Huidpigmentatie/huiddepigmentatie (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:57

Ja ik heb inmiddels ook foto's gezien van een haflinger die het heeft! Dat ziet er ook erg raar uit!

paars

Re: Huidpigmentatie/huiddepigmentatie (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:27

serenta schreef:
Zijn moeder is een few spot, en zijn vader is een vosje, dus er zit geen schimmel in. Als ik hem "nat"maak zie je op zijn huid allemaal witte vlekken waar nu nog bruine haren op zitten. Ik denk dat die plekken ook nog wit gaan worden

Kijk eens wat verder terug in de bloedlijn, naar de Oma's en Opa's of de overgrootjes?

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:40

loeckie schreef:
ik denk ook (ondanks m'n gebrekkige kennis ) gelijk aan ringworm, hoewel ik wel weet dat dat beesje echte ringen achterlaat op de vacht (heet niet voor niets ringworm )

foto van paard met ringworm:

http://www.horseproblems.com.au/Photo's/Veterinary%20Photos/ringworm.jpg

(bron horseproblems )

*edit: als je gaat google'en op ringworm wordt je ook niet vrolijk, wat een plaatjes af en toe...)

Ringworm is niet echt een beestje, hoewel de naam anders zou vermoeden

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:01

Ja ik weet dat ringworm geen beestje is. Heb het via een stage ooit eens gezien bij koeien. De voorouders weet ik verder niet maar als bijde ouders het niet hebben is er geen schimmel in mijn paard, en dat zie je anders zo wie zo bij de appy's an de kring om hun ogen

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:02

....dat dachten de 2 blanke ouders ook die een donker gekleurd kindje kregen...bleek toch echt hun eigen kind! Echt gebeurd!

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 06:09

ja maar dat verschimmelen gaat neem ik aan niet met dit soort plekken. Ik zie bijv lipizaners ook niet er zo uit zien als ze wit worden. Vandaag komt de da weer (nu om hem te castreren) maar hij zou er weer naar kijken.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:14

Luckystory schreef:
Vreemd, Ik ken wel een pony die volgens een vriendin van mij oorspronkelijk grijs-bont was maar na een soort schimmelinfectie helemaal wit is geworden. Ik heb haar zelf nooit als bonte gekend, maar mijn vriendin heeft mij verzekerd dat ze echt bont was.

Die pony is nu dik in de dertig, dus echt schadelijk zal het alleszins niet zijn.
Die pony is trouwens van iemand hier op bokt (teigetje) Misschien kan je eens bij haar informeren. En vragen of het echt waar is, zodat ik weet dat mijn vriendin mij niet voor de gek houdt.

Ze was schimmelbont, dus grijze vlekken en witte vlekken. Ik denk dat ze op termijn ook wit zou geworden zijn. Ze heeft inderdaad heel lang geleden, voor ik ze had, een zware schimmelinfectie gehad waarbij ze zo goed als kaal was. Daarna heeft ze ook roze lippen en een roze rand rond de ogen gekregen en een roze neus.
Haar huid is tweekleurig, nog altijd, roze en dronker.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:19

Wat ik van depigmentatie weet is dat het genetisch overdraagbaar kan zijn en dat er geen oorzaak of therapie bekend is. Ik vind het wel apart dat de haren eerst uitvallen. Misschien kunnen jij of je dierenarts eens bellen met mevrouw Sloet van de faculteit diergeneeskunde, die weet erg veel van paardenhuidjes.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:26

Vreemd is het zeker. Het gebeurt vaker dat als een paard om één of andere reden op een plekje kaal is (bv door wondje) daar dan witte haren voor terugkomen. Misschien is een schraapseltje geen slecht idee om toch iets van een beestje/schimmel uit te sluiten.
Heb je al eens geinformeerd of er via het stamboek een kleurendeskundige is?

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:05

Vandaag was de DA er weer voor zijn castratie, ze waren er samen, en beide blijven ze erbij. Dit vooral omdat zodra de huid kaal is er witte haren komen.Als het om een schimmel of iets dergelijks gaat komen er donkere haren voor terug. Op de plekken die "klaar " zijn is het gewoon een gezonde huis maar dan in het wit. Ook omdat de plekken nu ook in zijn staart en manen zijn begonnen blijven ze erbij dat het hierom gaat.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:18

paars schreef:
....dat dachten de 2 blanke ouders ook die een donker gekleurd kindje kregen...bleek toch echt hun eigen kind! Echt gebeurd!

maar donkere huidskleur is 'onderdanig' gen.

Schimmel gen is dominant, is het aanwezig dan zie je het ook, en goed. Aangezien beide ouders geen schimmel waren kan dit paard op geen enkele manier dit gen dragen.

Huiddepigmentatie lijkt het mij idd wel hoor. De huid verkleurd, haar laat los, en omdat de huid verkleurt is doet de vacht dat ook. Ik denk wel dat het van een van de genen van een appaloosa komt.

Ben benieuwd hoe die er over een paarjaar uit ziet

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:26

appaloosa`s zijn toverballen.

zoek de veulens maar eens op en kijk dan naar de foto`s van 3 jaar verder,je herkent ze echt niet meer!

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:47

Ik ben zeker zelf ook erg benieuwd hoe die er over een jaartje ofzo uitziet

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:50

Ik ken ook een paardje die het heeft, eerst was ze gewoon bruin, er kwamen steeds meer witte vlekjes, nu zit ze er helemaal onder..
Wat het is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat je er niets aan kan doen en dat het ook niet schadelijk is, maar apart is het wel zeg

patrice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:54

Depigmentatie word ook Vitiligo genoemd en ik heb het zelf ook!
Dit kan ook bij dieren voorkomen, doordat in delen van de huid pigmentcellen verdwijnen.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:49

maar de huid bij de witte haren is toch nog steeds donker gekleurd? Daar zit dus nog genoeg pigment in.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 00:29

hoe moet ik dit even uitleggen
De huis was donker gekleurd (die de foto's in mijn profiel van de 2 jarige) Nu vallen de haren uit. Wordt het echt even kaal, dan komt er een klein wit vlekje op de huid zelf en dan beginnen de haren weer te groeien. met dus op de witte/rose huid witte haren en verder weer de bruine haren