Is dit schieffel? (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gietepiet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:24

Da's inderdaad balen, bij de mijne die volgens mij bijna dezelfde blessure heeft als de jouwe gaat het wel de goede kant op, ik heb de dierenarts er bij gehad en die zei dat het ook de strekpees was die problemen geeft en hij heeft me ook zo'n ontstekingremmend spul gegeven (metacam) en die werkt bij de mijne heel goed meteen de dag erna al, ik heb de mijne trouwens gewoon overdag buiten staan en 's nachts op stal, hij rent weleens door de wei maar als ik hem op stal laat dan wordt hij alleen maar drukker en buiten is hij dan toch rustiger. Dus maar hopen dat het met de jouwe ook goed komt, ik masseer zijn pees trouwens ook elke dag dat zei de dierenarts dat dat ook goed was.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:21

Ik vind het echt ontzettend goed hoe zorgvuldig jij met je paard omgaat Maar maak je niet TE veel zorgen je paard is nog maar 4 (teminste dat vermoed ik aangezien het een Vtje is) en loopt absoluut niet kreupel dus denk dat het helemaal goed gaat komen hoor!!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:01

Bedankt Nimmedor, ik ben inderdaad een zenuwpees als het om de benen van mijn paard gaat. Komt omdat ik anderhalf jaar geleden een paard heb moeten laten inslapen vanwege beenproblemen. Maar Volumia is inderdaad pas 4 en heel sterk en gezond, dus dat komt wel goed.

Ik heb wel de DA weer gebeld om te vragen of het opnieuw dik worden van het been niet zou kunnen komen doordat de kuur prednisolon te kort was. De DA heeft me weer een nieuwe kuur gegeven, en op dag 3 van 7 was zijn pees weer duidelijk dunner en minder warm, eigenlijk zelfs dunner dan hij in de afgelopen weken is geweest dus das super!! Vooral omdat ik naast het brave stappen nu ook het losgooien er in hou, ik heb daardoor nu een veel kalmer en vrolijker paard bij het stappen!!

Gietepiet, fijn dat het met jou blessure ook de goede kant op gaat. En bedankt voor de tip van het masseren. Dat deed ik al wel een beetje als ik traumeel op smeerde, maar niet bewust.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:35

ff een update, vanochtend heb ik met hem gestapt, na een week prednisolon is het been inderdaad weer dunner geworden... Maar het is nog duidelijk te dik. Maandag moet eigenlijk de DA komen, maar die afspraak ga ik afzeggen, ik vind het zo nutteloos om voor zoiets een DA op stal te krijgen die er dan alleen maar naar kan kijken en aan kan voelen. Hij loopt zelfs niet kreupel, dus een buigproef is ook geen maatstaaf voor verbetering!!

Ik maak dan liever een nieuwe afspraak voor een controlescan op de kliniek.

Volgende week gaan de paarden het land op, mijn paardje gaat dan ook 24/7 de wei in (ik hoop dat die eerste dag goed gaat want daarna is de groep wel rustig), en dan krijgt zijn been alle tijd om weer dun te worden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:24

Nou net de DA gebeld om mijn afspraak voor maandag af te zeggen. Metteen met de DA de situatie besproken. Ze kon er mee leven om hem op de wei te zetten ALS ik het maar goed in de gaten hield dat het niet dikker werd [logisch!], het was ook best waarschijnlijk dat door het stappen het been dunner ging worden. En later nog eens een controlescan te laten doen als het ofwel niet meer veranderd / dikker wordt, ofwel voordat ik weer wil gaan rijden.

Ze achtte het wel zeer waarschijnlijk dat er een lichte verdikking zou blijven door littekenweefsel... maar goed daar kan ik wel mee leven. Ik denk dat ik Volumia een maandje lekker op de wei laat lopen, (ik wou hem toch al vakantie geven) en dan laat ik in juni eens een controlescan maken om te kijken hoe het er mee staat.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:47

Hi Gishlaine,
Gelukkig is Voluum braaf met stappen, teminste zo zag het er gister uit. En volg. week lekker het land op, alleen de eerste paar minuten he gaan compleet uit hun stekker.
Succes ermee hoor, wat misschien ook wel wil helpen is tendocure. (ook ter voorkomen van groei van littekenweefsel en ter bevordering van de genezing)

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:51

Ja, hij is nu wel redelijk rustig, maar dat is ook omdat ik hem sinds vorige week ook losgooi, maar of ik daar nou goed aan doe?

Wat is tendocure voor middel?

Ik smeer er nu na het afspuiten dagelijks traumeelgel op. Op voorschrift van de DA.

Ja, ik heb nu al nachtmerries over dat eerste uurtje op het land. Verder is het een ontzettende vreetzak, dus zal hij wel gauw gaan grazen. Maar met zijn 4-jaar is hij ook speels zat... Ik denk dat ik heb wel een streepje sedalin zou moeten geven die eerste dag... Kan dat bij een ruitersport zaak gekocht worden of bij de DA?

AnoukShel

Re: Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:07

Haai,

Nou hopen dat een maandje land hem goed doet.
En de pees dan gewoon weer dun is.

En ik zou hem geen Sedalin geven, heeft namelijk ook weinig nut, is op natuurlijke basis, en als ze willen kunnen ze daar makkelijk tegen vechten.. En gaan ze als nog aan de run..

Als je wilt dat hij zo min mogelijk doet, gooi hem dan gewoon eerst ff lekker los in de bak. Een 4 jarige is toch snel moe.. En zal dan op het land fftjes gek doen, maar ook snel gaan eten...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:40

Ik zat te denken om (als het mag van de stalhouder) Volumia een uurtje later op het land te zetten, zodat de rest al uitgedolt is. En dan inderdaad Volumia los blijven zetten in de bak tot die tijd, zodat hij niet overdreven gestoord is.

Ehm... een 4-jarige snel moe?? De mijne is net een dieseltje: hij begint rustig en hoe meer hij doet hoe heftiger hij wordt... hij zal hoe dan ook compleet uit z'n stekker gaan op het land. maar gelukkig is hij daarna ook net zo makkelijk weer kalm.

Ik heb weinig keus, ik kan hem moeilijk op stal houden, dan breekt hij de boel af. Daar hebben we ook deze peesbeschadiging aan te danken...

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:18

Tendocure is een homeopatisch middel, kijk maar even op de site van de paardendrogist.
Ik vraag me af of de stalhouder het goed vindt. Denk het niet.
Anders komt er alsnog onrust in de kudde en als Voluum er dan wat later bij komt is de kans groot dat ze weer uit hun plaat gaan of achter Voluum aan gaan jagen. Misschien een schepje muisjes om hem rustig te houden?

AnoukShel

Re: Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:28

Al die homeopatische dingen hebben geen nut.
Daar raken ze alleen nog maar meer door het dollen heen, als ze daar tegen vechten..

Maar ik zou zeggen, gooi hem gewoon ff los voordat ze erop gaan, en doe peeskappen om. En zodra ze rustig staan haal je de peeskappen eraf.. Geeft toch nog een beetje bescherming..

En ja een 4 jarige kan nog wel gek zijn of druk, maar kan nooit zo`n uithoudingsvermogen hebben als een 6 a 7 jarige, dus geeft hij altijd eerder op..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:34

Dat is ook wel weer waar. Peeskappen krijgt hij sowieso om de eerste dag, zelfs als hij helemaal goed was geweest.

Met kalmeringsmiddelen heb ik helemaal geen ervaring, en hij moet ook nog voldoende allert zijn als hij in zo'n groep moet lopen.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:55

Tendocure is geen middel om te kalmeren, maar bevordering van genezing bij pees en spierletsel.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:57

Esther28 schreef:
Tendocure is geen middel om te kalmeren, maar bevordering van genezing bij pees en spierletsel.

Ik heb ff op de paardendrogist gekeken, maar ik zag dat spul niet staan. Maar volgens mij is het vergelijkbaar met Traumeelgel?

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:23

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:12

Javayo schreef:
Dat is ook wel weer waar. Peeskappen krijgt hij sowieso om de eerste dag, zelfs als hij helemaal goed was geweest.

Met kalmeringsmiddelen heb ik helemaal geen ervaring, en hij moet ook nog voldoende allert zijn als hij in zo'n groep moet lopen.

Ik zou inderdaad uitkijken met Sedalin of muisjes. Dat vertraagt ook zijn reactievermogen, waardoor hij een trap o.i.d. minder snel zou kunnen ontwijken.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 08:38

Ik was weer te pessimistisch Z'n been is van 't weekend duidelijk dunner geworden, en zondag voelde zijn been gewoon en koel aan, net als het 'goede' been. Er zit nog steeds een lichte verdikking, maar wellicht trekt dat nog een beetje weg in de loop van de weken/maanden. Hij is ook nog gewoon dagelijks los geweest, waarbij hij best af en toe gek heeft gedaan, maar dat had geen effect op het been. Dus dat geeft me een beetje rust voor het land.

Ik ga verder dus maar niet rommelen, hij gaat nu nog dagelijks los tot ze het land hier op mogen. En dan gaat hij gewoon normaal met de groep mee. Dus geen kalmeringsmiddeltjes of andere fratsen.

Hij krijgt nog zeker een maand vrij om bij te komen, en dan wil ik eind mei / begin juni een controlescan laten doen. Als het dan weer goed is zal ik in juni weer rustig wat stapritjes gaan maken omweer op te bouwen. Dan heeft hij toch 2 maanden rust gehad.

Javayo

Update: Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:48

Tijd voor een update van Volumia [jaja ik ben blij!!]

Vanochtend zijn we naar de kliniek geweest voor een controlescan van z'n pees (zie eerdere berichten in dit topic). De dierenarts zei aangenaam verrast te zijn!! Ze had niet verwacht dat z'n pees er nu al zo goed uit zou zien, gezien het feit dat het eerst zo dik bleef. De pees is weer bijna goed, en ze verwacht ook dat de laatste verdikking de komende maand wel weg zal trekken. [daar had ze begin april nog sterk aan getwijfeld gaf ze nu toe]

Ze wilt dat ik nog 2 weken zo door ga met stappen aan de hand, en dan mag ik weer rustig beginnen met wat stapritjes. Na een maand moest ik dr ff bellen, maar dat is eigenlijk over 3 weken al want ze gaat half juni op vakantie, en dan kon ik haar het best de 16e even bellen om te overleggen hoe het gaat en hoe ik het best op kan gaan bouwen. Wel suf, want dan zit ik er pas 1 week weer op. Maar goed, ik hoef dus niet meer terug naar de kliniek.

Ze raadde wel aan om er weer voorijzertjes onder te laten zetten wanneer ik weer ga rijden, want hij liep duidelijk gevoelig (wat ik ook al gemerkt had). Dat laat ik dan maar de 7e of 14e doen (hoefsmid komt altijd woensdag op stal), dan is het net 7/8 weken.

Heel positief dus!!