chronische Bronchitis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:39

Ook ik heb een paard gehad met CB. (misschien wel minder ernstig). Behalve bovenstaande tips van stofvrij enzo heb ik altijd het advies gekregen om juist wel te rijden om de longen schoon te maken/houden. Ze had misschien 2x kuur venti nodig per winter. Maar dat was het dan ook. Ze stond ook in een buitenstal en veel buiten. Bij de eerste drafpasjes (= inspanning) altijd een paar keer hoesten, maar kwa conditie etc verder niets aan gemerkt. Maar ja, misschien was het inderdaad een minder ernstige vorm. Succes!

lailapri

Re: chronische Bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:56

Mijn pony had het bijna. Ze is er voor 90% weer bovenop. Alleen heeft ze het snel benauwd. Ik stoom wel eens met eucalyptus en den, dit helpt haar erg! Je kunt voor informatie kijken op de site van de paardendrogist.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:49

Rheallover: waarom staat ze op stro als ik het mag vragen?

Bronchoscopie zou ik zelf snel voor kiezen, het is bij mijn pony meteen de 2de keer dat ik naar de kliniek ging, en toen bleek er dus heel wat anders aan de hand te zijn, en bleek dus ook waarom ze niet op de medicijnen reageerde.
Mijn pony is inmiddels 15, en dit is de eerste keer dat we het bij haar gezien hebben.
Het zal hoogstwaarschijnlijk langzaam slechter gaan, maar er zijn wel aardig wat dingen waar je rekening mee moet houden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:26

Mijn pony heeft het ook gehad.
Ik moest mijn hooi weken en was eigenlijk verplicht haar op het land te zetten, (dit was gelukkig ook geen probleem)

Na een jaar van onderzoeken en medicijnen werd het steeds erger en medicijnen werkte niet goed meer.

Na een tijdje hebben wij moeten besluiten om haar in te laten slapen.
Het ging niet meer

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:57

Ik ga morgen met mijn pardje naar de kliniek voor een bronchoscopie
Ben benieuwd wat daar uit komt

Heb zelf ook geen trailer maar heb er 1 gehuurd
Mijn zwager gestrikt om te rijden en de auto van een stalgenoot die ik mee mag nemen
Hoop geregel maar we komen er wel !

Ben benieuwd

MorgaineA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:47

Hallo, laat ff weten Eamane wat de uitslag is!

Ben nu dus aan het regelen of ik geen inloops stal mag plaatsen
op het land wat ik huur (nu heeft hij er een stal bij in een soort schuur)
maar ja das dus nog ff touwtrekken met de gemeente dus gaan we
duimen!! En dan hopen dat Frans (boer waar paard staat) het ook
goed vind natuurlijk.
Ben vandaag ff wezen rijden dit ging goed veel gestapt en een stukje gedraafd en niet 1 keer gehoest dus hoop doet zeker leven hahahah

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:08

Nou vandaag geweest

Eerst de trailer in
Meneer had er echt geen zin in
Na drie kwartier ploeteren stond hij erin !

daar in bodegraven aangekomen wachten op ons beurt
Toen we aan de beurt waren vond norm het allemaal niet echt nodig en wilde echt niet stil staan

Na een verdoving de bronchoscopie
Tot aan zijn stembanden zag het er erg goed uit
Maar zodra we daar voorbij waren kwamen we flinke klodders slijm tegen
Hij zit dus nog behoorlijk vol

Heb nu voor 7 dagen aan antibiotica spuiten mee gekregen
En moet over 10 dagen terug komen voor controlle

Norm heeft nu naweeën van zijn verdoving
Hij voelt zih helemaal niet lekker
Vannacht mag hij nog binnen blijven maar het liefst moet hij dag en nacht het land op om stof te mijden !

Nu maar hopen dat dit aanslaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:08

Heb je eigenlijk cortisone al geprobeerd?
De mijne reageerde niet op AB ,maar wel op een combinatie van cortisone en ventipulmin.Ik denk dat ze het drie weken gehad heeft.Tot nu toe(afkloppen) gaat het goed,ben volop in training en geen last.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:15

Mijn pony heeft wat vergelijkbaars, dampigheid heet het.
waarbij de longen de rek verliezen.

Ik ben nu al 1,5 jaar met haar conditie aan het opbouwen en beetje bij beetje gaat het beter, ze hoest nouwelijks meer en rijd zo 2 lessen op de manege mee met zeker 40 min draf/galop per les.

Ze staat ook al 1,5 jaar op de foenegriek (vage naam bij ons staat foenegriek op de verpakking) dit helpt super!

Goed opletten dat je paard niet hijgt, de tijd nemen om de conditie op te bouwen en erop letten dat hij\zei zo min mogelijk bezweet is dan komt het vast wel goed!

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:38

Mijne is licht dampig. Heb er een Sputolysin en een Vetipulmin kuur opzitten, weer licht aan de gang gegaan, maar ze hoestte nog steeds. DA gebeld, en nu met nog een Ventipulmin kuur bezig. Omdat het al een tijdje duurt bij die van mij, zullen die paar kuchjes aan het begin van het rijden blijven. Ik hoop nu met deze kuur de laatste 'restantjes' van het hele hoest-circus op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:19

Mag ik eens vragen of bij julie die ventipulmin ook zo duur is?Ik betaal bijna 50 euro voor en pot en heb er dit seizoen al drie gebruikt.Buiten de andere medicatie.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:23

Same here

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:55

Ventipulmin is heel duur, gelukkig wordt het nu bij mij verzekerd door de verzekering

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:42

Het aller aller aller belangrijkste bij hoestende dampige en benauwde paarden is GEEN STRO !!!!!! Ik lees hier dat veschillende mensen met hoestende paarden hun paarden nog steeds op stro hebben staan . Stro is nooit stofvrij ..... het barst werkelijk van de stof en schimmelsporen waar je paardje de hele dag met zijn neus in zit te snuffelen. Dus geen stro maar zaagsel(ontstofd) of vlas. Het hooi liever vervangen voor kuilvoer van goede kwaliteit, of je hooi een paar uur weken in een teil water. Je moet eerst de oorzaak wegnemen voordat je met poeders aan de gang gaat . Het heeft mij ook 2 jaar gekost om erachter te komen dat het hooi en stro de oorzaak was , terwijl ie zijn hele leven al op stro stond!!. helaas heb ik er wel een paard aan over gehouden met een dubbelslag , dus denk er a.u.b niet te luchtig over.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:28

Die van mij staat ook nog op stro, Maar heeft voor ongeveer een maand ergens op zaagsel gestaan. Dit werkte voor geen meter!!! Het was niet bewust gekozen, dat zaagsel. Maar toen ze erop stond hoestte ze werkelijk constant!!! Nu ze weer op stro staat niet. De DA zei dat ook tegen mij, maar waarschijnlijk is mijn merrie dan de uitzondering op de regel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:18

De mijne staat op vlas en ik gooi er ecalyptus druppels over.En ze krijgt al jaren kuil.Ze is dit jaar met hoesten begonnen toen ze nog dag en nacht buiten stond.Nu hoest ze weer terug sinds van de week maar het is een kuchje met proesten er achter en ze heeft geen snotneus.Die heeft ze van de winter lang gehad met zo'n lekkere ettervloeing.maar ze doet het nu verder goed.Tel al wel de dagen af dat ze s'nachts buiten kan blijven.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:49

Ik haal even dit topic omhoog, ik heb nog een vraag:
hoe is de conditie van jullie paarden na die diagnose?
Moesten jullie helemaal opnieuw beginnen qua conditie?

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:18

Morgen moet mijn pony naar de kliniek, hoest ook veel. Maar heeft daarbij ook steeds bloedneusen. Ben 'bang' voor de uitslag. Voor jou iig sterkte.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:31

joss schreef:
Het aller aller aller belangrijkste bij hoestende dampige en benauwde paarden is GEEN STRO !!!!!! Ik lees hier dat veschillende mensen met hoestende paarden hun paarden nog steeds op stro hebben staan . Stro is nooit stofvrij ..... het barst werkelijk van de stof en schimmelsporen waar je paardje de hele dag met zijn neus in zit te snuffelen. Dus geen stro maar zaagsel(ontstofd) of vlas. Het hooi liever vervangen voor kuilvoer van goede kwaliteit, of je hooi een paar uur weken in een teil water. Je moet eerst de oorzaak wegnemen voordat je met poeders aan de gang gaat . Het heeft mij ook 2 jaar gekost om erachter te komen dat het hooi en stro de oorzaak was , terwijl ie zijn hele leven al op stro stond!!. helaas heb ik er wel een paard aan over gehouden met een dubbelslag , dus denk er a.u.b niet te luchtig over.

ik heb helaas ook dat mijn pony er een dubbelslag heeft van overgehouden...ga mee met bovenstaande tekst..

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:19

Bij ons op stal wil de eigenaar geen paarden op zaagsel
Dus ik heb er voor gekozen om mijn oaard zo veel mogelijk en lang mogelijk naar buiten te zetten
Hij staat nu 24 uur perdag buiten
Van de winter zal hij wel weer de nachten op stal moeten
Tegen die tijd ga ik wel voor een oplossing kijken Heb geen zin om te verhuizen
Hij staat in een buitenbox dus frisse lucht heeft hij voldoende

Ik ben gister weer met mijn paard naar de kliniek geweest voor controlle
Het was een stuk verbeterd !
Ze hebben een slijm monster afgenomen
daar krijg ik vrijdag de uitslag van
Ben benieuwd