Nog steeds gevoelige hoeven na jaar zonder hoefijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Re: Nog steeds gevoelige hoeven na jaar zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:53

Iedereen bedankt voor de tips. Ik wil het inderdaad nog een tijd zonder ijzers proberen, omdat mijn paard met ijzers veel slechter in zijn vel en 'hoeven' zat. Hij heeft nu reeds duidelijkere gangen op gras en zand en zijn hoeven zijn beter. Met hoefschoenen was ik vandaag weer onderweg op asfalt en dat ging prima. Ik wacht af wat de hoefverzorger volgende week zegt en houd jullie op de hoogte. Misschien bekap ik wel verkeerd of heeft mijn paard een andere probleem.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:57

Succes!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:21

Mijn paard had, voor ik haar kocht, ook altijd op ijzers gestaan. Ik ben zelf geen voorstander van ijzers en heb ze eronder weggehaald. Ik rijd eigenlijk altijd op gras, de berm e.d. Ook wel eens een stukje over de weg en daar heeft ze nu geen last meer van. In het begin was het gevoelig, maar nu gaat het heel goed. Ik vind het geen mishandeling als je paard tijdelijk gevoelig loopt op het asfalt, maar je moet ernaar handelen.
Na ong. een jaar liep ze helemaal zonder problemen op asfalt e.d. blootsvoets. Ik bekap niet natuurlijk, maar het gaat hier heel goed!!

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:07

jwoltmanelp schreef:
Iedereen bedankt voor de tips. Ik wil het inderdaad nog een tijd zonder ijzers proberen, omdat mijn paard met ijzers veel slechter in zijn vel en 'hoeven' zat. Hij heeft nu reeds duidelijkere gangen op gras en zand en zijn hoeven zijn beter.

Misschien had je de 'verkeerde' smid getroffen voor je paard waardoor hij met ijzers niet prettig liep? Misschien zijn de easywalkers (kunstof beslag met schokdempende werking) wel wat voor jouw paard.

De meeste nadelen die natuurlijk bekappers aan hoefijzers toeschrijven gaan dan namelijk niet meer op en toch zijn je paard zijn voeten dan goed beschermd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:59

CCCCorine schreef:

De meeste nadelen
die natuurlijk bekappers aan hoefijzers toeschrijven gaan dan namelijk niet meer op en toch zijn je paard zijn voeten dan goed beschermd.

Nou eigenlijk maar eentje: de hoogfrequente trillingen die schade veroorzaken aan haarvaten, teer weefsel, gewrichten en botten.

Alle andere nadelen blijven onverminderd bestaan:

- verminderd hoefmechanisme, een deel van de hoef wordt nog steeds vastgenageld, wat vervolgens niet kan uitzetten. M.a.g. dat de krachten op de hoef op dat punt contra komen te staan etc etc
- verminderd tastgevoel van het paard. Blootsvoets kunnen ze de grond voelen en hun snelheid en beweging daar op aanpassen.
- etc.

De beste bescherming voor je paard zijn hoeven is nog altijd geen ijzers! Als je paard niet kan lopen zonder ijzers, is er iets mis en moet je daar wat aan doen, de oorzaak oplossen en niet het symptoon bestrijden! Een paard dat slecht loopt zonder laten beslaan zal er voor zorgen dat ie volgende keer nog slechter loopt zonder ijzers.

Enfin, de websites en literatuur waar dit in beschreven staat is inmiddels bekend. Anders krijg je weer discussies over 'extreme NB-ers' enzo

Aanraders zijn 'a lifetime soundness' and 'shoeing a necessary evil?' van dr. Strasser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:39

@Arabesk: Ik voel ook gewoon de grond als ik schoenen aan heb, waarom zou dit voor een paard anders zijn?

Citaat:
Als je paard niet kan lopen zonder ijzers, is er iets mis en moet je daar wat aan doen, de oorzaak oplossen en niet het symptoon bestrijden! Een paard dat slecht loopt zonder laten beslaan zal er voor zorgen dat ie volgende keer nog slechter loopt zonder ijzers.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb zelf een 'ijzerloze' pony gehad die niet lekker liep over de verharde weg. Heb er ijzers onder laten slaan en een paar maanden later was de hoef dermate hersteld dat ze weer probleemloos zonder ijzers kon. Het lopen over asfalt e.d. was daarna ook niet meer pijnlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:29

CCCCorine schreef:
@Arabesk: Ik voel ook gewoon de grond als ik schoenen aan heb, waarom zou dit voor een paard anders zijn?

Ah schoenen maar die zijn niet vergelijkbaar. Probeer het eens met klompen! Of neem een schoen waar een ijzeren ring onder geslagen zit. Glad he?

En om het even heel extreem te zeggen, de hoeven van jouw paard zijn genezen ondanks de ijzers maar zeker niet dankzij!

Veel paarden die 'medisch' beslag krijgen worden minder belast en op rust gezet of in elk geval minder intensief aan het werk gezet. Of worden de benen afgespoten wat niet zozeer gunstig is voor het beenwerk alswel voor de elasticiteit van de hoeven (bevochtigen) en stappen op het harde (goed voor hoefmechanisme).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:58

Ik heb juist die ijzers eronder laten zitten zodat ik volop door kon rijden, wat zonder ijzers niet meer ging. Dus mijn pony stond juist niet 'op rust', liep juist veel meer. Ik ben het dan ook helemaal met je eens dat beweging juist goed is voor de voeten. Het stil zetten van een paard leidt uberhaupt eerder tot achteruitgang dan vooruitgang (behalve dan in sommige extreme gevallen, waarbij beweging extra schade aan zou richten, zoals bij een gebroken been).

Overigens voel ik ook gewoon de grond op mijn schoenen waarbij een stalen plaat in de zool zit. De onderkant van mijn voet 'voelt' weliswaar niet de precieze ondergrond, maar 'weet' het wel exact wanneer die de ondergrond raakt. Als je paard goed is beslagen, werkt het hoefmechanisme ook nog gewoon. In het geval dat dit niet zo is, passen de ijzers gewoon niet.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:13

het hoefmechanisme neemt altijd af, hoe goed je smid ook beslaat!
Dat je de precieze ondergrons niet voelt dat is nou juist wat ik bedoel te zeggen.