Equipalazone, vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:19

Ik zal mijn paard zelf nooit laten slachten nu hij Equipalazone heeft gehad, maar stel nou dat je je paard ooit verkoopt, en hij wordt nog een paar keer doorverkocht zonder erbij te zeggen dat hij nooit meer geslacht mag worden. Vervolgens belandt hij dan toch slager, dan zou het toch wel heel raar zijn als er geen controle op het vlees is?

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:20

Bij de DA die ik eerst had kreeg ik het ook voorgeschreven. Nu hebben we een andere DA.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:43

Maar wat waren jouw ervaringen ermee? Heeft het jouw paard geholpen?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:48

Nou ja, nooit meer. Ik geloof dat er een wachttijd geldt van een week of 6. De bute blijft natuurlijk niet eeuwig in het paardenlichaam.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:50

Dus na verloop van tijd mogen ze toch nog geslacht worden? Of bedoel je dat je 6 weken geen wedstrijden mag rijden na de laatste dosis?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:10

Na ca. 6 weken is de bute door het lichaam afgebroken. En volgens mij is er altijd controle op het vlees, maar dat is achteraf.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:18

Controle op vlees is steeksproefgewijs, dus van bv elke 100 paarden wordt er 1 getest.
Ik zeg helemaal niet dat elk paard dat blijvend op de pijnstillers moet beter af is als ie naar de slacht gaat, wel als je als pijnstilling de bute moet gaan inzetten.
Oudere paarden met lichte pijntjes kunnen het juist jaren heerlijk doen op de pijnstillers, niets mis mee. Maar als je een illegaal middel moet gaan inzetten, dan stel ik daar toch vraagtekens bij. En hiermee doel ik dus niet op de situatie van de TS.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 09:24

Zijn er meer mensen met goede/slechte ervaringen met dit medicijn?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:30

@ Knavia: waarom dan? puur omdat het illegaal is of heb je daar nog een andere reden voor?

zynoeska

Re: Equipalazone, vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:11

Ik heb eerst quadrisol gebruikt toen mn fjordie kreupel liep.
dat hielp niet. ...artrose was toen nog niet geconstateerd en toen heeft mn arts equipalazone voorgeschgreven. Hij melde mij idd dat het verboden was maar dat hij er wel goede ervaringen mee had. Proberen was de moeite waard gaf hij toen aan.
Zo gezegd zo gedaan..en ik moet zeggen dat het wel wat leek te doen, het heeft in ieder geval de situatie stabiel gekregen...maar niet voldoende om haar geheel goed te laten lopen...nu met speciaal beslag gaat het wel goed.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:07

ik zweer bij bute boven quadrisol en mn DA ook, er mag wel meer niet in NL. Je wil niet weten wat de greenfields runderen bij de appiehappie allemaal gegeten heeft voordat het in de schappen belandde.... In argentinie mogen groeihormonen nog gewoon gebruikt worden.....

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:37

Ja Nederland is sowieso het braafste jongetje in de klas, daar heb je wel gelijk in. Maar is bute dan echt alleen maar verboden omdat paarden hier als consumptiedier gezien worden en niet als gezelschapsdier?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:01

Voor zover ik weet wel. Waarom denk je dat de chip er is?

webbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:00

Mijn paard heeft Quadrisol gehad (erg duur en mag max. 2 weken worden gebruikt) en ook Metacam. Van Metacam kreeg hij huiduitslag dus dat is ook al geen optie. Mijn Duitse DA geeft hippopalazon (=bute).

LienQuiero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:45

Hallo. hier in belgie is het middel dus niet verboden. maar het behoort ook niet tot de zwaardere als je het goed dosseert. er zit geen cortisone in dus..
Mijn paard stond al 2 maanden mank. op foto's was ook niets te zien, dus hebben we er maar een andere dierenarts bijgehaald. dit is pas gisteren gebeurt want eerst heb ik ook nog geprobeerd met kruiden. hij heeft dus ook een hoefkatrolontsteking maar op de spier (daarom dat er ook niets te zien is op de foto's net zoals bij jou) is je paard haar ene hoef waar ze mankt niet langer dan de andere? bij mij is dit wel het geval.. mijn paard moet nu een week ook equipalazone daarna een week dexamethazone (dit is wel een zwaardere, er zit cortisone in) daarna terug een week equi en weer een week dexa.. vervolgens moet zen maag rusten en wanneer zen maag terug in orde is moet hij elke dag 5g Aspirine nemen. dezelfde als bij mensen. hij moet ook een speciaal hoefbeslag krijgen, met silicone en een ijzer balkje waar zen drukpunt ligt. je kan misschien best ook eens naar de hoeven van je paard kijken, of die ene hoef al dan niet langer is dan de andere. je ziet het verschil eigenlijk wel heel goed.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:48

In Nederland is het ook niet verboden.
Wel moeten eerst andere pijnstillers geprobeerd zijn. Zoals quidrisol
Kan een paard daar bijvoorbeeld niet tegen mag equipalazone wel voorgeschreven worden.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:55

Mijn pony heeft equipalazone voorgeschreven gekregen toen ze hoefbevangen werd. Ze kreeg toen 3 zakjes per dag.

Ik moet zeggen, het werkte snel, en goed tot ongeveer 5 dagen daarna werd ze zo ziek als een hond.. Niet meer eten, overal vochtbulten, en enorm sloom.. gewoon lusteloos

De DA heeft ook mij verteld dat het wel een illegaal middel is, en dat het alleen gebruikt word omdat het zo snel werkt, en veel goedkoper is dan bv. Metacam. Omdat ik toch geen wedstrijden rijd vond ik het wel de moeite waard..

Nadat de VA was geweest is mij toch aanbevolen over te stappen op Metacam mocht het weer nodig zijn, vanwege de allergie die ze had van de bute. Een andere pony op stal reageert wel heel goed op de equipalazone, al kreeg zij wel een lagere dosis per dag :)

De bute werkt ook nog wel een paar dagen door. Rustig afbouwen dus op het moment dat het paard geen pijn meer vertoont.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:56

ellenlouise schreef:
De legale vervanger is inderdaad Quadrisol. Erg duur. En de enige reden dat bute hier verboden is, is dat een paard hier als consumptiedier te boek staat. In landen waar dat niet zo is is bute gewoon verkrijgbaar. In o.a. Engeland wordt een paard gezien als een gezelschapdier en speelt dat consumptieprobleem dus niet.

Veel veeartsen vinden het jammer dat bute niet meer mag worden voorgeschreven omdat het zijn nut allang heeft bewezen. Er stond een aantal maanden geleden in de column van Welling in de Bit ook een stukje over.

Hier in Frankrijk is het paard ook echt een consumptie dier, maar reken maar dat je Equipalazone zo van je DA krijgt hoor!
Het is idd veel goedkoper dan Quadrisol.
Ik heb hier ook nog een kleine voorraad liggen, maar kan het zo vragen en krijg het mee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:54

Kan je dat eigenlijk bewaren eens de zak open is?
Stomme vraag misschien, maar hier krijg je het dus nog gewoon "vrij" en mijn Arabje loopt met een dik been. Belde de dierenarts voor advies, ze zei om het nog een paar dagen te aanzien omdat het door koelen, stappen, blablabla jullie kennen het wel al veel beter is en ze er niet meer op mankt. "En je kan evt een schepje Equipalazone bijgeven om de ontsteking tegen te gaan". Maar als ik "over" heb, gooide ik dat altijd maar weg omdat ik dacht dat het zou vervallen of z'n werking verliezen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:59

Ik ken het alleen in de kleine zakjes, maar ik weet wel dat vriendlief me vertelde dat de THT niet veel uitmaakt daarbij.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:03

Interessant om te weten!
Ik heb het meestal ook in kleine zakjes, als ik het bij mijn dierenarts haal. Maar soms ga ik het bij de kliniek halen (owv dat die achter mijn hoek is en de dierenarts niet) en die geven altijd van die grotere zakken mee (1 kg geloof ik?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:23

hebben jullie niet door dat je in een topic uit 2006 zit???

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:37

cissy schreef:
hebben jullie niet door dat je in een topic uit 2006 zit???

euh nee.
Waarom heeft dan iemand hier nog een bericht geplaatst en het zo omhoog gehaald?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:57

nieuwe bokker die de regels nog niet kent?? en die de rode koeie letters niet heeft gelezen bij reageren in dit topic??

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:59

cissy schreef:
nieuwe bokker die de regels nog niet kent?? en die de rode koeie letters niet heeft gelezen bij reageren in dit topic??

Maar als nieuwe bokker kregen we ook allemaal wel eens te zien, LET OP dit topic is oud.
Daar doe je dan toch wat mee?
Dat je die over het hoofd ziet kan toch niet? :)