Slechte straalbeentjes (klasse 3/4) en genezing/fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:58

Tja, en ik heb dan weer gehoord dat een slecht straalbeen zeer zeker niet perse erfelijk hoeft te zijn, en dat er meer bij komt kijken gedurende de opfok dan alleen de erfelijke belasting. Dus fokken met een paard met HKO? Ik zou het niet meteen wegschuiven...

Voordat ik echter met methodes zou beginnen als inspuiten en Tildren of zelfs een zenuwsnede, of een andere manier van bekappen, zou ik de methode de Both proberen...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:06

Cassidy schreef:
Tja, en ik heb dan weer gehoord dat een slecht straalbeen zeer zeker niet perse erfelijk hoeft te zijn, en dat er meer bij komt kijken gedurende de opfok dan alleen de erfelijke belasting. Dus fokken met een paard met HKO? Ik zou het niet meteen wegschuiven...

Voordat ik echter met methodes zou beginnen als inspuiten en Tildren of zelfs een zenuwsnede, of een andere manier van bekappen, zou ik de methode de Both proberen...

Ook OCD hoeft niet persé erfelijk te zijn, hoe is jouw kijk daar dan op
wat betreft fokken?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:05

Een hengst die meerdere merries dekt moet wel degelijk worden gecontroleerd op OCD. Merries zou ik laten Prokken, maar ook een enkele geopereerde merrie niet meteen van de fok uitsluiten, mits de andere kwaliteiten van dien aard zijn dat ze waarde heeft voor de fok.

Opfok van het fokproduct, voeding die ze krijgen in jonge jaren en het gebruik van het paard heeft meer te maken met de aandoeningen de we zien in het paard dan alleen die erfelijke belasting.

Jellie

Re: Slechte straalbeentjes (klasse 3/4) en genezing/fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:15

Jekan je imo voorlopig beter aan het advies van Utrecht houden en over een paar weken kijken hoe het gaat.
Ik heb je een pb gestuurd...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:09

Mijn paard heeft ook hko 3 en is al bijna 18. We zijn er 2,5 jaar geleden achter gekomen door rontgen foto's. Hij had het toen al waarschijnlijk een jaar of 5. Heeft toen speciaal beslag gehad (balkijzer) en nu loopt hij sinds september weer op gewone ijzers en het gaat prima.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:34

Over de leefomstandigheden van mijn paard (een Tinker trouwens) tot haar derde jaar weet ik niets. Ze is geimporteerd uit Engeland.

Hier heeft ze altijd op goed voer gestaan en is ze altijd (volgens de traditionele methode) bekapt en beslagen.Qua arbeid heeft ze weinig hard hoeven werken. Er is eigenlijk alleen recreatief mee gereden en dan hooguit een keer of 4 per week.

Zou het toch niet iets erfelijks kunnen zijn, aangezien ze nog geen 7 jaar is? Ik las ook al ergens dat steile koten een vrij grote belasting is voor de HK, mijn merrie is steil gekoot.....