stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:53

Mag ik vragen welk merk brok er gevoerd wordt?

Mijn merrie heeft in al de tijd dat ik haar verzorgd heb (5 jr) de hierboven beschreven symptomen gehad. Ze werd op het laatst ook echt ontzettend hoefbevangen..
Ik heb haar nu een half jaar in mijn eigen bezit en ik heb haar eerst eens af laten vallen en het voer gewijzigd. Een periode lang heeft e alleen maar een pavo summerfit blok gekregen per dag en daarnaast gewoon op het land.
In de winter droog kuil en een pavo-blok. En de laatste twee maanden voer ik cortaflex, omega-olie en pavo stimix daarbij.

Er is wel sprake van een chronische hoefbevangenheid; de witte lijn is verbreed. Maar d'r slappigheid, te dik zijn en die enorm dikke manenkam zijn compleet verdwenen.

Er is mij weleens iets verteld over magnesiumtekort maar dat zou dan moeten komen door het voer dat ze bij haar oude baas zou hebben gehad. Dat was pavo basisbrok.
In de pavo summerfit zitten alle mineralen waaronder magnesium, heb ik me wijs laten maken (haha), en ik geloof best dat de verbetering die ik zie daarmee te maken zou kunnen hebben.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:20

ik voer PAVO Liga brok, schrale brok voor Ijslanders zonder eiwit.

ik heb ook PAVO Aura en Summerfit koeken gevoerd, maar die werden beiden als niet goed voor mijn paard uitgependeld en de Liga was wel goed, vandaar de keus voor de Liga.

gewone biks krijgt hij niet, wel magnesiumsupplement

unamie

Re: stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 22:45

ellepel schreef:
uhh...ja okee ,mooi geschreven hoor, maar wat houd het hele verhaaltje nu in?

geen zeewier meer geven?
wat dan wel?

enige wat ponylief krijgt is 3x per dag hooi en een halve kilo basisbrok.
dure supplementen ga ik niet kopen, zo rijk ben ik niet

de brok reduceren tot een handje
geen zeewier meer geven
de goede magnisium kun je kopen bij www.paardnatuurlijk.nl
prijs is 37.50 per kilo inclusief verzenden
een pony van 1.40 heeft ongeveer 16/17 gram per dag nodig
dan doe je dus 2 maanden met een 1 kilo
je hoef toch niet rijk te zijn om dat te kunnen kopen
zeker als je bijna geen krachtvoer (meer) geeft en stopt met het van zeewier

die van ons knapt er zienderogen van op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:42

ik voer nu havens basisbrok, heb al verschillende merken geprobeerd maar zag dat altijd weer terug in een schilferige vacht, en met havens ziet hij er nu eens beter uit....

merkte zelf met pavo dat de mijne daar erg dik van werd en sloom

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:44

met mijn paard is het zaak de mineralen en vitamines in de gaten te houden, dit is de eerste winter dat ik geen biks voer maar liga brokjes en hij heeft geen rotstraal, mok, rasp en schurft, dat is me voorheen nog nooit gelukt.

Ik gaf hem vroeger ook geregeld brood, maar sinds ik zelf geen brood meer mag eten niet meer, dat scheelt ook een stuk, volgens mijn holistisch DA is brood heel erg slecht voor paarden vanwege de (het?) gist die erin zit

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:49

pavo liga brok? Dat ken ik nog niet; hoe ziet dat er dan uit? En is dat ook weer speciaal voor paarden die zomer en winter in de weide staan/ de wat meer sobere rassen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:06

kunstmest op de wei is ook niet aan te raden bij hoefbevangen paarden (bij geen 1 paard trouwens)
ik ken een paard die meteen (vreselijke) mok krijgt als er kunstmest gestrooid word op het land
op onbemest land heeft het paard geen last

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:56

unamie schreef:

Samen met enkele andere factoren, zoals de toename van insulineresistentie en veranderingen in de pH van de bodem, zijn deze verantwoordelijk voor een toename van het aantal paarden met een magnesium-tekort.

Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren.
Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd.

Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.

Ik heb toch een aantal vraagtekens ???
Hoezo komt Calcium in voldoende mate voor in gras en hooi ???
Er zijn genoeg artikelen waarin juist het tegenover gestelde beweert wordt nav. jarenlang bodemonderzoek.
Juist te weinig Calcium (kalk), waardoor de bodem verzuurt en de PH waarde dus te zuur wordt wat nb. wel weer in dit artikel benoemd wordt. Merkwaardig ???
Bovendien zijn Calcium en Magnesium antogonisten van elkaar. Dat betekent dat ze elkaars werking nodig hebben en versterken.
Calcium : Magnesium staat in verhouding 2 : 1

Wist je bijvoorbeeld dat het meeste natuurhooi slecht is voor paarden?
Vanwege de grofstengeligheid ideaal voor paarden. Maar anderzijds kan je het beter niet voeren. Nl. door kalkgebrek in de natuurbodem neemt het gras ipv. belangrijke mineralen vooral zware metalen uit de bodem op.
Allesbehalve gezond voor de dieren dus !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:36

unamie schreef:
Margreet schreef:

Magnesium is een scheikundig element, bij mijn weten zijn die niet synthetisch na te maken....

Laat me raden, zij verkopen de "goede"?

syntetisch was een beetje foute woordkeuze van mij
het moet zijn onorganisch!

en dat zij het verkopen is alleen maar handig
wij hebben even gekeken naar magnesium op internet
en die van bv de groene oss is veel duurder en ook nog eens niet het juiste spul (zit ook calcium in) en dat moet je juist niet hebben)
overal moet je betalen..
en duur is de magnesium bij paard natuurlijk zeker niet (die van de groene oss kost het dubbele )

het volgende staat op de site van paard natuurlijk:

*Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

*Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

Unamie, ooit op school geleerd dat het verschil tussen organisch en anorganisch is, dat organisch koolstofverbindingen zijn, dus wat in de natuur voorkomt en anorganisch chemische verbindingen zijn.

@Margreet help je even? Dus in mijn herinnering schrapende is magnesiumoxide een magnisiumverbinding met een zuurstofatoom, bij mijn weten nog steeds een organische verbinding.
Ik dacht dus dat magnesium-aspertate om maar een voorbeeld te geven uit het stukje van PN een anorganische verbinding is. Namelijk deze verbindig wordt in een laboratorium gemaakt. Zit ik nu echt helemaal fout??
Ik dacht eerlijk gezegd niet, als ik even google.

De anorganische verbindingen zoals bv een aspertaat is een zwakke verbinding. Doordat het een zwakke verbinding is is het makkelijker bv op te lossen. Dat is dus wat ze bedoelen. Het is daardoor niet gezonder of zo, gewoon makkelijker.
In een laboratorium is door bv door verhitting de organische verbinding opengebroken en is er door toevoeging van een element een ander magnesiumverbinding ontstaan.

Ooit dacht men dat de bekende koffiezoetjes ook niet schadelijk was en was een mooie vervanging van de suiker, inmiddels weet men wel beter.

Met die makkelijk oplosbare middelen vraag ik mij altijd af of overdosering mogelijk is. Wij willen zo graag het beste voor onze paarden, dus preparaatje dit preparaatje dat en als er dan ook nog een leuk praatje wordt gegeven, is dat in eens het beste.

Er zijn meer wegen dan alleen de groene oss. Humane preparaten die hetzelfde bevatten, gewoon etiketten lezen, kunnen nog wel eens stukken goedkoper zijn. Als je paardenmiddelen koopt, wordt je gewoon uitgeschut en dat is een feit.

PN heeft hele goede dingen, maar zij zijn niet alwetend.

Idd goed je voer eens onder de loep te nemen, velen voeren kuilgras, laat dat eens onderzoeken in een lab. Wellicht kom je dan tot de conclusie dat je troep aan je paard geeft, het is geen koe. Velen voeren brok omdat dat zo hoort, maar die paarden hebben het kwa belasting helemaal niet nodig of rijden zo onregelmatig en vergen op zo een dag veel te veel van die dieren, die dan weer dagen stil komen te staan. Kijk ook eens naar je eigen voermanagement of bewegingsmanagement.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:13

henny_w schreef:
Ik heb toch een aantal vraagtekens ???
Hoezo komt Calcium in voldoende mate voor in gras en hooi ???
Er zijn genoeg artikelen waarin juist het tegenover gestelde beweert wordt nav. jarenlang bodemonderzoek.
Juist te weinig Calcium (kalk), waardoor de bodem verzuurt en de PH waarde dus te zuur wordt wat nb. wel weer in dit artikel benoemd wordt. Merkwaardig ???
Bovendien zijn Calcium en Magnesium antogonisten van elkaar. Dat betekent dat ze elkaars werking nodig hebben en versterken.
Calcium : Magnesium staat in verhouding 2 : 1

Wist je bijvoorbeeld dat het meeste natuurhooi slecht is voor paarden?
Vanwege de grofstengeligheid ideaal voor paarden. Maar anderzijds kan je het beter niet voeren. Nl. door kalkgebrek in de natuurbodem neemt het gras ipv. belangrijke mineralen vooral zware metalen uit de bodem op.
Allesbehalve gezond voor de dieren dus !!!

tja die vraag tekens?
natuurlijk kan ik er een lang verhaal gaan maken
ik las dit op paardnatuurlijk herkende er (de sypmtomen) onze E pony in
heb het spul besteld ....en voila onze pony is na een week magnesium voeren veel minder stijf
de hals voelt zachter aan etc.
dan mensen het tegenovergestelde beweren..ik vind alles best, ze doen maar
waar het mij omgaat is.. dat HET WERKT!
dat het bij paardnatuurlijk te bestellen is.. en dat het NIET duur is !
dus waarom zou ik ingewikkeld gaan doen
7 weken doen we met 1 kilo dat kost 37.50 incl. verzenden
na 7 weken hoef je het niet meer te voeren of iig in een (zeer) lage dosis
belangrijk is wel dat je je voer aanpast dus geen of heel weinig krachtvoer voeren
mijn ander paarden hebben deze problemen helemaal niet, (nooit gehad ook) dus het zou kunnen dat onze pony insuline-resistent is
van mij mag paardnatuurlijk er aan geld verdienen
iedereen moet toch brood eten en nergens is het gratis te krijgen...integendeel het is zelfs duurder!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:24

unamie schreef:

tja die vraag tekens?
natuurlijk kan ik er een lang verhaal gaan maken
ik las dit op paardnatuurlijk herkende er (de sypmtomen) onze E pony in
heb het spul besteld ....en voila onze pony is na een week magnesium voeren veel minder stijf
de hals voelt zachter aan etc.
dan mensen het tegenovergestelde beweren..ik vind alles best, ze doen maar
waar het mij omgaat is.. dat HET WERKT!

Ik denk dat we een misverstand hebben.
Ik ben nl. helemaal niet tegen Magnesium bijgeven. In tegendeel ik voer het al jaren bij. Alleen niet om de reden dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen.
Nmm. krijgt menig paard al jaren veel te weinig binnen aan 'gezonde' mineralen en vitaminen.

"Het verhaal gaat dat het allemaal voldoende in het gras en hooi zou zitten met daarnaast een liksteen. Het paard zou alle belangrijke stoffen verder allemaal zelf aanmaken."

Nou dat verhaal ben ik het allesbehalve mee eens.
Frappant genoeg is degene die dat beweert nu inenen enthousiast Magnesium aan het verkopen en dan onder het mom dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen en zodoende een Magnesiumtekort oplopen.
In een aantal gebieden in Nederland zijn er sowieso al flinke tekorten aan belangrijke mineralen in de bodem.
Oa. Magnesium, Selenium, Calcium e.a.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:34

unamie schreef:
heeft je paard of pony deze problemen kan het zijn dat je paard magnesium te kort heeft
voor meer info :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

*Hoefbevangenheid "zonder aanwijsbare oorzaak"
*Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
*Hardnekkig over- of ondergewicht
*Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid *om te "werken"
*Spierbevangenheid
*Overgevoeligheid van de huid
*Kreupelheid van de achterhand

Ik ben even met stomheid geslagen. Wij hebben al jaren problemen met een pony van ons, al het hierboven genoemde heeft hij last van (gehad).
Ik weet dat ons land veel tekorten heeft, maar hier heb ik (DA ook niet) nooit aan gedacht. Daarnaast gaat het de laatste maanden wel weer stukken beter met hem, dit treed bij vlagen op. Met name in de zomer en in het najaar.
Ben benieuwd hoe het straks gaat op het nieuwe adres van onze paarden.

Misschien een stomme vraag, maar is magnesiumtekort te zien in het bloed?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:27

JewelFamke schreef:
Ik ben even met stomheid geslagen. Wij hebben al jaren problemen met een pony van ons, al het hierboven genoemde heeft hij last van (gehad).
Ik weet dat ons land veel tekorten heeft, maar hier heb ik (DA ook niet) nooit aan gedacht. Daarnaast gaat het de laatste maanden wel weer stukken beter met hem, dit treed bij vlagen op. Met name in de zomer en in het najaar.
Ben benieuwd hoe het straks gaat op het nieuwe adres van onze paarden.

2 weken geleden had ik precies dezelfde reactie
ik herkende een aantal symptomen en was ook met stomheid geslagen
nog verbaasder was ik toen we de magnesium gegeven hadden
en ik de volgende dag al merkte dat ze iets soepeler van stal kwam (er staat bij paardnatuurlijk dat je na 4 tot 6 weken pas verbetering ziet)
maar ik merkte meteen al verschil

mag ik raden welke pony (heb even in je profiel gekeken) ws ook een magnesium gebrek heeft.... Wietse

JewelFamke schreef:
Misschien een stomme vraag, maar is magnesiumtekort te zien in het bloed?

stom is deze vraag zeker niet
maar ik weet het antwoord niet
stel hem anders aan paardnatuurlijk

henny_w schreef:
Ik denk dat we een misverstand hebben.
Ik ben nl. helemaal niet tegen Magnesium bijgeven. In tegendeel ik voer het al jaren bij. Alleen niet om de reden dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen.
Nmm. krijgt menig paard al jaren veel te weinig binnen aan 'gezonde' mineralen en vitaminen.

"Het verhaal gaat dat het allemaal voldoende in het gras en hooi zou zitten met daarnaast een liksteen. Het paard zou alle belangrijke stoffen verder allemaal zelf aanmaken."

Nou dat verhaal ben ik het allesbehalve mee eens.
Frappant genoeg is degene die dat beweert nu inenen enthousiast Magnesium aan het verkopen en dan onder het mom dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen en zodoende een Magnesiumtekort oplopen.
In een aantal gebieden in Nederland zijn er sowieso al flinke tekorten aan belangrijke mineralen in de bodem.
Oa. Magnesium, Selenium, Calcium e.a.

ojé ik blij het moeilijk vinden om goed te lezen

tja.. ik weet het ook niet precies
zij zeggen dat je alleen de rode rockie steen erbij mag geven
heb je het hele stuk doorgelezen op hun site?

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:02

Interessant dit.. Een pony bij ons op stal heeft ook een hele dikke en harde manenkam (DA dacht dat het ws kwam omdat ze ooit veel te dik is geweest), ze is ws ook hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar, ze loopt vaak slecht (maar wel aan voor- en achterbenen), ze heeft spiertrillingen, is vaak stijf. Overgevoeligheid heeft ze niet zozeer, ze heeft wel een periode gehad dat ze met aansingelen heel gevoelig was maar dat is nu over.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:01

Niseyra schreef:
Interessant dit.. Een pony bij ons op stal heeft ook een hele dikke en harde manenkam (DA dacht dat het ws kwam omdat ze ooit veel te dik is geweest), ze is ws ook hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar, ze loopt vaak slecht (maar wel aan voor- en achterbenen), ze heeft spiertrillingen, is vaak stijf. Overgevoeligheid heeft ze niet zozeer, ze heeft wel een periode gehad dat ze met aansingelen heel gevoelig was maar dat is nu over.

lijkt me idd ook een pony met een magnesium tekort
misschien kun je deze link naar de eigenaren mailen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:41

unamie schreef:
mag ik raden welke pony (heb even in je profiel gekeken) ws ook een magnesium gebrek heeft.... Wietse

Een beetje slim kan je zijn, want hij is de enige hij-pony in m'n profiel
Zonder dat, goed gegokt, het gaat idd om hem.
Sinds oktober 2003 heeft hij rare kreupelheden, spiertrillingen, niet te verklaren koliekaanvallen en ga zo nog maar even door.

Wat ik van de link (site) begreep is het wel aan te tonen in het bloed. Hij heeft een bloedonderzoek gehad op de kliniek in Klijndijk zomer 2004, dus dan had dat toch eruit moeten komen.
Ik ga mijn DA nog even vragen om meer meer info. In ieder geval bedankt voor je topic en je tips, alles valt op z'n plek ineens.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:05

Jeetje ik zit dit even te lezen maar heel veel van de symptomen die beschreven worden heeft mijn pony dus ook! Ik ga me hier maar eens meer in verdiepen in ieder geval!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:35

JewelFamke schreef:
Sinds oktober 2003 heeft hij rare kreupelheden, spiertrillingen, niet te verklaren koliekaanvallen en ga zo nog maar even door.

Mijn paard heeft hetzelfde gehad. Liep onregelmatig, stond vaak te trillen, onverklaarbare koliek. Heel snel en heel veel zweten.
Wij hebben Jan Jonas erbij gehad. Sindsdien krijgt Os geen brok meer, alleen nog maar haver en een mineralenaanvulling, waar naar mijn weten oa magnesium in zit. Os kon de brokken niet goed verteren, dus vandaar alleen nog haver. Maar dan kom je in de knel met je magnesiusm-calcium verhouding, vandaar aanvullende mineralen met oa magnesium. Os knapte daar erg snel van op. Heeft wel rond de rui altijd een kleine terugval.

Os had ook die dikke manenkam, en bulten op de rug en veel jeuk!! Hij was toen ook te vet, nu is ie zelfs mager en moet ik eigenlijk wat meer gaan voeren. Ik herken in dit topic wel een aantal zaken!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:09

JewelFamke schreef:
unamie schreef:

Een beetje slim kan je zijn, want hij is de enige hij-pony in m'n profiel

Wat ik van de link (site) begreep is het wel aan te tonen in het bloed. Hij heeft een bloedonderzoek gehad op de kliniek in Klijndijk zomer 2004, dus dan had dat toch eruit moeten komen.
Ik ga mijn DA nog even vragen om meer meer info. In ieder geval bedankt voor je topic en je tips, alles valt op z'n plek ineens.

haha toch heb ik daar niet naar gekeken.. heb helemaal niet gelet op het geslacht ..echt niet
ik zag aan de borst/halspieren een aparte spanning net zo als bij onze pony
als je er op gaat letten pik je ze er zo tussen uit
succes en laat nog eens wat van je horen hoe het gaat

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:34

Dat zal ik zeker doen. Ik heb volgende week een afspraak staan met mijn DA, ivm de verhuizing van onze paarden, dus ik moet er toch even langs.

Ondanks dat het nu al dik jaar weer erg goed gaat met Wiets, ben ik toch benieuwd of het nou geweest kan zijn. Mocht het aan te tonen zijn in het bloed, overweeg ik nog een bloedonderzoek voor de zekerheid.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:42

Je mag de oorzaak en het gevolg niet verwarren. Ik reageer alleen op de titel hoor, maar deze symptomen hoeven niet op een m.tekort te wijzen. Je kunt wel zeggen dat bij een magnesiumtekort deze symptomen kunnen volgen ( ik weet dat niet hoor, dat zeg jij).

Je kunt namelijk ook niet zeggen: ik heb buikpijn dus ik ben ongesteld. Omgekeerd kun je wel zeggen dat je bij menstruatieklachten onder andere buikpijn kunt krijgen.

Misschien een beetje gezeur van mij, maar ik lees vaak dit soort conclusies hier op Bokt: mijn paard heeft deze klachten dus hij heeft deze ziekte/aandoening.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:59

EvaSuzanne schreef:
Je mag de oorzaak en het gevolg niet verwarren.
Ik reageer alleen op de titel hoor, maar deze symptomen hoeven niet op een m.tekort te wijzen.

Je kunt wel zeggen dat bij een magnesiumtekort deze symptomen kunnen volgen ( ik weet dat niet hoor, dat zeg jij).

Je kunt namelijk ook niet zeggen: ik heb buikpijn dus ik ben ongesteld. Omgekeerd kun je wel zeggen dat je bij menstruatieklachten onder andere buikpijn kunt krijgen.

Misschien een beetje gezeur van mij, maar ik lees vaak dit soort conclusies hier op Bokt: mijn paard heeft deze klachten dus hij heeft deze ziekte/aandoening.

als je beter kijkt zie je dat er een vraagteken achter de titel staat
de titel die ik liever neer wilde zetten paste er nl niet op!
verder weet een dierenarts vaak ook niet wat ie met deze (vage)klachten aan moet...
er hebben al verschillende dierenartsen naar onze pony gekeken en niemand kwam op het idee van een evt. magnesiumtekort...
dat onze E pony een magnesium te kort had, is wel heel erg duidelijk
aangezien de pony enorm opgeknapt is na 10 dagen magnesium toevoegen

beetje gezeur vind ik het wel
het extra toedienen kan verder geen kwaad (een teveel wordt uitgescheiden)
ook is het niet duur
dus het is het proberen altijd waard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:58

die laatste opmerking klopt niet hoor.

teveel magnesium is wel degelijk schadelijk, je ziet het aan de dieren want dan raken ze aan de diarree.
verder kunnen ze hartritmestoornissen krijgen als bij dieren de nieren niet goed werken...
wel oppassen dus en altijd in goede verhouding samen met calcium geven

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:07

ellepel schreef:
;) die laatste opmerking klopt niet hoor.

teveel magnesium is wel degelijk schadelijk, je ziet het aan de dieren want dan raken ze aan de diarree.
verder kunnen ze hartritmestoornissen krijgen als bij dieren de nieren niet goed werken...
wel oppassen dus en altijd in goede verhouding samen met calcium geven

zolang je je netjes aan de voorgeschreven hoeveel houd is er niets aan de hand
nergens staat dat je moet overdoseren
verder is het bijna onmogelijk de juiste verhouding calcium/magnesium te geven
je weet nl nooit hoeveel calcium er precies in je hooi zit
verder lijkt het me verstandig dat je goed kijkt naar je paard...
om zo op een.. (voor je paard) goede hoeveelheid uit te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:24

Met de opgegeven diagnoses kan er toch ook wat anders aan de hand zijn?

Nou lijkt het net, zeker als het stukje van PN meegeteld wordt, of Mg het wondermiddel is tegen deze dingen. Ik zit nl ook te denken aan een bijna hoefbevangenheid en als er niks veranderd en alleen een flinke hoeveelheid extr Mg wordt toegediend zijn alle problemen over?

Juist nu,nu het gras gaat groeien en zeker op gestresste stukken gras is er kans op bevangenheid. Als er in de winter minder getraind is en de paarden al tegen de wat dikkere kant zitten.

Ik denk dat mensen niet zomaar moeten modderen als hun paard deze duidelijke symptomen laten zien. Ik zou dan toch even een bloedje laten trekken. Kan gezien worden of er spierbeschadigen zijn, dus lichte vorm van spierbevangenheid en het Mg gehalte laten testen. Gewoon uitgebreid bloedbeeld, dan kan je altijd nog in overleg met je DA extra gaan voeren.

In de brok zit nl ook Mg en dat is niet voor niets. De hoeveelheden worden altijd aangepast aan de dagelijkse hoeveelheid. Heb je weidepaarden die naast hooi/kuil en hun liksteen deze symptomen vertonen, mag je toch wel een da laten komen, worden deze weidepaarden regelmatig gereden dan toch zeker in de winter bijvoeren met brok en dan vraag ik mij af of die Mg tekort wel opgaat.

Zeker voor mensen echter wel! En ik denk dat daar te veeel naar is gekeken door PN. Wij mensen eten door de regel heen erg eenzijdig, soms zelfs slecht. De hedentendaagse voedingsmiddelen bevatten ook niet meer de verwachte hoeveelheid vit. en mineralen.

Wel een interessant stukje hoor, maar ik vind het geen thuisdokteren.

Als je geen brok of totaal muesli wilt geven, zijn er andere middelen die alle benodigde stoffen bevatten die in juiste samenstelling aanwezig zijn. Eventueel zo een pavokoek na het rijden een paar keer per week.

Als het paarden zijn die regelmatig worden getraint, dan is het zaak eens je voer na te gaan kijken en je manier van op en af trainen. Sommige paarden hebben moeite met gelijksoortig werk tov hun maatjes. Ze zijn niet allemaal uit het zelfde sopje.

Maar je Mg verhaal heeft mij nieuwsgierig gemaakt, gegoogled en voor mij als mens zeker wel wat uitgehaald.