Paard blijkt slachtpaard te zijn *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:54

Ja ze hebben haar met een reden die bij hun bekend is naar de slacht gebracht. Als ze die reden voor jou hebben verzwegen en het is een verborgen gebrek dan sta je in je recht ... maar stel dat je de verkoop ongedaan kunt maken en de mensen brengen het paard alsnog naar de slacht.... wil je dat?
Wat ook kan dat het een verzekeringskwestie is geweest en dat het paard op iets is afgekeurd voor het doel wat zij ermee hadden. Misschien was ze verzekerd als fokmerrie ofzo (ik weet het niet hoor hoe dat precies zit). Mijn paard is ook afgekeurd maar staat nog bij mij op de wei, ze is op pensioen.
Kun je de verkopers niet gewoon bellen en het vragen? Dan kun je haar misschien gericht laten onderzoeken op de reden die zij geven.

polly2

Re: Paard blijkt slachtpaard te zijn *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:56

Ik vind 4500 euro idd te duur voor een slachtpaard.
Je hebt 'm klinisch alten keuren...heeft die dierenarts niet in het paspoort gekeken? Dat hoort hij wel te doen, evenals controle van eht chipnummer.
Misschien kun je daar iets mee?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:57

Adrienne schreef:
Waarschijnlijk ben je voor niks in paniek.

Als een paard voor de slacht is bestemd moet dat volgens mij tegenwoordig in het paspoort staan omdat er dan bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Puur omdat het dier opgegeten wordt.

Ik zou dus bij de uitgever van dit paspoort of je dierenarts eens even na vragen of dit voor jou paard het geval is voor je in paniek gaat rond rennen

Lijkt me hele logische verklaring!

Als je paard gechipt is en een stamboekpapier heeft kun je toch betrekkelijk eenvoudig de oude eigenaren opsporen en e.e.a. navragen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:58

Gullbra schreef:
Ik wil de merrie niet kwijt, maar heb ik nog ergens recht op?

Ben bang van niet. Nogmaals: je hebt de info in ontvangst genomen (paspoort) alleen niet gelezen, dat is jou eigen nalatigheid. Had je binnen iets van 6 weken er achter gekomen, dan had je hem misschien nog terug kunnen brengen (op mogelijke andere gronden dan, want van het feit dat het paard is aangeboden bij de slacht zou jij logischerwijs van op de hoogte moeten zijn). Maar na een jaar begin je zeker niets meer.

Gullbra schreef:
Ook wil ik graag weten wat er met haar gebeurd is allemaal en waarom enz.

Heeft m.i. geen zin om daar nog energie in te steken. Je hebt het paard gekocht en nergens meer recht op. Je kan hem hooguiit rontgelogisch laten onderzoeken om zekerheid te krijgen wbt zijn gezondheid.

Gullbra schreef:
Maar het is als verkoper dus niet verplicht om te melden dat je een slachtpaard verkoopt? Mensen moeten dan zelf maar het paspoort goed lezen (wat ik pas bij het ophalen om een andere lokatie heb gekregen)

Yep. Je hebt geen poot om op te staan.

Pur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:59

je kan wel even naar degene bellen waar je het paard van hebt gekocht. Dan kun je even vragen waarom het paard 'slachtpaard"is. Misschien krijg je een eerlijk antwoord. Het is wel even het proberen waard denk ik.

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:01

atreyuevita schreef:
Ja ze hebben haar met een reden die bij hun bekend is naar de slacht gebracht. Als ze die reden voor jou hebben verzwegen en het is een verborgen gebrek dan sta je in je recht ... maar stel dat je de verkoop ongedaan kunt maken en de mensen brengen het paard alsnog naar de slacht.... wil je dat?
Wat ook kan dat het een verzekeringskwestie is geweest en dat het paard op iets is afgekeurd voor het doel wat zij ermee hadden. Misschien was ze verzekerd als fokmerrie ofzo (ik weet het niet hoor hoe dat precies zit). Mijn paard is ook afgekeurd maar staat nog bij mij op de wei, ze is op pensioen.
Kun je de verkopers niet gewoon bellen en het vragen? Dan kun je haar misschien gericht laten onderzoeken op de reden die zij geven.

Ik heb hem gekocht bij iemand die hem voor andere mensen heeft verkocht. Ik verwacht niet van die verkoper dat ze het wist, maar de mensen waar zij haar voor verkocht die hebben haar ooit zelf bij de slacht vandaan of gebracht. Of de verhalen die mij verteld zijn kloppen helemaal niet... Hun hebben haar als jonge merrie gekocht in Duitsland en haar vorig jaar pas verkocht. Ze is als 6 jarige bij de slacht terecht gekomen...

Ze is bij hun gewoon recreatief gebruikt en bij mij nu ook, dus daarop zal ze niet zijn afgekeurd verwacht ik. Wel weet ik dat ze bizar gedrag vertoond als ze een veulen ziet, dit hebben we 2 weken geleden meegemaakt. Ze gaat door de omheining heen en wil maar 1 ding dat is de veulens hebben. Dit is neem ik aan geen reden om een paard naar de slacht te brengen...

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:02

polly2 schreef:
Je hebt 'm klinisch alten keuren...heeft die dierenarts niet in het paspoort gekeken? Dat hoort hij wel te doen, evenals controle van eht chipnummer.

Horen dierenartsen dat te doen?
Ik heb haar laten keuren, dan verwacht je toch dat zulk soort dingen naar boven komen inderdaad...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:02

Joe hoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit staat er in de artikelen wat betreft paspoorten

Citaat:
Onderdeel D (artikel 24a)
Bij de vaststelling van de verordening destijds is een gefaseerde invoering van de
paspoortverplichting voorzien. In de overgangsbepalingen, artikel 24, is zulks
geregeld. In dat verband zou het zogenaamde hippisch paspoort dat vóór 1 januari
2004 onder de Regeling levende dieren en levende producten is afgegeven door een
erkend stamboek of een hippische sportorganisatie (KNHS), worden gelijkgesteld met
het in de verordening voorziene paspoort.
Voorwaarde is dat in de rubriek
Aantekeningen van het paspoort de verklaring wel/niet bestemd voor de slacht
alsmede de medicijnregistratie, zijn aangetekend. Een voorziening in deze zin is
abusievelijk achterwege gebleven. Met de invoeging van artikel 24a wordt alsnog
voorzien in de bedoelde gelijkstelling

.

Of

Citaat:
Paspoort met chip is noodzakelijk om:

een paard, pony of ezel te vervoeren
deel te nemen aan keuringen en shows
het dier te verhandelen, te exporteren of te laten slachten
medicijnen te registreren
de eindbestemming van het dier aan te geven *)

*) De eigenaar geeft in het paspoort aan of het paard ooit bestemd zal zijn voor de slacht. Een slachtpaard kan wel veranderen in een niet slachtpaard, andersom is echter niet meer mogelijk.
Indien het paard geslacht mag worden, moet in het paspoort elk medicijn wat het dier toegediend krijgt genoteerd worden. Het paard mag alleen medicijnen die geregistreerd zijn voor paarden toegediend krijgen. Dit geeft een beperking van de mogelijkheden in de medicinale behandeling.
Indien het dier niet voor menselijke consumptie bestemd is, hoeven de toegediende medicijnen niet genoteerd worden (op de vaccinaties na).
Met deze regeling wordt vooruitgelopen op aanpassing van Europese regelgeving op het gebied van diergeneesmiddelengebruik. Als die regelgeving is aangepast, wat naar verwachting nog anderhalf jaar zal duren, is er voor een paard dat niet bestemd is voor menselijke consumptie een veel breder scala aan (goedkopere) diergeneesmiddelen beschikbaar als het dier ziek is.

Vraag dit nou eerst eens na voor je in paniek raakt!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 08-05-06 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:03

voor sommige mensen kan iets heel kleins aan aanleiding zijn om een paard naar de slacht te doen.. voroal als deze mensen meer paarden hebben (gehad) en deze gewoonweg niet aan het verwachtingspatroon voldeed en ze wellicht geen tijd hadden om haar te verkopen?

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:04

misschien een dracht die helemaal verkeerd is gegaan en niet meer geschikt als fokmerrie...
Zo kun je wel een miljoen redenen verzinnen waarom iemand besluit een dier voor de slacht aan te bieden, sos gaan ook gewoon gezonde dieren heen...om wat voor reden dan ook.

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:04

Toch voel ik me vreselijk belazerd

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:05

even gegoogled zie:

Voor paarden geboren voor 1 januari 2004 die al een paspoort hebben dat door een erkende paspoortuitgevende instantie is uitgegeven, hoeft geen nieuw paspoort aangevraagd te worden. In deze paspoorten moet de verklaring "wel/niet bestemd voor de slacht"en de medicijnregistratie opgetekend worden op de pagina "aantekeningen". Indien het paard wel bestemd is voor de slacht, moet de dierenarts een medicijnregistratie in het paspoort bij houden. Bij medicijnregistratie zal deze pagina snel vol zijn. In dat geval kan een vervolgpaspoort aangevraagd worden.

Is het paard niet bestemd voor de slacht, dan hoeft geen medicijnregistratie plaats te vinden en is deze pagina voldoende. Als u kiest voor wel bestemd voor de slacht, dan kan deze beslissing later nog omgedraaid worden door het paard niet te laten slachten. Als u eenmaal heeft gekozen voor niet bestemd voor de slacht, dan is deze beslissing definitief.

Dus niks aan het handje als ik bovenstaande zo lees, is slechts een wettelijke verplichting mocht je je paard ooit naar de slcht willen kunnen brengen!!

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:06

Adrienne schreef:
Joe hoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit staat er in de artikelen wat betreft paspoorten

Citaat:
Onderdeel D (artikel 24a)
Bij de vaststelling van de verordening destijds is een gefaseerde invoering van de
paspoortverplichting voorzien. In de overgangsbepalingen, artikel 24, is zulks
geregeld. In dat verband zou het zogenaamde hippisch paspoort dat vóór 1 januari
2004 onder de Regeling levende dieren en levende producten is afgegeven door een
erkend stamboek of een hippische sportorganisatie (KNHS), worden gelijkgesteld met
het in de verordening voorziene paspoort.
Voorwaarde is dat in de rubriek
Aantekeningen van het paspoort de verklaring wel/niet bestemd voor de slacht
alsmede de medicijnregistratie, zijn aangetekend. Een voorziening in deze zin is
abusievelijk achterwege gebleven. Met de invoeging van artikel 24a wordt alsnog
voorzien in de bedoelde gelijkstelling

.

Ik ben niet in paniek, wil gewoon weten wat ik er aan kan doen en of ik nog rechten heb omdat ik het paard nog geen jaar in mijn bezit heb...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:06

Gullbra schreef:
polly2 schreef:

Horen dierenartsen dat te doen?
Ik heb haar laten keuren, dan verwacht je toch dat zulk soort dingen naar boven komen inderdaad...

Ja, als jij een paard klinisch laat keuren hoort een dierenarts dat te doen.
Hij hoort te beginnen met het opmaken van de anamnese: dat is het checken van het paspoort, chipnummer en signalement. Daarna gaat hij verder met de werkelijke keuring: gebit, algehele gezondheidstoestand, buigproef etc..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:07

Waarom voel je je belazerd?Ik wilde net hetzelfde typen als Dephi.Het heeft alleen maar te maken met medicijnregistratie. en je paard is dus GEEN slachtpaard.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 08-05-06 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:07

ik snap het niet helemaal.
wat bedoel je hier nou mee
Is dit paard van iemand geweest die nu denkt dat hij dood is
als het paard niks mankeert waarom zou je de koop dan ongedaan willen maken

sorry mijn vraagteken doet het niet, heel irritant

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:08

Adrienne schreef:

Dat zou ik maar doen!!!

Gullbra schreef:
Ik ben niet in paniek, wil gewoon weten wat ik er aan kan doen en of ik nog rechten heb omdat ik het paard nog geen jaar in mijn bezit heb...
[quote="Adrienne"]
Dat antwoord is al een aantal keer gegeven geloof ik....

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:09

Je voelt je misschien belazerd, en dat zal ook best zo zijn, maar jij bent degene die het paspoort niet goed heeft doorgelezen.
Tja en je rechten? is er niet een soort paardenadvocaat die je hiermee verder kan helpen?

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:10

Even Delpi 2 haar berichtje lezen meiden!!!Dan is alles duidelijk

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:11

Maar waarschijnlijk is er dus NIKS mis met je paard en staat dit gewoon vermeld omdat je MOET vermelden of het dier voor de slacht bestemd is of niet!

Dat staat er niet in omdat hij mogelijk is afgekeurd!
In mijn paards paspoort staat "niet bestemd voor de slacht" omdat ik mijn paard punt 1 niet wil laten slachten en punt 2 geen medicijnen wil onthouden die ze mogelijk eens nodig mocht hebben!

Dus bel er eerst eens even achteraan. Dat bedoel ik met niet in paniek raken. Waarschijnlijk hoef je niks te doen of te proberen terug te krijgen of terug te geven of wat dan ook en is het gewoon een "dood normale" vermelding in het paspoort!

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:13

FlairS schreef:
Waarom voel je je belazerd?Ik wilde net hetzelfde typen als Dephi.Het heeft alleen maar te maken met medicijnregistratie. en je paard is dus GEEN slachtpaard.

Waarom staat er dan in dat ze in 2003 als slachtpaard is aangemeld?

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:15

Iedereen hoort in het paspoort te laten zetten of het paard voor concumptie gebruikt wordt of niet.

Het is al eerder gezegd dat heeft te maken met de medicijnen die het dier gehad heeft.

Mensen lezen slecht zeg,het is al een paar keer gezegd.
TS schrijf eens letterlijk op wat er in dat paspoort staat.

Als iemand op heeft geschreven dat het niet voor consumptie gebruikt gaat worden dan kan de volgende eigenaar dit niet meer terugdraaien.Andersom nog wel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:16

Het is zoals Delphi 2 zegt.

Indien je paard daadwerkelijk bij het slachthuis heeft gestaan om geslacht te worden is het zoals ik zeg: Geen poot op op te staan.

Wat is er nu nog niet duidelijk?

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:17

Adrienne schreef:
Waarschijnlijk ben je voor niks in paniek.

Als een paard voor de slacht is bestemd moet dat volgens mij tegenwoordig in het paspoort staan omdat er dan bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Puur omdat het dier opgegeten wordt.

Ik zou dus bij de uitgever van dit paspoort of je dierenarts eens even na vragen of dit voor jou paard het geval is voor je in paniek gaat rond rennen

Hier ben ik het mee eens.
Het is tegenwoordig inderdaad zo dat als het paard ergens in een kliniek in behandeling is, dat er gevraagd wordt voordat hij geholpen wordt ofdat je als er niks meer aan te doen is, wil laten slachten of niet, want dan mogen ze idd bepaalde medicijnen niet geven.
En dan zetten ze dus in het paspoort ofdat het paard wel bestemd is voor comsumptie of juist niet.

Dus het zou wel zo kunnen zijn dat ze in het verleden toch wat heeft gemankeerd. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er nu last van heeft of last van gaat krijgen.
Wat niet is verteld tegen jou.

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door forgood op 08-05-06 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:17

plaats dan een foto van haar.
misschien denkt haar eigenaar dat ze dood is.
gebeurt heel vaak hoor!