Weven, erg schadelijk of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:12

Rissjuh17 schreef:
Ik zeg niet dat dat makkelijk is.. maar ik ga ervan uit dat dat dan al in de eerste weken gebeurd en zo snel hecht ik me niet meer aan een paard omdat we veel handelspaarden hebben gehad dus heb daar iig genoeg ervaring mee.. en als het voor een vriendin zou zijn..
tsjaa een paar vriendinnen van me hebben of een luchtzuiger of hij is vals op stal.. dus die hebben ook paarden met stalgebreken

zo bedoel ik het niet.
je moet een paard uitzoeken voor een vriendin, of je moet haar advies geven.
je gunt je vriendin het beste uiteraard.
wat zou je advies zijn aan een vriendin!

@Moreno, meerdere paarden op stal bij kennissen van mij wel.
ze hebben uit eindelijk de bal bij grofvuil gedaan! onding.. pff...

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:12

Ja ga zowiezo eerst kijken maar ze hebben ruimte gebrek daar en heb net gemailt waarom die eigenlijk is gaan weven en omdat ze ruimte gebrek hebben staat hij veel alleen en ze denken dat de oorzaak daar vandaan komt.. maar goed zie het wel als ik daar ben.. volgends de vrouw zelf doet hij het al minder nu er een paard naast hem staat en hij nu wat meer aandacht krijgt..dus zal het wel zien.. vind ik het te erg word hij zowiezo niet gekocht

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:15

Ja ik kan zowiezo geen advies geven over een aandoening waar ikzelf niet veel vanaf weet.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:16

oohja, wat ook het weven helpt verminderen een geitje in zijn stal!
maar dan moet je paard wel vriendelijk zijn naar het geitje.
kennissen van mij hadden een geitje bij hun wever,.
dat hielp echt!
het paard was ook echt lief naar het geitje, zelfs met eten.
en als het paard in stal lag te slapen zat de geit op zijn rug..
P.S. tuurlijk kan je advies geven!
Misschien niet tot in extreme detail, maar advies kan je geven!

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:24

Kan je een geit neerzetten bij een pas gecastereerde hengst dan? ben bang dat dat misschien niet gaat werken.. wel goed idee zat daar zelf ookal aan te denken.. mijn oude pony was vals op stal en toen hij een vriendje had op stal wastie ineens super lief geworden

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:29

tja, het schijnt niet goed te zijn voor de gewrichten, maar dat wist je al.
Iig als je een paard wilt kopen dat weeft, realiseer je dan
- dat je er mss zelf ook wel doodnerveus van wordt (ik wel)
- dat sommige stallen jouw paard niet op stal willen hebben omdat ze bang zijn dat andere paarden het overnemen
- dat jij hem waarschijnlijk voor een heel zacht prijsje kan krijgen maar dat betekent ook dat je hem heel moeilijk zult kunnen verkopen, als hij ooit weer wegmoet. Je zult het iig altijd moeten melden; het is een koopvernietigend gebrek.
- ik weet niet of het gevolgen heeft voor de verzekering.

Mocht je het wel doen, vaak doen ze het juist erger als ze in een buitenbox staan (met zicht naar buiten)

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:37

Nee hij komt in een hengstenbox te staan bij de hengsten. En dit zijn allemaal wat oudere paarden dus die man is er nie van voor dat andere het overnemen.. hij heeft niemand tegenover hem staan en naast hem zit maar een klein stukje tralies waardoor die alleen maar met zn neus kan komen. dus eigenlijk heeft ie vrij weinig contact met andere paarden

sientjuh89

Re: Weven, erg schadelijk of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:39

heej
sorry beetje off topic
Maar is de hele tijd heen en weer lopen dicht bij het draad langs ook een vorm van weven??
Ons paard doet dat namelijk( komt omdat ze alleen staat en dan ziet ze andere paarden en dan wil ze daar heen)
Ze doet het nu al veel minder maar in het begin toen deed ze het echt uren achter elkaarn aan

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:41

ik geloof er ook niks van dat ze het overnemen, maar als de stalhouder dat wel gelooft, dan hang je...
blijkbaar is dat bij jou geen probleem.
Mss is het een goed foto's te laten nemen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:42

hopkefamke schreef:
heej
sorry beetje off topic
Maar is de hele tijd heen en weer lopen dicht bij het draad langs ook een vorm van weven??
Ons paard doet dat namelijk( komt omdat ze alleen staat en dan ziet ze andere paarden en dan wil ze daar heen)
Ze doet het nu al veel minder maar in het begin toen deed ze het echt uren achter elkaarn aan

nee volgens mij niet, maar het is wel duidelijk een uiting van stress.
Kan je niet een weidegenootje voor haar krijgen, bijv. een shet ofzo of een oud paardje dat nog van zn pensioen mag genieten?

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:44

hij is 3maanden geleden klinisch en rontgologisch gekeurd.. en goedgekeurd.. ik krijg een kopie van het keuringsrapport mee en de fotos zodat ik dat zowiezo ff kan laten beoordelen door mijn dierenarts..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:16

beantsje schreef:
ik geloof er ook niks van dat ze het overnemen, maar als de stalhouder dat wel gelooft, dan hang je...
blijkbaar is dat bij jou geen probleem.
Mss is het een goed foto's te laten nemen?

Toch zeg ik je ze kunnen het overnemen.
Maar alleen als je paard je er gevoelig voor is.
Mijn vorige pony heeft tot z'n 4de niet geweeft.
Tot er een wever tegenover hem kwam te staan.
Hij nam het vrijwel direct over.
Verder heeft hier nog nooit een paard het over genomen.
Ik denk dat je weefgevoelige paarden hebt en paarden die totaal niet gevoelig zijn voor weven!

Maar echt andoy had nog nooit geweeft voordat de wever o0p stal kwam!
Helaas heeft hij het nooit meer afgeleerd!

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:08

daantjuhhh schreef:
Rissjuh17 schreef:
Ik zeg niet dat dat makkelijk is.. maar ik ga ervan uit dat dat dan al in de eerste weken gebeurd en zo snel hecht ik me niet meer aan een paard omdat we veel handelspaarden hebben gehad dus heb daar iig genoeg ervaring mee.. en als het voor een vriendin zou zijn..
tsjaa een paar vriendinnen van me hebben of een luchtzuiger of hij is vals op stal.. dus die hebben ook paarden met stalgebreken

zo bedoel ik het niet.
je moet een paard uitzoeken voor een vriendin, of je moet haar advies geven.
je gunt je vriendin het beste uiteraard.
wat zou je advies zijn aan een vriendin!

@Moreno, meerdere paarden op stal bij kennissen van mij wel.
ze hebben uit eindelijk de bal bij grofvuil gedaan! onding.. pff...

in deurne stond een paard van een meisje uit mn klas en die had ook zo'n bal, die schopte um ook de hele stal rond!
Mijn paard doet dat niet maar als ik um bij mijn pony in de stal leg dan is hij van mening dat die brokjes er te langzaam uitkomen en dan leeft ie zich ook uit op de bal maar mijn paard duwt alleen met haar neus er tegen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:48

hopkefamke schreef:
heej
sorry beetje off topic

Dat is net als weven ook een vorm van stereotype gedrag. Dit ontstaat doordat paarden zich niet prettig voelen met de situatie. Door te weven (of heen en weer te lopen) komen en endorfines vrij. Endorfines zijn een door het lichaam aangemaakte drug die het paard een fijn gevoel gegeven.
Op stallen waar veel paarden weven (of andere stalondeugden hebben) kan je je vraagtekens bij het stalmanagement zetten. Veel buiten zetten en voldoende afleiding (ook voldoende hooi )kunnen de problemen verminderen. Neemt niet weg dat als een paard dit eenmaal aangeleerd heeft, het in stress-situaties altijd terug valt op zijn verslaving.

Nog iets je zegt dat, die mensen zeggen, dat hij het minder doet nu er een ander paaard bijstaat. Vervolgens stel je dat hij bij jouw in een hengstenstal komt en weinig contact heeft met anderen. Uit de eerste zin maak ik op dat het paardje juist graag contact wil met andere paarden.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:12

Mijn paard weeft ook. Bij de vorige eigenaar kwam ze heel weinig buiten, en stond in een dichte stal. Toen is ze begonnen met weven.
Ik heb haar toch gekocht, omdat ze niet erg duur was, en al wel op niveau liep.

Eerst was het een ramp en stond ze constant te weven, en daar wordt je compleet gestoord van..
Maar na een tijdje werd het minder en nu doet ze het alleen nog maar als ze alleen op stal staat, wat dus nu wordt voorkomen, en als ik niet opschiet met haar s'ochtends eruit halen..

Ik denk dat als je een wever koopt, je er rekening mee moet houden dat deze paarden, in ieder geval de mijne
Het liefst buiten staan, mijne gaat dan ook meestal 12 uur per dag naar buiten s'winters, en zomers staat ze 24/7 buiten.
Ik probeer de tijd die ze moet doorbrengen in haar stal zoveel mogelijk te beperken, en tot nu toe gaat dat erg goed en weeft ze veel minder.

Een weefrek vond de mijn trouwens verschrikkelijk, en daar ging ze gewoon achter staan weven.

Wat ik wel doe ter verkoming van het weven op stal in het hooi in een hooinet doen, zodat ze er langer mee bezig is, en het buitenluik de hele tijd open laten staan zodat ze ook lekker naar buiten kan kijken.

Ik denk trouwens niet dat ik weer een paard zou kopen dat weeft, het brengt toch een hoop gedoe met zich mee.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:45

Waarom zou je beginnen met een paard met een stalgebrek als er zoveel andere te koop zijn zonder ondeugden? De aanschafprijs is eenmalig en met het gebrek krijg je een paardenleven lang te maken.

Ik zou echt even doorzoeken.

Groetjes

Soma

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:24

Weefrek heeft voor de meeste wevers weinig effect idd, die gaan er gewoon achter staan. Ik zou ook nog even goed nadenken..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:25

Soma schreef:
Waarom zou je beginnen met een paard met een stalgebrek als er zoveel andere te koop zijn zonder ondeugden? De aanschafprijs is eenmalig en met het gebrek krijg je een paardenleven lang te maken.

Groetjes

Soma

Tuurlijk zijn er andere paarden zonder gebreken.
(Hoewel ik ervan overtuigd ben dat ieder paard wel zijn gebrek heeft)
Er moet natuurlijk ook een klik zijn tussen ruiter en paard.
Mijn paard was een vreselijke wever toen ik hem kocht.
Ik heb hem een tijdlang 24/7 op de wei gezet, en daar heeft hij niet meer geweefd, hooguit als hij mij zag komen met voer.
Nu staat hij sinds september vorig jaar weer op stal.
Mijn instructrice vertelde me dat hij het beste geen paarden tegenover zich kon hebben, omdat hij dan aandacht ging vragen van deze paarden. (Door te weven)
Hij doet het nu bijna nooit meer, alleen als er gevoerd wordt en hij vindt dat hij z'n brokken niet snel genoeg krijgt.

Nog even dit: Een weefrek is absoluut géén oplossing!
Echte wevers gaan erachter staan weven, die van mij ging gewoon met zijn hoofd langs de muur af. (Heb nooit een weefrek geprobeerd, maar weet hierdoor dus dat dit geen oplossing is.)
Als je paard maar dagelijks voldoende naar buiten kan, genoeg aandacht krijgt, genoeg te zien heeft etc.
Een voerbal wordt hier vaak als 'onding' genoemd; bij ons op stal stonden van de winter 2 veulens (die overigens de rest v/h jaar buiten staan) die ontzettend leuk met hun voerbal speelden.
Niks geen geschop door de stal; als het ding leeg was lieten ze het links liggen.

Nouja, een heel verhaal.
Of je dit paard moet kopen, die keus is natuurlijk aan jezelf.
Een paard dat door plaatsgebrek veel binnen staat leert vanzelf slechte gewoontes aan.
Afleren zul je het hem nooit, maar de kunst is om hem ervan te weerhouden door veel afleiding.

Of ik weer een wever zou kopen?
Ik denk het wel.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:47

Mijn merrie weeft ook.
Ze is er mee begonnen door slecht stalmanagement. Dit kwam door onregelmatig buitenzetten, veel drukte en vaak alleen staan.
Ze staat inmiddels al bijna 2 jaar 24/ 7 buiten en doet het alleen als ze alleen in het weiland staat. Dat is 2 keer voorgekomen in die 2 jaar
Aankomende winter gaat ze s'nachts op stal. Dit gebeurd bij mij thuis dus ik heb het stalmanagement zelf in de hand.
Mijn merrie is er stress gevoelig en heeft veel baat bij een dagelijkse routine en veel buiten staan.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:02

Hallo,
Mijn paard weeft ook alleen bij spanning en heel soms als er gevoerd
wordt. Verder weeft ze eigenlijk nooit.

Weven is schadelijk voor de gewrichten als ze het constant doen en als
het ten koste gaat van hun rust. Op den duur kunnen ze daardoor
kreupel raken door slijtage.

Maar als een paard nauwelijks weeft is het niet schadelijk. Maar wel
zorgen dat ze genoeg afleiding krijgen en het weven niet gaan ''uitbereiden''.

Ga dit topic wel volgen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:15

Soma schreef:

Groetjes

Soma

Hier ben ik het zo mee eens!
Er zijn zat paarden die echt heel leuk zijn die niet weven!

Ik hoor nu mensen zeggen, bijna elk paard heeft wel een gebrek.
Maar is dat gebrek te verglijken met een stalgebrek?
Mijn sportpaard heeft overigens geen gebrek en is al 10 jaar.
Dus het kan wel degelijk!