Dilemma? Pony hoest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Re: Dilemma? Pony hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:47

Hij is op HCS een hele tijd goed geweest?
Wat was daar dan anders dan wat je nu doet?

En zou misschien toch op de MSM zetten....

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:37

als ik jou was zou ik je pony op vlas zetten staat die van mij ook op en is ook stof vrij....of je moet is kijken naar aubiose lijkt me ook wel goed...ik heb zelf ook heel veel broblemen gehad en nogsteeds gaat nooit meer over...te lang om te vertellen....je moet je pony nat hooi geven of als je kuil heb dat geven en mocht dat ergdroog zijn vanwegen de warmte ook even nat maken dan....je kan eventueel ook echinaforce geven van vogel is gewoon voor mensen dat zij ndruppeltjes die kan je in je waterbak gooien heeft bij die van mij ook erg goed geholpen!

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 12:17

@ Tequiro, het enige wat op deze stal anders is dan op HCS is de bodem van de stal, toen op zaagsel, daarna op vlas en toen op stro. Nu staat tie op rubberen matten met een dun laagje stro, maar volgens de DA kan dat niet het probleem zijn, ivm. koliek moest ik hem ook op een dun laagje stro laten staan.Kan me ook niet voorstellen dat dat het probleem is, hij staat elke dag minimaal 3 a 4 uurtjes op de wei, met uitmesten staat tie niet binnen. Weet gewoon niet meer waar ik slim aan doe. Hij krijgt elke dag een schep Maxh met lijnzaadolie door zn brok, Echinaforcedruppels door zn water, denk dat dat het minste is wat ik kan doen.

@ Vera23, mijn pony heeft al een periode op vlas gestaan, maar als je het begin van het topic leest, zie je dat dat eigenlijk geen optie is ivm. luchtzuigen en koliek, hij krijgt al 3x per dag kuilgras ipv. hooi, echinaforcedruppels krijgt tie al elke dag, je snapt dat ik denk ik alles al heb geprobeerd!

Kreeg vanmorgen over de pb nog een tip, H.M.P. horse bijvoeren, ga daar nog even wat over opzoeken en misschien dat ik het nog wel ga proberen, anders is MSM altijd nog een optie

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:30

Stro is vaak echt de boosdoener voor vele paarden met een allergie. En om te voorkomen dat hij koliek krijgt kan je hem extra kuil geven.
MaxH en echinea helpen niet bij allergische reactie, helpt wel de weerstand te verhogen, maar meer niet.
HMP horse is op basis van foenegriek.

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:10

@ Tequiro, omdat ik nog geen exacte uitslag heb geef ik MaxH en echinaforce om zn weerstand hoog te houden, zodra ik meer weet kan ik dit altijd aanpassen. Wist niet dat HMP op basis was van foene griek, dan heeft dit voor mij geen zin om te geven, foene griek is voor de bovenste luchtwegen en banjer heeft dieper last.
Weer iets dat afvalt!!

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:10

@Tequiro, mocht ik hem van stro af moeten halen kan Banjer weer op vlas, vinden ze op stal denk ik wel goed, alleen wel balen met uitmesten!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:19

Hoezo is dat balen met uitmesten? Is veel makkelijker en het kan gewoon op de mesthoop.

Er is ook een middel ook op basis van MSM en kruiden is vloeibaar en te koop bij de paardendrogist. Hoor ik ook goede ervaringen over...weet ff niet meer hoe het heet...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:34

Als paardenallergie-en een beetje hetzelfded werken als allergie bij mensen, dan heb ik het vermoeden dat hij altijd die allergie gehouden heeft en ook de verhoogde bloedwaarden. Ook toen hij nog op HCS stond. Allergieen bouwen zichzelf op naar hogere waarden over langere tijd en om tot een explosieve waarde te komen is meer nodig dan het aantal maanden dat Banjer op zijn nieuwe stal staat. Zeker ook wanneer je verzint dat hij ondanks die gigantische waarden, nauwelijks symptonen vertoont. (let wel dat dit een gedachtespinsel is van mij en mijn eigen arts aan de hand van allergieverloop bij mensen ervanuitgaande dat het bij paarden het zelfde is)

Stro is wel vaak een / de boosdoener, maar voornamelijk op de hogere luchtwegen en dus op te lossen met foene griek en dergelijke, maar dat gaat in dit geval ook niet werken. Tenminste, dat is dan mijn ervaring.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:39

@sjansje
Allergieen bouwen zich ook op maar indien er meer blootstelling komt aan de allergie wordt het erger, wat dus nu resulteerd in hoesten. Hij stond voor hij naar zijn nieuwe stal ging op het laatst op HCS ook op stro. Toen hij op vlas stond was hij wel hoest vrij. Nu dus niet meer, dat heeft zich weer opgebouwd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:56

Ja I know, maar voor hetzelfde geldt komt dat door een andere luchtsamenstelling hier dan in de polder. Zeg ook niet dat het stro er niet aan bijgedragen heeft. Het vervelende is, dat je nooit zult weten wat het exacte moment is geweest waarop de boel weer is gaan opbouwen, erg lastig, zeker aangezien hij minimale symptonen laat zien. Toch lijkt het al wel wat beter met hem te gaan nu hij kuil krijgt. Hij hoest nu niet meer op stal of in rust, terwijl hij dat eerst wel deed.

Overigens had mijn arts het erover dat bij dieren vaak de volgende (alternatieve) methode wordt gebruikt om ze antistoffen op te laten bouwen voor omgevingsfactoren. Je zou ze dan honing moeten voeren die je bij een imker binnen een straal van 2 km van de stal vandaan moet halen. Hierin zitten stoffen verwerkt die in de omgeving voorkomen en het werkt dan als een soort inenting. Het is een soort homeopatie. Wie heeft hier ooit eerdervan gehoord?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:59

Mijn paard is net weer van het hoesten af, waarvoor het nu weer terug kwam wist de DA niet. Als ik jou verhaal zo lees, dat hij 3-4 uur minimaal naar buiten gaat,zou ik zeggen, zet hem vooral met het mooie weer nu dag en nacht buiten, dat is echt het beste voor zijn longen. In stal hangen toch veel ammoniakdampen en heeft hij ook last van de buren die waarschijnlijk ook op stro staan en waar ook weer extra stof uit komt.
Sterkte ermee...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:04

Probleem met Banjer is alleen dat hij op de wei niet voldoende drinkt en gewoon niet mest. Zodra hij naar stal gaat zit hij echt tegen een verstopping aan en kan hij heel moeilijk mesten. Volgens mij kan hij dus niet dag en nacht op de wei.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:09

MireilleSmit schreef:
Mijn paard is net weer van het hoesten af, waarvoor het nu weer terug kwam wist de DA niet. Als ik jou verhaal zo lees, dat hij 3-4 uur minimaal naar buiten gaat,zou ik zeggen, zet hem vooral met het mooie weer nu dag en nacht buiten, dat is echt het beste voor zijn longen. In stal hangen toch veel ammoniakdampen en heeft hij ook last van de buren die waarschijnlijk ook op stro staan en waar ook weer extra stof uit komt.
Sterkte ermee...

Als je goede bodembedekking in stal hebt en dit goed bijhoud, (wat ook hoort) dan hangen er geen ammoniak dampen in stal, dit is schadelijk voor elke paard!

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:12

Tequiro schreef:
Stro is vaak echt de boosdoener voor vele paarden met een allergie. En om te voorkomen dat hij koliek krijgt kan je hem extra kuil geven.
MaxH en echinea helpen niet bij allergische reactie, helpt wel de weerstand te verhogen, maar meer niet.

HMP horse is niet op basis van foenegriek anders koop ik wel een pot foenegriek van 9 euro en niet een pot van bijna 33 euro. HMP horse is voor gronische hoest en helpt het paard makkelijker ademen, het gaat dieper en is niet alleen voor de luchwegen. Mijn pony heeft zeker 8 weken gehoest en heeft alle medicijnen gehad, ventipulmin, prednison, antibiotica en niets hielp. toen ging ik zoeken en kwam uit op hmp horse en dat helpt bij hem heel goed. hij hoest totaal niet meer.
Laatst bijgewerkt door melissa7 op 10-07-06 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:12

Dat is dan wel heel lastig ja, misschien iedere keer een beetje langer op de wei laten, dat hij het wel gaat doen. Wel goed in de gaten houden dan. Rijd je hem wel weer? Ik moest die van mij wel rustig aan rijden, dat is goed voor zijn longen, die gaan dan verder open staan (niet in een stoffige bak) en krijgt hij weer lekker lucht. Maar als hij weer ging hoesten moest ik stoppen.
En dat die dampen schadelijk zijn weet ik, daarom zeg ik het, maar als je met meerdere paarden staat en er wordt meestal maar 1x per dag uitgemest, dan ruik je het meestal toch wel, vandaar! Ik mest iedere dag goed uit.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:21

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:22

melissa7 schreef:
Tequiro schreef:

HMP horse is niet op basis van foenegriek anders koop ik wel een pot foenegriek van 9 euro en niet een pot van bijna 33 euro. HMP horse is voor gronische hoest en helpt het paard makkelijker ademen, het gaat dieper en is niet alleen voor de luchwegen. Mijn pony heeft zeker 8 weken gehoest en heeft alle medicijnen gehad, ventipulmin, prednison, antibiotica en niets hielp. toen ging ik zoeken en kwam uit op hmp horse en dat helpt bij hem heel goed. hij hoest totaal niet meer.

Trek de pot maar open en de foenegriek lucht komt je tegemoed, zitten ook wel meerdere kruiden in, speciaal geselecteerde kruiden, maar wat???
Fijn dat die van jouw het er goed op doet.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:39

Maar goed die middelen zijn voor symtoon bebestrijding, denk dat de DA eerst moet vertellen waar hij allemaal allergisch voor is en dan kan je gaan beginnen met de oorzaak aan te pakken.

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:49

@ vonnie84, bedankt voor de link, heb hem uitgeprint en zal het even goed lezen, misschien kan ik er wel wat mee!

@ Mireille Smit, langer dan 3 a 4 uur op de wei is geen mogelijkheid, de wei is er te klein voor, er staat te weinig op dus Banjer gaat zich vervelen en wil er vanaf, ik vind het zeker nu te warm om hem er overdag op te hebben, te weinig beschutting en er zijn nog meer paarden waar de wei mee gedeeld moet worden. Ik wil hem ook absoluut niet s'nachts op de wei hebben, dus ook geen optie!
Ga bijna elke dag 1 uur ongeveer met hem aan de hand wandelen, we gaan dan ook een stuk hardlopen, zodat tie lekker zn benen kan strekken, ga ook gemiddeld 2 a 3x per week buitenrijden met een lang teugeltje, verder geen belasting ofzo, lekker stappen en kleine stukjes draven.
Ik mest mijn stal elke dag helemaal uit, Banjer staat dan niet in stal of in de buurt van stal, hij gaat er dan pas na een paar uur weer in, dan is alle stof weer weggetrokken. Haal de stal ook niet helemaal leeg, het redelijk schone laat ik liggen, alleen de natte plekken en drollen haal ik er uit en er gaat maar 1 plak schoon in, wat dus erg weinig is want bij de meeste gaan er 3 of 4 plakken per dag in. Ammoniakdampen hebben we dus nagenoeg geen last van. Je snapt dat ik naar mijn mening bijna alles al geprobeerd heb en niet meer weet waar ik goed aan doe!

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:52

@ Tequiro en Sansje, ik heb nog niets gehoord van de DA dus wacht het nog maar even af, hoop snel wat te horen want wordt er onder hand een beetje gek van, weet gewoon niet meer waar ik wel of niet goed aan doe. Denk toch dat ik er aan moet gaan denken om Banjer weer op vlas te zetten, misschien dat de klachten en problemen dan minder worden.
Hou jullie op de hoogte en Sansje tot strax!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:13

Tsjah, we zullen idd de DA afwachten. Misschien is vlas het beste en misschien ook niet, we zullen het wel horen denk ik zo. Ik hoop zo dat er uit komt rollen van ja, het is X en als je X uitsluit heeft hij nergens meer last van.

Ik ben wat info aan het zoeken over dat honingverhaal, vond het wel grappig.

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:21

@ Sansje, ben ik wel benieuwd naar, laat het me maar horen als je wat weet! Tot vanavond!

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:37

Ik bedoel ook niet dat je niet goed zou uitmesten hoor!
Ik probeer alleen mee te denken...

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:59

@ MireilleSmit, daar doel ik ook niet op, ik wilde je alleen uitleggen hoe ik te werk ga, ik vind het juist erg fijn dat er mensen zijn die met me mee willen denken, want ik weet het niet meer...

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:35

Stro absobeert over het algemeen niet zo heel goed, vlas of aubiose doet dat beter en heb je minder last van ammonia.

Al iets wijzer over de uitslagen?