plant waar paard aan dood kan gaan wie weet welke plant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:11

Je kunt beter te voorzichtig zijn, dan te lui om vreemde planten uit je weiland te verwijderen.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:48

Ja precies Frunnik, helemaal mee eens.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:51

Liezel1 schreef:
jacobskruiskruid.
dat is alleen dodelijk als jet gedroogd is. Als deze plant (groen met gele bloemen) in je wei groeit en gewoon leeft zal je pony er omheen eten.
Echter als deze plant gedroogd in je wei ligt, bestaat de kons dat hij het eet. Ook wordt deze plant regelmatig gevonden in hooi.
Er is niet voor niets een petitie gestart.

Dit is echt niet altijd zo!!!
Ik dacht dat ook (haal het overigens altijd wel weg uit de wei) maar vorige zomer stond er bij ons achter het schrik draad jacobskruid in bloei, en op een gegeven moment zag ik mij paard ervan eten!!
Dit plantje is extra gevaarlijk omdat het gif langzaam de lever aantast je merkt dus niet direct dat je paard ervan heeft gegeten!
Als je deze plant ziet staan in de wei handschoenen aan en met een schep uitsteken!!

olocip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:36

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:48

boterbloemen zijn ook giftif als ze teveel aan eten, echt zijn zoveel plantjes giftig, in grote hoeveelheden of niet, gedroogd of niet dat je beter gewoon alles uit je weiland kan halen. Ik schep altijd de mest uit de wei en als ik dan een plantje zie steek ik die met schep eruit, betere zekere voor het onzekere nemen. Struiken langs de draad is ook niet goed, ik hed de stroomdraad stukje ervan af staan zodat ze ook daar niet van kunnen eten.

Vorig jaar hadden we trouwens wel nog paar distels staan, en mn pony at de paarse bloem op, weet iemand of dat kwaad kan?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:04

zie de link op de vorige pagina, daar staan ook foto's bij, dus makkelijker te herkennen.

olocip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:10

Lynn_Nikita schreef:
Vorig jaar hadden we trouwens wel nog paar distels staan, en mn pony at de paarse bloem op, weet iemand of dat kwaad kan?

Distels kunnen geen kwaad, die vinden ze juist heerlijk, net zoals sommigen smullen van brandnetels.

Anita_D

Re: plant waar paard aan dood kan gaan wie weet welke plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:49

Distels kunnen inderdaad voor je paard geen kwaad, alleen landeigenaren moeten er weinig van hebben en spuiten ze meestal zo snel mogelijk dood.
Distels verspreiden zich namelijk heel snel, als je bijvoorbeeld distels in je hooi hebt, dan eet je paard ze op, poept ze uit, de mest gaat over het land en nieuwe distels zijn het gevolg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 06:19

dat is de mariadistel en is heel goed voor de lever!

biancaremijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:03

ellepel schreef:
dat is de mariadistel en is heel goed voor de lever!

Je zou het eens bij de kruidendrogist kunnen vragen of dit goed is voor de lever

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:04

De kranten hebben vol gestaan van het Jacobskruid en het is ook in het nieuws geweest. Mensen verliezen regelmatig paarden aan dit kruid uit onwetendheid.