Luizen, wat helpt het beste??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:26

rick_erika schreef:
Ja sebacil is eigelijk voor schapen, maar ik geloof dat dat in nederland niet meer verkocht mag worden

nops maar werkt er wel goed tegen

mijne hebben luizen en schurft gehad, heb ze een maand geleden moeten wassen, en ze zijn van de luizen vanaf, en de schurft is nu aan het weg gaan

pubelia

Re: Luizen, wat helpt het beste??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:28

rick_erika schreef:
Helaas is scheren geen oplossing, aangezien ze 24/7 buiten staan.
Ik ga ze morgen wassen met sebacil, dit werkt wel goed maar moet ik 4 weken lang herhalen.
Vandaar dat ik het vraag, misschien wist iemand anders een oplossing.

ik moest dat anders doen, ik moest ze wassen, dan 4 tot 5 dagen er tussen nog een keer wassen, en dan weer 4 tot 5 dagen er tussen. intotaal maar 3 keer wassen...

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:42

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:14

Xox schreef:
Frontline spray helpt goed in zo'n geval

Ja het zal vast goed helpen, alleen is het zo vreselijk duur. Zeker als je een grote pony hebt. Veerust is veel goedkoper en mag op het paard gebruikt worden.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:10

waar krijg ik dat, bij de DA??
en wat kost dat dan?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:27

Veerust heeft hier ook toppie geholpen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:57

Veerust kun je halen bij de welkoop of de boerenbond en kost iets van 7 euro oid

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 09:55

Ja veerust weet ik, maar veeluispoeder??

mbartens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:31

Als je paard luizen heeft moet je cydectin halen, bv bij Agradi. Dit is eigenlijk voor koeien, maar het helpt super bij paarden en je hoeft ze niet te wassen (handig als ze in de wei staan). Zo'n fles kost iets van 50 euro, maar je doet er heel lang mee. Je moet een spuitje vullen met cydectin en dan vanaf de schoft over de rug naar de staarwortel toe leeg spuiten. Bij een veulen heb je ongeveer 20 ml nodig en bij een grote pony 30 ml. Meestal zijn ze er na 1 behandeling vanaf. Het trekt namelijk in het bloed en dat drinken die luizen weer. Tip van mijn dierenarts nadat cebacil uit de handel was genomen in NL.

SUCCES!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:08

Eprinex pour on gebruiken! Dit is eigenlijk ook een middel voor koeien en bevat in ieder geval minder schadelijke stoffen als Sebacil. De behandeling werkt hetzelfde als mbartens beschrijft, bovendien ontworm je je paardje gelijk. De dosering kun je navragen bij de DA.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:09

Ook ik volg het Topic even !

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:09

Zie je het gewoon als ze luizen hebben of moet je echt zoeken?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:15

Meestal zie je het wel, het zijn net kleine huidschilfers, maar ze bewegen ook...

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 11:32

Ja, je kunt het beste een plek goed nat maken met een spons, en dan bijvoorbeeld, bij de staart, of in de nek, (dit zijn plekken waar ze sneller zitten omdat het daar warmer is denk ik )
dan zie je ze vanzelf bewegen, het zijn net hele kleine bruine/beige spinnetjes.

Bij mij had een pony het wel en de andere niet,
dus heb ik de een ingespoten met sebacil oplossing, en dan gewoon met de plantenspuit, de andere pony(waar ik geen luis vond) heb ik met veerust ingespoten.

dit moet ik nog 2x herhalen en dan hoop ik dat ze allebei geen luis meer hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:38

mijn pony heeft ze ook. ik heb al spuitmiddel (frontline) geprobeerd, maar dat helpt maar gedeeltelijk, omdat het door de wintervacht niet goed op de huid komt. ik heb mijn DA vanmiddag gebeld, en mij wordt Sebacyl aangeraden, helemaal tot op de huid wassen, en laten drogen onder een (dubbele) zweetdeken, op stal. daarna een paar dagen met nat en koud weer binnen houden, omdat het huidvet weg is en zijn werk niet kan doen. scheren is ook een oplossing, spuitmiddelen werken dan beter, maar het is wel een relatief dure oplossing. ik probeer eerst de sebacyl, ik hou jullie wel op de hoogte. ik heb gevraagd naar veeluispoeder, dat schijnt ook goed te werken, maar mijn DA kende het niet.

als de sebacyl niet genoeg helpt, scheer ik alsnog, maar het is wel mijn laatste optie.

luizen leggen dagelijks zo'n 8 eitjes, die na 7tot 10 dagen uitkomen. elke dag komen er dus eitjes uit. minstens 4 keer wekelijks behandelen in dus noodzakelijk als je er helemaal vanaf wil, anders steekt het volgend jaar (of het jaar erna) alsnog weer de kop op, als de luizenpopulatie weer op peil is.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:52

mijn paard heeft het ook gehad maar onze dieren arts heeft hem een spuitje tegen luizen gegeven wat eigenlijk idd een schapen middel was maar het heeft super goed geholpen binnen no time er van af

gamblerlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:31

Onze oude merrie had vorig jaar zomer ook luis.
Toen hebben we van de DA een hondenmiddel gehad (shampoo).
Ik weet niet meer precies hoe het heet.
we moesten het 2 keer herhalen.
Daarna was ook echt alles wel!
Werkte super.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:04

ik heb vandaag contact gehad met mijn DA, en hij zei dat door de dikke vacht van mijn shet scheren en dan behandelen toch echt het beste is... jammer genoeg. maar goed, mijn pony wordt dus geschoren, en daarna behandeld met Sebacyl en Frontline voor honden en katten...

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:57

vergeet trouwens ook niet je overige spullen schoon te maken bv. je zadel en hoofstel en evtueel deken chabrakjes en ook je poets spullen enz.
hier gebruikten wij dethol voor behalve voor het zadel en hoofdstel daar gebruikte we idd frontline voor

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:38

dyaco schreef:
vergeet trouwens ook niet je overige spullen schoon te maken bv. je zadel en hoofstel en evtueel deken chabrakjes en ook je poets spullen enz.
hier gebruikten wij dethol voor behalve voor het zadel en hoofdstel daar gebruikte we idd frontline voor

ja, al haar borstels en halsters doe ik denk ik gewoon in de wasmachine, in een kussensloop oid. hoofdstel heeft ze niet gedragen, ze is 2,5 en heeft het twee keer ingehad, vóór het luizenprobleem. voor haar babyzadeltje geldt hetzelfde. dekjes etc. moeten wel, (die draagt ze soms met een singeltje) dekens heeft ze nog niet (wel een fleecedeken, maar die heeft ze één keer omgehad, ook voor het luizenprobleem, maar goed misschien zagen we het toen nog niet, maar waren ze er wel. toch maar wassen dus), maar die moet ik nu wel kopen .

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:31

de dierenarts kan hem ook spuiten.ik weet alleen niet met wat.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:30

Vasthi schreef:
Eprinex pour on gebruiken! Dit is eigenlijk ook een middel voor koeien en bevat in ieder geval minder schadelijke stoffen als Sebacil. De behandeling werkt hetzelfde als mbartens beschrijft, bovendien ontworm je je paardje gelijk. De dosering kun je navragen bij de DA.

hoe duur is dit? en werkt dit werkelijk zo goed?

Wij hebben namelijk een oudere pony op stal staan met een super dikke wintervacht. Zij heeft ook altijd last van luizen.
We hebben haar een maand geleden behandeld met frontline, (2 spuitflesjes, was niet geneog eigenlijk maar ze lijkt er wel al vanaf te zijn.) Toch behandel ik haar liever nog een keertje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:08

nou, ahum.... Flicka bleek dus geen last te hebben van luizen, of in ieder geval niet veel, want na het scheren heb ik er geen meer gezien. ze heeft wel een droge schilferige huid, dus het is wel prima dat het gebeurd is, maar het waren dus geen luizen... oeps!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:26

Nou dat was dan niet zo handig!! Als je je paard nu weer verdenkt van luizen koop dan een luizenkammetje bij de dierenspeciaalzaak. Even goed door de vacht kammen en dan alles wat er in het kammetje zit op een stukje papier leggen. Daarna een poosje kijken of er "huidschilfers" zijn die weg lopen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:38

Cookies schreef:
Nou dat was dan niet zo handig!! Als je je paard nu weer verdenkt van luizen koop dan een luizenkammetje bij de dierenspeciaalzaak. Even goed door de vacht kammen en dan alles wat er in het kammetje zit op een stukje papier leggen. Daarna een poosje kijken of er "huidschilfers" zijn die weg lopen.

ik weet wel waarop ik moet letten, Flicka heeft al eerder luizen gehad. nu heb ik er één zien lopen, dat weet ik 100% zeker. op het kammetje vond ik er geen, kan ook komen omdat haar vacht gewoon té lang en dik was. ik heb gewoon het advies van mijn dierenarts opgevolgd, die kent mijn pony goed want ze is erg ziek geweest in haar eerste tijd hier (ik heb haar ziek gekocht, bij een oplichter bleek later), dus mijn dierenarts weet over welke pony het gaat. nogmaals, ik heb nu geen luizen meer gezien, maar mijn dierenarts zegt ook dat je veel luizen 'wegwerkt' met scheren, en dat ze niet in de korte vacht blijven. ik kijk haar manen en staart nu nog regelmatig na, want ik kan me niet voorstellen dat het echt maar één luis was.

maar goed, feit blijft dat ik betrer had moeten kijken. in elk geval heeft mijn pony geen schade opgelopen door het scheren, dus een probleem vind ik het niet hoor. het was alleen waarschijnlijk niet nodig geweest.