Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:08

denk niet dat het waar is, heb het ook wel vaker gehoord, ze zijn meestal wel goevoeliger voor mok oid..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:52

Ik denk dat het wel klopt.Lichte hoeven hebben sneller last van rotstraal. De witte benen sneller mok en zonnebrand. Het heeft alleen te maken met de huid en niet met botten en pezen, die zijn niets minder dan de zwarten.

jarrah

Re: Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:54

Ze zijn wel gevoeliger voor mok ja, maar verder is er niks mis mee hoor
Mijn paard heeft ook 4 witte benen en die heeft nog nooit (klopt even hard af) iets gemankeerd!!

Jetske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:02

mijn pony had een keer mok en toen we de hoefsmid belde en dat vertelde vroeg hij meteen of ze een wit voetje had.(dat heeft ze ook)
dusik denk dat het wel klopt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:18

Berdientje schreef:
Trouwens, ik heb nog nooit last gehad van zonnebrand op de benen wel op de neus, maar niet de benen...

Ook niet zozeer óp de benen, maar in de kootholte.

Mijn paard is overigens alweer dik twee jaar zonnebrand- en mokvrij (op af en toe een heel klein plekje na dat bijna geen mok mag heten) maar ik klop het even af.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:37

@ Karin, dat bedoede ik ook, maargoed, mijn shet had flinke sokken en mijn IJsco heeft dat ook, dus dan verbranden ze minder snel natuurlijk...

andiamo97

Re: Zijn witte voetjes zwakker dan zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:47

Witte voetjes e.d zijn inderdaad gevoeliger voor mok en dat soort fratsen. Verder moeten de benen even sterk zijn. Dat van die witte hoef kan best kloppen ja...

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:26

Het lijkt me idd ook dat het alleen qua huid zo is en niet dat ze echt zwakker zijn qua botten etc.

Daisies

Re: Paarden met witte voetje zwaker :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:29

Ik heb gehoord dat witte voetjes gevoeliger zijn voor Mok. zoals hier al gemeld werd. maar is ook niet helemaal waar. Friezen zijn vaak ook heel gevoelig voor Mok. en die hebben zwarte 'voetjes'

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:36

Juultj schreef:
Minder pigment in de witte hoevjes. Ze zijn idd gevoeliger en zachter, ze slijten dan ook sneller dan donkere hoeven.

Gelukkig is dat niet waar want dat zou wel heel sneu zijn voor mijn paardje (linksvoor en rechtsachter witte voetjes).

Ik ben alleen wel bang voor zonnebrand, ze heeft geen noemenswaardige sokken dus ze kan zichzelf daar niet zo goed tegen beschermen, kan ik haar daar extra tegen beschermen?

Karin

Re: Paarden met witte voetje zwaker :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:18

Karoliefje schreef:
Ik heb gehoord dat witte voetjes gevoeliger zijn voor Mok. zoals hier al gemeld werd. maar is ook niet helemaal waar. Friezen zijn vaak ook heel gevoelig voor Mok. en die hebben zwarte 'voetjes'

- Witte voetjes zijn relatief gevoelig voor mok die voortkomt uit zonnebrand: de mokbacterie voelt zich het prettigst op een aangetaste of onrustige huid.
- Zwarte voetjes zoals bij Friezen zijn niet gevoelig voor mok door de kleur, maar door het behang, waarin het lekker kan gaan 'broeien'.

Verschillende redenen dus.