straalkanker: wat zijn de prognoses?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:32

Vraag Suzanne eens. Haar Marillion heeft straalkanker en ze is al een flinke tijd met hem aan het dokteren.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:53

Tyrza schreef:
Ha fijn! Nog meer mensen met ervaring op dit gebied?

Ik heb je al een pbtje gestuurd

Pur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:49

mijn ervaringen met straal kanker zijn niet echt positief. Een paard bij ons op stal hebben ze in roosendaal direct na de vaststelling in laten slapen. En een ander paard dat ook bij ons op stal staat met straalkanker is afgelopen vrijdag ingeslapen. Hij was al lange tijd onder behandeling en het ging heel goed totdat het weer erger werd en ze niks meer voor hem konden doen. Het is vaak een chronische aandoening die weer terug komt.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:59

Ik ken een paard die eigenlijk nooit meer echt genezen is van straalkanker, soms ging het een tijdje weer goed, soms weer kreupel. Nu wordt ze niet meer bereden en dient ze als fokmerrie..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:13

Wij zijn vandaag bij Visdonk geweest, geholpen door dhr Boschker en een van de gebr van Nassau. Ze hebben ons heel kundig en vriendelijk geholpen.

Helaas mocht het voor ons paard niet meer baten.... eind van de week wordt hij geeuthaniseerd...

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:42

Oe, vervelend tyrza.. als zij er al niks meer aan willen doen, is het echt einde verhaal. Waarschijnlijk hebben ze met zn allen naar je paard gekeken? Sterkte ermee..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:57

Vervelend zeg, Tyrza. Sterkte met het afscheid nemen en het verwerken van het verlies.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:03

Dank jullie.

Het was behoorlijk agressief en in een dusdanig stadium dat er idd niets meer aan gedaan zou kunnen worden. Dat zou een lijdensweg voor het paard worden als we toch tot behandeling over zouden zijn gegaan. En over het kostenplaatje nog maar te zwijgen. Dat is het allemaal niet waard.

Probleem met straalkanker is dat het aangetaste weefsel zeer goed doorbloed is en de hoef week wordt. Uiteindelijk, als dit weefsel scheurt, kan het paard leegbloeden, want het is niet te stelpen.

Bij paarden die niet hiervoor behandeld worden kan letterlijk de hele hoef eraf vallen met alle gevolgen van dien. Dus voor degenen die dit eventueel meemaken of twijfelen:

BIJ TWIJFEL DIREKT LATEN BEKIJKEN DOOR EEN EXPERT!!!!

Pur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:14

veel sterkte, ik herken het wij zijn na de twee paarden die bij ons op stal zijn ingeslapen extra alert.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:39

He gatsie. Heel veel sterkte!!!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:57

Jeetje wat kl*te Tyrza!
Sterkte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:11

Mijn buurmeisje haar paard heeft het ook gehad.. die is ingeslapen, daar was vrijwel niks meer aan te doen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:29

Goh wat kl*te Tyrza.. hoorde dat het om een bekend paard van mij gaat.
Sterkte hoor

Anoniem

Re: straalkanker: wat zijn de prognoses?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:22

Bah, wat een vervelend nieuws Tyrza
Heel veel sterkte......

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:42

Nou, bij het lezen van dit topic wordt ik toch wel heel erg bang. Ong. 3 weken geleden stond mijn paardje ineens heel erg kreupel. Ik vond geen zwelling aan het been of wonde, dus even een hoevekrabber erbij, en dan vond ik een wondje net aan de bal van de voet (naar de straal toe), geel, etterig,... Da gebeld, die dacht aan pododermatitis, ofwel hoeflederhuidontsteking. Mijn man is hoefsmid en die zei hoefkanker. Mijn da heeft dan gezegd wat er mocht weggesneden worden, en dus ook niet gelijk alles. Nu 3 weken later, ziet het mi beter uit, maar nu begin ik weer te twijfelen. Ik ga miss toch maar eens naar de kliniek om zeker te zijn. Ik woon dicht tegen Roosendaal, dus miss daar mijn licht maar eens opsteken.

Heel veel sterkte nog...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:10

als het er een beetje kazig/kwarkachtig uit ziet zou ik zeer zeker naar Visdonk gaan, Brisk!!!

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:08

Ja, zo ziet het er dus uit. Eergisteren zag het niet echt meer geel en wak, maar eerder wit en minder kazig. Maar gisteren begon ik toch weer te twijfelen, en nu helemaal. Ik ga vandaag nog naar Visdonk bellen om een afspraak te maken.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:11

Ik geloof trouwens dat het laatst nog in een blad stond over hoefkanker. Ik geloof de hoefslag.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:15

Mijn vriend (smid) heeft er op dit moment 2 met straalkanker.
1e is een tinker die het aan 4 voeten ernstig had (kon amper staan; vorige smid en da zeiden rotstraal!). Het ging echt super, maar laatste 2 keer besnijden was hij iets minder positief.
2e paard; gaat super en het is bijna weg.

Het is gewoon een kwestie van weg blijven snijden en medicijnen. Dan kan je pas zeggen of het goed gaat, hoe hard komt het terug? Bij bv elke week snijden moet de smid dan opnieuw beginnen of wordt het minder?

Met de tinker is hij nu ong. 4mnd bezig en andere paard denk 2mnd. Tinker was ook dan wel verwaarloosd en andere paard redelijk snel (weet niet aan hoeveel voeten).

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:52

de eerste weken leek het niet minder te zijn (ze heeft aan 1 voet lv), maar trok het verder. Deze week lijkt het te minderen. Nu raadde mijn da mij aan om haar overdag buiten te zettten, zonder verband, en 's nachts met. Ik heb dat eerlijk gezegd niet aangedurft. Ik laat haar wel alle dagen even los met verband. Ze staat op een hele droge wei (paddock, nml geen gras meer). Vandaag, na die regen ga ik haar maar op stal laten. De stal wordt trouwens 2/dag uitgemest. Ze staat dus echt super droog. De behandeling bestond voorlopig uit stukjes wegsnijden, formaline op de wond drukken, een witte zalf erop (weet niet wat er in zit, zal eens op pot kijken straks) en dan verband erom. Mijn man is nog maar net afgestudeerd als smid en heeft hier weinig (tot geen) ervaring mee.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:55

Formaline op de wond drukken? Waarom????

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:13

Dat is (denk ik begrepen te hebben) een bloedstelper. Telkens er gesneden wordt bloedt dat nogal hevig. De da zei ook iets van dat dat veel sneller in het bloed komt, en dus sneller effectief is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:31

na twee jaar sukkelen ..zie mijn verhaal op de eerste pagina zien Mariens hoeven er nu zo uit ...er is altijd zoveel uitgesneden dat ze dus op "vlees" liep ..de punten van de straal zien er sinds lange tijd terug een beetje normaal uit ..Ze krijgt nu heel veel Biotine en haar hoorn groeit nu heel snel .;de smeden komen om de twee drie weken snijden en tot nu toe gaat het goed ..Je moet er ook voor zorgen dat de hoeven niet te droog blijven want dan krijg je kloven en juist daarin komt de kanker terug dus ik kreeg nu ook een speciale pot hoefcreme mee die ik twee keer per dag aansmeer zodat ze niet te droog komen .Heb gemerkt dat buiten komen heel belangrijk is zowel in zand als in gras zelfs met die vele regen begin mei ging ze een uur of drie vier buiten dat doet het hoefmechanisme goed werken en de straal wordt aan het werk gezet .;als ze te nat waren deed ik er product aan om te drogen en het werkt echt ..ook kreeg ze een kuur corticoiden (prednisolon ) erbij
Afbeelding

Afbeelding
van de voorvoeten ben ik erg tevreden daar moet het zich alleen nog opvullen ter hoogte van de ballen

Afbeelding

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:59

Brisk schreef:
Dat is (denk ik begrepen te hebben) een bloedstelper. Telkens er gesneden wordt bloedt dat nogal hevig. De da zei ook iets van dat dat veel sneller in het bloed komt, en dus sneller effectief is.

Hmmz... Formaline is een soort "seconde lijm" -achtig spul. Als je dit zelf op je handen krijgt voelt dit heel naar aan. Het wordt gebruikt om dode dieren mee op te zetten. De dampen zijn ook erg heftig en je ogen gaan ervan prikken. De formaline sluit álles af.
Ik heb er geen prettige ervaring mee. En pas op dat het niet op de huid van je paard terecht komt, brandwonden zullen het gevolg zijn.

Nee, geen formaline meer in de buurt van mijn paarden.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:10

Formaldehide is idd een hulpmiddel om de hoeven extra te laten indrogen. Ze voelen er zelf weinig van. Dit heb ik van 3 onafhankelijk van elkaar werkende DA (waaronder mijn eigen DA) gehoord.

Wat betreft second opinions:
Bij ons paard zag het er letterlijk uit als gehakt en er was meer aan de hand. Voor degenen die mij een PB hebben gestuurd heb ik dit ook uitgelegd.

Inmiddels heb ik er steeds meer vrede mee. Hij mag t/m het weekend lekker in de wei, maandagavond wordt ie ingeslapen.

Gek genoeg wilde hij er vandaag na 2 uurtjes al uit...?