Verschoven rugwervels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:08

ik heb het wel meegemaakt met mijn paard die had ook last van zijn rug ik had hem ook van een handelaar en daar had ie het waarschijnlijk ook al maar wist ie niet. ik kon oplaats na 5 weken ofzo niks meet doen met hem en was averal bang voor vooral zadelen ging niet. en ik ben er niet mee verder gegaan ik heb hem terug gedaan na de handelaar waar ik hem van had.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 20:17

Heel erg bedankt allemaal, het is dus in ieder geval wel duidelijk dat er nog zeker genoeg hoop voor het paard is, ik zal alle namen, tel en website's aan haar doorgeven. Ik weet morgen wat de fysio er van gezegd heeft, dat laat ik nog wel even weten dan.

chipie17

Re: Verschoven rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:51

al een chiropractor laten kijken? Die kan scheve wervels weer recht kraken

Dewi

Re: Verschoven rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:38

Citaat:
verschoven wervels... kun je dan nog bewegen, aangezien je ruggemerg dan word geplet?

inderdaad. verschoven wervels? dat kan dus niet.
Een verkeerde term, die vaak gebruikt wordt.

Citaat:
wel een blunder van de keurende DA!

Rugonderzoek valt NIET standaart onder het klinisch onderzoek bij een kreupelheidsonderzoek of aankoopskeuring (Een groot gemis), dus of het echt een blunder is kun je je afvragen. Deze man heeft gewoon de normale gang van zaken gehanteerd. Hoewel het probleem voor een geoefend oog waarschijnlijk wel te zien is, zeker in het gangpatroon. Er had dus wel een opmerking over gemaakt mogen worden in het keuringsrapport. Om een paard daadwerkelijk hierop af te keuren is toch echt een rugonderzoek vereist.

Citaat:
Ik denk dat je vooral over geblokkeerde wervels praat. Door de blokkades worden een of meerdere wervels wat naar omhoog gedrukt, waardoor ze verschoven lijken. Doordat dit vaak eenzijdig gebeurt, kan het bekken daardoor mee gaan roteren, waardoor een bekken gekanteld wordt

precies! ook fysiotherapie is een mogelijke behandelmethode.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:03

Ja maar de DA heeft in het raport gezet dat het een leuk sportpaard had, terwijl hij dus niet rad liep, dus echt een slechte zaak. Het paard liep als extra gang tolt, achteraf blijkt dit dus niet de echte tolt te zijn maar dus gewoon een gang otnwikkeld onder het zadel om te zorgen dat het minder pijn doet

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:13

Ik ben bijgepraat het is voornamelijk een spierkwestie, het paard heeft ontzettend veel pijn en elke spier in het lichaam is gespannen, dus zelfs als ze niet beweegt heeft ze erg veel pijn, dus ze gaat er nog evne goed over nadenken wat er nu verder moet gebeuren, om een paard nou maanden zoveel pijn te laten leiden is natuurlijk ook niks.

Verdere tips en zo zijn natuurlijk van harte welkom.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:51

karoliena schreef:
terwijl hij dus niet rad liep

dat had je er eerder niet bij gezegd!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 09:56

Ohh sorry, ja was nogal van slag door het nieuws.

Volgens de handelaar had hij dus een extra gang, later bleek dus gewoon dat hij die gang zeg maar ontwikkeld had om te zorgen dat het minder pijn deed, dus liep hij gewoon niet goed

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:58

kan ik begrijpen...