Ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ment

Re: Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:58

Citaat:
Mijn eigen dierenarts heeft de oorzaak weg genomen van de ataxie en met medicatie er voor gezorgd dat het weg gebleven is.

Dit begrijp ik niet zo goed... Kan je de oorzaak van ataxie wegnemen? Als de zenuwen daadwerkelijk beschadigd zijn is er niets meer aan te doen volgens mij...

Mijn paardje heeft net 2 weken op zware pijnstilling gestaan om te ontdekken of hij pijn heeft of niet. Ik mocht er een half uur op en 16 rondjes draven. De fysio vond hem afgelopen woensdag 90% goed in zijn lopen. Dat is wel een goed teken, want ataxie wordt van pijnstilling niet minder. Zij weet het aan zijn normale herstel. Maarr nu wordt het toch spannend wat hij gaat doen zonder die pijnstilling aankomende week... Vandaag de 1e dag, brrr...

Ze dachten dat er vocht tegen zijn zenuwen aanduwde (veroorzaakt door een trauma) en dat dat die atactische verschijnselen veroorzaakte. Maar het duurt nu wel erg lang, waardoor de dierenarts daaraan ging twijfelen. En mij al heeft verteld dat ik maar moet gaan nadenken wat ik met zo'n paard wil doen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:52

hoi Ment,

Dat is het ergste vind ik nadenken wat je uiteindelijk wil. Tot hoe ver ga je dan? Voor jou wordt dit dus een spannende week.
Ik ga 14 mei starten afhankelijk daarvan kijk ik verder maar ik heb er een zwaar hoofd in. Lijkt nu of hij steeds iets minder gaat lopen.

Lucky story.
Dat vertraagde in zijn achterhand wijst op dat ataxie. Dat zag de dierenarts dus ook bij mijn paard. Verder voelt hij "stijf"aan met rijden. Na een tijdje wordt het beter maar nooit helemaal goed.

Ik vind dit een rot"ziekte".

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:34

Tyke schreef:

Lucky story.
Dat vertraagde in zijn achterhand wijst op dat ataxie. Dat zag de dierenarts dus ook bij mijn paard. Verder voelt hij "stijf"aan met rijden. Na een tijdje wordt het beter maar nooit helemaal goed.

Ik weet niet of dat een teken is van ataxie. Want volgens de emg is mijn paard namelijk niet atactisch. Men weet gewoon niet hoe het komt.
Ik weet alleen dat ze vroeger niet zo liep, en nu wel. Vroeger (als ze 4 jaar was ofzo) stapte ze met gemak 2 à 3 hoeven over in draf. Als ze nu intreedt ben ik al heel tevreden. Haar beweging is gewoon algemeen achteruit gegaan: vertraagt en veel minder actief. Soms lijkt ze wel 25 in plaats van 8.

De DA heeft mij ook al proberen duidelijk te maken dat ik beter af zou zijn als ik haar zou laten inslapen. (vooral financieel dan) Omdat hij zelf niet gelooft dat het ooit nog goed komt (alhoewel hij dus niet weet wat ze heeft ) en omdat het eigenlijk nogal gevaarlijk is om met haar te rijden. (ivm het omvallen)
Maar ik zie niet in waarom ik dat zou doen. Ze heeft zelf geen pijn ofzo en ze is gelukkig op haar wei. Rijden doe ik ook nog met haar. Ik hou er dan wel rekening mee hoe ze loopt en op volle snelheid gaan crossen dat laat ik toch maar zo denk ik

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:27

Luckystory schreef:
Tyke schreef:

Lucky story.

Ik weet niet of dat een teken is van ataxie. Want volgens de emg is mijn paard namelijk niet atactisch. Men weet gewoon niet hoe het komt.
Ik weet alleen dat ze vroeger niet zo liep, en nu wel. Vroeger (als ze 4 jaar was ofzo) stapte ze met gemak 2 à 3 hoeven over in draf. Als ze nu intreedt ben ik al heel tevreden. Haar beweging is gewoon algemeen achteruit gegaan: vertraagt en veel minder actief. Soms lijkt ze wel 25 in plaats van 8.

De DA heeft mij ook al proberen duidelijk te maken dat ik beter af zou zijn als ik haar zou laten inslapen. (vooral financieel dan) Omdat hij zelf niet gelooft dat het ooit nog goed komt (alhoewel hij dus niet weet wat ze heeft ) en omdat het eigenlijk nogal gevaarlijk is om met haar te rijden. (ivm het omvallen)
Maar ik zie niet in waarom ik dat zou doen. Ze heeft zelf geen pijn ofzo en ze is gelukkig op haar wei. Rijden doe ik ook nog met haar. Ik hou er dan wel rekening mee hoe ze loopt en op volle snelheid gaan crossen dat laat ik toch maar zo denk ik

Bij mijn paard is het EMG ook goed. Maar mijjn dierenarts die mijn paard na heeft gekeken die heeft mij verteld dat het vertraagde hoort bij ataxie. Mijn paard stapt in de stap voorheen met ook 3 hoeven over nu met 1 of 2. Maar dat gaat nog maar de draf en de galop was minder.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:17

@ Tyke & Ment: Als jullie ooit te weten komen wat er juist mis is met jullie paarden, willen jullie dat dan aan mij laten weten? Het meeste van wat jullie beschrijven als symptomen lijkt zo sterk op mijn paard haar symptomen. Misschien blijkt dan uiteindelijk wel dat ze net hetzelfde hebben.
Zelf heb ik eigenlijk al een beetje de hoop verloren dat ze er ooit nog gaan achterkomen wat pijn paard juist heeft. En ik laat haar ook nietmeer zomaar testen op alle hypothesen die de DA's hebben. Ze heeft meer last van al die testen dan van de symptomen zelf, en ik vind dat dat hele gedoe al lang genoeg geduurd heeft. Maar als er bij jullie paarden een diagnose wordt gesteld, dan wil ik eventueel dat ook wel laten nagaan bij mijn paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:21

@ Tyke: 100 euro om een fysiotherapeut bij je paard te laten komen?? welke collega van mij maakt zich zo rijk aan jouw paard
de meesten vragen de helft, en dan kun je rekenen op een gedegen vraaggesprek met de eigenaar, observatie en onderzoek (zowel orthopedisch als neurologisch), een mogelijk behandelvoorstel en behandeling verwachten. lijkt me waar voor je geld.
niks ten nadele van magnetiseurs, maar het is natuurlijk nooit echt aangetoond dat die wat kunnen doen aan blessures.
desalniettemin heeel veel sterkte gewenst!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:34

De eerste dag zonder pijnstilling (maandag) vond mijn paardje het nodig om tijdens het longeren als een dolle te gaan rennen... hij ging zo hard dat ie bijna door zijn voorbenen heen zakte Dit helpt dus totaal niet om erachter te komen wat straks de oorzaak is als hij weer minder goed wordt; het gek doen of het feit dat hij van de pijnstilling af is... (hij mag nu alleen op stal staan om te voorkomen dat hij rare bewegingen maakt).

Gisteren voelde hij wel goed, maar t komt er meestal de 2e dag uit bij hem. Vandaag stapte ik dan ook gespannen op. De eerste rondjes draf voelde ik dat hij in de bochten wat instabiel was, maar dat werd later gelukkig beter. Hij leek verder wel ok. Maarrr dat dacht ik (en met mij meerdere stalgenoten) de vorige keer ook en toen vonden de fysio en de dierenarts dat hij niet ok liep.

Afgelopen week dat ik erop zat voelde hij gewoon zoals "normaal" en leek het net of we gewoon konden gaan rijden... Voorheen liep hij - na een paar dagen rust - ook goed maar kon ik hem niet zo verder opbouwen dan zo'n 20 minuten draven en een galopje. Heel vaag

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:28

Dierfysio: SOrry dat is tegen mij verteld door iemand dat het 100 euro kost. Ik weet het niet hoeveel. Maar is dus de helft.

Ik weet dat een magnetiseur niet genezend werkt maar die kan wel voelen of er wat is. Is er wat en denkt zij er kan iets gedaan worden dan haal ik een fysiotherapeut/ osteopaat erbij. Dus even afwachten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:54

Even een kleine update.

Ik heb gezegd dat ik eerst concours ga rijden en afhankelijk daarvan beslis wat ik ga doen of in ieder geval welke kant ik op ga. Ik heb nu besloten om door te gaan. Ik heb een winstpunt gereden en geen commentaar van juryleden gehad betreft lopen of wat dan ook.

Dus ik ga door. Kijken hoe ver we kunnen komen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:55

proficiat!!
hopelijk blijft het goed gaan!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:13

Ik heb net ook iemand aan de telefoon gehad die de magnetiseur mee zou nemen. Die had nog niet echt veel tijd maar aan de hand van een foto heeft ze toch het een en ander gevoeld.

tyke zou een zwelling in zijn ruggewervel hebben gehad die via zijn nekwervels weggetrokken is.
Verder Zit zijn heup niet goed in de kom die is er een keer bijna helemaal uit geweest. (dat zou dus van die val kunnen zijn)
Zij denkt dat het nog goed komt.

Als ik dit zo hoor begin ik het te geloven ook nog. Dus ik ga er maar mee verder. Klinkt een beetje zweverig allemaal maar het is het proberen waard.

Ook voelde ze dat Tyke "eenzaam "is. Hij staat met 4 schapen maar als enige paard. Maar ik heb zelf geen geld om 2 paarden te onderhouden. En mijn vader wil geen pensionklanten. dus ja misschien een oplossing zoeken.
Wie heeft zijn paarden ook allleen staan??

Nou ik blijf wat positiever. En krijg steeds meer twijfel of het echt ataxie is.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:27

misschien kun je ergens een shetlander opduikelen? een paard met schapen houden is beter dan alleen (want dat is ECHT zielig), maar een paard-vriendje is wel beter.
kijk eens of je wat kunt googelen over Machteld van Dierendonk, zij is net gepromoveerd op een onderzoek naar paardengedrag. conclusie: paarden hebben een vriendje nodig!

verder: een heup bijna uit de kom??? dat gebeurt niet zomaar bij een paard. dat komt ook niet meer goed trouwens. ben benieuwd wat ze daar aan gaan vinden dan.
het klinkt inderdaad zweverig, maar misschien heb je nu een idee wat je door een dierenarts / ander kundig iemand kunt laten onderzoeken?
succes met je paard!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:51

Inderdaad, heup uit de kom vind ik wel heel vreemd klinken, als je weet wat voor een spiermasse dat gewricht bedekt.

Heb ooit een pony gekend die dat voorhad. Dat was een melkpony die door haar kuddegenootjes tussen de tralies van de stal was gejaagd en knel kwam te zitten. De pony is naar de slacht gegaan. Er was nog wel een waterkansje dat het goed zou komen, maar een bedrijf zoals een melkerij, kan zich natuurlijk geen gebrekkige pony veroorloven.

En als je over een shetje aan het denken bent, zorg maar dat je weide-omheining hééél stevig is dan .
Ik weet namelijk alles van "o zo schattige, omheining slopende wegloopshetjes". En ik kan je vertellen dat je er je handen aan vol hebt!
Maar je paardje zal er als maatje, waarschijnlijk wel heel blij mee zijn.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:23

Op het moment dat mijn paard gevallen is had hij nog niet echt sterke spieren dus dat zou het kunnen zijn. Hij was nog jong en moest nog getraind worden voor spieren. Maar als hij zo loopt zoals hij afgelopen weekend liep dan ben ik al tevreden eigenlijk. Maar we kijken wat we ermee kunnen doen.

En een shetlander. TJa kost ook geld en die eten ook. En je moet een stal hebben voor ze. En dat is het probleem. Ik geloof het allemaal best dat ze een vriendje nodig hebben. Maar iemand moet het wel kunnen betalen. Ok ze kosten niet veel maar ze moeten wel geent worden en bekapt enz enz. De omheining tja die is sterk genoeg voor schapen dus shetlanders komen er ook niet door. Heti s gaas dus ja.

Ik vind zelf mijn paard niet ongelukkig tonen. Als hij echt ongelukkig is hangt hij steeds met zijn hoofdje naar beneden en is hij sjacho of eten ze niet lijkt me. Dat doet deze niet is vrolijk eet goed en speelt lekker met de schapen. lekker er achteraan hobbelen.

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:57

En hoe gaat het nu met jullie paardjes?

Met die van mij lijkt het beter te gaan. De fysio was de laatste keer aardig positief. Ik moest hem toen zij er was meer rijden dan ik een hele tijd had gedaan, en hoe langer hij liep hoe beter hij eigenlijk werd. En da's een goed teken! Verder heeft hij weer gevoel op de plek in zijn rug waar hij eerst gevoelloos was. Stiekem krijg ik weer hoop op betere tijden

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:10

Met mijn paard gaat het op het moment ook wel iets beter. Zijn achterhand krijgt wat meer spieren. En hoe langer ik loop hoe beter hij gaat lopen maar dat is altijd wel zo bij hem.
Ik kreeg op het concours zelfs een 7 voor de draf en galop in een proef. Dus dat is voor mij een teken dat hij toch weer redelijk loopt.

Gelukkig ment dat het met jou paardje ook beter gaat. Positief. Dus lekker doorgaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:51

Er leuk om te horen dat jullie paarden het zo goed doen!
Bij mijn paard, geen verandering. Maar dat verwacht ik ook niet, aangezien ze al jaren niet 100% goed loopt.
Ze loopt wel goed genoeg om er mee te gaan wandelen en het is lang geleden dat ze nog gevallen is. En ze ziet er ook prachtig gespierd uit. Dus al bij al nog redelijk positief.
Dat stijve en vertraagde in haar gang zal ze altijd wel blijven houden denk ik. En volgens mij zal ze altijd wel periodes hebben waarin het iets minder gaat. Maar als zij er geen last van heeft, dan kan ik daar ook mee leven. Wedstrijdambities heb ik toch niet.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:54

ik ken iemand die een paard heeft met ataxie.

heeft op de lichte/zware tour gelopen.

Word nu in de wedstrijden uitgebracht in het L1

Staat nu momenteel op rust met een blessure en is 18 of 19 jaar.

maar het ligt eraan in welke fase ze het hebben.