Deze schimmelinfectie (meestal veroorzaakt door trichophyton equinum)
wordt in de volksmond ookwel "ringworm"of "ringschurft "genoemd.
Gaat dus allemaal om dezelfde aandoening
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
RicardoOpa schreef:Ringworm is schimmel?
Daanie schreef:Bedankt jongens! Super al die reacties! En gelukkig zijn ze ook bijna allemala hetzelfde![]()
Ik heb vandaag de eigenaresse van de stal gebeld. Die had het al gezien bij haar en zij meteen dat ze ringworm/ringschurft heeft. Ze heeft dit ieder jaar bij de veulens in de kudde vertelde ze en als ze het eenmaal hebben gehad, krijgen ze het niet meer.
Ze zei ook dat het niet verwonderlijk is dat zij het heeft omdat ze net in deze groep staat, met andere bacterien en verminderde weerstand. Ze zij dat het vanzelf weggaat en het er alleen rot uitziet....
Normaal ga je het inderdaad iedere dag wassen met imaverol of iets anders, maar ze zegt dat t wat lastig is bij een 2 jarige die fulltime in de weide staat.
Maar goed, ik heb altijd van ringworm begrepen dat t super besmettelijk is. Ik heb de DA gebeld vandaag en de foto gemaild. Ik krijg morgen uitsluitsel wat het is en wat ik eraan moet doen.
En gadver! ik heb ook altijd begrepen dat het heel erg besmettelijk is voor mensen. Ik ben daar erg vatbaar voor, heb een overgevoelige huid en van mezelf eczeem en ook wel eens schimmel gehad. Bah! ik heb nog uitgebreid met haar geknuffeld gisterennu maar hopen dat ik t zelf niet krijg!!
![]()
Ik zal morgen even het bericht van de DA hier laten weten.
Daanie schreef:Bedankt jongens! Super al die reacties! En gelukkig zijn ze ook bijna allemala hetzelfde![]()
Ik heb vandaag de eigenaresse van de stal gebeld. Die had het al gezien bij haar en zij meteen dat ze ringworm/ringschurft heeft. Ze heeft dit ieder jaar bij de veulens in de kudde vertelde ze en als ze het eenmaal hebben gehad, krijgen ze het niet meer.
Ze zei ook dat het niet verwonderlijk is dat zij het heeft omdat ze net in deze groep staat, met andere bacterien en verminderde weerstand. Ze zij dat het vanzelf weggaat en het er alleen rot uitziet....
Normaal ga je het inderdaad iedere dag wassen met imaverol of iets anders, maar ze zegt dat t wat lastig is bij een 2 jarige die fulltime in de weide staat.
Maar goed, ik heb altijd van ringworm begrepen dat t super besmettelijk is. Ik heb de DA gebeld vandaag en de foto gemaild. Ik krijg morgen uitsluitsel wat het is en wat ik eraan moet doen.
En gadver! ik heb ook altijd begrepen dat het heel erg besmettelijk is voor mensen. Ik ben daar erg vatbaar voor, heb een overgevoelige huid en van mezelf eczeem en ook wel eens schimmel gehad. Bah! ik heb nog uitgebreid met haar geknuffeld gisterennu maar hopen dat ik t zelf niet krijg!!
![]()
![]()
Citaat:Je hoeft je paard niet iedere dag te wassen(met imaverol), 1X in de 4 a 5 dagen is voldoende.En idd oppassen het is een zgn zoönose, dwz dat het een aandoening is die van mens op dier over kan gaan. Dus goed wassen.En ook halsters en al het andere wat met het dier in aanraking komt. Het is niet waar dat het dier niet weer besmet kan worden met schimmel. Het zal uiteraard wel een zekere immuniteit opbouwen, maar is niet gevrijwaard van een toekomstige infectie. En ook klopt het , als je er helemaal niets aan doet zal het uiteindelijk vanzelf weer overgaan...Maar in de tussentijd besmet je wel al de dieren in de groep, met kans op andere bact. ea infecties en ellende. Zou persoonlijk zelf even de moeite nemen om het paard 1x in de 5 dagen te wassen...

oosterhoff schreef:Weet bijna voor 99 % zeker dat het om ringschurft gaat. mijn paard heeft precies hetzelfde gehad. Ook op haar neus. Net na ik haar had gekocht kreeg ze het. Geen idee waarvan. Bij die prel op het hoofd ging het gelukkig vanzelf weer over. ze heeft het ook op de achterbenen gehad en dat heb ik toen behandeld met ontsmettingsmiddel en hydrocortiderm. gewoon de foto meenemen naar de veearts en om een middeltje vragen. Scheeld weer een consult ze herkennen dit namelijk wel.

oosterhoff schreef:Tja wat besmettelijkheid betreft. De mijne heeft twee keer een soort van schurft gehad waarvan een keer ringschurft. Ik heb het met blote handen gewassen en heb er niets aan overgehouden. ik heb ook niet alle spullen gewassen en ontsmet. Dus....
Maar ik zou het overigens wel iedereen aanraden.
Concorde schreef:En is ook niet onlogisch, schimmel, dat ze het nu krijgt omdat ze net is verhuist.
ellepel schreef:als je imaverol haalt zit er een bijsluiter bij waar wel in staat hoe het moet
maar je verdunt gewoon imaverol met lauw water en dat gebruik je dus en met een sponsje kun je het vrij makkelijk deppen.
oosterhoff schreef:Daarom raad ik het ook altijd iedereen wel aan om de boel te ontsmetten!! Ik ken ook iemand die het heeft gehad van een paard. die had uiteindelijk kale plekken op zijn kop
!