Bulten op rug door kuilgras????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:50

Paard bij ons op de manege had het van hooi. Hij as er allergisch voor. Nu ze kuil geeft is het over. Misschien moet jij dan juist hooi voeren of deed je dat al. Dan kan het over gaan.

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:07

Iepoetjuh schreef:
Paard bij ons op de manege had het van hooi. Hij as er allergisch voor. Nu ze kuil geeft is het over. Misschien moet jij dan juist hooi voeren of deed je dat al. Dan kan het over gaan.

Hij kreeg bij zijn vorige eigenaar tot 2 weken terug alleen maar kuil en dan de hele dag door onbeperkt. Nu dus 1 x kuil en 2 x hooi. Ik zit er op te wachten totdat het wat minder wordt.....of niet natuurlijk.
Hopelijk hoopt azijn over zijn voer heen......

tomcat701

Re: Bulten op rug door kuilgras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:36

Gister heb ik de veearts laten komen omdat mijn paard ook deze bultjes heeft. De veearts zei dat het drukkingen waren.
Maar mijn zadels liggen echt goed op hem.

Nu heeft hij al een jaar zo,n bultje, die echt heel erg hard is en sinds vorige week heeft hij er meerdere ook op de andere kant.

Zou bij mij ook dat azijn werken?

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:42

tomcat701 schreef:
Gister heb ik de veearts laten komen omdat mijn paard ook deze bultjes heeft. De veearts zei dat het drukkingen waren.
Maar mijn zadels liggen echt goed op hem.

Nu heeft hij al een jaar zo,n bultje, die echt heel erg hard is en sinds vorige week heeft hij er meerdere ook op de andere kant.

Zou bij mij ook dat azijn werken?

Ik had ook al mijn zadelmaker ernaar laten kijken, hij kwam met het idee dat het door kuil zou komen. Bij mij lag het zadel ook gewoon prima.
Je kan azijn natuurlijk gewoon proberen. Het is niet duur en niet chemisch oid.

Succes

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:44

Ik ga het proberen, werkt het bij jou?
Nu heb ik wel een spulletje van de veearts gekregen wat ik op die bultjes moet doen, om de zwellingen (?) en bultjes weg te krijgen.
Dus ik ga het alletwee proberen.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:17

tomcat701 schreef:
Nu heb ik wel een spulletje van de veearts gekregen wat ik op die bultjes moet doen, om de zwellingen (?) en bultjes weg te krijgen.

Ik heb nog geen idee, ik geef het pas een paar dagen.
Ik wacht het nog even af. maar het is al wel iets minder (denk ik) maar hij krijgt al minder kuil dan voorheen...... dus misschien dat het toch ook daar aan ligt.
Krijgt de jouwe ook kuil?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:02

mrblueeye schreef:
tomcat701 schreef:

Ik heb nog geen idee, ik geef het pas een paar dagen.
Ik wacht het nog even af. maar het is al wel iets minder (denk ik) maar hij krijgt al minder kuil dan voorheen...... dus misschien dat het toch ook daar aan ligt.
Krijgt de jouwe ook kuil?

Ja die krijgt al jaren kuil. En volgens mij best wel veel. Maar ik ben er nooit bij als hij eten krijgt. Dat wordt bij ons gedaan.
Ik zal zelf wat gaan verzinnen om azijn te geven.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:40

tomcat701-Heeft hij er al lang last van? Van die bultjes?
Ik geef azijn door zijn slobber heen, over biks vond ie maar niks......

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:58

Ik ga mijn paard ook maar is alleen maar op hooi zetten denk ik.
Pajero heeft ook last van die bultjes. Maar wel alleen onder de zadelplek, het doet hem verder ook geen pijn.

Helpt die Azijn al bij iemand?

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:02

_Madelon schreef:
Ik ga mijn paard ook maar is alleen maar op hooi zetten denk ik.
Pajero heeft ook last van die bultjes. Maar wel alleen onder de zadelplek, het doet hem verder ook geen pijn.

Helpt die Azijn al bij iemand?

Ja daar heb ik ze ook......
Ik geef azijn pas een paar dagen dus....misschien komt het resultaat nog. Maar het is te proberen waard, niet?
Krijgt de jouwe veel kuilgras?

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:12

Mijn paard heeft ook snel last van bultjes onder het zadel, ze voelen best hard als ze er zitten. Ze heeft er eigenlijk alleen last van als ze wat gestrester is, bijv. door spanning tijdens het rijden. Als ze met rijden heel erg ontspannen gaat krijgt ze ook geen bultjes.
Dus je snapt wat mijn doel is met rijden ... ontspanning altijd! Maar dat valt niet altijd mee met zo'n bloedtypje.
Volgens de veearts kan je ze ook weg laten halen als ze lang zouden blijven zitten, maar dat kan littekenvorming geven en dat wil ik absoluut niet onder het zadel.
Dus probeer ik door iedere keer ontspanning van de rug met rijden en longeren (door o.a. rechtrichten), de boel bubbelvrij te houden en dat werkt behoorlijk goed.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:24

mrblueeye schreef:
Iepoetjuh schreef:

Hij kreeg bij zijn vorige eigenaar tot 2 weken terug alleen maar kuil en dan de hele dag door onbeperkt. Nu dus 1 x kuil en 2 x hooi. Ik zit er op te wachten totdat het wat minder wordt.....of niet natuurlijk.
Hopelijk hoopt azijn over zijn voer heen......

En hij had die bulten al toen je hem kreeg. Anders is het van het hooi of iets heel anders. Als het van iets anders komt weer ik het ook niet. Misschien een veearts of DA laten kijken.
Je kan dat azijn gewoon wel proberen of afwachten tot het minder wordt.

Hoop het voor je!

mynique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:35

mariska75 schreef:
Mijn paard heeft ook snel last van bultjes onder het zadel, ze voelen best hard als ze er zitten. Ze heeft er eigenlijk alleen last van als ze wat gestrester is, bijv. door spanning tijdens het rijden. Als ze met rijden heel erg ontspannen gaat krijgt ze ook geen bultjes.
Dus je snapt wat mijn doel is met rijden ... ontspanning altijd! Maar dat valt niet altijd mee met zo'n bloedtypje.
Volgens de veearts kan je ze ook weg laten halen als ze lang zouden blijven zitten, maar dat kan littekenvorming geven en dat wil ik absoluut niet onder het zadel.
Dus probeer ik door iedere keer ontspanning van de rug met rijden en longeren (door o.a. rechtrichten), de boel bubbelvrij te houden en dat werkt behoorlijk goed.

Ja daar zit natuurlijk ook wel wat in.
Bij de vorige eigenaar werd is alleen maar met slof gereden (dus niet met slof erbij, maar echt met slof) en misschien heeft ie daar ook wel last van.
Ik rij zonder en inderdaad meer over de rug heen (tenminste dat probeer ik). Dus als dat het is moet het ook over een tijdje weggaan. k ga zo eens kijken hoe het nu aanvoelt.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:38

Mijn pony krijgt 's zomers altijd net boven zo'n kogels een soort bultjes.
Hij heeft er absoluut geen last van en 's winters trekt het altijd weg, maar het zijn gewoon een soort zachte bultjes, volgens mij komt het ook door een teveel aan eiwitten.
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:56

viefdepief schreef:
Mijn pony krijgt 's zomers altijd net boven zo'n kogels een soort bultjes.
Hij heeft er absoluut geen last van en 's winters trekt het altijd weg, maar het zijn gewoon een soort zachte bultjes, volgens mij komt het ook door een teveel aan eiwitten.
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Wanneer had hij er last van?
De hele zomer, of juist niet. Begin vd zomer of juist het einde??

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:59

Jah dat had een shetje ook diej ik heb verzorgt en ken ook een pony diej dan dikkere achter benen krijgt

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:07

Ik ga zo azijn kopen. Maar vast geen wijnazijn denk ik? witte of rode?
En dan ga ik dat ook door de muselie heen gooien.

Mijn paard heeft al anderhalf jaar 1 builtje, en sinds anderhalve week ineens ook op de andere kant.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:28

tomcat701 schreef:
Ik ga zo azijn kopen. Maar vast geen wijnazijn denk ik? witte of rode?
En dan ga ik dat ook door de muselie heen gooien.

Mijn paard heeft al anderhalf jaar 1 builtje, en sinds anderhalve week ineens ook op de andere kant.

Ik heb gewone witte gedaan.
Ik ben benieuwd of het bij jou gaat helpen.
Ik ga nu naar stal...... eens kijken of het al werkt.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:56

Gewone azijn, natuurazijn ofzo heet dat.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:34

Heb toch het idee dat het beter gaat emt de bultjes op zijn rug.
Het is niet helemaal weg, maar volgens mij wel minder, maar of dat door het door de azijn komt........

Ik hou het in de gaten....

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:31

Bij Suf waren de bultjes in het begin een raadsel voor de DA en wij hebben er toen een stuk of 4 weg laten halen ( 2x rug, 1x hals en 1x buik ) en op kweek gezet. Van het weg laten halen zie je niets meer, en heeft ze geen last van.

Wij behandelen haar niet met azijn, ze krijgt gewoon hooi en mag het land niet op, op advies vd DA.
Als de bultjes te erg worden wordt ze ingespoten met foreensuspensie, dit 1x in de 3 dagen.
Maar vorig jaar is het gebleven bij een paar bultjes en zat ze niet helemaal onder.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:33

Oydis schreef:
Bij Suf waren de bultjes in het begin een raadsel voor de DA en wij hebben er toen een stuk of 4 weg laten halen ( 2x rug, 1x hals en 1x buik ) en op kweek gezet. Van het weg laten halen zie je niets meer, en heeft ze geen last van.

Wij behandelen haar niet met azijn, ze krijgt gewoon hooi en mag het land niet op, op advies vd DA.
Als de bultjes te erg worden wordt ze ingespoten met foreensuspensie, dit 1x in de 3 dagen.
Maar vorig jaar is het gebleven bij een paar bultjes en zat ze niet helemaal onder.

Maar de dierenarts kon niet vertellen wat het was?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:33

Ik was eigenlijk heel verbaast dat mijn paard azijn gewoon opat...heb best wel wat gegeven. Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:17

Oydis schreef:

Is ze toen wel het land op geweest???

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:24

@tomcat In het begin kon de DA dat niet, na de kweek kwam het eruit dat het door eiwit kwam.

@mrblueeye Nee ze gaat niet het land op, ze mag hooguit 1x een kwartiertje grazen, dit doen we nu 2 jaar zo.. en het klinkt gek maar ze is eraan gewend dat ze niet gezellig met andere de wei op kan.