mijn pony heeft winkelhaak(je) in der been...tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:38

de foto's van vanavond, nu moet ik erbij zeggen de dikte is errug geslonken... heb vanavond een uur met haar aan de hand gestapt op het harde en jemig de dikte was er goed uit zeg! het wondje is wel dicht maar niet helemaal, toch heb ik ervoor gekozen vanavond niks te sprayen...

nou kijk en beoordeel. vanochtend was ie veel dikker hoor, is dat wel normaal? dat ie na beweging wel zo'n stuk dunner is?

eerst voor het afspuiten en wel dus na een uur stappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
het is rechts

Afbeelding
van hieraf gezien links

Afbeelding
hier was het been nat van afspuiten

Afbeelding
baasje... ik ben het zat!

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:56

goh... heeft de DA het been gezien? of heb je hem/haar alleen gesproken over de telefoon?
Ik vind het persoonlijk wel dik voor een oppervlakkig wondje.. ik zou als het been donderdag niet weer helemaal dun is wel de dierenarts erbij halen want ik vind het er persoonlijk niet helemaal goed uitzien.. misschien zijn er bacterieen in blijven zitten en dan kan ze beter een antibiotica spuit of iets dergelijks krijgen...
succes ermee!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:57

oh jeetje ik vond het er juist wel goed uitzien, het wondje was een winkelhaak en vind dat ie al aardig geheeld is eigelijk maar goed ieder zijn mening, sochtends is ie stuk dikker dan nu, was nu al heel tevreden met deze dikte. wat vinden jullie de rest ervan? hoe meer ogen het zien, hoe beter!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:51

Ik ben geen deskundige, maar ik vind het er goed uitzien! Je doet wat je moet doen verder, naar mijn mening gaat het goed

YourtheOne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:53

Jaa ik vindt het er ook goed uitzien hoor..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:19

he bedankt voor jullie reacties.
vanochtend was het al niet zo dik meer als gisterochtend en na de wei net zo dun als op de foto's. ik heb aan de longe los nog ff gekeken of ze kreupel loopt maar dat loopt ze niet in alle gangen niet, hooguit wat stijf.. gelukkig maar.
alleen komt er ietsje vocht uit de wond maar niet dat het er heel vies uitziet hoor, ik hou het goed in de gaten en anders ga ik morgen even op haar stappen, maar alleen als het been net zo is als vandaag. volgens mijn orun instructrice is het alleen maar goed om wat te gaan doen als ze niet kreupel zijn! ik hoop zo dat ze volg week vrijdag mee kan naar orun examen! maar haar gezondheid gaat voor natuurlijk.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:46

tja ik wete natuurlijk niet hoe het er eerst uitzag.. of het nog dikker was... de wond is wel mooi aan het dichtgaan, maar bij een paard van een kennis was het been al veel eerder dun geworden.. snappie? daar baseer ik mijn mening op.
het gaat erom dat het beter eruit ziet dan vlak nadat hij die wond heeft gekregen.. dus de wond ziet er wel goed uit maar ik zet mijn vraagtekens bij de dikte van het been... (alleen dus qua ervaring met een paard van een kennis.. )

veel succes met hem! en inderdaad als het paardje niet kreupel loopt kun je hem inderdaad goed laten bewegen.

edith: nu ik nog eens de foto's bekijk valt de dikte inderdaad best wel mee als het maar binnen 3 dagen weer dun is en niet dik blijft... als het wel dik blijft zou ik voor de zekerheid de DA laten komen...maar zo te horen gaat hij juist vooruit !

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:10

dankje voor je reactie!

ze gaat zeker vooruit vooral nadat ze op de wei heeft gestaan, sochtends van stal af is ze nog wel stijf hoor en het been dik..

maar ik denk dat het tijd nodig heeft om te slinken.

zolang ze niet gaat kreupelen maak ik me niet echt zorgen en de wond gewoon dicht blijft gaan, maar als het erg gaat etteren ofzo dan laat ik er zeker naar kijken.

ik heb het vanavond gewassen met betadine shampoo. omdat er een vochtig stukje zat.
ik hou jullie op de hoogte.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:46

hoihoi

vandaag heb ik gestapt op mn pony, savonds ongeveer een uur buiten gestapt in de berm en af en toe straat, 2 keer heb ik een drafje gemaakt kijken hoe ze voelde. kreupel was ze echt niet! hooguit soms stijf maar ook dat voelde ik niet..

ze was wel heel sterk (we waren met meer naar buiten gegaan) en ze was hengstig dus drammerig maar dat komt allemaal wel weer goed. haar been gaat naar mijn idee de goede kant op en dat is het voornaamste. en ga haar weer aan het werk zetten. niet te lang gewoon weer opbouwen.

ik vroeg me af. omdat ze af en toe zo sterk deed wilde ik haar morgen 20 min aan de pessoa doen (ik dacht eerst aan alleen met touwtjes maar ja het is allebei bijzet), gewoon dat ze even nageeflijk word, maar is dit nog niet teveel? (als haar been niet zo mooi is als vandaag doe ik het zowiezo niet!! maar als hij nou wel dun is? alleen rondom de wond is er beetje verdikking) of ik ga weer gewoon stukje naar buiten, wat zou kunnen of wat zouden jullie doen?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:19

hi!

nou ik heb dr aan de pessoa gehad, 20 min ongeveer, ze stribbelde aardig tegen,wilde ernaar bokken had ik ook wel verwacht. ze zal wel aardig spierpijn hebben na paar dagen geen werk terwijl ze normaal altijd wat doet... ze wilde eronder vandaan komen, de galop was ik niet van plan maar ze ging er zelf in dus heb haar toen door laten gaan. zo heb ik haar beide kanten even aan het werk gezet in stap, draf en galop. ze was aardig moe maar ik zag niks aan het been, ze was weer lekker ouderwets aan het doen haha (ze wil beide kanten niet makkelijk naar binnen kijken en nageven als ze ff niks heeft gedaan) dus zoals ik het zie gaat het goed!!
het been is voor arbeid iets dikker nog en erna mooi dun. alleen rondom het wondje ietsje pietsje dik.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:27

goh mooi dat het goed gaat!
als ze niet kreupel loopt zou ik het ook langzaam opbouwen moi dta het na arbeid nog dunner is.. volgens mij gaat het nog steeds de goede kant op! succes verder!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:04

Palhaço schreef:
goh mooi dat het goed gaat!
als ze niet kreupel loopt zou ik het ook langzaam opbouwen moi dta het na arbeid nog dunner is.. volgens mij gaat het nog steeds de goede kant op! succes verder!

dankje

ja naar mijn idee gaat het ook wel beter! ik hou het gewoon goed in de gaten en probeer haar ook weer lekker aan de slag te krijgen,ze zal voorlopig nog wel wat moeilijker zijn met rijden enzo, ze is nogal snel stijf/spierpijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:06

Fijn dat het beter gaat.
Je doet het lekker rustig aan, houden zo en hoop dat je orun examen doorgaat met der !

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:25

Afbeelding

dit is dr been gister na beweging, alleen rondom de wond is het nog dik. vandaag zonder beweging iets dikker dus ik probeer haar zoveel mogelijk te laten bewegen.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:39

Ik vind het nog best wel dik, er zal wel etter in zitten maar ik weet niet wat en of je er wat aan kan doen! Succes ermee...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:24

MissVicky schreef:
Ik vind het nog best wel dik, er zal wel etter in zitten maar ik weet niet wat en of je er wat aan kan doen! Succes ermee...

nee zit geen etter in, de wond is dicht, heb vanochtend nog gekeken, er zit denk ik nog steeds iets vocht in, en er zit natuurlijk een aardig litteken wat vanzelf moet slinken denk ik.

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:36

Mooi zo, littekens trekken vaak wel weg ja en er zal inderdaad wel gewoon vocht in zitten ,niets om je druk over te maken hoor meis!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:18

MissVicky schreef:
Mooi zo, littekens trekken vaak wel weg ja en er zal inderdaad wel gewoon vocht in zitten ,niets om je druk over te maken hoor meis!

ik hoop het niet nee, met rijden merk ik niet heel veel af en toe wat stijf maar het been is verder niet opgezet of heel warm ofzo na het rijden.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:24

Bonny4life schreef:
MissVicky schreef:

nee zit geen etter in, de wond is dicht, heb vanochtend nog gekeken, er zit denk ik nog steeds iets vocht in, en er zit natuurlijk een aardig litteken wat vanzelf moet slinken denk ik.

Als de wond dicht is kan je moeilijker beoordelen of het vocht of etter/ pus is wat de verdikking veroorzaakt. Ook als de bovenkant van de wond genezen is (gaat t eerste dicht), kan er onder troep zijn opgehoopt (een abces). Het feit dat de wond dicht is geeft dus geen garantie dat er geen troep meer onder zit. Ik zou het in iedergeval nog even goed in de gaten houden. Wordt de verdikking erger, ook als je er weer meer mee aan het werk bent, zou ik er toch iemand naar laten kijken. Ook als het gebied bij de wond warm blijft, kan dat een teken van een infectie zijn.

Wat het spuiten van allerlei spulletjes betreft; de meeste wonden genezen het snelst aan de buitenlucht en als je er zo min mogelijk aan komt. Natuurlijk is het goed om het te desinfecteren en het bij een vieze wond steeds schoon te spuiten, maar ik zou zelf iig niet te lang doorgaan met allerlei spul er op te spuiten.....

Succes ermee!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 11:11

Tommy10 schreef:

Als de wond dicht is kan je moeilijker beoordelen of het vocht of etter/ pus is wat de verdikking veroorzaakt. Ook als de bovenkant van de wond genezen is (gaat t eerste dicht), kan er onder troep zijn opgehoopt (een abces). Het feit dat de wond dicht is geeft dus geen garantie dat er geen troep meer onder zit. Ik zou het in iedergeval nog even goed in de gaten houden. Wordt de verdikking erger, ook als je er weer meer mee aan het werk bent, zou ik er toch iemand naar laten kijken. Ook als het gebied bij de wond warm blijft, kan dat een teken van een infectie zijn.

Wat het spuiten van allerlei spulletjes betreft; de meeste wonden genezen het snelst aan de buitenlucht en als je er zo min mogelijk aan komt. Natuurlijk is het goed om het te desinfecteren en het bij een vieze wond steeds schoon te spuiten, maar ik zou zelf iig niet te lang doorgaan met allerlei spul er op te spuiten.....

Succes ermee!

hi
bedankt voor je reactie.
spul spuiten ben ik zelf geen voorstander van nee, ben daar ook al met een paar dagen mee gestopt. ik houd de wond steeds goed in de gaten en spuit ook nog dagelijks af, af en toe was ik hem even met betadine.

verder is de wond niet warm ofzo. maar koelen doe ik zowiezo nog wel omdat de kogel bij de wond in de buurt sochtends nog wat dik is, na arbeid is het been zoals op de laatste foto.

als ze verder goed loopt kan ik haar vrijdag dan gewoon mee nemen naar orun examen? (2 x kwartier dress. en 2 x kwartier springen) en is het dan een idee om het been te bandageren? ik weet niet of er een strijklap omkan.
[/quote]

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:15

Ik weet niet of je wel moet bandageren, t is al zulk warm weer en onder bandages gaat t vreselijk broeien. Springen heb ik mijn twijfels over maar waarom zou je niet kunnen dressuren? En als het lekker gaat kun je altijd nog springen toch? Bij Orun snappen ze ook wel dat je voorzichtig moet doen!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 11:19

het is examen..

dus ik kan niet gaan zeggen onder het examen.. ajuus!

haha dat zou banketstaaf zijn dan!

ik kan eventueel op een paard van school maar neem natuurlijk veel liever bonny mee. en de wond is dicht anders zou ik er natuurlijk niet over denken, maar ze loopt verder gewoon oke. dus denk er wel gewoon over om haar mee te nemen dan.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:17

hoihoi

nou met het winkelhaakje gaat het oke! word steeds iets dunner, heb dr ook meegenomen op het examen! ben geslaagd met een 7!

alleen 1 nadeel ja het geluk zit niet mee...
ze kwam daar uit stal, en schrok ofzo toen viel ze op haar linkerkant en heeft haar sprong wat bezeerd, schaaf en 1 plek een verdikking, denk een bloeduitstorting..ook een soort wondje bij de flank, ik hoop dat het meevalt maar het wil ons gewoon niet meezitten.. echt balen, maarja ze keek zelf niet uit en daar ging ze.. ik schrok me dood en zij ook...ik dacht echt... muts kijk toch uit. ik hoop dat echt dat het meevalt...

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:54

goh wat een pech!!
even aankijken of de sprong mooi blijft..
succes en beterschap met je pony!

edit: gefeliciteerd met je slagen voor je orun- examen!!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:59

Palhaço schreef:
goh wat een pech!!
even aankijken of de sprong mooi blijft..
succes en beterschap met je pony!

edit: gefeliciteerd met je slagen voor je orun- examen!!

dankje voor je reactie!

wel erg balen weer van mn pony... ik was zo blij dat dr beentje weer goed ging! maarja hopen dat het meevalt..