Knie op slot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:44

ook met een jaarling kun je oefenen bv aan de hand.
best belangrijk om er nu wat aan te doen, zo voorkom je schade voor later.

groetjes

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:53

niet als die jaarling nogal speels is en om de zoveel meter achteruit springt...
Hij loopt nu de hele dag in de paddock met mijn shet en dat gaat heel goed, hij beweegd maar doet niet gek.

Om 3 uur komt de hoefsmid dus we zullen eens kijken wat hij eraan kan doen.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 07:31

@blazingboots, wat heeft de hoefsmid gedaan?

Ik ben nu al de hele week met mijn paardje aan het oefenen en het gaat nu een stuk beter met zijn rechterknie alleen gaat het nu minder met zijn linkerknie en hij ontlast zijn linker been nu ook veel. Als hij door de bak heen heeft gelopen en hij gaat stil staan dan staat hij direct op rust en zet zijn gewicht op zijn rechter been. Heb de kliniek net gebeld en mijn dierenarts belt mij straks terug. Ik wil hem om zijn advies vragen.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:27

Quartertje schreef:
BlazingBoots schreef:
mijne heeft het ook sinds zondag...Zijn knie zat niet goed en schoor toen terug..nu blijft hij wel in de kom zitten.
vandaag loopt ie al stukken beter.
Mijn paint is een jaarling en is heel snel gegroeid de laatste maanden dus waarschijnlijk dat de de kom te groot was voor het gewricht en dat hij daardoor makkelijk uit de kom raakt.

mij is verteld dat het met de tijd goed komt, veel rust geven en aan de hand stappen.
verder spoot ik hem maandag en dinsdag onstekinsremmer en smeer ik zijn knie 4x per dan in met Spiroflor van VSM..(goed spul!)

succes, ik zou ook graag op de hoogte blijven van jouw voortgang.

Groetjes Angela

Helaas blijft de knie bij mijn paintje niet zitten en schiet er telkens uit. Nu maar afwachten of de hoefsmid hier wat aan kan doen. Hij zou eigenlijk vandaag komen, maar hij bedoelde eigenlijk deze week. Hoezo miscommunicatie en ik had nog wel zo duidelijk gevraagd of hij vandaag zou kunnen komen. Ik hoop dat hij nu morgen komt, anders moet die van mij de hele tijd op stal staan. Ik durf hem er nu niet uit te halen want als ie wat raar gaat doen dan maakt hij het straks erger. Ik ga vanmiddag ook spiroflor kopen, misschien dat het ook bij hem helpt. Ik zal je op de hoogte houden.

Mijn painthengst van 5 jaar had het laatst ook,het is vaak een gevolg van onvoldoende bespiering.Kijk of de voetas recht is van voren af gezien,dwz niet op de binnenkant of op de buitenkant staat v\d hoef
Is de hoef aan de binnenkant lager, kan je smid de voetas weer recht
maken door de buitenkant wat aan te passen en vice\versa.
Het probleem is dayt het been gewoon in de ruststand in het zaagmechanisme blijft hangen, door onvoldoende spierkracht.
Dit klinkt ernstig maar valt erg mee.Stappen aan de hand , week a 10 dagen, 2maal daags de knie masseren met Coles linement of traumeel-
gel,en het is weer goed over het algemeen.Daarna beweging opbouwen, en zorgen dat ie niet de hele dag in de stal staat want daar komt het vaak van .Suc6!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:40

@ quartertje

Aangezien zijn achterbenen scheef staan / stonden heeft de smid ze weer recht gezet (althans grotendeels).
Hij heeft die dag met beide achterbenen nog een paar keer flink op slot gestaan..(mijn moed begon toen behoorlijk te zakken).
Maar blijkbaar is meneer nu aan zijn nieuwe stand gewend en ik heb ze sinds vrijdag niet meer op slot zien springen.
Dus het lijkt bij mij de goede kant op te gaan ! (ben er blij van!)

Hoe is nu met de jouwe?

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:16

Met die van mij ging het vorige week al een stuk beter. Alleen is hij afgelopen zaterdag aan de kletter gegaan over de weg. Nu zit zijn knie weer steeds op slot. Ik heb zijn been dit weekend meerdere keren ingesmeerd met witte olie (ze hadden geen traumeel bij de ruitersport winkel). Gister ochtend kwam hij redelijk soepel uit stal alleen ging het gister avond weer minder. Ik heb hier in de buurt nu weidegang voor hem geregeld. Hij mag hier een aantal maanden met een paar andere paardjes lekker in de wei staan. Ik hoop dat hij hier wat van opknapt. Ik blijf wel met hem trainen en laat hem door een andere hoefsmid bekappen, want volgensmij staat hij nu niet goed op zijn voeten.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:23

Zou het aan de leeftijd liggen dat de jouwe er minder snel overheen komt dat de mijne...
Travis heeft sinds mijn vorige bericht geen last meer gehad..hij staat nog niet helemaal recht op zijn benen (wel beter dan eerst) maar zijn knieen lijken goed te gaan nu.
Er gaan nog vele bekapsessies komen voor hij helemaal recht staat..maar gelukkig heb ik daar in ieder geval nog 2 jaar voor...en als het dan nog niet goed is maken we er rustig 3 jaar van.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:54

Ik denk dat het ook komt doordat die van mij te veel op stal staat. Hij komt er over het algemeen 2 x per dag uit. Helaas kan hij de wei nog niet op omdat deze nog niet klaar is. Daarom heb ik nu ook ergens anders weidegang voor hem gezocht en daar wil ik hem zo snel mogelijk heen brengen. Het maakt mij ook niet uit of ik nog langer moet wachten voordat ik hem kan laten inrijden, als het maar goed komt. Wanneer komt de hoefsmid nu weer bij jou paardje?

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:58

mijne gaat vanmiddag in de wei (gelukkig)...
Ik weet nog niet wanneer de smid weer komt..ik denk over een week of 3-4...gezien het best wel goed gaat.

Quartertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:23

Met die van mij gaat het nu ook weer een stuk beter hij gaat zaterdag naar zijn vakantie adres en mag dan lekker een paar maandjes de wei op. Maandag komt de hoefsmid bij die van mij. Ik heb nu een andere hoefsmid.

sunniebunnie

Re: Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:51

die van mij heeft het achter
toen we haar hadden
kreeg ze het ook
dus wij gevraagt was het allemaal was
ze zeiden dat haar kniebanden te woud waren
omdat ze nog in de groei is ofzoiets
ze was 4
en omdat ze in goede training is heeft ze er niet meer zo last van als vroeger,

misshien heeft daar iets mee te maken omdat die 3 is

Paintlinger

Re: Knie op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:15

even een update Haha!

We zijn nu een aantal maanden verder en ik heb travis al 2 weken niet meer op slot zien gaan in zijn knieen.
Het gaat dus goed, hij staat nu al zo'n 2 maanden in het weiland en heeft dus alle beweging die hij wil.
Hij is niet veel meer gegroeid de laatste tijd (althans niet in de hoogte) dus ik denk dat de gewrichten nu 'passen'. Haha!

Ik ben er echt heel blij mee!!

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:20

dierfysio schreef:
ze snijden dan de middelste knieband door, zodat hij z'n knie niet meer op slot kan trekken. dat betekent dat hij ook niet meer staand kan slapen daarna.

Dat is zo als ze beide benen op deze manier behandelen. Bij één been kan hij het andere nog op rust zetten....

Goede oefening die ik van de fysio heb gekregen:
Achtjes stappen op het harde...dat kan dus ook aan de hand. De cirkels van de acht moeten ongeveer 8-10 meter van doorsnede zijn. Op het midden van de acht doe je een paar passen achterwaarts telkens. Denk er om dat je de acht ook andersom draait, dus niet steeds dezelfde acht.
Dit kun je gaan doen nadat de hoefsmid hem achter binnendoor heeft gezet.