Schuurplek van singel (dringend advies gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:43

Mijn paard kreeg van neopreen juist kale plekken (heel vervelend soort brandplekken). Ze heeft ook last van teveel vel in de oksel

Nu heb ik een Thorowgood anatomisch gevormde singel, helemaal perfect!
Afbeelding

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:13

En wat is er dan zo anders aan die singel? Heeft die singel ook geholpen tegen dat extra vel, of lag dat niet open bij jou?

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:46

Ik wil ook wel eens weten wat er zo anders is aan de Thorowgood singel!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:51

Die singelomhulsels met gel zijn niets. Vooral niet als ze maar een gelstrook aan één kant hebben; de gelkant wordt tijdens het rijden naar buiten gewerkt zodat je er niets aan hebt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een schapenvachtje of een brede neopreensingel.

fransje23

Re: Schuurplek van singel (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:18

Ik heb ook zo een thorowgoodsingel. Deze singel is anatomische gevormd. Dat wil zeggen dat hij dus niet recht is maar dat er een uitsparing zit bij de oksel. Heb je daar iets meer ruimte.

Ik heb er trouwens evengoed een lamsvel omheen.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:56

Ik zou absoluut geen nepbont kopen als je paard al last heeft van wondjes of schuurplekken, omdat het syntetisch is worden de plekken alleen maar erger, door de zweet en syntetische stof. Ik zou absoluur voor het bont gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:43

Wat voor singel heb je? Veel mensen met een Neoprene singel vergeten vaak dat het beste bij dit soort singels is, om hem elke dag eigenlijk even af te wassen (kraan erover en borsteltje erbij) omdat hier al het zweet in blijf zitten, en dus gaat irriteren.

Ik heb zelf een neoprene van Kieffer die automatisch in de gaatjes valt met aansingel, ik heb geen last van schuurplekken, maar als je een neoprene hebt, maak hem dan of elke dag schoon, of schaf een leren singel aan.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:26

Ik heb dus een leren.
Het is puur het vel vóór de singel bij mijn paard.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:27

Ik heb ook een leren, en het vel voor het de singel!

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:32

Anniek schreef:
Ik heb laatst ook een singelbontje gekocht, omdat die van mij ook schuurplekken onder haar oksel heeft. Heb er 1 van Piaffe gekocht ( http://www.piafferuitersport.nl/prod_de ... d=9&mid=24 ) maar helaas gaat het plekje nog steeds weer open met rijden. Baal er wel van!
Misschien moet ik dan ook maar 1 van echt bont kopen, maar ik wil er niet 1 die zo op valt, vind ik maar niks!

Hebben ze niet ergens zo'n echt bontje in het zwart?

Alleen echt bont werkt echt, ze zijn alleen een stukje duurder...

Echt bonte zijn er ook in het zwart, ik heb er eentje voor 'bij m'n tuig.
Gekocht bij Hypotrend.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:46

ShannaY schreef:
Wat voor singel heb je? Veel mensen met een Neoprene singel vergeten vaak dat het beste bij dit soort singels is, om hem elke dag eigenlijk even af te wassen (kraan erover en borsteltje erbij) omdat hier al het zweet in blijf zitten, en dus gaat irriteren.

.

Inderdaad. Elke keer na het rijden even afspoelen, want de zweetresten gaan aankoeken erop. Neopreen droogt ook net zo snel als ik weer haar op m'n benen krijg, en dat is snel!

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:21

Haha, dat is een mooie vergelijking.
Hmm Anniek, nu hebben wij nog steeds geen echte oplossing voor ons probleem.
Mijn paard staat nu al anderhalve week stil ivm. een vleeswond, dus ik dacht dat het wel snel dicht zou groeien daar in z'n oksel, maar het is nog steeds niet dicht.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:00

Probeer je singel eens ong. 10 cm naar achter te leggen.
Bij mij werkt dat ook goed. Zadel ligt bij mij dan hetzefde als bij een hand achter de singel. De huid heeft dan meer de ruimte in de oksel.

4EverHobbes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:54

Als noodoplossing heb ik een paar keer zo'n geel ballerinadoekje om de singel/-stoten gedaan (heb een dressuurzadel en had toen een leren singel die de huid stuk maakte), totdat ik een fijne zachte singel had. Dat doekje was lekker zacht en hielp goed tegen het schuren.

En inderdaad, singel verder naar achteren en de voorbeentjes even strekken na het opzadelen.

Ook ik ben voor medicinaal gelooide lamsvacht, werkt echt het beste.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:54

Ik heb mijn singel al ruim naar achteren liggen.
Hoe strek is precies de voorbenen na het opzadelen?
Krijg van mijn instructrice een singelhoes, als dit ook niet werkt ga ik over op een nieuwe singel waar wél singelbontjes om passen.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:03

Bij mij gaat het nu redelijk goed, het bloed in ieder geval niet meer.
Ik smeer het nu voor het rijden heel goed in met veeel vaseline!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:11

Ik zweer bij neopreen!! Mijn fjord had ook plekken van de singel, het zadel had erbij gekocht, kan me niet voorstellen dat ze daarmee hebben gereden, maar goed.
Ik heb een kieffer neopreen singel en die werkt heel goed voor mij. Ik heb ook naar het zadel laten kijken. Hij schoof onder het rijden wat naar voren, mijn fjord heeft weinig schoft, met als gevolge dat ook de singel naar voren schoof. Dit hebben we dus ook verholpen. Misschien kun je even goed naar het zadel kijken, of daar nog iets mee te doen is.
Veel succes, Esther..

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:23

BasjeGuwrl schreef:
Hoe strek is precies de voorbenen na het opzadelen?

Gewoon voor je paard gaan staan en de voorbenen 1 voor 1 naar voren "trekken". Mijn paard geeft ze inmiddels aan op het commando pootje .

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:52

Ojee dat wordt wat bij die van mij.
Ik krijg van mijn instructrice een nieuwe singel, neopreen met nog wat, plus eventueel een singelbontje.
Mijn leren Kieffer verkoop ik, die was volgens mij instructrice ook erg breed, waardoor er niet genoeg ruimte was voor de huid voor de singel.

Ik ben benieuwd, als ik weer mag gaan trainen (paard heeft momenteel blessure) zal ik even laten weten of de singel bevalt.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:31

Wij hadden een (zelfgemaakte) nep bonte die perfect werkte.
Daarna nooit meer last gehad van die vervelende schuurplekken

roowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:35

Ik heb ook een neopreensingel waar mijn aard schuurplekken van krijgt, toen kocht ik ze gingen weg! Maar weet je wat ook helpt, als je je paard hebt aangesingels zijn voorbenen strekken (voet pakken vd voorkant en dan trekken zodat die strekt) daardoor gaat het overtollige vel zou maar zeggen weg en daardoor krijgt hij ook geen schuurplekken meer. Iid, bij mij werkt het

cisslevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:53

Magica schreef:
Ik zag op de website van Divoza een singelhoes staan van kunstbont. Voor 7,26. Maar er staan geen maten bij, is dit dan enigszins elastisch ofzo? Verder zag ik nog op de website van De Kroo ruitersport shop een singelhoes staan van Acryl/spandex die enorm elastisch zou zijn.
Welke is nou het meest geschikt? Mijn leasepony krijgt namelijk lichte schuurplekken onder haar 'oksels' en ik wil dat dan met zo'n singelhoes verder voorkomen.

heb mijn pony ook (vooral zomers) maar dat komt (waarscheinlijk niet door de singel), wat je kan doen tijdens het rijden is de huid vet houden. is het ook niet zo trekkerig. word je singel wel beetje vies als je pecht heb.
ik smeer vaseline met een handschoentje..
succes!