Snelle beslissingen maken over dood en leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:39

Aimee schreef:
Prrrr schreef:
En een DA, zeker een academische DA,

Als het goed is zijn er alleen maar academische dierenartsen....

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:43

Ze geven alleen niet allemaal les in een academisch ziekenhuis, he...

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:49

Prrrr schreef:
Ze geven alleen niet allemaal les in een academisch ziekenhuis, he...

Een academicus is iemand met een universitaire opleiding, niet iemand die doceert aan een universiteit. De bevoegdheid om dat laatste te doen, hoeft degene geen betere academicus te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:51

O op die fiets Ik had het gelijk opgevat als Aimee

Ik ben het met Aimee eens wat behandelopties betreft. Bij "vage" klachten willen veeartsen nog wel eens ver doorbehandelen omdat de eigenaar zo graag wil. Daar ken ik ook legio voorbeelden van. Mij ging het erom, dat juist in die hele acute situaties de DA vaak een betere inschatting kan maken dan de eigenaar, en geen enkele DA zal een dier echt onnodig vreselijk laten lijden omwille van zijn eigen portemonnee. Want die suggestie proef ik een beetje uit Billy's post (dat moet je maar zeggen als het niet zo is Billy) Veearts worden doe je niet puur voor het geld, dan zijn er veel lucratievere beroepen waar je minder voor je centen hoeft te doen

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:53

Maar was wel wat ik bedoelde met een academische DA: een dierenarts in een academische setting.

Ik ga er zomaar vanuit dat bekend is dat een DA een academische opleiding achter de rug heeft, en dat ik met een academische DA dus iemand bedoel die in Utrecht paarden binnenstebuiten keert.

Maar als dat niet helder was: bij deze mijn excuses...

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:58

Prrrr schreef:
Maar was wel wat ik bedoelde met een academische DA: een dierenarts in een academische setting.

Ik ga er zomaar vanuit dat bekend is dat een DA een academische opleiding achter de rug heeft, en dat ik met een academische DA dus iemand bedoel die in Utrecht paarden binnenstebuiten keert.

Maar als dat niet helder was: bij deze mijn excuses...

Afbeelding

Aimee

Re: Snelle beslissingen maken over dood en leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:01

Dan nog snap ik je bericht niet Prrrr... Waarom zou een dierenarts in Utrecht minder dan dierenartsen in andere klinieken kijken naar de 'opbrengst' voor een veulen?

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:04

Het punt hier is nu gewoon Dat iedereen een andere mening heeft. Gelukkig mogen we die ook allemaal uitten. Ik wilde alleen nog even eraan toevoegen, omdat het bij mij natuurlijk nog vers in het geheugen ligt. Dat Brayz bij ons ook 2 antibioticakuren achter elkaar heeft gehad en het ook heeft gered. Ik ben ervan overtuigd dat er ook nog andere wegen naar rome lijden dan alleen de snelweg (lees:DA)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:07

Natuurlijk zijn er verschillende meningen Zilion, maar dat betekent toch niet dat er binnen anderhalf uur over zo'n vergaand onderwerp uitgediscussieerd is?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:11

Ik denk dat de werkelijke discussie niet eens om de daadwerkelijke beslissing van TS uit het andere topic draait, maar meer om de snelheid ervan. Mijn verontwaardiging ging er vooral om dat je het zo snel opgeeft, zeker bij een aandoening die behandelbaar zonder kans op blijvende schade is.

Ik vind dat je dan een ethische, of morele zo je wilt, plicht hebt naar een dier waar jij verantwoordelijk voor bent.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:13

En ik vind het egoïstisch een veulen te laten lijden.......

Maar ieder is gelukkig vrij om daarin zelf te beslissen....maar je moet iemands keuze gewoon ook wel respecteren.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:15

Nee tuurlijk niet Aimee,
Alleen de vraag van dit topic was hoever je zou gaan als het erop aan komt. En nu zijn we aan het discussieren over het feit dat iemand een keuze heeft gemaakt. Vind het ook niet erg hoor maar ik probeer me ook in te leven in de situatie van de persoon die zo'n beslissing moet maken. Dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk vind dat dat de juiste is.
Daarnaast hoeft het veulen niet te lijden. Wil jij ook een spuitje slimmerik wanneer jij naar de dokter gaat en een infectie heb die 1 2 3 niet verholpen is.!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:17

Imo gaat het over leven en dood.... wil jij de dood van een levend wezen op je geweten hebben terwijl er nog een meer dan aanzienlijke kans was dat het dier na behandeling nog een prima, gezond leven had geleeft?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:19

Maar waar ligt die grens voor jou dan Slimmerik? Zo gestelt namelijk betekent dat je een veulen met een flinke droes ook maar meteen moet afspuiten omdat het egoistisch is hem daarmee rond te laten lopen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:20

Zilion schreef:
Daarnaast hoeft het veulen niet te lijden. Wil jij ook een spuitje slimmerik wanneer jij naar de dokter gaat en een infectie heb die 1 2 3 niet verholpen is.!!!

Ik vind dit appels met peren vergelijken maar als ik ondraaglijk lijdt en 40 % kans had op genezing met wellicht blijvende invaliditeit dan misschien......

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:21

slimmerik schreef:
En ik vind het egoïstisch een veulen te laten lijden.......

Ik heb chronisch ontstoken kniebanden.... door aanvankelijk onjuiste en daardoor later te late behandeling, kan er nu weinig meer aan gedaan worden, behalve verdere irritatie voorkomen. Moet ik nu maar naar het ziekenhuis om ingeslapen te worden?

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:23

Zep schreef:
Maar waar ligt die grens voor jou dan Slimmerik? Zo gestelt namelijk betekent dat je een veulen met een flinke droes ook maar meteen moet afspuiten omdat het egoistisch is hem daarmee rond te laten lopen.

Ik doe daar niet moeilijk over. Ben eigenaar van een grote boerderij en als ik bij iedere koe, varken paard of hond er alles aan moest doen om het maar te "redden" dan was ik op de eerste plaats hardstikke bankroet geweest maar had ik ook allang "Lekker Dier" in mijn voortuin gehad.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:26

Aimee schreef:
Ik heb chronisch ontstoken kniebanden.... door aanvankelijk onjuiste en daardoor later te late behandeling, kan er nu weinig meer aan gedaan worden, behalve verdere irritatie voorkomen. Moet ik nu maar naar het ziekenhuis om ingeslapen te worden?

Nee maar jij hoeft niet de hele dag door de wei heen te kreupelen zonder dat je begrijpt waarom dat is. En bovendien ben je bij machte deze beslissing zelf te nemen. Maar zou je die beslissing nemen dan zou ik dat respecteren hoe moeilijk ik het ook zou begrijpen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:27

Aimee schreef:
Dan nog snap ik je bericht niet Prrrr... Waarom zou een dierenarts in Utrecht minder dan dierenartsen in andere klinieken kijken naar de 'opbrengst' voor een veulen?

Omdat in een opleidingssituatie de nadruk vanzelf wat meer op de behandeling komt te liggen, in plaats van het nut ervan voor de patient.

Maar dat gaat een beetje voorbij aan het punt wat ik wilde maken: je weet nooit zeker of je de goede beslissing neemt, en of je die beslissing op het goede moment genomen hebt. Dat is ook het moeilijke van de verantwoordelijkheid over een dier.

Dat is al moeilijk als je ernaast staat, en nog veeeeel moeilijker als je er van een afstand naar staat te kijken en niet alle gegevens hebt.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:29

Zep schreef:

Ja, een veulen met een flinke droes zou ik laten afspuiten.....

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:33

Citaat:
Ik doe daar niet moeilijk over. Ben eigenaar van een grote boerderij en als ik bij iedere koe, varken paard of hond er alles aan moest doen om het maar te "redden" dan was ik op de eerste plaats hardstikke bankroet geweest maar had ik ook allang "Lekker Dier" in mijn voortuin gehad.

Ben zelf ook van boerenafkomst en hebben thuis een melkveehouderij gehad. Ook hierin werd er zoveel mogelijk gedaan om de beesten er bovenop te helpen.
Daarnaast denk ik dat het makkelijker is om een koe te laten inslapen dan een paard. Met en koe (en ik spreek uit ervaring) heb je als eigenaar van een melkveehouderij geen of een mindere band dan met een paard en dit zijn dan ook echt je inkomsten. Maar daarintegen ken ik genoeg mensen die een koe hebben voor de fun en daar ook alles voor doen.
Daarnaast zou ik er zelf geen rust mee hebben wanneer ik een paard in laat slapen en er voor mijn gevoel niet alles maar dan ook alles eraan heb gedaan om het dier te redden

Citaat:
Nee maar jij hoeft niet de hele dag door de wei heen te kreupelen zonder dat je begrijpt waarom dat is. En bovendien ben je bij machte deze beslissing zelf te nemen. Maar zou je die beslissing nemen dan zou ik dat respecteren hoe moeilijk ik het ook zou begrijpen.

Wie zegt dat het paard de hele dag door de wei moet kreupelen en dat het pijn heeft de rest van zijn leven. Ik ken redelijk wat paarden die zonder pijn nog een heel fijn leven hebben en ook al hebben ze klauwen vol met geld gekost

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:37

Ja en zo heeft iedereen zijn eigen mening en ik respecteer ook jullie mening hoor........

Afbeelding Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:37

Prrrr schreef:
Omdat in een opleidingssituatie de nadruk vanzelf wat meer op de behandeling komt te liggen, in plaats van het nut ervan voor de patient.

Waarom denk je dat in vredesnaam?

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:59

Omdat er meer belangen spelen dan alleen behandeling.

Maar, nogmaals: dat is volgens mij niet het punt van discussie.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 05:58

Ik heb zelf ook wel eens voor zo'n soort keuze gestaan. Bij mij was t volgens mij 50/50. Ik heb m'n paard toen ook laten opereren. En dat is ook helemaal goed gekomen.
Ik denk dat ik pas op zou geven als de DA het paard geen kans geeft, of aangeeft dat ie de rest van z'n leven er onder zou lijden.