wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stabik

Re: wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:18

onze fjord heeft een zandbal in zijn maag gehad en moest toen ook parafine olie krijgen... wij hebben het in een grote spuit gegeven en hij vond het gewoon lekker!!! beet in de spuit en kwam al aanlopen als hij het kannetje zag!!

het is dus juist de bedoeling van parafine dat het laxeerd want dan neemt het gelijk het zand mee naar buiten.... heeft bij ons super geholpen!!!

succes

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:25

Ik heb nog nooit zelf paraffine gegeven. Meestal gaf de dierenarts dat als eerste behandeling. Maar het wordt vaak gebruikt bij verstopping en niet zozeer bij zandkoliek, dacht ik.
De parafine lost opstoppingen op en het wordt meestal via een neussonde gegeven, met liters tegelijk. De dagen erna mest je paard die vettige troep uit.
Bij zandkoliek is Sandclear in brokvorm een goed middel om het te voorkomen. Mijn tinker was behoorlijk gevoelig hiervoor en hem gaf ik 2 a 3x per jaar uit voorzorg een kuurtje sandclear.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:26

Lijnzaad is wel stukken goedkoper dan sandclear.
Werkt het net zo goed?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:49

Volgens mij niet, lijnzaad brengt een soort beschermlaagje aan in de darmwand. Als er geen verstopping oid zit zou het kunnen werken. Als het er eenmaal zit denk ik niet dat je het nog met lijnzaad op kunt lossen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:36

Als je de zandtest doet (bij een paard zonder koliek dus) en er zit zand in de mest, is het dan zinvol om lijnzaad te geven? Hoe vaak/hoe lang?
Ik gaf met het verharen altijd wel een paar keer een portie (gekookte) lijnzaad met een paar handjes biks erdoor. Mijn paard eet het graag.

Freedom1

Re: wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:17

wij moesten na dat ons paard weer thuis stond van de koliekoperatie ook parefine geven! het zorgt ervoor dat alles beter schuift. en wij gaven dat gewoon op zijn brokken. wij moesten een kopje geven, dus denk voor jou pony een half kopje of minder zal wel goed zijn per dag. en dat helpt echt!!
greetz

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:27

Lijnzaad is altijd wel zinvol, het zorgt inderdaad ook voor een betere verharing en een mooie glans over de vacht. Je zou het uit voorzorg 1 of 2 x in de week kunnen geven. kook het wel op de goede manier want anders is het giftig.
Parafine kan je gewoon bij de DA krijgen, in verpakkingen van 1 L en 5L.
Parafine, kan je idd over voer doen of per spuit. De meeste paarden vinden het niet smerig. Maar parafine zou ik niet te vaak preventief gebruiken, daar zou ik eerder lijnzaad voor pakken en dan 1 x in de 2 a 4 weken parafine. Het neemt denk ik ook de voedingsstoffen mee.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:20

beantsje schreef:
Als je de zandtest doet (bij een paard zonder koliek dus) en er zit zand in de mest, is het dan zinvol om lijnzaad te geven? Hoe vaak/hoe lang?
Ik gaf met het verharen altijd wel een paar keer een portie (gekookte) lijnzaad met een paar handjes biks erdoor. Mijn paard eet het graag.

Ik denk dat het al niet meer voldoende werkt op het moment dat het paard al zand in de maag heeft. Maar goed ik ben geen dierenarts

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:14

beantsje schreef:

Mest met water uitdunnen en dan kijken of er zand in zit? Elk paard heeft wel iets van wat zand in zijn mest, dat kun je nooit voorkomen. Ze krijgen het binnen met (kort) graseten maar ook met hooi lijnzaad geven lijkt mij niet zinvol...misschien meer voor je eigen geruststelling en het lekkere voor je paard maar helemaal voorkomen doe je denk ik toch niet

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:30

als je die test doet kan je er van uit gaan dat als er een vindertopje zand in zit dat er meer zand in de darmen / maag zitten dan mag. ik zou dan uit voorzorg wel parafine olie geven (kun je ook kopen bij de drogist) of sand-clear geven.... gewoon een week ofzo en dan weer de test herhalen

let wel op met de poep pakken dat je alleen de bovenlaag pak, anders zit er zand van de straat / wei op de mestbal....