geen leven meer in paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:03

Stro is niet zo zeer een koliek veroorzaker als er genoeg hooi gegeven wordt, maar ik ken meer paarden die van een plak stro (ipv hooi) 'om te knabbelen' koliek hebben gekregen, aldus de dierenarts Als je zo weinig hooi geeft dan zal het paard meer stro gaan eten. Als ze buiten staat kan ze buiten knabbelen en doen en is de behoefte om nog eens op stal aan het stro te gaan eten ook veel minder. Meestal wordt er pas over gegaan op mot of andere bodembedekking als het paard vaker stro koliek krijgt, ik weet niet of dat bij jou het geval is.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:05

Begrijp het nog steeds niet???Je zegt hij moet om de dag hooi omdat hij anders koliek krijgt maar je hebt geen ervaring met koliek???En sinds wanneer krijgt hij nu om de dag hooi want wat ik nu begrijp heeft de dierenarts dat vrijdag pas gezegd!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:09

Om te beginnen: mestmonster laten nemen. Bloed laten aftappen en onderzoeken (en dat is gedaan). En dan een week of twee vrij.
Ik merk ook aan je beschrijving dat je paard in een sleur zit. Wissel het werk eens wat af? Loop wat balkjes, leg een zeiltje op de grond, dwing haar tot nadenken, daag haar uit.

Voor inspiratie moet je even hier kijken:

viewtopic.php?f=21&t=524275

En verder zou ik iedere dag hooi geven...

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:18

aerdenhout1 schreef:
Begrijp het nog steeds niet???Je zegt hij moet om de dag hooi omdat hij anders koliek krijgt maar je hebt geen ervaring met koliek???En sinds wanneer krijgt hij nu om de dag hooi want wat ik nu begrijp heeft de dierenarts dat vrijdag pas gezegd!

Ze heeft in december eens een erge koliekaanval gekregen. We hebben er dan zelfs mee in de dierenkliniek gestaan. Daar is haar bloed onderzocht, mestmonster genomen, en nog zo van die dingen. Daaruit is gebleken dat mijn paard niet goed tegen hooi kan en dat wss de koliek daarmee te maken had. Om weer koliek te voorkomen hebben ze me dan gezegt om mijn paard om de dag eens hooi te geven (om ze niet helemaal zonder hooi te zetten). Ik ben zelf geen dierenarts dus ik doe alleen maar wat mij gezegt werd.

Ik heb idd geen ervarring met koliek. Ok, ik zit wel al 8-9 jaar in de "paardenwereld", maar geloof het of niet, ik heb nog nooit een koliekgeval gehad. Misschien dat er wel eens enkele koliekgevallen geweest zijn maar daar weet ik niets meer van. Ik was dan ook nog maar een jaar of 10, dus mijn vader zorgde voor de verzorging.
Het is sinds deze winter dat mijn paardje er last van heeft. Dus voor mij was dit de eerste keer dat ik koliek van zo dichtbij heb meegemaakt.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:21

Cassidy schreef:
Om te beginnen: mestmonster laten nemen. Bloed laten aftappen en onderzoeken (en dat is gedaan). En dan een week of twee vrij.
Ik merk ook aan je beschrijving dat je paard in een sleur zit. Wissel het werk eens wat af? Loop wat balkjes, leg een zeiltje op de grond, dwing haar tot nadenken, daag haar uit.

Voor inspiratie moet je even hier kijken:

viewtopic.php?f=21&t=524275

En verder zou ik iedere dag hooi geven...

Tuurlijk dat het werk afwisselend is. Dat schema was maar om jullie zo wat een beeld te geven van wat mijn paardje moet doen hé .

Poohbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:24

Lekker een maandje op het land zetten met andere paarden. Even lekker echt vakantie en daarna weer verder gaan trainen

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:47

@Evikes, kan ze niet tegen hooi in het algemeen? dan kun je wellicht beter kuil geven en er minder hooi bij geven. Stro is gewoon niet bedoelt om op te eten NH-grondwerk is sowieso erg leuk om te doen ter afwisseling

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:08

En als je paard niet tegen hooi kan, heb je al eens wat anders gegeven? Bietenpulp bijvoorbeeld, of grasbrok?

ellepel

Re: geen leven meer in paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:44

ik zou zeker nu niet ineens lang vrijaf gaan geven..
zeker omdat je een koliek gevoelig dier hebt denk ik dat t wel belangrijk is als het genoeg beweging krijgt.

gewoon je veearts zijn raad aanhouden hoor, als jouw dier inderdaad niet goed tegen het hooi kan..
je hebt al overleg met je arts.
is het de bedoeling dat je dier op dit eten blijft staan?

word er nog gekeken naar alternatieven zoals lucerne of andere voedersoorten?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:22

Ik denk ook dat je voerpatroon niet in orde is. Je paard moet elke dag ruwvoer (stro, hooi/kuil) eten en niet de ene dag wel en de andere dag niet of de ene dag meer dan de andere. Paarden moeten een regelmatige voedselopname in de darmen krijgen, in de vrije natuur eten paarden ook de hele dag door kleine beetjes. Nu zal je paard zich overeten als ze hooi krijgt, dus alles met mate voeren, maar welk elke dag. Ook een stokbrood is geen paardeneten, een keer een oude boterham kan voor een paard geen kwaad, maar witbrood is niet echt wat.
Ik denk dus niet zozeer dat ze depressief is maar tekort heeft aan voedingsmiddelen e/o vitamines. Bloed trekken is sowieso goed om te controleren of ze ergen tekort aan heeft. En heb je haar getemperatuurd? Ze kan ook een virusje onder de leden hebben.
In elk geval een poosje rustig aan doen, veel naar buiten, lekker los of a.d. hand stappen om weer krachten op te bouwen. Dat kost tijd!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:40

orri schreef:
@Evikes, kan ze niet tegen hooi in het algemeen? dan kun je wellicht beter kuil geven en er minder hooi bij geven. Stro is gewoon niet bedoelt om op te eten NH-grondwerk is sowieso erg leuk om te doen ter afwisseling

Stro mag best gegeten worden hoor, is ook ruwvoer, maar natuurlijk niet zoveel als je paard koliekgevoelig is daarvoor.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:56

Probeer haar iedergeval niet op vlas te zetten , als je al merkt dat zij koliekgevoelig is voor hooi en de neiging heeft om stro te eten , dan neem je m i veel risico als je vlas gaat uit proberen.(als paarden dat eten, geeft vlas door de grote vochtopname zeer veel problemen in maag/darmstelsel)
Verder heb je al veel leuke en goede tips gekregen , knap van je , dat je daar open voor staat,

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:02

Als ik jouw paard was zou ik ook wel koliek krijgen. Eerst krijg ik een dag hooi en dan een dag niet. Nou, die dag dat ik geen hooi krijg, ga ik wel stro eten. Want ik heb me toch een honger! Sja, dat ik daar gauw koliek van krijg, dat kan ik niet weten. En als ik geen koliek zou krijgen van het stro-eten, dan wel van iedere keer die lege darmen. Daar kan een paard ook niet tegen.

Een paard eet in de natuur de hele dag. Je kunt niet een hele dag het voer wegnemen. Want die paar kilo brok, dat noem ik bijna geen eten, dat vult geen paardenbuik.

Ik zou eens een andere DA bellen en om advies vragen. Meestal kost dat niks.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:49

Ik denk inderdaad dat dit een combinatie van factoren is. Je voerschema lijkt me niet helemaal in orde, maar je hebt al veel tips gekregen om daarin verandering aan te brengen. Die zal ik dus niet allemaal gaan herhalen
Wel lijkt het me verstandig om dit ook eens voor te leggen aan je dierenarts. Misschien kan hij samen met jou nog eens bekijken of je paard alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Daarnaast kan ook verveling een rol spelen. Zo te lezen komt je paard (door omstandigheden) op dit moment niet veel buiten. 2 Uurtjes in de bak is natuurlijk beter dan niks, maar ze staat nog altijd 22 uur op stal. Ze krijgt geen hooi, dus heeft ook niets te knabbelen...

En misschien heeft ze nog wel wat onder de leden. Het klinkt alsof ze ook lichamelijk niet helemaal fit is. Die lusteloosheid kan wel wijzen op een tekort aan voedingsstoffen of misschien een of ander virus.

In ieder geval goed dat je bloedonderzoek laat uitvoeren. Mocht daar niets uitkomen, dan zou ik wel om verder onderzoek vragen, want iets is er niet in orde.

Heel veel beterschap met je paard.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:09

Hoi iedereen
bedankt voor de vele tips en uitleg!

Uit het bloedonderzoek is geleken dat ze iets wat tekort aan vitamines heeft. Dus ik heb nu speciaal eten met veel meer vitamines in en nog een voedingssupplement dat energiebevorderend is (is hoe zeg je het? )
Aangezien iedereen mij zegt dat om de dag hooi geven niet goed is, heb ik toch de raad van een andere dierenarts ingeschakeld. Die zei dat het toch best is om mijn paard niet te veel hooi te geven. Hij stelde wel voor om ze gewoon elke dag een beetje te geven ipv 1 dag wat meer. Dus ze krijgt nu elke dag een beetje hooi. Verder geef ik met haar eten zowieso al 2 bieten bij, dus bietenpulp was niet nodig.
Verder, om de verveling tegen te gaan heb ik gisteren zo'n bal gekocht om in haar stal te leggen... en ze vond het in het begin wel heel eng (die bal) maar nu niet meer :p.
Heb ook nog zo'n lik-it (zo'n liksteenachtig-ding )gekocht... daar kan ze haar ook wat mee bezig houden.

Vanaf woensdag mag ik er terug op rijden. Ze moest 3 dagen rusten (ja, in haar stal) omdat ze dan een maximale opname van die vitamines gaat hebben.

En, ik ga ze op stro laten staan, vlasvezels geven inderdaad nog meer aanleiding tot koliek. Houtkrullen ook.

Bedankt iedereen voor jullie vele reacties

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:48

Ik vind het ook allemaal een beetje vreemd, mijn paarden krijgen de hele dag door hooi. En 3 dagen een paard op stal laten staan dat is naar mijn idee helemaal van de gekke, stil stand is achterstand, het lijkt me niet goed voor zijn darmen de hele dag niets doen ... ik zal ook wel geen verstand van paarden hebben , maar ik krijg een ontzettend naar gevoel in mijn buik van jou verhaal.. Als ik jou was zou ik maar eens een goed gesprek aangaan met echte paardenmensen.. en hoop dat je daar wat van kan leren..

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:57

je zou eventueel ook een andere dierenarts kunnen bellen voor een second opinion aangezien iedereen hier een andere mening heeft als jou dierenarts.. Ik zeg niet dat hij het niet goed heeft ofzo, heb er wat dat betreft ook niet veel verstand van maar het klinkt wel logisch wat iedereen hier zegt

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:26

Eerlijk gezegt zou ik ook down worden van elke dag maar dressuren als ik een paard was. Ga eens lekker een dag gewoon alleen naar buiten aan het lange teugeltje, of probeer gewoon wat te springen, grondwerk enz. Elke dag dressuren lijkt me erg saai. Over het eetpatroon van je paard is al genoeg gezegt lijkt me.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:38

Citaat:
Als ik jou was zou ik maar eens een goed gesprek aangaan met echte paardenmensen.. en hoop dat je daar wat van kan leren.
Als je dit doet dan krijg je hetzelfde verhaal als hier op bokt dat iedereen het wel beter weet...
Ze heeft het toch al aan een andere DA gevraagd...
nou succes verder met je paardje!:)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:58

xx_Merle schreef:
Citaat:
Als ik jou was zou ik maar eens een goed gesprek aangaan met echte paardenmensen.. en hoop dat je daar wat van kan leren.

Als je dit doet dan krijg je hetzelfde verhaal als hier op bokt dat iedereen het wel beter weet...
Ze heeft het toch al aan een andere DA gevraagd...
nou succes verder met je paardje!:)

Ja en wat voor een dierenarts!!! Wie laat nou een paard die zo getraind is 3 dagen stil staan dat is lekker gezond voor een paard ... en ik val Evikes er ook niet op aan, zij doet wat de dierenarts zegt...

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:22

Idd, ik volg de raad van de dierenarts op. Ga nog eens raad vragen bij een tweede dierenarts in elk geval. Wil alleen maar het beste voor mijn paardje en aangezien iedereen hier een andere mening heeft dan mijn dierenarts (nou ja, de vervanger ervan, mijn da zit in espanje :d ). Ik begin ook echt te twijfelen aan mijn da zijn raad, zeker omdat iedereen hier een andere mening heet en dat die da nog maar net afgestudeert is...alé ja, hij is toch nog jong...

Ik hou jullie op de hoogte!

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:15

Evikes schreef:
Idd, ik volg de raad van de dierenarts op. Ga nog eens raad vragen bij een tweede dierenarts in elk geval. Wil alleen maar het beste voor mijn paardje en aangezien iedereen hier een andere mening heeft dan mijn dierenarts (nou ja, de vervanger ervan, mijn da zit in espanje :d ). Ik begin ook echt te twijfelen aan mijn da zijn raad, zeker omdat iedereen hier een andere mening heet en dat die da nog maar net afgestudeert is...alé ja, hij is toch nog jong...

Ik hou jullie op de hoogte!

Ik twijfel ook niet aan jou, maar ik heb in de loop der jaren al veel mee gemaakt, waaronder ook een paard met maandagziekte, doordat hij te veel eten en te weinig beweging heeft gehad en dat was niet nodig geweest.. en daarom heb ik er dus heel veel moeite mee om een paard zo maar 3 dagen op stal te zetten en wel te voeren...
Maar veel succes met je paard..

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:39

Tweede dierenart(s is geraadpleegd.... en komt vanavond mijn paardje onderzoeken

Ben benieuwd

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:35

Evikes schreef:
Tweede dierenart(s is geraadpleegd.... en komt vanavond mijn paardje onderzoeken

Ben benieuwd

Ik ben ook erg benieuwd en hoop dat het snel goed gaat met je paard...

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:05

ik ben beniewd wat de uitslag is! je houdt ons op de hoogte he!