Arbeid opbouwen na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:35

Zucchero schreef:
Hmmm grappig. Wij doen dus juist GEEN peesbeschermers om. Het wordt erg warm onder de peesjes en dat is ook niet goed voor je paard

Ik dus ook niet. Ik heb gelezen dat het dragen van peesbeschermers in deze fase juist schadelijk kan zijn ivm de hitte. Vooralsnog rij ik dus zonder beschermers.

Ik heb in een oude BIT (eind 2005) ook nog een schema gevonden. Ik kan het vanavond nog wel even opzoeken en hier posten mochten er mensen geinteresseerd zijn? Ik hou dit schema nu aan icm de andere schema's/tips. Ik ben nu bezig met 15 min. stap, 1 min. draf en dan weer 15 min. stap. Dit gaat erg goed, mijn paard is helemaal rad en heeft geen warme of dikke benen na het ''werk''.

Ik heb ook nog een heel uitgebreid schema ontvangen van Zucchero, bedankt hiervoor nog

kevertje

Re: Arbeid opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:21

ook ik ben aan het opbouwen na een peesblessure. eerst 7 mnd aan het handje gestapt nu sinds zo'n 5 wkn er weer op. blijf het doodeng vinden, helemaal omdat ik door omstandig heden zelf niet kan rijden, dus niet kan voelen hoe ze loopt... Ook staat ze sinds een paar weken overdag op het land. In het begin vond ik dat ook griezelig, maar goed het blijft een paard en geen kasplantje. vooral door het buiten staan is ze zo opgeknapt. Na al die maanden stal en een beetje an de hand stappen herkende ik m'n eigen paard niet meer terug, zo zielig. Tsja je blijft toch neurotisch iedere dag aan dat been voelen, er zit nog een zwelling op de pees maar die zal waarcshijnlijk nooit meer weggaan. wat dat betreft kun je aan de buiten zo weinig zeggen over die pezen...Wij houden ook soortgelijk schema aan als hierboven beschreven.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:01

voor en tegens dus voor peebescherming...
Als de diepe buigpees niet gescheurd is, maar wel wat overrokken is, hoe lang moet je dan stappen?
Ik vraag het gewoon even op voorhand, de DA beslist natuurlijk...

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:10

AstraGirlie schreef:
Als de diepe buigpees niet gescheurd is, maar wel wat overrokken is, hoe lang moet je dan stappen?

Poeh, ik zou het niet durven zeggen. Volgens mij is dit echt per geval verschillend. Mijn paard heeft dus een overbelasting/verrekking aan de kapsels om haar kogel LV gehad en ik heb in totaal 5 maanden met haar aan de hand gestapt.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:26

Ok, bedankt!

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:16

Die van ons had irritatie / ontsteking aan de aanhechting van de diepe buiger. Ze heeft eerst een jaar volledige weiderust gehad en daarna zijn we heel voorzichtig gaan opbouwen.
Het is lastig in te schatten hoe lang je rust moet houden, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen!

Mocht je er moeite mee hebben dat je niet kunt rijden, zoek dan voor de tussentijd een bijrijdpaard, zodat je niet in de verleiding komt! Dat zou zo zonde zijn!

Succes!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:51

Ik zal eerst afwachten wat de DA zegt binnen 2 weken, als het echt nog niet voldoende genezen is, ga ik idd op zoek. Bedankt voor de tip!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:00

vraag anders je d.a. ook even naar de bescherming. peesbeschermers (die met de "harde" buitenkant bedoel ik dan) zijn nog 't minst warm, omdat ze van voren open zijn.
qua bescherming is 't wel handig, maar als je paard braaf is, zich nergens aantikt, en niet als een idioot rondstuitert, kun je rustig zonder proberen. altijd koeler dan met
succes met alles, veel geduld gewenst!

Marr_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:06

Ik blijf dit even volgen

MarchaL

Re: Arbeid opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:37

Voor de geinteresseerden, ik heb het stuk uit de BIT van december 2005 (''revalidatie, weer aan de slag na blessure'') even over getikt:

Citaat:

Herstelschema peesletsel:

dag 0-5

rust evt. immobilisatie
dag 5-20 4x per dag 1 a 2 min. laten lopen aan de hand
dag 20-40 2x per dag 15 min. afstappen aan de hand op vlakke harde, verande ondergrond
dag 40-60 2x per dag 15 min. afstappen onder het zadel
dag 60-80 2x per dag 8 min. stappen, 2 min. draven, 6 min. stappen, 2 min. draven, 8 min. stappen
dag 80-100 2x per dag 8 min. stappen, 4 min. draven, 4 min. stappen, 4 min. draven, 8 min, stappen
dag 100-160 2x per dag 6 min, stappen, 6 min. draven, 4 min. stappen, 6 min. draven, 6 min. stappen
dag 160-200 2x per dag trainen als hierboven maar ook korte stukken galop
dag 200-240 2x per dag trainen als hierboven maar de perioden met galop verder laten toenemen

Als het paard het schema niet aan kan, wordt een periode van 20 dagen vier keer per dag 4 min. stappen aan de hand ingelast, waarna het schema weer wordt vervolgd. Ook bij andere blessures of bij artrose kan dit schema worden gebruikt om de belasting van het paard geleidelijk op te voeren, waarbij het schema bv. in overleg met de dierarts kan worden gehalveerd of tot een nog kortere periode wordt teruggebracht. Gedurende de revalidatie hoort de dierenarts regelmatig een lichamelijk onderzoek uit te voeren om na te gaan hoe het herstel vordert.