Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:13

Ik heb het hout inderdaad laten zitten met het idee dat het misschien wel iets tegenhield (teveel ER gekeken )

En ik durfde er eerlijk gezegd ook niet aan te komen, veel te bang om haar pijn te doen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:40

Bedankt voor de link in je vorig topic...
Wat erg om te zien.
Gelukkig valt het mee...het had erger gekunt natuurlijk.
sterkte ermee!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:46

Nou ben blij dat het allemaal goed is afgelopen!! Beterschap met haar!

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:48

Ohwbah, wat zul jij je kapot zijn geschrokken toen je haar zo vond zeg. beterschap er mee en nu maar hopen dat de wond goed geneest

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:50

Bah, ziet er zo wel eng uit.
Ik zou er niks op smeren, in ieder geval niet zonder met de dierenarts overlegd te hebben, maar waarschijnlijk was je dat ook niet van plan.
Hopen dat de wond netjes heelt!

arinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:52

wauw, mooi paard heb je
en veel beterschap met nienke

Tessabo

Re: Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:03

Jee, dat ziet er heftig uit zeg! Maar gelukkig is er niets belangrijks geraakt. Wij hebben op stal een merrie die ook een grote wond had, opengehaald aan een paal in de wei, zag er afschuwelijk uit! Was behoorlijk diep en bloederig allemaal. Ze heeft twee weken op De Watermolen gestaan, dat is een paardenkliniek hier in Haaksbergen. Daar werd de wond elke dag twee keer schoongespoten (om het granulatieweefsel dat zich vormt te verwijderen) en ingesmeerd met een wondzalf. En met schoongespoten bedoel ik echt vol de - in dit geval - brandslang erop! Mijn maag draaide zich om de eerste keer, maar paard scheen er niet veel last van te hebben.
Daarna hebben wij 't op stal zelf gedaan, was wel een heel gedoe de eerste paar keer, want t is een 3-jarige maar een wortel of stuk brood deed wonderen. Als wondzalf gebruiken wij ook Vulketan (vriendin zit in de diergeneesmiddelen-branche , superspul! Gebruik t nu ook voor een wond op mijn eigen paard, hoefbalbetrapping.

Heb de foto's niet bij de hand, maar zal ze hier even op zetten zodra mogelijk. Before and after .... wat een verschil! Geloof me, het gaat goed komen!

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:01

Citaat:
En ik ben geen meid, maar die man die op die foto staat

stom he...dat gaat echt bijna vanzelf joh dat je dat zegt...moet toch eens op gaan letten!!!

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:05

gatver wat eng...hopelijk geneest het wel weer goed!!! wat zal jij je rot geschrokken zijn!!

spekkiejnfu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:14

oei.. echt geluk gehad..het ziet er wel eng uit..arm paard hoop dat het goed geneest succes

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:25

jeetje zeg het ziet er akelig uit op de foto. Ik hoop dat alles weer goed komt zeg. Maar hoe het verder gebeurd is en hoe het komt is niet te achterhalen? Veel succes ermee hoor.

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:31

biancaremijn schreef:
jeetje zeg het ziet er akelig uit op de foto. Ik hoop dat alles weer goed komt zeg. Maar hoe het verder gebeurd is en hoe het komt is niet te achterhalen? Veel succes ermee hoor.

Er was niemand bij helaas. Ik ging om 11:30 weg bij de paarden. En om Half 2 werd ik gebeld. Dus het blijft giswerk

@Iedereen, bedankt voor de reactie's!

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:37

Ik hoop dat alles weer goedkomt en dat de wond heel erg mooi geneest. Wat een geluk dat er geen vitale delen zijn geraakt zeg. Het ziet er zo akelig uit.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:18

Het is inderdaad normaal dat ze zo'n diepe wond openlaten. Aangezien er een flink stuk hout tot in de diepte een behoorlijke tijd in heeft gezeten en het niet zeker is dat alle houtsplinters eruit zijn, kun je bijna zeker van te voren al zeggen dat de wond geïnfecteerd raakt en als de wond dan zou worden dichtgehecht, kan de rotzooi er niet uit. Eventueel had er wel een drain aangebracht kunnen worden, zodat er ook echt diep in de wond gespoeld kan worden met (steriele) fyiologische zoutoplossing bijvoorbeeld, hoewel dat wel meer kliniekwerk is.
Verder vraag ik me af of er antibiotica is voorgeschreven? Dat zou ik in dit geval wel doen, denk ik, ook om een eventuele infectie te remmen.

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:24

Marije_jiplover schreef:
Het is inderdaad normaal dat ze zo'n diepe wond openlaten. Aangezien er een flink stuk hout tot in de diepte een behoorlijke tijd in heeft gezeten en het niet zeker is dat alle houtsplinters eruit zijn, kun je bijna zeker van te voren al zeggen dat de wond geïnfecteerd raakt en als de wond dan zou worden dichtgehecht, kan de rotzooi er niet uit. Eventueel had er wel een drain aangebracht kunnen worden, zodat er ook echt diep in de wond gespoeld kan worden met (steriele) fyiologische zoutoplossing bijvoorbeeld, hoewel dat wel meer kliniekwerk is.
Verder vraag ik me af of er antibiotica is voorgeschreven? Dat zou ik in dit geval wel doen, denk ik, ook om een eventuele infectie te remmen.

Ze heeft onstekingsremmers gekregen in de vorm van poeder wat door het voer gemengd wordt.

Spoelen lijkt mij ook wel logisch ja, maar daar heb ik hem niet over gehoord helaas

remi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:36

Brrrrr wat een bizarre foto's , moet er niet aan denken om mijn paard zo te vinden. Spoelen lijkt mij ook wel logisch , misschien nog even overleggen met je VA. In de Kliniek waar ik gewerkt heb gingen de VA eerst een paar dagen( of om de dag) langs om AB en eventuele pijnstilling in te spuiten ( en om gelijk de wond te controleren) en daarna op ABpoeder. Komt de VA bij jou ook nog voor controle?

En cole's linement op een open wond................... maar dat was al duidelijk geloof ik

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:40

moet AlsAlsde wond niet van binnenuit schoongemaakt worden.Als je betadine oplost in een emmer water en dat oppompt met een speciaal pompje dat je bij de dierenarts kunt halen.Dat pompje daar zit een tuitje aan waarmee je in de wond kunt en zo kunt spoelen.Mijn paard had pasgeleden een heel groot abces in de hals en ik heb ieder dag twee keer moeten spoelen in de wond.Nou weet ik wel dat dit iets heel anders is maar mijn ervaring is dat het dan heel snel geneest,En als je met betadine spoelt dan blijft de wond ook mooi schoon en steriel.
Veel succes en hopen dat het weer helemaal goed komt

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:41

remi schreef:
Brrrrr wat een bizarre foto's , moet er niet aan denken om mijn paard zo te vinden. Spoelen lijkt mij ook wel logisch , misschien nog even overleggen met je VA. In de Kliniek waar ik gewerkt heb gingen de VA eerst een paar dagen( of om de dag) langs om AB en eventuele pijnstilling in te spuiten ( en om gelijk de wond te controleren) en daarna op ABpoeder. Komt de VA bij jou ook nog voor controle?

En cole's linement op een open wond................... maar dat was al duidelijk geloof ik

Over 10 dagen komt ie weer....

Cole's Linement doen we maar niet nee

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:46

De dierenarts hecht dit inderdaad niet. en terecht. dit is een wond die uitzichzelf moet genezen, de reden, zo kunnen de desbetreffende bakterein en het wondvocht ontsnappen. Als je het dicht hecht blijft er een kans bestaan op een zware ontsteking.

succes ermee, wat zou je ej kapot geschrokken zijn bah zeg

baukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:47

Sterkte!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:25

zo...dat ziet er heftig uit...sterkte ermee!!

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:52

Wow het is echt een heel gat.
Paard bij ons op stal heeft ook zoiets gehad, maar dan met een deel van het hek bij zijn voorbeen. Dat ging er tussen zijn borst en voorbeen aan de voorkant in en kwam er bij zijn elleboog uit.
Het is uiteindelijk heel mooi genezen. Die wond moest ook steeds gespoeld worden.
Succes ermee!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:26

spoelen met betadine oplossing en water kan nooit geen kwaad. Verder zou ik niet te veel aan de wond doen. Maden vreten het dode weefsel wel weg.. Maar met een beetje pech / of geluk net hoe je het ziet komen die vanzelf.
Behalve spoelen en afspuiten en aB zou ik ook niet weten wat je zou moeten doen. Ik ben benieuwd hoe het geneest, en idd leg het eens vast op fotos, je verbaast je later over hoe iets kan opknappen!!

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:39

CarpeDiem schreef:
spoelen met betadine oplossing en water kan nooit geen kwaad. Verder zou ik niet te veel aan de wond doen. Maden vreten het dode weefsel wel weg.. Maar met een beetje pech / of geluk net hoe je het ziet komen die vanzelf.
Behalve spoelen en afspuiten en aB zou ik ook niet weten wat je zou moeten doen. Ik ben benieuwd hoe het geneest, en idd leg het eens vast op fotos, je verbaast je later over hoe iets kan opknappen!!

Aub zeg ik mag niet hopen dat er maden in de wonde komen te zitten das één bron van infectie ..dit moet je echt niet vergelijken met wat in ernstige gevallen begeleid met mensen wordt gedaan !!!deze wonde juist zo netjes mogelijk houden .Wel vreemd dat de Da pas over 10 dagen terugkomt voor controle bij je paard ..Nog een paar keer dagelijkse controle had ik wel fijn gevonden om de wonde op infecties te checken en je paard zijn koorts te nemen ..Zijn er geen spieren ofzo geraakt ?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:43

libke schreef:
CarpeDiem schreef:

Aub zeg ik mag niet hopen dat er maden in de wonde komen te zitten das één bron van infectie ..dit moet je echt niet vergelijken met wat in ernstige gevallen begeleid met mensen wordt gedaan !!!deze wonde juist zo netjes mogelijk houden .Wel vreemd dat de Da pas over 10 dagen terugkomt voor controle bij je paard ..Nog een paar keer dagelijkse controle had ik wel fijn gevonden om de wonde op infecties te checken en je paard zijn koorts te nemen ..Zijn er geen spieren ofzo geraakt ?

Dat van maden was met een knipoog bedoeld. Sorry, dat was niet duidelijk op te maken
Tuurlijk moet je maden mijden bij dit soort wonden!!
En idd raar dat je dierenarts niet nog een paar keer voor controle komt *ook om pijnstiller en AB te spuiten*