarvan er eentje uitslag krijgt van parfum en die zit dus aan de zonnebrandcreme van de apotheek (Roc als ik me niet vergis) beetje prijzig maar wel goed

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:49

die van mij heeft ook n rose neus.en verbrand ook heel erg.heb er al van alles opgesmeerd maar dat helpt niet..ze haal t er ook zodra je weg ben er weer vanaf.overal schuurt ze dan met dr neus aan.en dan zit er alleen nog maar zand aan.
heb net zo'n neusding besteld bij de paardendrogist die je aan t halster doet..hopen dat dat wel gaat werken.want dr neus is gewoon op sommige stukjes open en helemaal dik..

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:13

zon criollo heb ik ook gehad een palomino met een grote witte bles die altijd zijn neus verbrande, ik werd er gek van, ik liep de hele dag met zonnebrand door de wei, ik heb hem toen ook zon kap over zijn neus gedaan, maar moest dan toch nog wel, helaas ook met zonnebrand insmeren, maar wel een stuk minder.... en dat dan voor een criollo he,
je zou toch denken daar op de pampa in argentinie schijnt altijd de zon, en zij doen er vast geen zonnebrand op

hij bleef het mooist als ik hem overdag binnen zette....

Afbeelding

Afbeelding

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 06:46

Even een vraagje tussendoor, kunnen jullie paarden wel genoeg in de schaduw staan?
Ik heb twee pony's met witte neuzen en hebben nog nooit een verbrande neus gehad terwijl ik er verder niks aan doe. Ze hebben wel veel schaduw in de wei en staan daar ook vaak in.
De paarden op mijn werk kunnen niet in de schaduw en hebben allemaal een verbrande neus. Zou dat misschien het verschil zijn?

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:06

ik denk wel dat dat meespeelt er is bij mij wel schaduw in de wei, maar niet heel veel, maar wel een afdak....waar hij altijd onder kon, wat hij ook wel deet, maar ze moeten toch ook grazen, en in een half uurtje is de neus zo verbrand...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:11

wij hebben geen schaduw in de wei,helaas!

en met rijden heb ik geen masker om,en zaterdag had ze na een buitenritje van 45 min opgezette ogen.
en een witte neus zal niet zo snel verbranden als een roze velletje

maar het crusader masker is al zijn eurocentjes waard
ze staat de hele dag in de zon en haar ogen mond en neus blijven goed

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:35

vandaag komt als het goed is zo'n ding over over haar neus binnen van de paardendrogist.dus doe ik die er aan.hopen dat dat beter gaat.ze kan overdag ook niet in de schaduw.alleen a'vonds komt er beetje schaduw in haar wei verder hele dag niet.jammer genoeg

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:11

mijn paar hefthet ook, ik smeer er vaseline op, dan gaan die korstjes zo wege n blijft de huis soepel en ik heb het idee, dat het niet snel weer verbrand..

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:53

Mijn paardje heeft sinds een paar weken zo'n lapje aan zijn halster en dit ging goed tot vandaag. Hij was aan het rennen en kreeg ineens bijna geen lucht meer doordat het lapje op een of andere manier zijn neusgaten afsloot. We hebben direct het halster af gedaan en hem even op adem laten komen, ben me echt rot geschrokken. Voor mij geen lapjes meer aan het halster, ik smeer hem gewoon een paar keer per dag in met een goede creme.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:59

Quartertje schreef:
Mijn paardje heeft sinds een paar weken zo'n lapje aan zijn halster en dit ging goed tot vandaag. Hij was aan het rennen en kreeg ineens bijna geen lucht meer doordat het lapje op een of andere manier zijn neusgaten afsloot. We hebben direct het halster af gedaan en hem even op adem laten komen, ben me echt rot geschrokken. Voor mij geen lapjes meer aan het halster, ik smeer hem gewoon een paar keer per dag in met een goede creme.

dit probleem heb je niet met een gaasmasker of neuslap.

ik heb vorig jaar ook even een spijkerstof neuslap gehad en dat zoog ook in haar neus met ademen
was geen succes,daarom heb ik nu een crusader masker.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:04

Ik smeer de neus van mijn vzpaard(23) in met nivea anti-age (tegen rimpels ) Zijn huidje is weer helemaal strak . Nee ik smeer hem voor en na het rijden in en hij was maar een klein beetje verbrand. Waar ik meer problemen mee heb zijn die @^#$%^& vliegen

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:06

mirgino schreef:
Quartertje schreef:

dit probleem heb je niet met een gaasmasker of neuslap.

ik heb vorig jaar ook even een spijkerstof neuslap gehad en dat zoog ook in haar neus met ademen
was geen succes,daarom heb ik nu een crusader masker.

Ik heb ook zo'n neuslap en daar blijkt het dus ook bij te gebeuren helaas. Dan maar insmeren.

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:05

je zou ook gewone zonnebrand voor mensen kunnen proberen een klein stipje op zijn neus zetten en kijken of hij er allergies voor is want een stipje is niet erg is hij niet allergies kan je die zonnen brand gebruiken

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:38

Mijn merrie heeft het ook, maar het verbrand maar één of twee keer per jaar en daarna niet meer...
Ik kan moeilijk gaan smeren want ze staan 24/7 buiten en een doekje ofzo is ook geen oplossing, ze staat met een veulen en het doekje zou er sneller afgeprutst zijn dan dat ik het eraan kan maken.

Ze heeft heel de dag schaduw als ze dat wil en ook een groot schuilhok, dus daar ligt het niet aan bij haar.

hondengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:20

hallo ik heb ook een pony ze heeft ook een witte neus verbrand dus ook ma ik kn aleen ma savonds insmeren het beesje staat namelijk niet bij ons thuis op dei boederij staan wel medere paarden dus denk dat het zonne klepje wordt af getrokken als het nou vast genaait is of met klitter band! nou ik heb ook zonne brand geprobeert ma daar word dr neus kaal van Verdrietig nou dat is dus ook nie de bedoeling nou heb ze wer korsjes dus heb ik dr ma op stal en laat ik ze savonds naar buiten!wie kan mij een paar tips geven weet echt nie meer wat ik moet doen! tips zijn welkom groetjes horselover-98@hotmail.com

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:58

de mijne staat met het masker in de wei 24 uur
en ze staan daar met 14 paarden bij elkaar,en tot nu toe zit het masker nog goed.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:24

Nou wij hebben ook een pony met een leuke witte neus, 2 jaren in de zomer ingesmeerd tot dat ik dit tegen kwam: Afbeelding

Het kost maar €13,50 bij de paardendrogist en blijft onwijs goed zitten, en het is in totaal lang niet zo duur als al die middeltjes...

P.S. ze kunnen er nog steeds alles mee doen hoor Knipoog

Succes!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

Gewoon elke dag even insmeren met een hoge factor..

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:22

Ik las net dat iemand zijn paard ismeerde emt vaseline, NIET doen! Als ze dan in de zon komen dan brand het er extra in!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:54

Bij het Arabieren forum was een topic over de kleuren en dus ook een 'discussie' over veel wit (met roze huid dus) en over het bijna bijbehorende verbranden

Citaat:
Oh, op die tour! Maar verbranden hoeft helemaal geen probleem te zijn. Vooral in de woestijn niet. Ik heb 7 jaar in Phoenix Arizona gewoon waar we Paints fokten en de enige keer dat een paard verbrand was, was toen ik geschoren onderbenen afspoot en het paard in de bak zette.
Zolang je ze met de dauw van het gras houdt, hun witte plekken dus droog houdt er is eigenlijk niks aan de hand. Indien wel, ligt het vaak aan het voer. Zoals jullie in mijn profiel kunnen zien loopt er een witkop bij mij rond, maar verder ook 2 blessen en 1 witte neus, niemand verbrand hier zolang ik me aan de regels houd, niet op het natte gras, niet smeren met smeersels, neuzen niet scheren.

Citaat:
Ik heb ook wel eens gelezen dat verbranden een teken kan zijn dat er iets mis is met de lever.
Anouar at altijd heel veel distelbloemetjes, die werken zuiverend voor het lichaam (de lever ook)
Dit jaar eet hij ook geen distelbloemetjes meer en hij krijgt geen krachtvoer meer.
Misschien was dat krachtvoer wel slecht voor zijn lever, waardoor hij distels ging eten en waardoor z'n neus verbrande

Citaat:
Dat klopt Lenneke_ paarden die wat aan de lever hebben verbranden razend snel en zijn vaak ook wat geelig...

Ik heb dus gekopieerd van bokkers Lenneke_ en Jeddah

Hier staat ook een welsh pony met witte neus, en dus ook verbrand. Ik smeer het nu ongeveer om de dag in en alleen als de zon schijnt. Dit omdat het mijn pony niet is, ik verzorg hem alleen voor zijn eigenaar en ik ben er niet elke dag. (Voor mijn eigen paard gaat mijn bijrijdster dan)
Ik smeer hem in met factor 20 ofzo van de etos, en sinds ik dat doe is het nog wel wat rood, maar geen korstjes meer ofzo.
Nou kan het dus best wel zijn dat die wat aan zijn lever heeft, hij ziet er zoiezo niet zo goed uit. Zijn vacht is heel lelijk, dof, met kale plekken. Hij doet ook een beetje somber aan.

Ook staan hier op stal 2 paarden, een kruizing tinkerx appaloosa die helemaal wit is met wat stippen bij zijn ogen en neus, en een vosbonte paint, welke beide heel erg last hebben van zonneallergie en echt helemaal 'onsteken'. Op gezwollen hoofd, huid helemaal stuk. Erg zielig.

Mijn eigen paard is een schimmel met dus een zwarte huid en heeft nergens last van.

Ze staan allen dag en nacht buiten zonder schaduw, maar de twee met allergie gaan nu met heel zonnig weer wel naar binnen.

Mitnait, als het al echt verbrand is; kan je ze beter wel binnen halen en met vaseline insmeren, dan herstelt de huid sneller. Maar als ze de zon weer in gaan geen vaseline, of uierzalf, of iets anders vets.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:19

Ik dacht dat dat paard op de wei bleef nadat ze hem had ingesmeerd Lachen Ik dacht al....

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:24

Die van mij verbranden ook snel omdat ze zo'n witte neus hebben. Zelfs met factor 60 hielp het niet, omdat dat er erg in trekt. Nu heb ik bij www.pardoes-aurora.nl paarden zonnebrand besteld. Het is een Amerikaans spulletje en het werkt super! Bold is vorige week helemaal niet verbrand en de korsten van de vorige keren vallen er nu af. Het is niet eens duurder dan mensen zonnebrand! Zo'n lapje kan ook, maar Bold staat nog met haar veulen en die loopt er hele tijd aan te trekken... Ook vind ik het niks dat ze hele tijd een halster om heeft... Daar gaat haar huid ook weer stuk van...

Wienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:22

Billy schreef:
Ik doe er niks aan, ik verbrand ook 1x per jaar, en dan niet meer, Bill ook.
Als je begint te smeren moet je blijven smeren, dat lukt me niet omdat ik een half uur moet rijden voor ik bij hem ben. En aangezien hij zonder halster op de wei staat is een lapje ook geen optie. Trouwens, dat zou tijdens het drinken nat worden en over zn neusgaten hangen, ook geen optie Haha!

Een paard kan zichzelf niet insmeren, jij verbrand omdat je vergeet in te smeren. Ik zou denken : Het beste voor je pony, dan maar elke dag smeren. Of een soortvan zonneklep, helpt ook voor het voorkomen van wonden.