Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ellepel schreef:uhh...ja okee ,mooi geschreven hoor, maar wat houd het hele verhaaltje nu in?
geen zeewier meer geven?
wat dan wel?
enige wat ponylief krijgt is 3x per dag hooi en een halve kilo basisbrok.
dure supplementen ga ik niet kopen, zo rijk ben ik niet
unamie schreef:
Samen met enkele andere factoren, zoals de toename van insulineresistentie en veranderingen in de pH van de bodem, zijn deze verantwoordelijk voor een toename van het aantal paarden met een magnesium-tekort.
Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren. Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd.
Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.
unamie schreef:Margreet schreef:![]()
Magnesium is een scheikundig element, bij mijn weten zijn die niet synthetisch na te maken....
Laat me raden, zij verkopen de "goede"?
syntetisch was een beetje foute woordkeuze van mij![]()
het moet zijn onorganisch!
en dat zij het verkopen is alleen maar handig![]()
wij hebben even gekeken naar magnesium op internet
en die van bv de groene oss is veel duurder en ook nog eens niet het juiste spul (zit ook calcium in) en dat moet je juist niet hebben)
overal moet je betalen..
en duur is de magnesium bij paard natuurlijk zeker niet (die van de groene oss kost het dubbele )![]()
het volgende staat op de site van paard natuurlijk:
*Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
*Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.
Dus in mijn herinnering schrapende is magnesiumoxide een magnisiumverbinding met een zuurstofatoom, bij mijn weten nog steeds een organische verbinding.henny_w schreef:Ik heb toch een aantal vraagtekens ???
Hoezo komt Calcium in voldoende mate voor in gras en hooi ???
Er zijn genoeg artikelen waarin juist het tegenover gestelde beweert wordt nav. jarenlang bodemonderzoek.
Juist te weinig Calcium (kalk), waardoor de bodem verzuurt en de PH waarde dus te zuur wordt wat nb. wel weer in dit artikel benoemd wordt. Merkwaardig ???
Bovendien zijn Calcium en Magnesium antogonisten van elkaar. Dat betekent dat ze elkaars werking nodig hebben en versterken.
Calcium : Magnesium staat in verhouding 2 : 1
Wist je bijvoorbeeld dat het meeste natuurhooi slecht is voor paarden?
Vanwege de grofstengeligheid ideaal voor paarden. Maar anderzijds kan je het beter niet voeren. Nl. door kalkgebrek in de natuurbodem neemt het gras ipv. belangrijke mineralen vooral zware metalen uit de bodem op.
Allesbehalve gezond voor de dieren dus !!!
unamie schreef:
tja die vraag tekens?
natuurlijk kan ik er een lang verhaal gaan maken
ik las dit op paardnatuurlijk herkende er (de sypmtomen) onze E pony in
heb het spul besteld ....en voila onze pony is na een week magnesium voeren veel minder stijf![]()
de hals voelt zachter aan etc.
dan mensen het tegenovergestelde beweren..ik vind alles best, ze doen maar![]()
waar het mij omgaat is.. dat HET WERKT!
Ik denk dat we een misverstand hebben.unamie schreef:heeft je paard of pony deze problemen kan het zijn dat je paard magnesium te kort heeft
voor meer info :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
*Hoefbevangenheid "zonder aanwijsbare oorzaak"
*Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
*Hardnekkig over- of ondergewicht
*Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid *om te "werken"
*Spierbevangenheid
*Overgevoeligheid van de huid
*Kreupelheid van de achterhand
JewelFamke schreef:Ik ben even met stomheid geslagen. Wij hebben al jaren problemen met een pony van ons, al het hierboven genoemde heeft hij last van (gehad).
Ik weet dat ons land veel tekorten heeft, maar hier heb ik (DA ook niet) nooit aan gedacht. Daarnaast gaat het de laatste maanden wel weer stukken beter met hem, dit treed bij vlagen op. Met name in de zomer en in het najaar.
Ben benieuwd hoe het straks gaat op het nieuwe adres van onze paarden.
JewelFamke schreef:Misschien een stomme vraag, maar is magnesiumtekort te zien in het bloed?
henny_w schreef:Ik denk dat we een misverstand hebben.
Ik ben nl. helemaal niet tegen Magnesium bijgeven. In tegendeel ik voer het al jaren bij. Alleen niet om de reden dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen.
Nmm. krijgt menig paard al jaren veel te weinig binnen aan 'gezonde' mineralen en vitaminen.
"Het verhaal gaat dat het allemaal voldoende in het gras en hooi zou zitten met daarnaast een liksteen. Het paard zou alle belangrijke stoffen verder allemaal zelf aanmaken."
Nou dat verhaal ben ik het allesbehalve mee eens.
Frappant genoeg is degene die dat beweert nu inenen enthousiast Magnesium aan het verkopen en dan onder het mom dat de paarden teveel aan Calcium binnenkrijgen en zodoende een Magnesiumtekort oplopen.
In een aantal gebieden in Nederland zijn er sowieso al flinke tekorten aan belangrijke mineralen in de bodem.
Oa. Magnesium, Selenium, Calcium e.a.
Niseyra schreef:Interessant dit.. Een pony bij ons op stal heeft ook een hele dikke en harde manenkam (DA dacht dat het ws kwam omdat ze ooit veel te dik is geweest), ze is ws ook hoefbevangen geweest bij de vorige eigenaar, ze loopt vaak slecht (maar wel aan voor- en achterbenen), ze heeft spiertrillingen, is vaak stijf. Overgevoeligheid heeft ze niet zozeer, ze heeft wel een periode gehad dat ze met aansingelen heel gevoelig was maar dat is nu over.
unamie schreef:mag ik raden welke pony (heb even in je profiel gekeken) ws ook een magnesium gebrek heeft.... Wietse

JewelFamke schreef:Zonder dat, goed gegokt, het gaat idd om hem.
Sinds oktober 2003 heeft hij rare kreupelheden, spiertrillingen, niet te verklaren koliekaanvallen en ga zo nog maar even door.
JewelFamke schreef:unamie schreef:mag ik raden welke pony (heb even in je profiel gekeken) ws ook een magnesium gebrek heeft.... Wietse
Een beetje slim kan je zijn, want hij is de enige hij-pony in m'n profiel![]()
Zonder dat, goed gegokt, het gaat idd om hem.
Sinds oktober 2003 heeft hij rare kreupelheden, spiertrillingen, niet te verklaren koliekaanvallen en ga zo nog maar even door.
Wat ik van de link (site) begreep is het wel aan te tonen in het bloed. Hij heeft een bloedonderzoek gehad op de kliniek in Klijndijk zomer 2004, dus dan had dat toch eruit moeten komen.
Ik ga mijn DA nog even vragen om meer meer info. In ieder geval bedankt voor je topic en je tips, alles valt op z'n plek ineens.
heb helemaal niet gelet op het geslacht ..echt niet
EvaSuzanne schreef:Je mag de oorzaak en het gevolg niet verwarren.
Ik reageer alleen op de titel hoor, maar deze symptomen hoeven niet op een m.tekort te wijzen.
Je kunt wel zeggen dat bij een magnesiumtekort deze symptomen kunnen volgen ( ik weet dat niet hoor, dat zeg jij).
Je kunt namelijk ook niet zeggen: ik heb buikpijn dus ik ben ongesteld. Omgekeerd kun je wel zeggen dat je bij menstruatieklachten onder andere buikpijn kunt krijgen.
Misschien een beetje gezeur van mij, maar ik lees vaak dit soort conclusies hier op Bokt: mijn paard heeft deze klachten dus hij heeft deze ziekte/aandoening.
die laatste opmerking klopt niet hoor.ellepel schreef:;) die laatste opmerking klopt niet hoor.
teveel magnesium is wel degelijk schadelijk, je ziet het aan de dieren want dan raken ze aan de diarree.
verder kunnen ze hartritmestoornissen krijgen als bij dieren de nieren niet goed werken...
wel oppassen dus en altijd in goede verhouding samen met calcium geven