Hoefbevangen, wat vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiftje

Re: Hoefbevangen, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:36

Je kan ook altijd de hoevetjes met een tuinslang ofzo afspuiten, naar het schijnt verlicht dit de pijn, maar het is ook goed voor de bloedcirculatie.
Mijn paard is een jaar geleden hoefbevangen geweest en het is nu nog steeds opletten en vooral zoeken naar de juiste voeding.
Succes ermee!

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:41

Hallo,
mijn paardje is ook erg gevoelig aan hoefbevangenheid maar sinds we haar hebben is ze niet meer hoefbevangen geweest en we proberen dit ook zo te houden.
Ik vroeg me alleen af, de boeren beginnen weer te hooien en straks is er terug van dat vers hooi. Kan dit dan meer kwaad voor hoefbevangenheid? Bevat dit niet meer eiwit en fructaan enzo omdat dit van voorjaarsgras komt? Is het niet beter om zo oud mogelijk hooi te geven?
Weet iemand een antwoord op mijn vragen?

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:52

Wat heel goed helpt is z'n voeten afspuiten.Iedere hoefbevangen voet 10 minuten lang en minstens drie keer per dag.Dit helpt om de afvalstoffen (van de ontstekeing)uit de voet af te voeren.Kost niet veel alleen meer tijd.
Verder kun je hem dus het beste op een zand stukje zetten,zodat hij zelf kan bewegen wanneer dat gaat.Het doet nl.erg veel pijn!!Beterschap voor je pony!

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:36

Hooi moet eerst een lange tijd liggen. Oud hooi is geschikt voor hoefbevangen en gevoelige paarden. Wij laten altijd het gras zolang mogelijk staan en zo lang mogelijk drogen. dan gaat het een lange tijd in de schuur. Verder kun je het hooi weken dan gaan de fructanen eruit.

Spuit de hoeven nooit af met koud water. Dit bellemert juist de doorbloeding. daar de bloedvaatjes dan samen trekken. verergt alleen maar. Neem lauwwarm water dan blijven de bloedvaatjes open.Neem hierbij ook de kogel mee.Niet alleen de hoeven

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:29

Update: Hij loopt weer helemaal goed, hij staat nu aan het zeel en s' nachts binnen zodat hij niet weer hoefbevangen word. Hij is al weer zover beter dat meneer over het asfalt wilt galoperen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:51

Marijkjuh schreef:
Update: Hij loopt weer helemaal goed, hij staat nu aan het zeel en s' nachts binnen zodat hij niet weer hoefbevangen word. Hij is al weer zover beter dat meneer over het asfalt wilt galoperen

Sorry hoor maar dat lijkt in mijn oren echt GEEN bevangenheid
Een hoefbevangen paard knapt zo snel niet op en zeker niet zonder pijnstillers en ontstekingsremmers.

Volgens mij was het iets anders

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:57

sasjeeh schreef:
heeej!
1 van onze shetjes is heel licht hoef bevangen..
ze heeft er zelf nog niet echt last van..
wat we met haar doen is :
zo nu en dan longeren en
ik neem haar af en toe met aan de hand als ik op me pony ga rijden zodat ze ook nog een stukje lekker kan galoperen!
en dan staat ze buiten op een klein stukje land waar geen gras meet groeid en dan geven we haar zoon 3plakken hooi per dag
en voor de rest niets

veel suc 6

ohja en bij ons had de hoefsmidt het ontdekt..
dus mij lijkt het niet echt noodzakelijk om de dierenarts er naar te laten kijken behalfe als je ziet dat de pony er last van heeft!!

uhmm... toen mijn pony ernstig hoefbevangen was (zie profiel) mocht ze 2 plakken oud hooi per dag. En dat is een kruising arabier, dus stukje groter dan een shet. Ook mocht ik absoluut niet draven of galopperen! Ze kreeg er juist medicatie voor waardoor ze suf was tijdens het lopen.

En als een pony hoefbevangen is heeft hij er altijd last van.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 07:11

Armaris schreef:
Marijkjuh schreef:

Sorry hoor maar dat lijkt in mijn oren echt GEEN bevangenheid
Een hoefbevangen paard knapt zo snel niet op en zeker niet zonder pijnstillers en ontstekingsremmers.

Volgens mij was het iets anders

Als hij heel licht hoefbevangen was ?
En hij is al vaker hoefbevangen geweest, ook soms heel ernstig dan knapte hij langzamer op maar hij heeft nooit pijnstillers en ontstekingsremmers gehad ( m'n vader doet daar altijd moeilijk over )

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:35

Mijn volbloed merrie is een paar keer bevangen geweest.
Ze kreeg geen medicijnen alleen biotine.

Ze had er het minste last van als ze in het zachte zand liep of op een ijzertje soms met leren zooltje (als de zool erg dun was).

Als er geen ijzertje onder kon (te korte hoeven) en ze moest over straat dan deed ik afgeknipte spaanse sloffen aan.
En thuis had ik over het gebroken puin op de oprit stroken oude vloerbedekking liggen, want die scherpe steentjes waren natuurlijk helemaal een ramp.

Het liefste liet ik haar in de wei lopen op een kaal stukje en dan hooi bijvoeren.

Het voorjaar was altijd problematisch, steeds maar een uurtje op een heel klein stukje.
Als het eenmaal kaal was kon ik haar makelijk op gewicht houden met een beetje hooi bijvoeren en kon ze gewoon in de wei blijven lopen en hoefde ze met warm weer niet in een warme stal te staan.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:27

mijn paard heeft na minimaal 2 weken boksrust en pijnstillers, nu weer de kracht om te rennen, de Da was geweest, om bloed te prikken voor evt spierbevangenheid omdat ze bloed plaste, daar kwam uit dat ze spierbevangen geweest was, maar dus wel degelijk hoefbevangen was, nou toen heb ik voor nog 1 1/2 week antibiotica gehad, maar daar ben ik na 3 dgn mee gestopt ik heb een 3/4 arabier als oik die op pijnstillers zet, wordt ze zelf weer heel druk. ik heb haar toen op een kaal stukje buiten gezet en hooi bijgevoerd, tot mijn grote verbazing liep ze na 2 dgn al een stuk beter, ze staat nu in een schrale wei met nog 5 andere paarden, ze geniet volop, en stukje bij beetje gaat ze steeds beter lopen. de smid komt kijken vor evt speciaal beslag, dus de vooruit zichten zijn weer iets beter. maar ik hoorde ook dat ze een terugslag konden krijgen, dus t is ff afwachtten, t schijnt dat je na een paar weken nadat ze bevangen geweest zijn, pas kunt zien of er blijvende schade is

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:41

staat je pony al in de modder? Dat bied steun aan het hoefbeen om niet verder te kantelen. Verder zou aangepast beslag een idee zijn. *ipv in de modder staan*.
Pijnstiller en ontstekingsremmer werkt tegen de pijn waardoor hij wrs niet meer wil eten.
Opletten bij shetlanders als je ze ineens op bijna niets te eten zet. Hij heeft een kans op vet in het bloed die veel hoger is dan een gewoon paard.
Afspuiten met warm en koud water *afgewisseld* zorgt voor een betere doorbloeding. wat het stabiliseren bevorderd.