Help! Wat is dit in hiemelsnaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dicdee

Re: Help! Wat is dit in hiemelsnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:52

Trichophyton=schimmel=ringworm=ringschurft

Deze schimmelinfectie (meestal veroorzaakt door trichophyton equinum)
wordt in de volksmond ookwel "ringworm"of "ringschurft "genoemd.

Gaat dus allemaal om dezelfde aandoening

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:59

Ringworm is schimmel?

Essepoester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:01

Is een vrij grote plek.. en plaatselijk ofniet?
Heb je er al eens met een vergrootglas naar gekeken?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:02

RicardoOpa schreef:
Ringworm is schimmel?

Vanwaar het vraagteken?
Ja: Ringworm is een schimmelvorm

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:26

Ja, klopt.
Nu ik het weer las, kwam het in me op.
Heb eigelijk altijd gedacht dat een worm infectie was

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:17

Bedankt jongens! Super al die reacties! En gelukkig zijn ze ook bijna allemala hetzelfde

Ik heb vandaag de eigenaresse van de stal gebeld. Die had het al gezien bij haar en zij meteen dat ze ringworm/ringschurft heeft. Ze heeft dit ieder jaar bij de veulens in de kudde vertelde ze en als ze het eenmaal hebben gehad, krijgen ze het niet meer.
Ze zei ook dat het niet verwonderlijk is dat zij het heeft omdat ze net in deze groep staat, met andere bacterien en verminderde weerstand. Ze zij dat het vanzelf weggaat en het er alleen rot uitziet....
Normaal ga je het inderdaad iedere dag wassen met imaverol of iets anders, maar ze zegt dat t wat lastig is bij een 2 jarige die fulltime in de weide staat.

Maar goed, ik heb altijd van ringworm begrepen dat t super besmettelijk is. Ik heb de DA gebeld vandaag en de foto gemaild. Ik krijg morgen uitsluitsel wat het is en wat ik eraan moet doen.

En gadver! ik heb ook altijd begrepen dat het heel erg besmettelijk is voor mensen. Ik ben daar erg vatbaar voor, heb een overgevoelige huid en van mezelf eczeem en ook wel eens schimmel gehad. Bah! ik heb nog uitgebreid met haar geknuffeld gisteren nu maar hopen dat ik t zelf niet krijg!!

Ik zal morgen even het bericht van de DA hier laten weten.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:32

Tja wat besmettelijkheid betreft. De mijne heeft twee keer een soort van schurft gehad waarvan een keer ringschurft. Ik heb het met blote handen gewassen en heb er niets aan overgehouden. ik heb ook niet alle spullen gewassen en ontsmet. Dus....
Maar ik zou het overigens wel iedereen aanraden.

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:54

Daanie schreef:
Bedankt jongens! Super al die reacties! En gelukkig zijn ze ook bijna allemala hetzelfde

Ik heb vandaag de eigenaresse van de stal gebeld. Die had het al gezien bij haar en zij meteen dat ze ringworm/ringschurft heeft. Ze heeft dit ieder jaar bij de veulens in de kudde vertelde ze en als ze het eenmaal hebben gehad, krijgen ze het niet meer.
Ze zei ook dat het niet verwonderlijk is dat zij het heeft omdat ze net in deze groep staat, met andere bacterien en verminderde weerstand. Ze zij dat het vanzelf weggaat en het er alleen rot uitziet....
Normaal ga je het inderdaad iedere dag wassen met imaverol of iets anders, maar ze zegt dat t wat lastig is bij een 2 jarige die fulltime in de weide staat.

Maar goed, ik heb altijd van ringworm begrepen dat t super besmettelijk is. Ik heb de DA gebeld vandaag en de foto gemaild. Ik krijg morgen uitsluitsel wat het is en wat ik eraan moet doen.

En gadver! ik heb ook altijd begrepen dat het heel erg besmettelijk is voor mensen. Ik ben daar erg vatbaar voor, heb een overgevoelige huid en van mezelf eczeem en ook wel eens schimmel gehad. Bah! ik heb nog uitgebreid met haar geknuffeld gisteren nu maar hopen dat ik t zelf niet krijg!!

Daanie schreef:

Daanie schreef:

Je hoeft je paard niet iedere dag te wassen(met imaverol), 1X in de 4 a 5 dagen is voldoende.En idd oppassen het is een zgn zoönose, dwz dat het een aandoening is die van mens op dier over kan gaan. Dus goed wassen.En ook halsters en al het andere wat met het dier in aanraking komt. Het is niet waar dat het dier niet weer besmet kan worden met schimmel. Het zal uiteraard wel een zekere immuniteit opbouwen, maar is niet gevrijwaard van een toekomstige infectie. En ook klopt het , als je er helemaal niets aan doet zal het uiteindelijk vanzelf weer overgaan...Maar in de tussentijd besmet je wel al de dieren in de groep, met kans op andere bact. ea infecties en ellende. Zou persoonlijk zelf even de moeite nemen om het paard 1x in de 5 dagen te wassen...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 06:51

Citaat:
Je hoeft je paard niet iedere dag te wassen(met imaverol), 1X in de 4 a 5 dagen is voldoende.En idd oppassen het is een zgn zoönose, dwz dat het een aandoening is die van mens op dier over kan gaan. Dus goed wassen.En ook halsters en al het andere wat met het dier in aanraking komt. Het is niet waar dat het dier niet weer besmet kan worden met schimmel. Het zal uiteraard wel een zekere immuniteit opbouwen, maar is niet gevrijwaard van een toekomstige infectie. En ook klopt het , als je er helemaal niets aan doet zal het uiteindelijk vanzelf weer overgaan...Maar in de tussentijd besmet je wel al de dieren in de groep, met kans op andere bact. ea infecties en ellende. Zou persoonlijk zelf even de moeite nemen om het paard 1x in de 5 dagen te wassen...

Bedankt, ik heb inderdaad ook begrepen dat een paard in principe altijd schimmel kan krijgen. Als 1 keer in de 4 dagen voldoende is, dan ga ik dat zeker doen! Lukt dat denk je in de wei? Ze kunnen daar namelijk erg lastig uit de groep/wei worden gehaald...
En hoe was ik het?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:37

als je imaverol haalt zit er een bijsluiter bij waar wel in staat hoe het moet
maar je verdunt gewoon imaverol met lauw water en dat gebruik je dus en met een sponsje kun je het vrij makkelijk deppen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:41

oosterhoff schreef:
Weet bijna voor 99 % zeker dat het om ringschurft gaat. mijn paard heeft precies hetzelfde gehad. Ook op haar neus. Net na ik haar had gekocht kreeg ze het. Geen idee waarvan. Bij die prel op het hoofd ging het gelukkig vanzelf weer over. ze heeft het ook op de achterbenen gehad en dat heb ik toen behandeld met ontsmettingsmiddel en hydrocortiderm. gewoon de foto meenemen naar de veearts en om een middeltje vragen. Scheeld weer een consult ze herkennen dit namelijk wel.

Ik denk ook dat dat het is.. die van mij heeft dat ook gehad.. OOK net na dat ik haar gekocht had.. en ook op haar neus.

Krijg je gewoon een zalfje voor van de DA

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:43

oosterhoff schreef:
Tja wat besmettelijkheid betreft. De mijne heeft twee keer een soort van schurft gehad waarvan een keer ringschurft. Ik heb het met blote handen gewassen en heb er niets aan overgehouden. ik heb ook niet alle spullen gewassen en ontsmet. Dus....
Maar ik zou het overigens wel iedereen aanraden.

ALs je er gevoelig voor bent kun je het wel krijgen.

Toen mijn paard het had heeft mijn jongere zusjes het ook gekregen....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:45

Daarom raad ik het ook altijd iedereen wel aan om de boel te ontsmetten!! Ik ken ook iemand die het heeft gehad van een paard. die had uiteindelijk kale plekken op zijn kop

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:42

Concorde schreef:
En is ook niet onlogisch, schimmel, dat ze het nu krijgt omdat ze net is verhuist.

die van mij kreeg het ook vlak nadat hij verhuist was en bij een ander paard in de buurt kwam. bij dat paard was niets te zien overigens, dus het zal ook wel met de weerstand van het paard op dat moment te maken hebben.

ellepel schreef:
als je imaverol haalt zit er een bijsluiter bij waar wel in staat hoe het moet
maar je verdunt gewoon imaverol met lauw water en dat gebruik je dus en met een sponsje kun je het vrij makkelijk deppen.

je kunt het dus heel makkelijk op de wei doen. Ik heb het ook gewoon op de wei gedaan. verdund in lauw water in een emmer en toen met een borstel goed tussen de manen gedaan, het hele paard gewassen. met blote handen. Ik heb het zelf overigens niet gekregen, maar waarschijnlijk wel mijn vriend besmet.

oosterhoff schreef:
Daarom raad ik het ook altijd iedereen wel aan om de boel te ontsmetten!! Ik ken ook iemand die het heeft gehad van een paard. die had uiteindelijk kale plekken op zijn kop

doen, anders blijf je aan de gang.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:14

Idd oppassen geblazen dat je niet zelf besmet raak, goede hygiene is erg belangrijk, maar dat spreekt voor zich.
In ieder geval sterkte!

Ik raad je in ieder geval ook Imaverol aan, op de verpakking staat idd wel hoe of wat met hoe vaak wassen etc. Sterkte !