uierontsteking? maar niet drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:45

ik blijf ook met argusogen kijken naar haar temp (ik temp 3x per dag), en bute werkt best pittig dus ik geef 'de schuld' van hete vrolijk zijn dan ook nog aan de pijnstillers totdat ze daarvanaf is. ik geef die pijnstillers nu ook vooral voor het koortsverlagende effect, niet meer zozeer voor de pijn want die uier is al aardig geslonken.
Wat is BSP? (ikke blond)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:38

Breed Sporig Penicilline (oftewel een breedwerkende ontstekingsremmer).
Pijnstillers en ontstekingsremmers zijn 2 verschillende middelen, die vaak wel samen in een medicijn zitten, maar een totaal verschillende werking hebben.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:41

ok, ze krijgt cubarmix en bute en als dit niet werkt dan krijgt ze een ander antibioticum, maar we zijn nu pas feitelijk 4,5 dag 'onderweg' en dr uier begint al te slinken dus ik hoop dat het is aangeslagen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:51

Waarom heb je geen droogzetters gekregen? Hier is het gebruikelijk om bij uierontsteking eerst de prut eruit te melken en daarna een droogzetter in het uier te spuiten. Verder een paar dagen antibiotica spuiten. Normaal met 3 dagen is het vaak weer goed, soms bij erge ontsteking de kuur met nog eens 3 dagen verlengen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:14

geen idee, heb het er wel over gehad maar geen antwoord gekregen.... Ze heeft wel intraveneus antibiotica gehad de 1e dag.
Inmiddels is de uier redelijk geslonken maar nog steeds 37,9 (of de thermometer blijft hangen want het is onderhand de standaard temp) ben ook met dat goedje van Francis begonnen en ik mag weer aan dr uier komen zonder dodende blikken, het ergste is geleden denk ik. Laatste keer pijnstillers gegeven gisterenavond, nu dus even goed in de gaten houden hoe het gaat zonder, maar ik heb goede hoop

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:31

Cubarmix is het penicilline spul, gebruik ik ook voor blaasontsteking.
Een droogzetter zou ik dus nooit gebruiken, dankzij dat kon mijn merrie bij de volgende dracht geen melk meer geven uit 1 uier (gaatje dichtgegroeid).

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:54

Cissy, heb je haar wel een getempt in gezonde toestand?? Misschien is de lichaamstemp van je merrie zo rond die 37,9.....
Voor het tempen wel de thermometer goed 'afslaan' , hoor. Dan zit al het kwik weer onderin en heb je pas de juiste temp. na 2 minuten oid

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:50

nee haar normale temp is rond de 37,3 en ik heb een digitale thermometer en geen kwikding. Ook de thermometer van een stalgenoot geeft dezelfde waarde aan, helaas....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:51

Ah Cissy, ik zie dat het gelukt is dat spul te krijgen. Mooi! Extra flesje voor thuis meegenomen?
Nu maar hopen dat het wat doet... temperatuur is toch al redelijk acceptabel, dat het nog niet helemaal laag is is logisch, de ontsteking is ook nog niet weg... 't lijkt in ieder geval de goede kant op te gaan.
Succes en sterkte er mee!

tessacheyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 04:15

Hoi.. mijn merrie heeft hier ook regelmatig last van. Vaak in combinatie met de hengstigheid. Van mijn DA kreeg ik te horen dat je dit soort merries beter geen Foenegriek moet voeren omdat dit kruid juist de melkafgifte bevorderd!! Cooling gel erop smeren helpt soms ook wel. Succes ermee!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:24

de dame in kwestie voelt zich weer helemaal happy en de uier is goed geslonken.
Francis, dat goedje heeft wel een vreemde bijwerking, de huid van de uier is nu helemaal geschilferd en lijkt te vervellen ??? ik heb gisteren voorzichtig alles er af gepeuterd en lekker ingesmeerd met vette uierzalf, ze vond het allemaal best lekker
Kortom, ik heb dr voorlopig maar genezen verklaard.
Tessacheyenne, mijn paard krijgt geen foenegriek en ik zal de hengstigheid in de gaten gaan houden, misschien hangt het inderdaad daarmee samen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:41

Hmm, kan zijn dat de kwetsbare huid van de uier door de alcohol die er in zit uitdroogt. Normaal gebruik ik het voor kneuzingen e.d. en hoef ik het eigenlijk altijd maar 1 of 2 keer te gebruiken op een plek om restultaat te krijgen en dan is't meestal ook niet op plekken met zulke kwetsbare huid. Met langdurig gebruik heb ik dus geen ervaring.
Maar de uierzalf is daar inderdaad weer het uitgelezen middeltje voor natuurlijk.
Fijn dat het weer goed gaat met haar!

Mocht je nu het idee hebben dat deze verschijnselen met haar hengstigheid te maken hebben (wat overigens héél goed kan, bij honden komt het ook voor), probeer dan eens BronsCure van VSM. Dat reguleert het hele voortplantingssysteem van het vrouwelijke dier en dit soort 'bijkomstigheden' kunnen daar ook vaak goed mee behandeld worden (schijndracht e.d., maar ook cystes e.d. en ik vermoed dat dit toch een gevolg is van melkgift door een milde vorm van schijndracht ofzo). Op de PuurNatuur site kun je het eventueel bestellen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 17:57

als dit met dr hengstigheid te maken heeft dan had ze dat toch allang een keer eerder moeten hebben na dr veulen, die wordt in mei al 2??

dat met die alcohol en uier en kwetsbare huid vind ik dan wel een beetje vreemd... dat spul is speciaal gemaakt daarvoor notabene! (als ik het flesje moet geloven)