Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Adrienne schreef:Waarschijnlijk ben je voor niks in paniek.
Als een paard voor de slacht is bestemd moet dat volgens mij tegenwoordig in het paspoort staan omdat er dan bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Puur omdat het dier opgegeten wordt.
Ik zou dus bij de uitgever van dit paspoort of je dierenarts eens even na vragen of dit voor jou paard het geval is voor je in paniek gaat rond rennen![]()
Gullbra schreef:Ik wil de merrie niet kwijt, maar heb ik nog ergens recht op?
Gullbra schreef:Ook wil ik graag weten wat er met haar gebeurd is allemaal en waarom enz.
Heeft m.i. geen zin om daar nog energie in te steken. Je hebt het paard gekocht en nergens meer recht op. Je kan hem hooguiit rontgelogisch laten onderzoeken om zekerheid te krijgen wbt zijn gezondheid.Gullbra schreef:Maar het is als verkoper dus niet verplicht om te melden dat je een slachtpaard verkoopt? Mensen moeten dan zelf maar het paspoort goed lezen (wat ik pas bij het ophalen om een andere lokatie heb gekregen)
atreyuevita schreef:Ja ze hebben haar met een reden die bij hun bekend is naar de slacht gebracht. Als ze die reden voor jou hebben verzwegen en het is een verborgen gebrek dan sta je in je recht ... maar stel dat je de verkoop ongedaan kunt maken en de mensen brengen het paard alsnog naar de slacht.... wil je dat?
Wat ook kan dat het een verzekeringskwestie is geweest en dat het paard op iets is afgekeurd voor het doel wat zij ermee hadden. Misschien was ze verzekerd als fokmerrie ofzo (ik weet het niet hoor hoe dat precies zit). Mijn paard is ook afgekeurd maar staat nog bij mij op de wei, ze is op pensioen.
Kun je de verkopers niet gewoon bellen en het vragen? Dan kun je haar misschien gericht laten onderzoeken op de reden die zij geven.
polly2 schreef:Ik vind 4500 euro idd te duur voor een slachtpaard.
Je hebt 'm klinisch alten keuren...heeft die dierenarts niet in het paspoort gekeken? Dat hoort hij wel te doen, evenals controle van eht chipnummer.
Misschien kun je daar iets mee?

Citaat:Onderdeel D (artikel 24a)
Bij de vaststelling van de verordening destijds is een gefaseerde invoering van de
paspoortverplichting voorzien. In de overgangsbepalingen, artikel 24, is zulks
geregeld. In dat verband zou het zogenaamde hippisch paspoort dat vóór 1 januari
2004 onder de Regeling levende dieren en levende producten is afgegeven door een
erkend stamboek of een hippische sportorganisatie (KNHS), worden gelijkgesteld met
het in de verordening voorziene paspoort.
Voorwaarde is dat in de rubriek
Aantekeningen van het paspoort de verklaring wel/niet bestemd voor de slacht
alsmede de medicijnregistratie, zijn aangetekend. Een voorziening in deze zin is
abusievelijk achterwege gebleven. Met de invoeging van artikel 24a wordt alsnog
voorzien in de bedoelde gelijkstelling
.
Citaat:Paspoort met chip is noodzakelijk om:
een paard, pony of ezel te vervoeren
deel te nemen aan keuringen en shows
het dier te verhandelen, te exporteren of te laten slachten
medicijnen te registreren
de eindbestemming van het dier aan te geven *)
*) De eigenaar geeft in het paspoort aan of het paard ooit bestemd zal zijn voor de slacht. Een slachtpaard kan wel veranderen in een niet slachtpaard, andersom is echter niet meer mogelijk.
Indien het paard geslacht mag worden, moet in het paspoort elk medicijn wat het dier toegediend krijgt genoteerd worden. Het paard mag alleen medicijnen die geregistreerd zijn voor paarden toegediend krijgen. Dit geeft een beperking van de mogelijkheden in de medicinale behandeling.
Indien het dier niet voor menselijke consumptie bestemd is, hoeven de toegediende medicijnen niet genoteerd worden (op de vaccinaties na).
Met deze regeling wordt vooruitgelopen op aanpassing van Europese regelgeving op het gebied van diergeneesmiddelengebruik. Als die regelgeving is aangepast, wat naar verwachting nog anderhalf jaar zal duren, is er voor een paard dat niet bestemd is voor menselijke consumptie een veel breder scala aan (goedkopere) diergeneesmiddelen beschikbaar als het dier ziek is.
Adrienne schreef:Joe hoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit staat er in de artikelen wat betreft paspoortenCitaat:Onderdeel D (artikel 24a)
Bij de vaststelling van de verordening destijds is een gefaseerde invoering van de
paspoortverplichting voorzien. In de overgangsbepalingen, artikel 24, is zulks
geregeld. In dat verband zou het zogenaamde hippisch paspoort dat vóór 1 januari
2004 onder de Regeling levende dieren en levende producten is afgegeven door een
erkend stamboek of een hippische sportorganisatie (KNHS), worden gelijkgesteld met
het in de verordening voorziene paspoort.
Voorwaarde is dat in de rubriek
Aantekeningen van het paspoort de verklaring wel/niet bestemd voor de slacht
alsmede de medicijnregistratie, zijn aangetekend. Een voorziening in deze zin is
abusievelijk achterwege gebleven. Met de invoeging van artikel 24a wordt alsnog
voorzien in de bedoelde gelijkstelling
.
Vraag dit nou eerst eens na voor je in paniek raakt!
Gullbra schreef:polly2 schreef:Ik vind 4500 euro idd te duur voor een slachtpaard.
Je hebt 'm klinisch alten keuren...heeft die dierenarts niet in het paspoort gekeken? Dat hoort hij wel te doen, evenals controle van eht chipnummer.
Misschien kun je daar iets mee?
Horen dierenartsen dat te doen?
Ik heb haar laten keuren, dan verwacht je toch dat zulk soort dingen naar boven komen inderdaad...
Adrienne schreef:Vraag dit nou eerst eens na voor je in paniek raakt!
Gullbra schreef:[quote="Adrienne"]Ik ben niet in paniek, wil gewoon weten wat ik er aan kan doen en of ik nog rechten heb omdat ik het paard nog geen jaar in mijn bezit heb...

FlairS schreef:Waarom voel je je belazerd?Ik wilde net hetzelfde typen als Dephi.Het heeft alleen maar te maken met medicijnregistratie. en je paard is dus GEEN slachtpaard.
Adrienne schreef:Waarschijnlijk ben je voor niks in paniek.
Als een paard voor de slacht is bestemd moet dat volgens mij tegenwoordig in het paspoort staan omdat er dan bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Puur omdat het dier opgegeten wordt.
Ik zou dus bij de uitgever van dit paspoort of je dierenarts eens even na vragen of dit voor jou paard het geval is voor je in paniek gaat rond rennen![]()